Paard wil/kan geen middendraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:16

Wat vaak het probleem is dat het schakelen zowel het terug als naar voren te lang wordt aan gehouden Waardoor het paard gaat stuwen ipv dragen ( dit kost zwz heel veel tijd voor dat de achterhand sterk genoeg is dit te kunnen) Probeer dus echt maar paar pasjes steeds te doen Al voor dat die gaat stuwen moet je het paard al weer terug gereden hebben Anders loopt die van het achterbeen af!

Probeer ook bij het terug rijden een heel kort snel drafje te krijgen ipv een traag drafje


kashflow
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:40

Probeer veel te schakelen in alle gangen. Dit maakt je paard sterker en dan zal uiteindelijk de middendraf ook verbeteren. :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:41

Dan moet het paard wel eerst willen schakelen ;) Daar zit net het probleem, het paard is zodanig terug gereden dat die nu niet meer durft verruimen.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:47

Hij durft niet te verruimen.
Heb je op dat moment dan geen verbinding meer aan de voorkant?
Of wil hij niet aan je been naar voren.

Ik heb er momenteel ook zo 1 en dat kost me heel veel tijd maar ze gaat met de week vooruit :)

Als je wilt weten, hoor ik wel!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:50

Wat ik met zo eentje zou doen is eerst de tempowisselingen die hij wel kan/doet: Van arbeidstempo naar verzameld en weer naar arbeidstempo. Je denkt nog niet aan middendraf. Maar als je voelt dat dat echt fijn gaat, dan rijd je eens van verzameld naar "ietsje meer dan arbeidstempo". Dus naar het punt vlak voor hij aanspringt in galop. :) En daar zou ik proberen uit te bouwen. Ga niet steeds die diagonaal op of de lange zijde, gewoon voltes en figuren rijden. Houd hem bezig. Ga, als je hem vooruit wil, wat "groter" licht rijden. Dus hoger uit je zadel komen en rustig gaan zitten. Zorg dat hij zijn passen aan jouw lichtrijden gaat aanpassen. :)

Niet te veel ineens verwachten. Houd in je hoofd dat het dier ergens "vast" zit mentaal. Dat heb je er niet op 1,2,3 uit. Beter nu '"belachelijk lang" (want zo kan het soms lijken) spenderen aan iets wat simpel moet zijn en het er helemaal uit hebben dan hem overhaasten en het erger maken. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:54

Jonge paarden leren vaak overgangen door "erin te vallen", zeker draf-galop. Na een tijdje moeten ze leren dat dat sneller draven niet meer gewenst is. Het zou me niet verbazen dat het paard van TS de slof er om had en dat ze vooraan de rem volledig dicht hielden en tegelijk alle macht been erbij zodat die in galop sprong. Idem aan de longe, gewoon vooraan blokkeren en in galop drammen. Alles wat tussen arbeidsdraf en galop zit is fout, wil men niet zien en dat wordt "bestraft".

Ga dan maar aan de slag om later je paard te leren dat verruimen plots wel moet...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:59

Of hij is gewoon van nature onzeker. Die rooie hier wil ook niet verruimen. :) Daar heeft voor mij nooit iemand op gezeten. Er zijn ook paarden die simpelweg "niet durven". Als ie altijd "in galop sprong" als ie vlotter moest kan dat ook de reden zijn dat er van alles bij aan gehangen is in de hoop dat ze hem zo in draf konden houden.

Van zo'n dier moet je hoe dan ook niet meteen "grote verschillen" verwachten. De minste verruiming die voelbaar is, al is het maar bij wijze van spreke dat die pas een halve cm groter wordt, belonen alsof hij zojuist de OS gewonnen heeft. En die basis kan je hem al prima aanleren vanuit verzameling naar arbeidsdraf: De verruiming belonen ook al is het een verruiming naar arbeidsdraf.

Deze opdracht "voelt" blijkbaar heel groot voor dit paard, dus zal je hem moeten opdelen in kleinere, meer acceptabele opdrachtjes.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:23

Sowieso komt het met liefde en geduld wel in orde :D

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:08

Juist even lekker geen dressuur rijden de komende tijd. Niets verzameling of rem erop.

Boek samen met een vriendin met ervaren paard een weekje naar een groot natuurgebied en ga samen op avontuur elke dag.
Lekker elke dag kilometers maken. Vooruit oplossen. Geen rem erop. Gewoon plezier maken en vooruit.
Achter een paardenvriend aan spelenderwijs groot leren draven en galopperen.

Wij zetten zulke paarden in het tweespan voor de koets en hup, de heide op en kilometers maken. Samen plezier maken en lekker even het hoofd leeg. Ze komen als herboren terug.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 20:35

Ja daar heb je gelijk in!! En het staat zeker op de to do lijst!
De kans is ook groot dat we hem voor de koets gaan leren. Na de winter starten we een mencursus!

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:37

Pas maar op; haha mennen is verslavend en paarden doen het graag

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

BigOne
Berichten: 38179
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:43

Spring je ook met hem?? Balkjes beginnen en dan in - en uitjes springen. De ruimte ertussen kun je varieren zodat er een leuke afwisseling is in de training. En je zou het ook eens bitloos kunnen proberen, los van het feit dat het paard bang is geworden door de harde handen van je voorganger kunnen er natuurlijk ook blessures aan de lagen zitten.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:51

Je zei dat ie van balkjes ook niet actiever wordt. Wat als je met balkjes werkt op de diagonaal, en die telkens iets ruimer legt, zodat ie zijn passen moet verlengen om de balken juist te nemen? Heb ooit een instructeur gehad die op die manier jonge paarden leerde de draf verruimen.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 21:27

hwn schreef:
Je zei dat ie van balkjes ook niet actiever wordt. Wat als je met balkjes werkt op de diagonaal, en die telkens iets ruimer legt, zodat ie zijn passen moet verlengen om de balken juist te nemen? Heb ooit een instructeur gehad die op die manier jonge paarden leerde de draf verruimen.

Heb ik geprobeerd maar paard valt liever over de balken dan te verruimen.

Wat het springen betreft, dat staat ook op het verlanglijstje. Alke materiaal is aanwezig maar de piste moet eerst wat aanharden. Ze is nog maar net nieuw aangelegd en de droogte heeft er voor gezorgd dat ze redelijk zwaar ligt. Maar ook deze tip hoop ik in de toekomst ook te doen!

Aan bitloos heb ik ook gedacht maar vandaag voor de eerste keer zonder enige vorm van verzet gereden. Mijn hand is zacht en ik heb stilaan door wat hij graag heeft om aangenaam en ontspannen te lopen. Ik ben dus heel blij en megafier op mijn paard!!! *\o/*

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 21:33

janouk schreef:
Pas maar op; haha mennen is verslavend en paarden doen het graag

Ik weet het! Ik heb ooit 4 jaar als groom gewerkt voor een menner! Ik mis dat toch!

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 17:53

Hey even een update!

Ik heb het gevoel toch wel al een stapje dichter bij een verruimde draf te komen.

Wat heb ik al gedaan:
* Tempowisselingen zoals jullie voorstelden. En wat vindt hij dit moeilijk. Maar moeilijk gaat ook! Draf verkorten gaat redelijk. Af en toe wel eens verzet maar daar rij ik hem door.
* Jullie gaven ook aan om na te gaan hoe goed hij aan mijn been is. Ik maar beweren dat hij super is! :oo Hij is vooral goed op mijn zweep! >;) Dus vandaag zweep weg gedaan en enkel op mijn been gereden! HELP ZWETEN! Maar he, mijn handen waren stabieler, ik kon de druk gelijkmatiger verdelen en ja hoor uiteindelijk was hij aan mijn been! Woehoe!
* Ik heb hem ook eens uit galop laten vallen in middendraf en ja hoor dan kon hij wel verruimen! Dus ik weet dat het er in zit.
* Ik rij hem ook met kortere teugels waardoor hij meer moet verzamelen en zijn lichaam goed moet gebruiken. Eerste weken heel veel verzet op gehad maar nu aanvaardt hij het en loopt hij fijn aan de hand.

Ben ook al eens gaan wandelen en een weekend zee/ Ardennen staan op het lijstje! Tijdens het rijden durf ik ook eens spelen bv galop verlichte zit en eens gas geven. Maakt zijn hoofd vrij.

Door al deze oefeningen te doen heb ik het gevoel stilaan toch een dressuurpaard te krijgen. Hij wil werken, geeft soms wel aan als het moeilijk is maar ik kan het hem telkens opnieuw vragen om te doen. Ook merken de omstaanders op dat zijn afdruk verbeterd is. Hij draagt zichzelf meer en de achter hand die wordt stilaan in gebruik genomen.

Er is nog een hele weg te gaan en we zijn er nog lang niet. En het zal met vallen en opstaan zijn maar ik heb wel het gevoel dat ik op de goede weg zit. Hopelijk blijft het zo!

