Bang voor galop - Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
musiqolog
Berichten: 3328
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-16 16:15

Fenrir schreef:
Weet je, ik ga er niet vanuit dat het meteen aan je talent zou liggen, maar met de houding die je hier telkens in het topic toont zal je iig niet ver komen :+

Ja maar het is toch waar zeker? Als ik, zoals Poes suggereert, "absoluut geen talent" (haar woorden!) heb, dan zal het nooit iets worden en moet ik ermee stoppen. Dat kan ik geen constructieve bijdrage noemen. Als je dan ook nog bedenkt dat ze me nog nooit heeft zien rijden en dat mijn instructrice er toch echt heel anders over denkt...


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:24

Dan is dan kennelijk jouw conclusie, ik zie Poes nergens zeggen dat je maar moet stoppen.

Je vraagt om tips maar het hele topic lang loop je al dingen af te wimpelen. Wat wil je nou horen? Ik krijg sterk de indruk dat je jezelf overschat en zodra iemand de woorden beginner, slechte zit/balans etc. laat vallen sta je op je achterste poten of ontken je de boel. Zo kom je echt nergens.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:55

Het is toch ook helemaal niet erg als je geen talent hebt? Ik heb het ook niet. Weinig gevoel en een slungelig lang lijf en bang, maar ik heb wel al veel geleerd. En dat had alles met goede les te maken. Het begon bvb met dingen als zitles als iets waardevol beschouwen.

Als jij gaat stoppen omdat iemand die zich poes noemt op een forum dat voorstelt, dan zegt dat ook veel over jou. Ik zou mij dat vierkant niet aan trekken.

Maar ik zou het wel een keer ernstig in vraag stellen waarom het nu niet lukt.

En volgens mij blijft dat in jou geval toch echt een combinatie van aangeboren talent, en de kwaliteit van je les.


Nog een keer: schouder binnen kun je echt niet rijden als je de volte niet door komt. Dat geloof ik niet. Want schouder binnen bouwt op het principe van die volte.


Kijk, je bent een grote vent, en het probleem is dat als jij je op spant, dat dat een veel groter effect heeft dan als een kind van 9 en 40 kilo dat doet. Bij dat kind zal het paard vaak nog prima kunnen bewegen omdat het kind te licht is en weinig impact heeft. Als volwassene kun je met spanning een paard flink in de weg zitten. Zo creëer je een vicieuze cirkel: ruiter spant op, paard spant op of valt uit galop, et. Voor mij zou de eerste stap hier sowieso zijn om je aan de longe op een bijgezet paard te zetten, een paard die het wel weet en kan, en zoals iemand hier de volgorde van leren rijden zette: eerst moet jij alleen zitten, dan ga je overgangen vooruit en terug op je zit en been rijden, dan teugels erbij maar nog aan de longe en dan pas los.

Waarom ga je niet eens ergens anders een paar lessen proberen? En vraag dan om een eerlijk oordeel.

Nog eens n over dat traag galopperen: ik wou dat ook doen voor het vertrouwen, maar wat ik juist nodig had was een lesmens die me of aan de longe of los juist goed voorwaarts deed rijden. Het eerste plezier van paardrijden is snelheid maken :) het is een hobby en het moet leuk zijn, en hoe meer je durft en kan en begrijpt, hoe leuker het wordt.

Succes.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

musiqolog
Berichten: 3328
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-16 20:33

Heb jij geen talent? Daar geloof ik niets van. Dan had je nooit iets bijgeleerd. Minder talent dan mensen die in de (sub-)top rijden - alla, véél minder talent zelfs, maar "absoluut geen talent" gaat wel heel ver.

Wat die volte en schouderbinnenwaarts betreft: het spijt me, maar zo is het wel gegaan. Heeft te maken met een paard dat de constante teugelhulp opvat als "ik mag terug". De laatste weken zat ik op een minder lui dier dat de volte wél doorkomt zonder terug te vallen.

Je bent inderdaad niet de eerste die een zitles aan de longe voorstelt. Maar hopelijk snap je dat ik geen halfuur aan een touwtje wil zitten. Ik wil ook gewoon rijden. Dat doe ik dus alleen in het uiterste geval.

Wat mijn angst betreft (daar ga je niet op in): een paar weken geleden dorst ik nauwelijks op en af te stijgen. Dat is voorbij. Tot zover gaat het toch de goeie kant op.

Ik sprak vorige week serieus de gedachte uit om te stoppen met rijden. Het kost veel geld en ik boek geen vooruitgang meer, was mijn argument. Met dat laatste was mijn instructrice het in elk geval niet eens.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:54

Wat is je aversie tegen de zitles aan de longe?
Dat is niet je uiterste redmiddel maar je eerste stap. Vergelijk het met autorijden. Daar ga je in je eerste les ook niet in je eentje invoegen op een 6baansrotonde. Je begint met alleen sturen. Daarna gas etc etc.
Zo ontwikkel je steeds meer vaardigheden.

Ik vind het knap dat je al zoveel angsten hebt overwonnen. Maar zet je trots aan de kant en ga aan de longe aan je eigen vaardigheden werken. Een vaardigheid per keer. Zie het ook niet als een stap terug maar als een stap vooruit om dichter bij je doel (een stevige onafhankelijke zit in alle gangen) te komen

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

musiqolog
Berichten: 3328
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-16 20:55

assie schreef:
Wat is je aversie tegen de zitles aan de longe?
Dat is niet je uiterste redmiddel maar je eerste stap. Vergelijk het met autorijden. Daar ga je in je eerste les ook niet in je eentje invoegen op een 6baansrotonde. Je begint met alleen sturen. Daarna gas etc etc.
Zo ontwikkel je steeds meer vaardigheden.

Omdat ik dat al jaren geleden heb gedaan, toen ik met paardrijden begon?

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:05

Blijkbaar niet goed genoeg.
Anders zou het je goed afgaan. ;) .

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Narcissa
Berichten: 3045
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:14

Loretteeee schreef:
Is het geen idee om een kleiner paard of pony te rijden? :)* fjord of haflinger ofzo?

Hebben kortere benen. Waardoor je niet zo hoog zou vallen (en dus zachter!), en die korte beentjes gaan niet zo hard als die grote paarden. :D

Weet niet of het wat is hoor. Ik rij de laatste jaren alleen nog maar op mijn eigen pony (1.40) en galop is voor mij ook een struikelpunt omdat pony te vaak wat heeft uitgespookt. Laatste tijd pakken we het wel weer heel voorzichtig op. Dus net een paar pasjes galop. En dan is het weer klaar...

Moest ook een keer wisselen in de les.. Toen zat ik op een paard van 1.70-1.80... Zijn stap tempo was al mijn draf tempo. En galop vond ik echt vre-se-lijk. afschuwelijk. Met een paar sprongen ben je al aan de andere kant van de bak. Moet er niet aan denken hoe dat op buitenrit zou moeten gaan....


Serieus? Ik heb nét het omgekeerde gevoel...
Mijn vroeger verzorgpaard van 1m78 vond ik geweldig in galop, zo gecontroleerd, 1 pas nam echt wat meters maar leek langer te duren waardoor ik het gevoel kreeg dat de galop traag ging.
Als mijn eigen paard van 1m62 arbeidsgalop doet heb ik het gevoel dat ze best snel gaat.
Onlangs Fjordje bij gereden, bij zijn arbeidsgalop had ik het gevoel dat we een race gingen winnen. Kon werkelijk niet deftig zitten ook op dat dier in galop, zo onaangenaam, terwijl hij in draf heerlijk zat.

Bij mij is het net: hoe korter de passen, hoe meer ik het gevoel krijg dat het snel gaat. Een groot paard met lange passen voelt veel trager aan.
Kan zeker aanraden om te leren galopperen op dit soort paard, en dan liefst een die zo'n gecontroleerde galop heeft, daar heb ik mijn schrik echt mee overwonnen. Ben die grote vriendelijke reus er nog altijd dankbaar voor :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:18

Jeetje wat heb jij een houten kop. Pak die verbetenheid eens een beetje mee naar je wil om te galopperen :D

Hoe beter de ruiter, hoe kleiner het ego... Topruiters zullen zitles niet snel als nutteloos afdoen en het heeft ook niets te maken met 30 minuten aan een touwtje hangen. Het is net zo goed rijden als los rijden. Bovendien kun je nog niet eens met een bekend paard een volte draven: of het beest heeft geen benen, is stokkreupel, OF je zou werkelijk waar nog baat kunnen hebben van een stapje terug doen en meer basiswerk.

Een volte draven is niet meer constante teugelhulp dan rechtdoor gaan. Kijken en been, dat is meer dan genoeg voor een volte. Bij de schouderbinnen ga je dan eigenlijk alleen maar het paard rond je binnenbeen zetten en rechtdoor houden. Voor je dat kunt rijden moet je eerst je paard aan je been hebben, recht in het lijf, het paard correct kunnen buigen, stelling kunnen vragen. Of dus: een volte kunnen rijden. Als die sb lukt en de volte niet is het gewoon geen correcte sb. En dat ligt niet aan jou, maar wel aan je les (en je kortzichtige visie).

Angst ken ik. En geloof me: ik heb het meest gehad aan ervaren lesgevers die me leerden hoe ik correct een paard door zijn lijf moet rijden + zitles. Al de rest (braaf paard en te voorzichtig doen) helpen onvoldoende. Als je niet durft opstappen, is het toch juist een goed plan om een paar stappen terug te doen? Het is ook niet eerlijk naar het paard toe om altijd gespannen te zitten toch?

Welke oplossing wil je eigenlijk horen?

Ja er zijn veel mensen bang.

De oplossing zit in het goed leren rijden met goede begeleiding en een goed paard (kan vanalles zijn, maar het zal bij je moeten passen en niet te groen zijn).

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Nalonyda

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:20

Ik ben 2 jaar gestopt met paardrijden door mijn angst. Dat was mij vreselijk de baas en ook de galop was voor mij een gigantisch struikelblok. PAarden schoten er altijd bij mij vandoor in galop, verloor mijn balans en lag voor de zoveelste keer uit. Was er klaar mee om huilend op het paard te zitten en dus met 18/19 gestopt.

Een vriendin wou gaan paardrijden en het kriebelde na 2 jaar verzorgpaarden. Dus ben gaan zoeken en heb dus nu een hele fijne stal gevonden met kleine groepen en érg goede lesgeefsters die erg scherp zijn. Die zagen vanaf dag 1 al mijn problemen in mijn houding en konden het zo aanpassen. Ik was erg anstig, durfde in het begin niet goed te galopperen en schrok al van een puf en een scheet.

Nu volg ik 1x in de maand een zitles (AANRADEN! Super leuk en leerzaam) en rijd ik 1 á 2x in de week in de groep. heb van de week op de pony waar ik laatst vanaf viel (schrok, schoot in galop en ik lag er af) in een stevige galop gezeten. Moesten aanspringen in de hoek en de lange zijde gewoon lekker hard gaan. Zal ik nooit gedurft hebben en die hele les hebben we de galop centraal genomen. Ontzettend veel van geleerd!

Waar een wil is, is een weg! volg je gevoel en je komt er wel. de zitlessen hebben mij veel zekerder gemaakt. En soms gaat het minder. Zat vandaag op een merrie van 1.90 en ik vond de galop minder vertrouwt aanvoelen. Dan sla ik het maar over na 2 rondjes, terwijl ik op andere dan wel weer durf (van 1.80 tot 1.50) :)

Maar heel verbazend, iets waar ik echt het meest van geleerd heb... is tikkertje spelen in de les te paard. Ik vergat dan eigenlijk alles en dan vlieg je alle kanten op om niet getikt te worden of om iemand achter na te zitten. :') Niet nadenken maar doen!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:22

Leuk filmpje van een goede zitles, inclusief goede overgangen vooruit en terug op zit. Teugels zijn hierbij niet belangrijk. dat komt pas als je progressieve en niet-progressieve overgangen kunt op zit en been. En als je dat niet wil verstaan, dan ga je zo een ruiter blijven die niet kan zitten en nooit echt ver gaat komen.

Het is echt veel leuker als je efkes je grote bek uitzet.

https://www.youtube.com/watch?v=awiCugNfrog

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:26

TS, het topic is inmiddels voor mij te lang om helemaal door te lezen (lees niet snel) en daarom ga ik alleen in op de OP.

Heb je les op een manegepaard? Dan loop je kans dat de galop vaak maar één tempo kent, terwijl er meerdere zijn. Als je een keer de kans krijgt om les te krijgen op een paard dat op een ho(o)g(er) niveau heeft gelopen en niet verpest is door de ongecontroleerde benen en -handen van menig manege-lesklant, dan zal de galop voor jou misschien nog niet eens zo moeilijk meer zijn om te beleven. Dan kun je namelijk ervaren dat je ook een heel rustige, verzamelde galop kunt maken en dat is wel zo prettig als snelheid niet echt je vriend is. Als je zo'n rustige, verzamelde galop uiteindelijk kan handelen, dan zou je ook daarin verschillende tempi kunnen ervaren en wie weet kom je op een dag tot de conclusie dat je de galop nog leuk gaat vinden ook. Misschien ietwat duurder, maar instructie op een wat hoger niveau - dat ook lesgeeft aan minder hoog geschoolde leerlingen - kan je ook veel verder helpen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

musiqolog
Berichten: 3328
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-16 21:32

poes schreef:
Het is echt veel leuker als je efkes je grote bek uitzet.

Hoor wie het zegt. Dat wordt een TEM!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:34

Sja, de lesgevers die ik heb, hadden me nooit met zo een instelling in de piste binnengelaten zelfs... En het spijtige is, dat jij er zelf de dupe van bent. Een keertje kritisch kijken naar jezelf en je begeleiding kan echt geen kwaad (ja en ik verpak dat niet graag in al te mooie woorden).

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:34

Ik denk dat het zou helpen om op een voltigepaard, met voltigesingel aan de longe les te nemen. Dan heb je veel houvast zonder dat je het paard hindert, en je kunt je volledig op je zit concentreren.

musiqolog
Berichten: 3328
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-16 21:34

poes schreef:
ja en ik verpak dat niet graag in al te mooie woorden.

Nee, in persoonlijke aanvallen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:34

Wel of geen talent heeft idd vooral invloed op hoe vlug je iets leert.

En idd ego opzij en aan de zitles!

Ik rij meer dan 20 jaar, vrij intensief (4 tot 6 paarden per dag) en ik heb nog 1 a 2 keer per week zitles: even lekker puntjes op de i zetten en voetjes terug op de grond. Is gewoon leuk en ontspannend...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:49

Ga je ook nog inhoudelijk reageren of alleen aangeven dat je je in je gat gebeten voelt? Want ok ja, ik wou je even wakker schoppen, maar WAT mensen hier zeggen is waardevoller dan HOE hoor :)

Edit: maximuss: ik ben daar dus jaloers op e dat je zoveel zitles kunt nemen, super waardevol toch!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:52

Maar Shenavallie ik neem aan dat de TS geen onafhankelijke zit heeft en dan lijkt zo'n sensibel paard me geen goede keuze. Grote kans dat je conflicterende hulpen geeft, en/of per ongeluk dingen vraagt die niet de bedoeling zijn.

TS, ik snap niet dat je liever erover denkt om helemaal met paardrijden te stoppen, dan dat je overweegt een paar zitlessen te nemen. Dat is toch zonde? Er is helemaal niks beschamends aan! Vaak krijg ik het gevoel dat je het vergelijkt met zijwieltjes aan een fiets, maar dat is absoluut niet zo. Zitlessen zijn geen stap terug; het is gewoon een andere manier van leren waar je je hele paardrijdcarriere baat van kan hebben.

Kerstmuts

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:55

@ Poes: is idd heel leerrijk ;-)... En soms ook heel confronterend maar da's juist het fijne: fouten vroeg opmerken en aanpakken.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:55

Tja mijn echtgenoot wil ook geen zitlessen, dat geeft hem het gevoel 'als een debieltje te worden rondgeleid'. Ik vind het onzin maar zet dat gevoel maar van je af, das niet zo makkelijk..

musiqolog
Berichten: 3328
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-16 21:57

poes schreef:
Ga je ook nog inhoudelijk reageren of alleen aangeven dat je je in je gat gebeten voelt? Want ok ja, ik wou je even wakker schoppen, maar WAT mensen hier zeggen is waardevoller dan HOE hoor :)

Dat was exact mijn punt. Jij bent degene die hier de hele tijd door mij persoonlijk aanvalt, en dus op de man speelt in plaats van op de bal, dus niet met de inhoud bezig is!

Ik heb net al inhoudelijk gereageerd. Maar ik was het niet met je eens, dus heb ik een "houten kop". Tja, dan heeft discussiëren geen zin. De enige juiste reactie voor jou is als ik je gelijk geef.

Als je nou flink bent, dan bel je morgen naar mijn manege om uit te leggen wat ze allemaal verkeerd doen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:03

Mijn vriend had hier ook een probleem mee maar aangezien meneer al veel te lang geen paard meer gezien had was er geen ontkomen aan... Ondertussen is het een vast ritueel: eerst zitles en daarna het bos in/ de crossbaan op... Dan wil meneer actie ;-)...

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:24

Musiqolog: waar ik erg benieuwd naar ben is wat het paardrijden jou schenkt? Wat voel je te paard, wat vind je er leuk en fijn aan, wat maakt dat je door je angst heen wilt en niet wilt opgeven?

Je hebt weerstand tegen 'aan een touwtje' maar ik denk dat je dan een kans laat liggen om iets heel moois aan het paardrijden te ervaren: het echt voelen van de beweging. Heb je dat wel eens kunnen doen, je helemaal overgeven aan de beweging? Met je ogen dicht, je handen los, zonder dat je ergens specifiek op moet letten? Het is namelijk iets ontzettend fijns om te voelen. Het is een hele dynamische beweging, die alle kanten opgaat: omhoog en omlaag, maar ook zijwaarts en draaiend doordat je beide heupen om de beurt mee naar voren genomen worden door de benen en heupen van het paard.

Het is heerlijk ontspannend - en het is ook fijn om de vriendschap te voelen van paarden, en gevoeliger te zijn voor hoe het paard voelt. (Want paardrijden is naast leiding geven ook vertrouwen geven en voelen.) Kun je bv al goed het verschil voelen tussen spanning en ontspanning? Kun je de ademhaling voelen van het paard, en het effect van je eigen ademhaling?

Dit zijn niet alleen zweverige dingen, maar is ook echt fysiek belangrijk.
Het heeft namelijk ook een paar hele technische aspecten. Om goed te kunnen zitten en rijden is je rompbalans heel belangrijk. Topsporters in allerlei sporten doen dan ook vaak evenwichtsoefeningen. (Die kun je ook op skippyballen en loloballen doen, en dat is ook nuttig, maar op een paard is het veel leuker.) Dat is iets dat helemaal uit je onderbewuste moet komen. Je kunt niet met je verstand in evenwicht blijven, dat is iets dat je spieren en evenwicht zelf moeten regelen. Geef dat de ruimte. Hoe meer je je aandacht ergens anders op richt (sturen, voorwaarts houden, andere ruiters), hoe minder je lichaam die zaken namelijk kan leren.

En ook het voelen en beheersen van je ademhaling is nuttig. Het eerste wat je namelijk doet als je onzeker wordt: je buik aanspannen en je ademhaling hoog. Het is dan al haast onmogelijk om mee te gaan met de beweging, want daarvoor moet je juist je buik/rug/bekken kunnen ontspannen. Gevolg is dat jij gaat stuiteren en dat voelt (zelfs als het paard niet meedoet) gewoon veel minder veilig dan als je mee kunt geven.
Maar ook dat kun je niet met je verstand oplossen als je niet weet hoe je ademhaling uberhaupt voelt, en hoe de rug van het paard voelt.

Je hoeft overigens niet per se een half uur aan een touwtje - in overleg met de instructeur kun je natuurlijk ook prima halfhalf doen.
Maar probeer toch eens om ook die kant van het voelen een kans te geven. Want het is echt een bijzonder aspect van paardrijden dat heel waardevol is.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:37

Ok even andere aanpak:

- je lesmens kan je niet verder helpen, het duurt best al een tijdje
- je wil geen zitles
- je wil niet ergens anders een les proberen

Dan ben ik qua ideeën wel uitgeput. Dus ik vraag je echt heel oprecht: waar ben je nu naar op zoek? Er zijn echt veel mensen die bang zijn of waren voor rijden/galopperen. Sommige hebben hier gereageerd (zoals ik) en er zijn al veel dingen geopperd. Heb je al iets gezien wat je wel kan helpen?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, Vinny12511 en 83 bezoekers