Problemen met de galop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 21:49

Hallo,

Ik heb mijn pony nu ongeveer 4 maanden. Een tinker merrie van 8 jaar, nu 1 jaar onder het zadel. Hiervoor heeft ze in Ierland los gelopen. Heeft nog geen spieren en weinig conditie. Er moeten ook nog een paar kilo's bij.

De eerste maanden konden we nog helemaal niet galoperen, zij had te weinig conditie en de hulpen waren niet bevestigd. Het gaat nu goed met aanspringen en ze valt ook niet meer uit de galop. De rechter galop gaat wel een heel stuk beter dan de linker galop. In de linker galop springt ze vaak verkeerd aan maar dit is goed te corriceren.

Het probleem is nu.
Ze gaat alleen de volte niet op bij de voltes b-e-b en e-b-e. Dan loopt ze dwars door alle hulpen heen. Ze heeft ook nog ( vooral in de linker ) galop dat ze erg hardt gaat. Verder is ze wel makkelijk terug te nemen en doet verder braaf haar oefeningen.

Ik vraag me nu af hoe ik haar op de volte kan zetten en als ze meer conditie heeft dit misschien beter gaat.

Het tuig is goed en ze zit niet vast. Zadel is wel te klein maar over 4 dagen komt de zadelmaker met een nieuw zadel.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:53

Ze is gewoon te zwak. Galloppeer gewoon eerst de hele bak door als haar dat wel lukt en ga nog niet bezig met voltes.

Ook kun je aan de longe oefenen met de galop.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:01

En een volte bij a of c dan?

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 06:52

Bij de volte a of c valt ze terug in tempo of gaat juist harder. Hierbij breekt ze ook wel eens uit.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:16

Ik zou eerst de hulpen goed bevestigen, dan zorgen dat haar galop netjes is en vervolgens pas aan het sturen werken. Probeer in de stap en draf ook veel figuren te rijden, zo wordt ze soepeler en daar heb je baat bij bij de galop

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:29

Voor een volte bij ebe of beb moet ze heel goed op de eigen benen lopen, want ze mist daar alle steun. Ik zou sowieso geen hele volte doen maar een halve van van be of eb. Dit kan je doen door te beginnen met een volte bij a of c en deze steeds later in te zetten. Verder zou ik niet te veel focussen nu op de galop. Eerst de hulpen beter bevestigen en kracht opbouwen. Dus veel overgangen en schijnovergangen

kashflow
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:38

Heb je er al eens een tandarts bij gehad? Misschien heeft ze last van haken etc. Succes!

Miirtheex_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-02-12
Woonplaats: Pijnacker

Re: Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:30

Zoals hierboven ook al genoemd is dit waarschijnlijk een kwestie van te weinig kracht/spieren en balans.
Voor een volte is balans nodig en het lopen op eigen benen, omdat je niet meer langs een hek galoppeert.
Ik zou eerst focussen op rechtuit door de bak en oefenen met veel overgangen om haar sterker te maken.
Succes!

melliedus

Berichten: 45
Geregistreerd: 30-09-10

Re: Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:13

als je de mogelijkheid hebt, naar buiten en kilometres maken! simple rechtuit galopperen. op die manier kan je kracht, conditie en uithoudingsvermogen trainen. dan komt het in de bak vanzelf wel :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:15

Medisch helemaal goed?
Ze mist gewoon kracht denk ik, had mijn Draver ook. Gewoon in het begin rechte stukken galopperen en zorgen dat ze de hulp snapt.
En blij zijn met elke dag een sprongetje meer. Dingen aanleren kost tijd.

Heb je les :)?

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Problemen met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 15:33

Het probleem is opgelost, ze liep over haar tempo en nu we in een rustiger tempo rijden, maar wel actief, doet ze alle voltes en maakt haar passen beter af. Het sturen is hiermee ook meteen een stuk beter en ze luistert nu naar een kleine aanwijzing.

De linkergalop vindt ze nog steeds moeilijk maar ze doet zeker haar best om haar balans te bewaren, dit vooral in de hoeken.

Om toch even de vragen te beantwoorden:
Ze heeft geen last van haken, vorige maand nog een tandarts geweest. Medisch is ze ook goedgekeurd. Ik heb 1 keer in de week les.