gedragdsverandering paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
elin1981
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-10-13

gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 16:32

Hoi allen,
heb een 4 jarige fries,, eerste maanden dat ik haar had een strijd gehad, maar ja dat mag, sindsdien altijd ontspannen onder het zadel, loopt makkelijk in de hand, geeft netjes na , erg ontspannen in haar mond, nek, hals, ken geen rare " streken" wat dat aangaat! Van eigenlijk de 1 op de andere dag een totale omslag, trekt enorm aan het bit, hoofd omhoog, rug aantrekken, reageert op geen enkele ophouding, terwijl ze vorige week bij wijze van spreken nog op 1ophouding reageerde, verstijft in dr kaken. en " geen houden aan". Na een tijdje doorrijden verbetert het wel maar ik ken dit gewoonweg niet van haar. De strijd die ze aangaat. Problemen als kiezen, zadel, fysiek, is het alemaal niet!!! Ik zit zelf te denken aan leeftijd, herfst, pubertijd, jong etc! Maar twijfel slaat beetje toe, merk dat ik er zelf wat onzeker vann wordt, omdat t zo abrupt om is geslagen! Hoor graag ideeen! groetjes


Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:37

Zeker weten dat het niet haar tanden zijn? Daar heeft ze namelijk wel heel erg de leeftijd voor..

“If you were half as funny as you thought you were, my boy, you'd be twice as funny as you are.”

elin1981
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-10-13

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 16:38

Ja tandarts is echt net geweest, zo'n 3 weken terug, en laat het elk half jaar controleren, dus er worden elke keer lichte haakjes verwijderd omdat het zo goed onder controle blijft...

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:56

ze gaat 'geen strijd aan'. Ze meldt je dat er iets niet in orde is.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:59

Toch gaat er iets niet goed, doe je niet teveel met haar?
Het is nog zo'n jong beest..

Dag lieve mam, love you always
De rooie schurk en het kleine meisje. Lieve Bibi rust zacht, zo plotseling uit het leven gerukt. je hebt nog geen 4 jaar mogen worden.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:00

Wat Kinke zegt, ze probeert duidelijk te maken dat ze ergens heel erg last van heeft. Je hebt haar niet zo lang maar wel lang genoeg om qua bouw al weer zo veel te veranderen dat het zadel niet meer past. Wat jij beschrijft lijkt verdacht veel op problemen in de rug.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:12

Wat voor een strijd heb je eerder met haar gehad?

har166

Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:19

De mijne is deze week ook niet te genieten, hengstig }:) kan dat het zijn?

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

elin1981
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-10-13

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 19:47

Dank je Har, t zou kunnen alleen zie ik niet de bekende henstigheid "symptomen"ha! maar t kan natuurlijk!!! dan is t een week geduld hebben :) Nee overvraag haar niet ze staat 10 u per dag op de wei, en nachten op stal, rij haar 3-4 keer per week een klein half uur, incl af en toe een bosrit. Verandering van dag 1 op 2. Geen rug probleem dus.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:58

Misschien is ze gevallen in de wei, of heeft ze vast gelegen in stal. Is er een fysio, masseur of iets in die richting langs geweest sinds ze deze problemen heeft? Want problemen van de één op de andere dag sluit rugproblemen niet helemaal uit als het door uitwendige oorzaken komt.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:00

elin1981 schreef:
Dank je Har, t zou kunnen alleen zie ik niet de bekende henstigheid "symptomen"ha! maar t kan natuurlijk!!! dan is t een week geduld hebben :) Nee overvraag haar niet ze staat 10 u per dag op de wei, en nachten op stal, rij haar 3-4 keer per week een klein half uur, incl af en toe een bosrit. Verandering van dag 1 op 2. Geen rug probleem dus.


Jij maakt dezelfde denkfout die veel paardrijdende mensen maken namelijk dat het geen rug kan zijn ivm van de één op andere dag. Jouw paard groeit door training, dus komt er steeds iets meer bij totdat het niet meer gaat en dan is de pijn zo heftig dat je paard(als je een brave hebt) het laat zien door veranderend gedrag. Bij een niet zo brave had je waarschijnlijk al flink zand gehapt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

elin1981
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 20:11

ierusju schreef:
Misschien is ze gevallen in de wei, of heeft ze vast gelegen in stal. Is er een fysio, masseur of iets in die richting langs geweest sinds ze deze problemen heeft? Want problemen van de één op de andere dag sluit rugproblemen niet helemaal uit als het door uitwendige oorzaken komt.


Tja, dat weet ik niet of ze gevallen of of vast geleden, laatste denk ik niet want de pension eigenaren horen haar snachts wel (ze heeft 1 keer vast gelegen maar is al maanden geleden)... Ik heb nog geen fysio of wat dan ook erbij laten komen omdat het echt NET speelt, maar als het doorgaat doe ik dat zeker, ben zuinig met en op haar!!! Ik heb niet het idee zelf (na voelen en drukken) dat het haar rug is, maar goed....bedankt voor het meedenken!

elin1981
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 20:13

bigone schreef:
elin1981 schreef:
Dank je Har, t zou kunnen alleen zie ik niet de bekende henstigheid "symptomen"ha! maar t kan natuurlijk!!! dan is t een week geduld hebben :) Nee overvraag haar niet ze staat 10 u per dag op de wei, en nachten op stal, rij haar 3-4 keer per week een klein half uur, incl af en toe een bosrit. Verandering van dag 1 op 2. Geen rug probleem dus.


Jij maakt dezelfde denkfout die veel paardrijdende mensen maken namelijk dat het geen rug kan zijn ivm van de één op andere dag. Jouw paard groeit door training, dus komt er steeds iets meer bij totdat het niet meer gaat en dan is de pijn zo heftig dat je paard(als je een brave hebt) het laat zien door veranderend gedrag. Bij een niet zo brave had je waarschijnlijk al flink zand gehapt.


Groeien door training en dan je zin erna,"er komt steeds meer bij tot het niet meer gaat"kan ik even niet in 1 zin samenvatten, Trainen op de goede manier is versterken en beter worden en niet "kapot maken"zoals ik jouw zin lees! Ik maak overigens geen denkfout, dat is wat JIJ denkt, ik heb andere mening en manier van denken! Laten we elkaar daarin respecteren zonder direct met de vinger te wijzen wat ik fout doe. Ik ben op zoek naar mensen die herkennen en misschien ideetjes hebben, niet naar bewijsdrang of betweterigheid.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:16

bigone schreef:
elin1981 schreef:
Dank je Har, t zou kunnen alleen zie ik niet de bekende henstigheid "symptomen"ha! maar t kan natuurlijk!!! dan is t een week geduld hebben :) Nee overvraag haar niet ze staat 10 u per dag op de wei, en nachten op stal, rij haar 3-4 keer per week een klein half uur, incl af en toe een bosrit. Verandering van dag 1 op 2. Geen rug probleem dus.


Jij maakt dezelfde denkfout die veel paardrijdende mensen maken namelijk dat het geen rug kan zijn ivm van de één op andere dag. Jouw paard groeit door training, dus komt er steeds iets meer bij totdat het niet meer gaat en dan is de pijn zo heftig dat je paard(als je een brave hebt) het laat zien door veranderend gedrag. Bij een niet zo brave had je waarschijnlijk al flink zand gehapt.


sluit mij hierbij aan.. Het kan overigens ook gewoon een 'normale rugpijn zijn'.
als ik sport kan door spierpijn de volgende dag een verkeerde beweging maken en schiet het mij van de ene op de andere seconde in de rug, waarna ik een poos stijf en pijnlijk ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:20

elin1981 schreef:
ierusju schreef:
Misschien is ze gevallen in de wei, of heeft ze vast gelegen in stal. Is er een fysio, masseur of iets in die richting langs geweest sinds ze deze problemen heeft? Want problemen van de één op de andere dag sluit rugproblemen niet helemaal uit als het door uitwendige oorzaken komt.


Tja, dat weet ik niet of ze gevallen of of vast geleden, laatste denk ik niet want de pension eigenaren horen haar snachts wel (ze heeft 1 keer vast gelegen maar is al maanden geleden)... Ik heb nog geen fysio of wat dan ook erbij laten komen omdat het echt NET speelt, maar als het doorgaat doe ik dat zeker, ben zuinig met en op haar!!! Ik heb niet het idee zelf (na voelen en drukken) dat het haar rug is, maar goed....bedankt voor het meedenken!


Drukken en duwen heeft soms geen effect, omdat paarden soms hun rug automatisch al aanspannen. Dan kun je duwen wat je wilt, maar komt er geen reactie die je verwacht. Ik heb een paard gereden met kissing spines, die duwde en trok ik ook wel eens aan de rug omdat ik het niet vertrouwde, maar die reageerde er ook niet op. Terwijl hij op de foto erg slecht was in de rug.

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:28

Jeetje.. wat een ding zeg.
paardje is ook nog eigenlijk een baby.
Ik kan me zelf nog herrineren dat toen ik puper was, dat 1 irritatie dingetje me al te veel was.
Wat doet ze als je haar bijzet met longeren? Reageerd ze dan net zo?
Maar ik kan je zeggen en ook al wil je het mss niet horen.
Kijk eens naar:
Het hoofdstel?
In de mond van je paard mss heeft hij haken?
Past het bitje?
Vergeet niet, dat een paard dat sterkt in ontwikkeling is. Elk jaar het zadel gecontroleerd dient te worden.
Ookal rij ik nu rum 25 jaar paard, heb ik op NHB gezeten en gewerkt in de paarden wereld.
Ik kreeg vandaag te horen dat ik het zadel verkeerd op het paard leg. Ik was met stomheid geslagen, want ik controleer nooit of de zweetbladen idd achter zijn schouderblad ligt.
En als mijn paard pijn heeft.. dan sluit hij zich volledig af van de buitenwereld.

2014 B+13, 2015 L1+10 & L2 +14, 2016 M1+10 M2+4, 2018 R.I.P> mijn maatje :'( (08-04-2018)
Wanny JD:2018 L1 +1 & Dante JD 2018 <3 L1+2, 2019
<3 23-04-2017 Noa geboren <3

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:40

Ja ik ga hier ook in mee. Zeker doordat het zo een vrij abrupt gegeven is, Paard is nog flink in de groe, en spieren moeten nog deels getraind worden.
Heel vaak moet je de fout bij jezelf zoeken en niet bij het paard.
Je neemt dit soort opmerkingen vrij agressief op, wij geven enkel tips en dat is niet persoonlijk naar jouw gericht, de meesten die goede tips gegeven hebben zijn ook professioneel of toch al wel met heel veel ervaring met paarden bezig, neem dit echt serieus op.
succes, zoek een trainer die jou ook kan begeleiden.

Joolien schreef:
elin1981 schreef:
Misschien is ze gevallen in de wei, of heeft ze vast gelegen in stal. Is er een fysio, masseur of iets in die richting langs geweest sinds ze deze problemen heeft? Want problemen van de één op de andere dag sluit rugproblemen niet helemaal uit als het door uitwendige oorzaken komt.


Tja, dat weet ik niet of ze gevallen of of vast geleden, laatste denk ik niet want de pension eigenaren horen haar snachts wel (ze heeft 1 keer vast gelegen maar is al maanden geleden)... Ik heb nog geen fysio of wat dan ook erbij laten komen omdat het echt NET speelt, maar als het doorgaat doe ik dat zeker, ben zuinig met en op haar!!! Ik heb niet het idee zelf (na voelen en drukken) dat het haar rug is, maar goed....bedankt voor het meedenken!

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:49

Hoelang heb je je Fries, het kan zijn dat ze je aan het uitproberen is. Ze is misschien wat sterker nu en voelt zich sterker en zelfverzekerder en het kan zijn dat ze kijkt tot hoeverre ze met je kan gaan. Blijf consequent maar niet uitsluiten dat alles inderdaad oke is dwz tanden, rug enz.

elin1981
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 06:16

IpilyaNL schreef:
Jeetje.. wat een ding zeg.
paardje is ook nog eigenlijk een baby.
Ik kan me zelf nog herrineren dat toen ik puper was, dat 1 irritatie dingetje me al te veel was.
Wat doet ze als je haar bijzet met longeren? Reageerd ze dan net zo?
Maar ik kan je zeggen en ook al wil je het mss niet horen.
Kijk eens naar:
Het hoofdstel?
In de mond van je paard mss heeft hij haken?
Past het bitje?
Vergeet niet, dat een paard dat sterkt in ontwikkeling is. Elk jaar het zadel gecontroleerd dient te worden.
Ookal rij ik nu rum 25 jaar paard, heb ik op NHB gezeten en gewerkt in de paarden wereld.
Ik kreeg vandaag te horen dat ik het zadel verkeerd op het paard leg. Ik was met stomheid geslagen, want ik controleer nooit of de zweetbladen idd achter zijn schouderblad ligt.
En als mijn paard pijn heeft.. dan sluit hij zich volledig af van de buitenwereld.


