Verschillende methodes voor nageeflijkheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:05

Ik vind dat je in halthouden ook nageeflijk rijd.
Maar ik verwacht dat we hetzelfde bedoelen, het alleen anders omschrijven Lachen


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:07

ik krijg nu ook dat vermoeden Haha! mijn punt was dat een paard niet perse in beweging moet zijn om nageeflijk te zijn.

Amor Vincit Omnia

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:07

duidelijk methode 3!! je paard op je pinken berijden is het beste!
methode 2 is veel te streng en dwingt je paard laag te lopen, dat is dan weer niet de bedoeling van nageeflijk lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:08

Van mij hoeft hij ook niet in beweging te zijn, maar wel voorwaarts denkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:59

runningkawa schreef:
Maar een paard moet altijd de drang naar voren willen hebben.
Ik ken idd ook paarden als je aan het bit komt meteen "nageven" echter zijn ze bang van de ruiterhand/bit en dragen dus echt niet.
Geven ook niet na, doen alleen hun hoofd snel daarheen


Ik denk ook hier dat je weer moet kijken wat de definitie is van nageven. Want heel veel mensen hebben daar andere mening over. Die betrekken naar de hand toerijden ook.

Over de methodes die besproken zijn, ik vind ze alledrie waardeloos. Spelen met je vingers zorgt voor een zeer onrustige aanleuning, gewoon 2 teugels aannemen, gas geven daarop wordt ie sterker omdat ie harder wil, dat begrens je en je blijft wat gas geven en hup hij geeft na!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:05

Citaat:
Die betrekken naar de hand toerijden ook

Snap ff niet wat je daarmee bedoeld.

En wat ik al zei, tussen begrenzen en begrenzen zit ook een wereld van verschil.

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:07

Mits je enig ruitergevoel bezit natuurlijk Pipo. Zo niet zal het niet gaan van: "hup en hij geeft na." Haha! Haha!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:08

Paard laat je nageven, en dan rij je het paard naar je hand toe........dus je probeert druk op de teugel te rijden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:09

RK, je rijdt naar de hand toe om tot aanleuning te komen. dat is de stap na nageeflijkheid. er zal eerst bij het paard duidelijk moeten zijn wat nageeflijkheid is. en dat is simpelweg het truukje ontspannen in de kaak bij contact-been.

Amor Vincit Omnia

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:11

Nou ja, 'simpelweg' SP??? Knipoog Haha!

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:12

Ik snap wat pipo bedoeld, alleen ff niet in dat zinnetje van hierboven Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:13

meer om aan te geven dat het truukje niet veel voorstelt dan om aan te geven dat het al of niet makkelijk te krijgen is, dat verschilt enorm per paard, zeggen ze Haha!

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:15

SuperPepeijn schreef:
meer om aan te geven dat het truukje niet veel voorstelt dan om aan te geven dat het al of niet makkelijk te krijgen is, dat verschilt enorm per paard, zeggen ze Haha!


Ligt eraan hoe handig jezelf bent Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:15

mensen betrekken het naar de hand toe rijden in de definitie "nageeflijkheid". eigenlijk hetzelfde als ik je probeerde te zeggen, dat dat meer "fijn rijden" is.

Amor Vincit Omnia

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:15

Ik denk niet dat het een truukje is en ik denk niet dat het aan het paard ligt of het makkelijk nageeflijk te rijden is of niet. Dat ligt aan de ruiter, of die er gevoel voor heeft of niet.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:16

helemaal mee eens aimee

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:17

SuperPepeijn schreef:
dat verschilt enorm per paard, zeggen ze Haha!
>;) Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:17

Aimee schreef:
Ik denk niet dat het een truukje is en ik denk niet dat het aan het paard ligt of het makkelijk nageeflijk te rijden is of niet. Dat ligt aan de ruiter, of die er gevoel voor heeft of niet.


Zoals ik al zei: Ligt eraan hoe handig jezelf bent!!

( met handig bedoel ik, gevoel, ervaring enz.)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:19

ruitergevoel is ook belangrijk, maar niet de enige factor. een paard moet bereid zijn graag mee te werken. en dat verschilt dus nogal per paard.

en nageven an sich is gewoon een truukje, net als alles eigenlijk in de dressuur (zeggen ze weer).

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:22

Maar ook per ruiter.
Sommige paarden moet je niet rechtstreeks naar het doel rijden, dat pikken ze niet, maar met een omweg wel, dat leer je ook alleen door veel verschillende paarden te rijden.
Zo ook met een keer op hun donder rijden enz enz.

Dresuurrijden vind ik verder ook geen truucje, maar een logisch gevolg van dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:24

SuperPepeijn schreef:
een paard moet bereid zijn graag mee te werken. en dat verschilt dus nogal per paard.

.


Nee hoor, alleen zeggen veel ruiters dat, das namelijk veel prettiger dan zichzelf de schuld te geven Haha!

Wel kan het zo zijn dat een paard goed verreden is, dan zal het wat meer moeite kosten, maar ook dan..........verreden worden ze door ruiters!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:27

en ik maar denken dat ik zo'n makkelijk paard heb... reden te meer om dan erg trots op mezelf te zijn Haha!

Amor Vincit Omnia

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:03

SuperPepeijn schreef:
een paard moet bereid zijn graag mee te werken. en dat verschilt dus nogal per paard.


Nee, niet ieder paard is zo gek om met een mindere ruiter mee te willen werken. M.a.w. uit zichzelf willen ze wel werken echter kan de ruiter roet in het eten gooien.

Dressuur is verder géén truukje, wanneer je dat denkt, kun je beter in een circus gaan werken.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:17

waarom? (en lief blijven graag Haha! zonder vooroordelen en snelle conclusies zoals net).

een trucje is toch een serie handelingen om een doel te bereiken (van dale)? en dat is met het leren van nageeflijkheid hetzelfde.

Amor Vincit Omnia

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:44

Lieve SP, lees toch een keer je literatuur.... Knipoog:D *grapje*

Het woord dressuur heb je nu opgezocht in een gewoon woordenboek neem ik aan, dan kom je al gauw bij de definitie van circusdressuur.

Wat dressuur is wanneer het over écht paardrijden gaat:
Dressuur is een soort gymnastiek met als doel een harmonische ontwikkeling van het paard te bereiken. Dat wil zeggen: mogelijkheden van het paard wat betreft de bespiering en bewegingen verbeteren.
Er wordt weleens een vergelijking gemaakt met het circus. Daar worden oefeningen gedaan om de dieren bepaalde kunsten te laten vertonen.
In de dressuur doen we echter oefeningen om het paard te verbeteren, of zelfs te vervolmaken. [....] Het gaat er bij de dressuur om dat de natuurlijke eigenschappen van het paard zo goed mogelijk worden ontwikkeld.

Uit m'n theoriemap van de ORUN

Mijn eerste echte dressuurinstructeur, Eddy de Wolff van Westerrode, zei altijd dat dressuur eigenlijk een misleidend woord is. Het heeft volgens hem niets met dresseren, kunstjes leren, te maken. Hij noemde het daarom liever altijd 'systematische, gymnastische ontwikkeling' van een paard. Door het paard op de juiste manier te gymnastiseren, dus buigzaam lenig en soepel maken, maakt de ruiter het mogelijk voor een paard bepaalde oefeningen uit te voeren met behoud van balans, ontspanning, rechtgerichtheid, aanleuning, takt, impuls, durchlässigkeit, cadans, schwung en uiteindelijk ook verzameling en oprichting.

Zomaar een truukje leren is dus heel iets anders.....

Overigens had deze man toen ook al erg interessante uitspraken over het LDR rijden.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers