'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 07:47

Hallo,

Ik weet niet of de titel duidelijk is maar ik kon geen passende bedenken.

Het gaat de laatste tijd erg goed met rijden, tinker en ik zijn al een stuk verder en boeken vooruitgang. Sinds we een andere instructrise hebben gaat het een stuk beter en is de galop goed bevestigd en zijn we aan het oefenen voor de B. Dit allemaal zonder iemand anders er op maar wel met veel les. (Lees 1 keer in de week les). 2 Maanden geleden 'konden' we de galop nog niet maar nu gaat het super, voltes, verruimen, overgang terug en dit allemaal dankzij mijn nieuwe instructriese die mij goed helpt en kritisch is.

Het punt is nu: Deze week stapte mijn instructriese er op. Het begin ging goed, maar toen ging tink de lucht in. Grote sprongen en veel heisa. Ik stond in de bak te kijken en was best wel overrompeld. Waarom deed tink dat? Kwam het omdat er iemand anders op haar rug zat? Of omdat er met sporen gereden werd? Misschien werd er meer gevraagd? Ik ben er nog niet over uit. Ik weet alleen dat ze dit nog nooit heeft gedaan, (bijna) altijd braaf en het ging zo goed met ons. Nou, ja. Instructrise kan goed rijden en pakte haar stevig aan. Toen het allemaal weer goed was ben ik gaan uitstappen, niets meer te merken van het paard dat de deur inbeukte met het bokken en springen.

Er word nu gezegd dat ik beter niet meer zonder begleiding kan rijden, terwijl voor dit bok gebeuren er juist werd geprezen dat het zo goed ging. Is dit nu het teken dat het paard opeens niet meer betrouwbaar is? Binnen 10 minuten de kolder in de kop heeft gekregen? Lijkt mij niet, maar de mensen eromheen vinden het gevaarlijk. Mijn eigen mening is dat ik het nog niet zelf heb ervaren, ik heb het gezien, maar misschien ligt het niet alleen aan tink?

Samenvatting is ongeveer: Is het nou echt zo 'gevaarlijk' om alleen te gaan rijden terwijl er eventjes geleden niets aan de hand was? Ik vind zelf de conclusie gevaarlijk namelijk snel getrokken, karakter zit er wel in maar gevaarlijk zie ik haar niet voor aan, zelfs niet nu ze bijna iemand er af gooide. Ik ben niet bang geworden en heb er misschien nog meer zin in. Ik moest even mijn verhaal kwijt over mijn monsterlijke tink.


Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:50

Nee, wat ik zo lees is dat jouw instructrice met teveel druk heeft gereden en teveel van je paard heeft gevraagd waardoor ze zoveel spanning opgebouwd heeft.

Persoonlijk zou ik lekker zelf gaan en blijven rijden en wel lekker bij haar lessen als je er veel aan hebt maar haar er niet meer op zetten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

JudithGigi

Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:55

Elisa2 schreef:
Nee, wat ik zo lees is dat jouw instructrice met teveel druk heeft gereden en teveel van je paard heeft gevraagd waardoor ze zoveel spanning opgebouwd heeft.

Persoonlijk zou ik lekker zelf gaan en blijven rijden en wel lekker bij haar lessen als je er veel aan hebt maar haar er niet meer op zetten.


Hier ga ik ook in mee, gewoon lekker verder rijden..

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:58

Ik ga ook mee in bovenstaande. Waarschijnlijk werd je paard door haar even overvraagd. Ik zou er zelf gewoon weer alleen op gaan rijden hoor, ze doet het bij jou ten slotte niet.

Heb je verder wel een goed gevoel bij deze instructrice?

Joker's Valentine

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:58

Gewoon lekker gaan rijden en blij zijn dat je paard zich duidelijk beter voelt met jou op zijn rug, dat is een groot compliment!

Gaat het toch een keer fout, afstappen als je je niet prettig voelt en met begeleiding oplossen.

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:59

Ik snap het best als je vertrouwen in je pony een deuk krijgt als je hem zo ziet doen bij een ander. Gelukkig lijkt dit bij jou niet het geval.
Neem deze herinnering in elk geval niet mee wanneer je er weer op stapt! Als je dit voorval goed van je af kunt zetten, dan zou ik er gewoon weer op stappen. Zonder je instructrice er bij. En dan gewoon doen zoals je altijd al deed.
Als je toch een beetje voor safe wil gaan kun je de eerste keer een vriendin vragen om even langs de kant te komen zitten. Of gaan rijden op een tijdstrip dat er ook een andere combinatie in de bak is.

Het lijkt mij dat je instructrice iets heeft gedaan waar jouw pony op de een of andere manier last van kreeg. Misschien teveel druk idd.

Pony heeft verder geen pijn? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebit (als je instructrice met meer teugeldruk rijdt).

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:01

Niks mis met de grenzen van je paard opzoeken. Anders weet je ook niet waar ze liggen.

Een grens overschrijden en dan het paard "stevig aanpakken" is niet iets waar ik een voorstander van ben.

Lekker zelf op je tinkie blijven rijden :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mondy

Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:01

Als het al die tijd goed gaat met jou en met je instructrice ineens zo ontploft denk ik dat de vraag niet is of jij nog lekker met je paard rond kan rijden maar of je je instructrice er nog wel op wil hebben ;)

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:02

Nee hoor, maak je geen zorgen. Iedereen rijd anders en paarden voelen haarscherp aan wie ze op hun rug hebben. Zo te lezen verlangde je instructrice te veel van je tinker en ging deze daardoor in verzet.

Lekker en eerlijk blijven rijden. Veel plezier samen.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 08:03

Bij deze instructriese wel, ja. De vorige was er alleen maar mee bezig dat zij er op mocht maar deze geeft goed les en is duidelijker. Ik heb zelf gevraagd of ze er op wilde want ik wilde zien hoe de linkergalop nu is vanaf de grond. Zelf had ze het waarschijnelijk niet gevraagd. Ik voel me een beetje schuldig tegenover tink.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:16

Min paard was zo genaamd ook 'gevaarlijk' weinig mensen durfden hem binnen en buiten te zetten of in zijn stal gaan om z'n deken recht te trekken... Als ik zei van ik ga rijden dan zeiden ze ik wacht wel tot je klaar bent.. Helaas zijn dat mensen die niet gewend zijn aan temperamentvolle paarden en het vertikken om te kijken welke signalen het paard afgeeft en hen paard alleen maar in de krul rijden met zagende handen. Jij kent je paard het beste en als ik jou was zou ik gewoon door gaan met waar je bezig bent en gewoon de tijd nemen die nodig is dan zul je zien dat het steeds beter gaat worden.

Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:20

Ik denk als er bij jou een nieuwe collega komt werken, eerste dag en jij werkt er al jaren. Collega gaat je de les lezen hoe je het wel moet doen dat je ook op je achterste poten gaat staan.
Mijn instuctrice is ook een keer op gestapt, pony is altijd erg meewerkend en druk signalen aan het opvangen met haar oortjes wat ik van haar wil en ik heb er nu 15min alleen maar nijdig zien kijken, omdat er met veel meer druk die ik geef hetzelfde werd gevraagd als ik zelf probeer met minder druk (stukje onkunde en te lief :+ )

Gewoon lekker zelf gaan rijden en de lessen aanhouden maar je niet druk gaan maken.

Laerkens Beauty

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 08:28

Als een paard het goed doet en je hoeft niet veel druk te gebruiken, dan is dat toch juist goed lijkt me? Als een paard in verzet gaat tegen meer druk en hij doet de oefening niet meer dan ligt het toch bij de ruiter? Want als een paard de oefening goed kan zonder veel druk, waarom zou je dan meer druk dan nodig gebruiken?

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:35

Ook mijn tink is recht door zee en laat duidelijk merken of ie eerlijk behandeld wordt jah of nee?

Dus laat je niet onzeker maken, gewoon lekkers door rijden, Je tinker puur voor je zelf houden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:54

kan ook zijn dat je instructrice je tink nu een aan het werk heeft gezet en tink daar niet mee eens was. Sommige paarden houden niet zo van werken en worden vervelend wanneer ze dat ineens moeten. Net als een paard wat altijd heeft mogen sterren kijken en nu ineens met hooft omlaag moet lopen voor een betere lichaamshouding. Die zijn daar vaak ook niet mee eens. Je kunt je voorstellen dat wanneer jij altijd een bepaalde manier hebt moeten werken en ineens komt een vreemde die zegt dat je het op een andere manier moet doen, dat jij dat ook niet meteen prettig vind

Be happy eat a snackkie

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 08:59

Bij het woord aanpakken ben ik eigenlijk al klaar met lezen. Ik zou gewoon lekker verder gaan met hoe je bezig was en haar niet meer op je paard laten.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:12