Thanks!!!! Ja daarom, ze is ook nog jong, daarom wil ik ook echt altijd dat meenemen in alles! en t is een dartel!!! een spring in t veld, het weer wordt kouder, misschien is het simpel en is dat het! maak ik me te druk!!! ZOals hierboven, de tandarts is echt net 3 weken geleden geweest, haakjes dus weg. Enige wat ik gisteren ineens bedacht, misschien is het wolfskiesje aan t doorkomen, heb de tandarts dus geapped of hij zich kan herinneren of ze die al had toen hij er was. Ik denk het niet, want hij verwijdert ze meestal! dus daar ben ik al via app even mee bezig. Het bit zit goed, t zadel is ook vrij kort geleden vermaakt, maar goed ze groeit idd, ik kan het laten checken!!!!! dank je wel voor je meedenken!

elin1981
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 06:20

blensink schreef:
Hoelang heb je je Fries, het kan zijn dat ze je aan het uitproberen is. Ze is misschien wat sterker nu en voelt zich sterker en zelfverzekerder en het kan zijn dat ze kijkt tot hoeverre ze met je kan gaan. Blijf consequent maar niet uitsluiten dat alles inderdaad oke is dwz tanden, rug enz.


Bijna een jaar! Heb ik ook aan zitten denken, een fase (weer) van testen, uitproberen...

marleen_usar

Berichten: 24638
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:00

Hier ook een fries met gedragsverandering, dat komt bij haar door het weer. weersverandering reageert ze heel erg op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:52

blensink schreef:
Hoelang heb je je Fries, het kan zijn dat ze je aan het uitproberen is. Ze is misschien wat sterker nu en voelt zich sterker en zelfverzekerder en het kan zijn dat ze kijkt tot hoeverre ze met je kan gaan. Blijf consequent maar niet uitsluiten dat alles inderdaad oke is dwz tanden, rug enz.


Van het woord 'uitproberen' gaan mijn nekharen altijd overeind staan. Natuurlijk kan een paard de grens opzoeken, maar dat doet een paard niet door onder het zadel ineens heel anders te reageren. Doordat je op deze manier gaat denken, zul je niet goed meer luisteren naar een paard, en zijn veel mensen geneigd om een paard af te straffen, ipv te luisteren naar wat het paard probeert te vertellen.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:54

Met tot er niet meer bij kan bedoel ik de spieren die zich moeten kunnen ontwikkelen, vooral rondom schoft komt er veel spieromvang bij door de juiste training die jij geeft zoals je zelf zegt. Een jong dier, daar moet je zeker vier keer per jaar het zadel van laten checken. Ik zeg nergens dat je iets fout doet maar kijk eens naar iemand die gaat fitnessen oid, na drie maanden past kleding niet meer terwijl bij paarden er een goed passend zadel word aangeschaft, dan word de training opgepakt en zijn mensen soms verbaasd dat het paard na een half jaar in protest komt en word het, vooral bij jonge dieren, op puberen en uitproberen gegooid, zeer vaak onterecht. En daarmee zeg ik niet dat jij iets fout doet maar misschien kun je hier je voordeel mee doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: gedragdsverandering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:23

Ik ga er ook in mee dat dit vooral een lichamelijke (en misschien mentale) oorzaak heeft. Ik vind dat je al behoorlijk veel doet met zo'n gup, zeker omdat het een Fries is, die hebben vaak al wat meer tijd nodig. Zeker omdat de verandering zo abrupt is, zou ik denken aan een acuut rugprobleem. Ik zou haar even een weekje rust gunnen, osteo/chiro erbij laten komen en haar te laten bijtrekken. Je moet ook even bedenken dat het koppie soms ook vol komt te zitten he, je moet ze soms ook gewoon even wat rust gunnen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers