Van met bit naar bitloos, help...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 17:32

xMazzel schreef:
Schud het paard ook met zijn hoofd als er een los contact is met de teugels?
Ik denk dan aan een paard wat het moeilijk vind om op zijn eigen benen te lopen en zijn balans dus moeilijk vind. Zelf heb ik altijd geleerd, als je paard schud met zijn hoofd dan is hij gewoon praktisch gezien teveel op je hand en zul je hem meer 'aan' het been moeten rijden.

Bij een jong paard is veel sturen sowieso vaak wat lastiger, maar wat anderen ookal zeggen; ga veel met been rijden en zorg dat het beestje op zijn eigen benen gaat lopen.
Dus 2de hoefslag rijden, figuurtjes en overgangen maar vooral nog niet verwachten dat hij het morgen ineens kan! :Y)


Ook met een lang teugeltje schud hij met zijn hoofd. Daarom werd ook gedacht aan allergie. Maar schijnt nu toch meer aan het bit te liggen. En ik verwacht ook zeker geen wonderen hoor! (Alhoewel, vanaf de grond pakt hij alles onwijs snel op haha)




En verder, ik ga niet inhoudelijk in op de discussies die gevoerd worden over wel/geen bit/touw etc. Daar heb ik het topic niet voor aangemaakt.

Moraal wat ik er nu uit heb gehaald: actiever laten lopen, de ruimte geven die hij vraagt maar met contact en op de binnen hoefslag rijden. Alles wat min of meer hetzelfde als reactie geeft. Bedankt voor de tip.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:58

Fivaldi. Argumentie had ik al gegeven.
Maar die was niet in je straatje.
Een touw halster is scherp.
En dat het bij een hangend paard dan goed is gegaan is meer geluk dan wijsheid. Valt inderdaad dan onder de noemer mijn opa die rookte werd 100 dus roken is gezond.
En ja als jij volledig op je zit rijdt zal ik niets zeggen over rijden met een touw halster. Maar gezien bovenstaande als wijsheid heb ik mijn bedenkingen.
Er zijn voor ts heel wat betere bitloze optomingen.
Maar wat ik al aangaf. Bit of niet. Daar zit haar probleem niet.
Daar zit een aanleunings probleem ook zelden.
Die zit in het lijf en in de achterhand. In de impuls. Die dit paard (nog) niet heeft bij ts.
En als ze daar aan gaat werken. Niet druk maakt over die voorkant. Die komt vanzelf wel.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:01

Ik heb even niet alle reacties gegeven, dus sorry als wat ik zeg al gezegd is :)

Net als wanneer je een paard voor het eerst gaat rijden met een bit, moet het paard eerst weten wat hij moet doen met de druk die hij voelt. Er wordt vaak gezegd dat een sidepull het duidelijkste hoofdstel is om bitloos mee te rijden, ik denk persoonlijk dat dat is omdat het voor het paard het makkelijkst te raden is wat hij moet doen op de druk, omdat hij direct weg moet bewegen van de druk op de zijkant van de wang ongeveer, net als dat hij bijvoorbeeld met zijn kont opzij moet bewegen als je daar tegenaan duwt.

Toch kan ook een touwhalster, een kaak-of kindgekruisd of een ander bitloos hoofdstel aangeleerd worden. Ik zou daarom eerst rustig beginnen met uitleggen wat bepaalde druk betekent, bijvoorbeeld vanaf de grond al. Leer hem eerst wat stelling is en wat remmen is, vanaf de grond en dan wanneer je erop zit. Daarna ga je eens stelling vragen terwijl hij loopt en laat pas los als hij niet alleen buigt, maar ook de kant op gaat waar je stelling naartoe neemt. Op die manier zet je er ook een stuur op. Ga niet draven als hij dit in stap nog niet beheerst. Leer ook de rem eerst vanuit lopen naar halt of liever nog vanuit halt naar achterwaarts voordat je gaat draven, zodat je zeker weet dat hij weet wat je wilt.

Dit geldt natuurlijk voor alle tuigen. Belangrijk bij het touwhalster specifiek is dat het niet geschikt is voor constante druk op de neus omdat die nogal scherp is. Je kunt met een touwhalster ook heel mooi sturen met alleen een suggestie; dus wanneer je de teugel optilt maar nog geen druk zet.

Als je paard dan eenmaal onder de nie krijgt hoe hij op zijn eigen benen kan lopen, kun je een stuk makkelijk sturen omdat je niet zoveel gewicht in je handen hebt. En persoonlijk voel ik mij ook altijd een stuk stoerder als ik met een los teugeltje galoppeer, haha ;)

Ik heb een tijd lang met een sidepull gereden, maar een tijdje terug wilde ik weer met het touwhalster aan de slag. Dit heb ik gedaan aan de hand van de Warwick Schiller methode (zoals ik hierboven beschreven heb). Schiller heeft ook een youtube kanaal waar je erg leerzame filmpjes kunt vinden. Ik heb hier zelf veel aan gehad :)

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:13

ga zaterdag naar equiday en neem de eigenaresse mee

je kunt er vanalles zien en leren over dressuurmatig bitloos trainen... naja zie de website zou ik zeggen!

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:54

Allereerst TS: wat top dat je zo meedenkt in alle reacties die er worden gegeven, want in feite had je ook heel hard kunnen roepen dat dat je vraag niet was.

Ik heb nu ook het filmpje kunnen bekijken en ik zou hem graag actiever (niet per se sneller) willen zien. Als de motor 'aan' staat en zowel jij als je paard denkt voorwaarts, dan krijg je een veel fijner beeld.

Ik denk dat je samenvatting (actiever laten lopen, de ruimte geven die hij vraagt maar met contact en op de binnen hoefslag rijden) hele mooie speerpunten zijn om mee aan de slag te gaan.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 19:58

Toch nog even een kleine update geven.

Gisteren heeft de eigenaar met kin gekruist hoofdstel gereden, hier reageerde hij "goed" op. Omdat ik hier ook kaakgekruist naar voren geschoven kreeg heb ik deze vandaag uitgeprobeerd.

Conclusie, met touwhalster en kin gekruist loopt hij echt het rustigst met zijn hoofd. Met kaak gekruist begon hij weer te schudden, dat heeft ie met touwhalster en kin gekruist niet gedaan. Ook liep hij nu met zijn hoofd omhoog in plaats van laag en drukte hierdoor zijn rug weg.
Verder ging sturen op lichaam (met bijna tot geen contact met het hoofd) wel redelijk. Rechtsom lijkt hij wel gevoelloos, maar we weten dat dit zijn moeilijke kant is en dat er hard aan gewerkt moet worden.