jong paard mag niet aan de teugel lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:40

Ik zal eens kijken of ik dat met die halsverlenger ook kan doen. Mits het niet te strak gaat zitten natuurlijk. En een goque?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:46

essie79"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik krijg onder het zadel meer voor elkaar als met longeren wat betreft ontspanning enz.
op die volte tig rondjes vind ik niet goed voor een jong paard.
en onbelast spelen mogen ze van mij elke dag in de wei met vriendjes.


het lijkt mij voor een jong paard wel lekker om de rug los te werken zonder dat er iemand opzit namelijk.
[/quote]
Hoelang en hoveel doe jij dat dan?

Ik rij een jong paard 3x in de week 20 min.
Als ze wat ouder zijn een dagje meer en opbouwend naar een half uur.
De rest mogen ze lekker in de wei vanaales doen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:52

runningkawa"]
[quote="essie79"][quote="runningkawa schreef:
Ik krijg onder het zadel meer voor elkaar als met longeren wat betreft ontspanning enz.
op die volte tig rondjes vind ik niet goed voor een jong paard.
en onbelast spelen mogen ze van mij elke dag in de wei met vriendjes.


het lijkt mij voor een jong paard wel lekker om de rug los te werken zonder dat er iemand opzit namelijk.
[/quote]
Hoelang en hoveel doe jij dat dan?

Ik rij een jong paard 3x in de week 20 min.
Als ze wat ouder zijn een dagje meer en opbouwend naar een half uur.
De rest mogen ze lekker in de wei vanaales doen.
[/quote]

Die van mij is nu een vanaf mei onder het zadel, rijd 3 keer in de week een half uur en dan longeer ik hem nog een keertje tussendoor 20 minuten.
Hij staat eigenlijk altijd de hele middag buiten, maar als het echt pokkeweer is, is het wat korter.
Zoals gisteren staat hij maar kort buiten, en hij doet verder niks. Toen heb ik hem later voor de afwisseling nog weer eruit gehaald en even gelongeerd.

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:27

guanacotje schreef:
Een vriendin van me heeft en jong paardje,dat enkele maanden zadelmak is.Ik heb een keertje met haar gereden,en ze liep vanzelf aan de teugel (ik voelde echt dat ze zich ontspande,dus "in de krul" is het zeker niet),net of ze had door dat het met je neus naar beneden gemakkelijker lopen is.Ik vroeg dus helemaal niet,ze deed het gewoon.Ik kreeg van de eigenaresse de opmerking dat als ze dat deed ik been moest geven zodat ze terug naar boven kwam,omdat het niet goed zou zijn voor een jong paardje.Wat moet ik hier nu van denken?


Hai
Ik heb dus ook een pony van 3 jaar. Ik heb mijn pony geleerd aan de teugel te lopen. Maar dat doed hij alleen als ik mijn been aanleg. Als ik geen been geef dan loopt hij normaal niet nagevelijk of aan de teugel. Ik denkdat dit ook goed is. Mijn pony loopt dus niet elke seconde aan de teugel. Hij doed het netjes maar ik leer hem zelf dat hij dat moet doen wanneer ik dat vraag. Als hij uit zich zelf aan de teugel gaat geef ik hem been. Als die pony waar jij op gereden heeft van zelf aan de teugel loopt en als je been geeft zijn hoofd omhoog gooid moet je je vriendin of jij het paard leren juist als hij aan de teugel zit been te geven. Met been geven moet je pony het leren aan de teugel te lopen. Als hij vanzelf aan de teugel loopt krijg hij het later over een paard maanden of over een jaar door dat hij ook lekker met z'n hooffie omhoog kan lopen. En kan je hem dus het niet goed aanleren. Leer hem dus aan dat je met je been en met je hand hem leert aan de teugel te lopen en vooral wanneer jij dat wil en vraagt. Succes ermee!! Pling Bloos Haha!

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 11:53

Je hebt er alleen maar voordeel mee dat je paard al lekker naar beneden komt. Ik heb altijd geleerd dat je ze laag in moet rijden en dat steeds verder op moet pakken, wat je bij een jong paard dan niet helemaal doet, maar die nog wat lager laat lopen dan hoort. Zo kan hij lekker over zijn/haar rug lopen en leert hij goed te ontspannen. Als je paard alleen maar met zijn hoofd in de lucht loopt, maar hij zijn rug hol, en dat is voor de ruiter geen fijn gevoel en de rug word er erg kwetsbaar van. Wel zorgen inderdaad dat je paard goed aan je been is dmv veel (schijn)overgangen en tempowissellingen.
succes!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 13:02

Mijne liep ook altijd al naar beneden met zijn hoofd, ik hoefde m alleen maar goed voorwaarts te rijden. Als ik geen been gaf liep ie meteen te diep! Sommoigen doen het dus echt uit zichzelf.