Pony is niet gevaarlijk maar werd waarschijnlijk een beetje overvraagd. Sommige ponies reageren dan zo omdat ze het of niet snappen of niet kunnen, of beide. Geeft niets, maar dan moet je dus op een andere manier komen waar je wezen wilt. En zo te horen doe jij dat prima dus lekker blijven rijden. De instructrice is er om jou en je pony ergens te brengen, niet alleen je pony.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Liindaaa
Berichten: 37
Geregistreerd: 31-03-16

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:19

Gewoon lekker zelf blijven rijden want zoals je zelf al aan gaf gaat dat goed. Misschien is je tink geschrokken en wist even niet wat te doen vandaar die sprongen. Gewoon je eigen gevoel volgen en niet omdat andere mensen zeggen dat het gevaarlijk is alleen te rijden dat dan niet meer doen.

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:23

Gewoon lekker gaan rijden.. het ging toch goed??
En als je nu de galop van de grond wit zien, vraag je gewoon even of iemand wilt filmen..
Tegenwoordig heeft elke gsm een camera erop zitten ;)

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 14:42

Oké bedankt, ik wist even niet meer wat ik van deze situatie moest denken maar de reacties zijn logisch. Speedfiets2 ze loopt al nagevelijk met corect ruggebruik. Zou ik een filmpje hier kunnen plaatsen of mag dat niet?
Laatst bijgewerkt door Ellebel123 op 11-10-16 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:48

Mijn oude tinker is er ook zoeen. Doet niet link maar heeft toch aardig wat mensen vliegles gegeven. Maar dat waren allemaal mensen die wel dachten hem even te fixen na opstappen niet even voorzichtigaan doen maar hop strak trekken die handel met als gevolg heel snelle vliegles van de ruiter. Hij werkt graag mee maar in overleg en samenwerking. Zo niet dan is het daar is de uitgang.

Gewoon lekker zelf blijven rijden dus

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: 'Gevaarlijke pony' of ligt het aan andere factoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:07

Ik heb ook het vermoeden dat je instructrice hem overvraagd en dus niet eerlijk behandeld heeft en ik zou haar er niet meer op laten rijden. Forceren heeft geen zin dus bouw maar lekker op in jullie eigen tempo en koester daarbij de vertrouwensband die je met je paard hebt opgebouwd.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:07

Ellebel123 schreef:
Bij deze instructriese wel, ja. De vorige was er alleen maar mee bezig dat zij er op mocht maar deze geeft goed les en is duidelijker. Ik heb zelf gevraagd of ze er op wilde want ik wilde zien hoe de linkergalop nu is vanaf de grond. Zelf had ze het waarschijnelijk niet gevraagd. Ik voel me een beetje schuldig tegenover tink.

Weet je meid, je kon het van tevoren niet weten. Je hebt het één keer geprobeerd, het werkte niet en dat weet je nu. Je hoeft je pas schuldig te voelen als je er niet van leert :)

Ik heb eens een instructrice bij mijn paard gehad die (vanaf de grond) zijn mond kapot trok. Omdat hij niet kón doen wat ze wou. Okee, kan gebeuren. Waar ik me pas echt banketstaaf over voel is dat ze het de week erna nog een tweede keer ook heeft gedaan. Ik had haar gewoon die eerste keer al bij mijn paard uit de buurt moeten slaan :Y)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:23

Ben het eens dat t raar zou zijn om nu ineens je hele visie van je paard te gaan veranderen
En even wat protest/ een bok hier of daar betekent ook echt niet dat iemand automatisch het paard overvraagt hoor...

Waarschijnlijk vroeg ze wel net even wat meer alertheid, reactie, aandacht, contact whatever en is ie dat idd niet gewend. Ik weet niet ze dat heeft opgelost maar t betekent niet per definitie dat je instructie het zo slecht heeft aangepakt. Soms bokken paarden als ze iets nog lastig vinden, maar wat al wel geleidelijk geoefend kan worden.

Zo iets wat koper omschrijft lijkt me een veel duidelijker voorbeeld van overvragen

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:27

Sidera schreef:
Zo iets wat koper omschrijft lijkt me een veel duidelijker voorbeeld van overvragen

Meer van frustratie. Het was echt expres zo hard mogelijk rukken, en ook niet 1 keertje. En ik zat er op, ze bracht mij ook in gevaar want mijn paard bleef natuurlijk niet als een sukkel daar staan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers