Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 09:03

Hoi,
Sorry als dit topic hier verkeerd staat :=
Ik rijd nu een paardje dat niet niet gevoelig is voor het been en al helemaal niet voor mijn zit. Heeft iemand tips om het paard gevoeliger te laten worden voor mijn zit en been?
Alvast bedankt! :))

Muronia

Berichten: 19541
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:04

Verplaatst van HAW (horses at work) naar RT-V (rijtechnische vragen)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:06

Consequent wezen, been (normale hulp dus niet extra hard ) geen reactie een flinke tik met de zweep.. is geen fijne methode maar heeft bij mij heel goed geholpen :) ze weten het heel snel. En ze voelen zelfs een vlieg zitten op de huid dus maak mij niet wijs dat ze mijn been niet voelen :)) mochten de hulpen nog niet goed begrepen worden dat het paard daarom niet goed reageert zou ik eerst les nemen :j want dan is het niet eerlijk om te straffen.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:11

Eight schreef:
Consequent wezen, been (normale hulp dus niet extra hard ) geen reactie een flinke tik met de zweep.. is geen fijne methode maar heeft bij mij heel goed geholpen :) ze weten het heel snel. En ze voelen zelfs een vlieg zitten op de huid dus maak mij niet wijs dat ze mijn been niet voelen :)) mochten de hulpen nog niet goed begrepen worden dat het paard daarom niet goed reageert zou ik eerst les nemen :j want dan is het niet eerlijk om te straffen.


Dit is geen tip om je paard gevoeliger te krijgen aan je hulpen. Maar om hem te leren dat als hij niet loopt jij hem pijn gaat doen.
Mijn insteek zou het niet zijn...
Probeer het eens met consequentie dmv begrip.
Been er af. Been er heel licht aan. Bij uitblijven reactie tik je zachtjes op de schouder tot er reactie komt. Je kan dit zien alsof er alsmaar water druppeltjes op z'n schouder zouden vallen. Dus je druppelt met je stokje. Ook kan je je stokje een keer van hoofd naar staart langs je paard halen. Om hem te attenderen.
Soms een kwestie van lange adem maar een fijnere weg om er te komen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:16

Tikje op de schouder??!! Je wilt reactie van het achterbeen als je been geeft! Tik op schouder is verwarrend en slaat nergens op. Tikje net achter je kuit om je beenhulp duidelijk te maken.

Kabayo

Berichten: 13957
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:19

Eight schreef:
Consequent wezen, been (normale hulp dus niet extra hard ) geen reactie een flinke tik met de zweep.. is geen fijne methode maar heeft bij mij heel goed geholpen :) ze weten het heel snel. En ze voelen zelfs een vlieg zitten op de huid dus maak mij niet wijs dat ze mijn been niet voelen :)) mochten de hulpen nog niet goed begrepen worden dat het paard daarom niet goed reageert zou ik eerst les nemen :j want dan is het niet eerlijk om te straffen.


Ik ga hier helemaal in mee, zo leer ik het mijn paarden allemaal ook. Als ik actie wil verwacht ik reactie!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:22

Sim schreef:
Tikje op de schouder??!! Je wilt reactie van het achterbeen als je been geeft! Tik op schouder is verwarrend en slaat nergens op. Tikje net achter je kuit om je beenhulp duidelijk te maken.


Roep niet te hard en verdiep je eens in andere methodes...

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:26

Werken met een bepaalde vaste volgorde van hulpen die steeds een beetje invasiever worden. Bij gevoeligheid op het been bijv: knijpende kuitdruk- 3tellen wachten- schopje met je kuit-3tellen wachten- tik met de zweep. Je paard moet leren dat als hij niet reageerd je altijd doorgaat en uiteindelijk er een hulp komt die hij niet zo leuk vindt. En dan mag die tik best fel zijn. Hij moet immers gewoon luisteren, goedschiks of kwaadschiks, en je geeft hem immers de kans om op een heel lichte hulp te reageren (knijpende kuitdruk) en hij kiest ervoor om die te negeren. Als je deze volgorde ALTIJD toepast zal je paard vrij rap doorkrijgen hoe de zweep te vermijden is en is het in mijn opinie een zeer eerlijke manier van rijden. Maar als je ongeduldig bent en een stap gaat overslaan of minder lang gaat wachten is het een zeer oneerlijke manier en zal je paard er alleen maar harder van worden. Dit is dus wel een beetje alles of niks.

Hetzelfde geld voor gewichtshulpen. Bij langzamer gaan kan de volgorde bijv zijn: gewicht naar achter -3tellen wachten- zacht teugelhulp- 3tellen wachten- stevige teugelhulp.

Natuurlijk is het zo dat naarmate je paard beter reageerd je van die 3 tellen terug mag naar 2 en zelfs naar1 om je paard beter te leren reageren. Maar daar moet je wel echt mee wachten tot je paard meestal reageerd op hulp 1 en alleen nog bij uitzondering die hulp negeert.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:45

fluffyfox schreef:
Sim schreef:
Tikje op de schouder??!! Je wilt reactie van het achterbeen als je been geeft! Tik op schouder is verwarrend en slaat nergens op. Tikje net achter je kuit om je beenhulp duidelijk te maken.


Roep niet te hard en verdiep je eens in andere methodes...


Prima, leg maar eens onderbouwd uit hoe je de reactie van het achterbeen activeert met tikjes op de schouder. Je verhaal hierboven doet dat nl niet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:16

Daar ben ik toch ook benieuwd naar ;) De methoden van Eight en troi werken gewoon goed en je hoeft echt niet te slaan om dood te slaan, maar wel genoeg dat er reactie komt. Bij mij is het een beetje afhankelijk van het paard welke ik gebruik. Nou moet ik zeggen dat ik mijn paarden tegenwoordig zonder zweep rij dus dan is er geen tik met de zweep bij, maar gewoon een schop met het been, eventueel in combinatie met stem. Dat is omdat de ene anders te goed doorheeft wanneer ik zonder zweep rij en de andere zich toch nauwelijks iets van de zweep aantrekt.

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:47

ik zou hetzelfde zeggen als Sim. je hoeft hem idd niet door de midden te slaan maar een tik gaat hij niet dood aan.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:55

Ik zou ook de hulp geven daar waar je de hulp wilt geven. Dus niet op de schouder tikken als je reactie op je been vraagt, tikje direct achter je kuit om je paard er attent op de maken dat je echt wilt wat je vraagt.
En concequent zijn; als jij been geeft wil je elke keer reactie, zo niet komt er een grotere hulp tot je paard doet wat je vraagt. Maar maak het niet moeilijker dan je wilt, ga uit van wat het paard kan behappen en dat is simpel en concequent zijn.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:57

Vergeet ook niet dat je misschien zelf wel moet werken aan je eigen zit (weet je zeker dat je geen terugwerkende zit hebt waarme je je paard afremt) of wellicht is je kuitdruk standaard al best flink aanwezig waardoor je paard het verschil tussen de standaard hulp en een hulp tot versnellen niet kan onderscheiden?

Ben je zelf onbewust niet te hard aan het werk waardoor je je paard afremt? :)

Niet altijd direct uit gaan van onwillendheid van het paard maar begin ook bij jezelf.

Daarna zijn de tips van Sim en Eight heel effectief als je het op de juiste manier gebruikt :)

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:39

Ik ga mee met Anouk. Met een instructeur kijken of jij de hulpen juist geeft en geen tegenstrijdige hulpen geeft is altijd goed.

De zweeptips zijn inderdaad een goede als ze op de juiste manier uitgevoerd worden, maar je kunt nog net iets eerder beginnen. Stel je mentaal gewoon in dat de hulp uitgevoerd wordt. Dus als je wilt aandraven bij de B, dan denk je gewoon "kom we gaan" en je geeft je hulp. Zo ook met terugrijden. Bij de letter of het punt dat je in je hoofd hebt, ben je zelf vol overtuiging dat je een gang terug gaat. Dit zorgt er meestal voor dat je je hulpen duidelijker en overtuigender geeft en kan zorgen dat je paard beter reageert dan als jij twijfelt wat hij zal gaan doen nav jouw hulp.

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 19:19

Bedankt voor alle reacties! Hoe zorg je ervoor dat je paard gevoeliger wordt op je zit? En op je stemcommando's?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:42

Stemcommandos door aan de hand te werken en daarna verder oefenen aan de longeerlijn :j op de zit weet ik niet zo goed, die knop zat er hier al automatisch op:)

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:47

Ik snap wel wat fluffyfox bedoeld, het is alert maken en kan echt wel werken.

Meteen een harde tik geven vind ik niet heel eerlijk.

Wel wat anderen zeggen het 'opbouwen'. Dat doe ik ook, zachte beenhulp, geen reactie, zacht tikje, weer zachte beenhulp, iets harder tikje enz ik blijf wel zacht met m'n been, alleen het tikje wordt harder.

Nu reageert m'n pony heel vlot op m'n been en heb ik nog maar heel af en toe 1 zacht tikje nodig, dit kan dus nu ook op de schouder ('hallo ik zeg wat, let je even op').

Zit hulpen hetzelfde, eerst zacht de hulp geven die je uiteindelijk alleen wilt gebruiken, die blijven herhalen en iets anders gebruiken om het duidelijker te maken.

Stemcommando's kun je goed aanleren op de grond, met longeren, eerst stem, dan lichaam, dan zweep, dan sterker zweep.

En heel belangrijk: belonen als je de reactie hebt die je wilde!! Ook al duurde het heel lang...

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:53

Mijn tip: ga eerst na hoe je zelf op je paard zit. Doe dit met behulp van een instructeur. Let goed op je houding en op je kuitdruk. Misschien geef jij met je lichaam juist de tegenovergestelde hulp aan.

Als je dit hebt gecheckt dan zou ik inderdaad op de manier van troi gaan werken. Wellicht in plaats van een zweep een keer flink been erbij. Ik rij mijn paard nooit met zweep, dus doe dit gewoon met been. Maar wat ik wel heel belangrijk vind is stap 2 die troi zegt. Áltijd eerst een keer iets 'harder' vragen, voordat je een zweep erbij pakt. Zo geef je het paard meerdere vriendelijke opties om te doen wat jij vraagt, voordat de zweep eraan te pas komt. Maar ook hier zou ik te werk gaan met behulp van een instructeur. Die zien meer dan je zelf kan en die kunnen je hier goed mee helpen. Vooral omdat je nog niet zo goed weet hoe je dit aan moet pakken.

Stemcommando's is een kwestie van veel herhalen. Als je naast je paard loopt en je wilt hem laten stappen dan zeg je 'stap' voor halthouden 'halt' etc. Dit gebruik je natuurlijk ook aan de longe. Zo wennen ze aan je stemgeluid bij bepaalde handelingen.

En voor alles geldt: doet het paard het goed, beloon hem dan daar ook voor! Dan weet hij dat hij het goed doet

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:01

@fluffyfox ken je het spreekwoord zachte heelmeesters maken stinkende wonden? Mijn inmiddels ruin werd als hengst zijnde niet consequent bereden door zijn toenmalige amazone's kreeg heel vaak zijn zin als hij iets moest doen (werken) waar hij geen zin in had. Het resultaat uiteindelijk was, meneer ging steigeren, bokken en als je daar dan niet van onder de indruk was of je zat nog op hem steigerde hij en liet zich achterover vallen. Hij is door mijn toenmalige instructrice ingereden en ergens is er iets gebeurt waar zij bang is geworden en heeft hem steeds vaker zijn zin gegeven met letterlijk alle gevolgen van dien.

Verder ga ik mee met mijn voorgangers duidelijk blijven, consequent zijn wat vandaag mag, mag morgen ook en wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.. Wat ik ook doe is veel (schijn) overgangen rijden om hem alert te krijgen en te houden.

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:14

@flittz even de advocaat vd duivel spelen:
Je kunt ook zo'n paard krijgen als je je niet verplaatst in het paard en alleen maar eist. Je kunt er een hoop "rottigheid" in slaan!

Je kunt vanaf het internet toch niet meteen roepen: actie=reactie?!
Ik ben het met je eens hoor, opbouwende hulpen geven, geen reactie betekend een tik. Je hebt het paard immers de keuze gegeven om te reageren. Maar bovenstaande MITS de voorwaarden goed zijn! Zit de ruiter correct, zijn paard en ruiter ontspannen, communiceren ze met elkaar, etc etc.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:24

fluffyfox schreef:
Eight schreef:
Consequent wezen, been (normale hulp dus niet extra hard ) geen reactie een flinke tik met de zweep.. is geen fijne methode maar heeft bij mij heel goed geholpen :) ze weten het heel snel. En ze voelen zelfs een vlieg zitten op de huid dus maak mij niet wijs dat ze mijn been niet voelen :)) mochten de hulpen nog niet goed begrepen worden dat het paard daarom niet goed reageert zou ik eerst les nemen :j want dan is het niet eerlijk om te straffen.


Dit is geen tip om je paard gevoeliger te krijgen aan je hulpen. Maar om hem te leren dat als hij niet loopt jij hem pijn gaat doen.
Mijn insteek zou het niet zijn...
Probeer het eens met consequentie dmv begrip.
Been er af. Been er heel licht aan. Bij uitblijven reactie tik je zachtjes op de schouder tot er reactie komt. Je kan dit zien alsof er alsmaar water druppeltjes op z'n schouder zouden vallen. Dus je druppelt met je stokje. Ook kan je je stokje een keer van hoofd naar staart langs je paard halen. Om hem te attenderen.
Soms een kwestie van lange adem maar een fijnere weg om er te komen.

Voorkant is stuur, achterkant is gas. Je wil voorwaarts, dus gas en dus hulp achter de schoft.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:24

Kamy schreef:
@flittz even de advocaat vd duivel spelen:
Je kunt ook zo'n paard krijgen als je je niet verplaatst in het paard en alleen maar eist. Je kunt er een hoop "rottigheid" in slaan!

Je kunt vanaf het internet toch niet meteen roepen: actie=reactie?!
Ik ben het met je eens hoor, opbouwende hulpen geven, geen reactie betekend een tik. Je hebt het paard immers de keuze gegeven om te reageren. Maar bovenstaande MITS de voorwaarden goed zijn! Zit de ruiter correct, zijn paard en ruiter ontspannen, communiceren ze met elkaar, etc etc.


Dat laatste is heel erg belangrijk!
Inderdaad je moet niet over jezelf laten heenlopen, daar geef ik je helemaal gelijk in flitzz! Consequent blijven is erg belangrijk. Maar ik denk dat er bij veel ruiters ook bij zichzelf veel te halen valt. Menige mensen 'slaan er maar op los', terwijl ze zelf de bron van het probleem zijn. Ze geven andere hulpen dan dat ze bedoelen.
Daarom vind ik die tussenstap zo ontzettend belangrijk, die opbouwende hulpen, voordat je de zweep erbij haalt. Maar dit moet je natuurlijk niet eindeloos blijven doen, want dan laat je inderdaad over jezelf heen lopen en daar komt narigheid van.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:28

Het is wellicht een dooddoener, maar neem les. Iemand die je goed kan helpen met je houding en zit; je paard zal lopen zoals jij het voorbeeld geeft... :)

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:46

Kamy schreef:
@flittz even de advocaat vd duivel spelen:
Je kunt ook zo'n paard krijgen als je je niet verplaatst in het paard en alleen maar eist. Je kunt er een hoop "rottigheid" in slaan!

Je kunt vanaf het internet toch niet meteen roepen: actie=reactie?!
Ik ben het met je eens hoor, opbouwende hulpen geven, geen reactie betekend een tik. Je hebt het paard immers de keuze gegeven om te reageren. Maar bovenstaande MITS de voorwaarden goed zijn! Zit de ruiter correct, zijn paard en ruiter ontspannen, communiceren ze met elkaar, etc etc.


Dat klopt helemaal en ik moet ook zeggen dat in ons geval we in eerste instantie ook zoiets hadden van oke dit werkt niet. Wat nu.. Om een lang verhaal kort te maken, na een andere amazone toe, daar weer weg gehaald (stond 2 uur van ons af). Thuis rust gegeven en bij laten komen. Toen hem helemaal medisch na laten kijken, zadelmaker, tandarts alles was in orde.. Paard weggebracht om te corrigeren en daarna laten castreren. Hem nog een half jaar rust gegeven en toen ben ik zelf met hem aan de slag gegaan. Beste advies wat ik ooit over/ voor hem gekregen heb is consequent zijn en blijven. Ben je bij hem niet duidelijk en consequent dan neemt hij over en dan is het eind weer zoek..

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Re: Paard gevoeliger maken voor been & zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:52

Consequent zijn is altijd goed! Dan ben je duidelijk voor je paard, en weet ie ook wat je wil/bedoeld.
Maar consequent betekend niet letterlijk "doe je niet wat ik wil, volgt er een vervelende consequentie voor jou!".
Er zijn meer methoden om een paard te trainen (of welk dier dan ook)....