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 12:19

Dag lieve bokkers die mij goed geholpen hebben.

Mijn paard doet nu een hele goede middendraf en is attent op mijn been. Echter is het nu doorgeslagen. Ik moet nog maar beendenken en hij galoppeert aan ipv te draven!

Ik probeer nu een tussenstap te nemen ondersteun met mijn stem en een minimum aan kuitdruk. Dit werkt soms. Van zodra hij mijn spoor voelt is hij weer in galop.

Zou dit een gevolg kunnen zijn van het doorrijden en hem attenter te maken op mijn been of kan het ook het gevolg zijn van zijn zadel. De osteo is langs geweest en mijn paard moet een nieuw zadel krijgen. Woensdag 8/03 komt de zadelpasser dit oplossen. (Hoop ik met heel mijn hart!)

Wat denken jullie?

Bedankt als jullie hier ook raad willen over geven!

koend
Berichten: 1237
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:16

Hij moet echt het verschil leren tussen de beenhulpen voor galop en draf.
Lukt het bijvoorbeeld vlot om in het midden van een lange lijn uit galop terug naar draf te komen?
Ikzelf heb dat heel duidelijk moeten gaan oefenen nadat hij had leren doorverzamelen in galop.

De mooiste middendraf krijg ik nadat ik beide achterbenen geactiveerd heb via schouderbinnenwaarts en travers. Het verbaasde mij een beetje dat niemand dit aanhaalde, of ben ik de enige die dat zo doet?

Knap van jou dat je met je paard al zo een weg afgelegd hebt!

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 23:24

De middendraf zitcer nu in. Nu heeft mijn paard het probleem enkel verlegd en kan hij geen overgangen stap-draf meer. Hij is te gevoelig aan mijn been. Overgang galop draf doet hij mooi en op zijn achterhand.

koend
Berichten: 1237
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:32

Kent hij de stembevelen uit het longeren? Misschien kan je die als bridge nemen?

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 23:35

Ja hij kent die perfect. Heb dat vorige keer ook al eens afgetoetst en dat leek een beetje te lukken. Dus dit verder proberen en been er af?

Ik had eventueel ook gedacht om mijn sporen ook uit te doen. Dan is de druk ook minder eb is het minder bedreigend.

koend
Berichten: 1237
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:20

Stap-draf moet toch lukken met een heel subtiele beenhulpen en zithulp tijdelijk ondersteund door stemhulp.
Met beenhulpen bedoel ik been en geen spoor. Als ruiter moeten we daar echt op letten, been lang maken.
Als drijvende zachte zithulp adem ik uit (ik weet dat het wel eens anders wordt verteld.) maar er zit logica in: bij het diep buikademhaling uitademen trek je de buikspieren aan en kantel je het bekken naar achter, precies wat je nodig hebt.
Als zithulp om draf te verzamelen adem ik gedurende een drietal passen duidelijk in. Automatisch maak je je groter en hou je je spieren wat vast. Ik moet daar de andere hulpen ook bij geven, alleen op de zit lukt bij mij zelden. Maar misschien komt dit nog. :)

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-17 15:06

koend schreef:
Stap-draf moet toch lukken met een heel subtiele beenhulpen en zithulp tijdelijk ondersteund door stemhulp.
Met beenhulpen bedoel ik been en geen spoor. Als ruiter moeten we daar echt op letten, been lang maken.
Als drijvende zachte zithulp adem ik uit (ik weet dat het wel eens anders wordt verteld.) maar er zit logica in: bij het diep buikademhaling uitademen trek je de buikspieren aan en kantel je het bekken naar achter, precies wat je nodig hebt.
Als zithulp om draf te verzamelen adem ik gedurende een drietal passen duidelijk in. Automatisch maak je je groter en hou je je spieren wat vast. Ik moet daar de andere hulpen ook bij geven, alleen op de zit lukt bij mij zelden. Maar misschien komt dit nog. :)

Zo heb ik het ook aangeleerd. Vandaag paard gelongeerd en ook daar doet hij het. Stap- galop ipv stap- draf. Na wat werken en zachtheid lukte het. Osteo is 14 dagen geleden geweest en dit was op 1 plaats na, goed. Woensdag kolt de zadelpasser.

Ik ga de tip van het inademen zeker bewuster toepassen. Sporen ga ik uit doen, dan kan ik daar ook niet mee storen maar eerst en vooral ga ik denk ik de volgende dagen enkel grondwerk doen en de overgangen op mijn stem inoefenen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 51 bezoekers