Bang voor galop - Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-16 12:52

Beste mensen,

Op het gevaar af dat ik als schijterd bekend kom te staan (en nog wel een mannelijke schijterd, dat is extra erg): ik heb problemen met de galop, niet zozeer om mijn paard in die gang te krijgen, maar om erin te rijden.

Ik ben op latere leeftijd (28) met paardrijden begonnen. De eerste lessen dorst ik nauwelijks op te stijgen en vond ik de draf al doodeng. Dat is voorbij (al heeft ook dat langer geduurd dan bij de gemiddelde ruiter). Maar voordat ik een keertje een galop dorst proberen waren we al een jaar verder. Nu rijd ik al meer dan drie jaar en het is nog steeds een probleem. De voornaamste punten zijn:

* Ik ben geen fan van dingen die snel gaan, in een achtbaan zul je me ook niet krijgen;
* Ik ben bang om te vallen en een galopperend paard geeft je (mij tenminste) niet het gevoel dat ik stevig zit;
* Een paard kan sneller gaan rennen dan ik wil;
* Een paard kan juist uit de galop vallen, dan moet ik weer in een behoorlijk voorwaartse draf gaan doorzitten;
* Een paard is in de galop het moeilijkst te besturen; het beest gaat compleet zijn eigen figuren lopen. Als je zelf niet weet waar je heen gaat, is het allemaal nog een stuk enger.

Er is een tijd geweest dat ik in de groepsles de galop helemaal oversloeg - dat doe ik nog wel eens als ik op een nieuw en relatief voorwaarts paard zit. Af en toe neem ik een privélesje, zeker ook om die galop aan te leren. Maar ik moet zeggen: de weinig overtuigende manier waarop ik de galop inga, maakt het voor een paard ook niet gemakkelijker om erin te blijven.

Ik weet niet of er meer... mwah... halfgevorderde ruiters met dit probleem zijn. Bedenk voordat je me uitlacht in elk geval dit: er zijn ook mensen die nooit op een paard durven klimmen.


Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:59

Mijn verhaal.Mijn tip priveles nemen voor je zit.Die was bij mij ook niet goed en daardoor was ik onzeker en ik heb al 9 jaar les :=
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 30-01-16 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:00

Hier hetzelfde.

Op "latere" leeftijd begonnen (21).
De eerste paar keer niet gereden daarna alleen gestapt onder begeleiding. Daarna in draf. Daarna in een heuse arbeidsdraf (ooh dat gaat zo hard). Ondertussen vooral het technische deel opgepakt in de langzamere gangen, nageeflijkheid rechtrichten figuren enz. Maar galop, ho maar. Ben nu tweeënhalf jaar verder.
Heb nu drie keer gegalloppeerd, maar mijn god wat is dat eng.. Ik heb inderdaad dezelfde punten als jij.

Ik heb nu drie maanden geleden voor het laatst gereden, door een blessure omdat ik van haar ben af gevallen (zwaar gekneusd heiligbeen, kan nog steeds niet fatsoenlijke een halfuur zitten).
Ik zie er nu alweer tegenop om weer te gaan rijden, terwijl ik het wel leuk vind. Maar ik mis het nu ook niet, dus misschien moet ik er maar mee stoppen? :(
En aan het paard ligt het niet, ze is zo lief en geduldig met me.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:04

Ik heb ook jaren moeite gehad met de galop. Puur al omdat er in groepslessen vaak zo'n heisa van wordt gemaakt. Maar na een tijdje kom je er achter dat het ook gewoon een van de gangen is, net als de andere, en dat je ook in de galop gewoon kunt rijden, sturen, remmen en versnellen. Hoe ik het nu zie is dat paarden vooral door ons angstig gedoe de galop als iets bijzonders gaan zien, en dan dus eventueel gaan klieren.

Hoe dan ook, daar heb jij nu niet heel veel aan. Wat ik je kan aanraden is een paar keer een zitles te nemen. Dat je niet op sturen of andere ruiters hoeft te letten, maar puur kan wennen aan je eigen stevige zit, zowel in galop als in de andere gangen. Als je dan eenmaal gewend raakt aan het gevoel en steviger gaat zitten, zul je waarschijnlijk al een stuk minder tegen de galop opzien.
En misschien zou je ook je instructeur kunnen vragen of je een tijdje op paarden met een wat vlakkere galop mag rijden. Als je dan eenmaal aan de beweging gewend bent kun je wel weer wat meer "stuiterende" paarden proberen. :)

Heb je hier wat aan? :)

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:06

Privélessen speciaal om de galop onder de knie te krijgen lijken me een goede optie. :j
Ik weet niet of je dan aan de longe rijdt, eventueel kun je dat vragen zodat je je kan concentreren op je zit.

It is not the hardware in your hands, but the software in your heart.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-16 13:07

Hé mensen, bedankt al voor jullie reacties!
@Britta31: inderdaad, ik ben in de les steeds meer bezig met mijn zit. Die was altijd beroerd maar gaat vooruit.
@_Milo: Nee! Niet stoppen! Ik ben gelukkig nog nooit van mijn paard gevallen, maar het overkomt ons allemaal vroeg of laat. En meestal heb je niet van die nare blessures. Juist zo snel mogelijk weer op een paard gaan zitten, anders zie je er alleen maar meer tegenop. En je dan gewoon beperken tot stap en draf. :)

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:08

En jezelf niet schamen als je vraagt of je op een rustig hobbel paardje mag.Of aan de longeerlijn om te galopperen.Beter voor je zelfvertrouwen dan een snel paard.En ik ben al 8 keer van het paard gevallen.Zelfs 2 keer van een hobbel paardje die in kinderlessen loopt(schaam).
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 30-01-16 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:08

En aan de longeerlijn met een halstertouw of beugelriem om de hals van het paard? Die aanpak vinden angstige lessers van me vaak wel fijn. Dan hoef je niet te sturen of het tempo te bepalen maar hoef je alleen maar te zitten en het paard loopt zijn volte. Kun je je eventueel vasthouden aan het touw om de nek. Moet je wel vertrouwen hebben in degene die de longeerlijn vast heeft natuurlijk.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:09

Oh... zo bekend! :D

Ik ben ook op latere leeftijd begonnen, nog later dan jij - wat mij wel eens het compliment heeft opgeleverd dat ik paard heb leren rijden op een leeftijd dat ik al wist dat ik ook dood kon :)) Wij zijn helden.

Galop heb ik als gang heel lang gewoon niet gesnapt. Dan ga je hobbelend de bak door op een tempo waarvan je denkt: als ik er nu af ga, kan ik twee weken niet werken. Geen goed begin.

Het heeft bij mij stomweg tijd en veel doen gekost. Leren om niet voorover mee te gaan in de overgang, maar juist rechtop in dat zadel te blijven zitten en te wachten op de beweging van het paard die je echt gewoon mee gaat nemen vooruit. Dan kan je gewoon ontspannen blijven zitten (maar het heeft heel lang geduurd voordat mijn instructrice het NIET KNIJPEN niet meer hoefde te zeggen).

Heel erg veel geleerd van die ene pestmerrie die het me toch gunde om één ronde hoefslag te laten voelen hoe een mooie verzamelde galop zat (en het daarna nooit meer voor me gedaan heeft, maar he, die ene ervaring leerde me wel waar het heen moest en dat ik echt stil kon zitten). Heel erg veel geleerd van een fantastische ruin met bijbehorende instructeur die me heeft geleerd om met aanspringen niet met mijn hele lijf aan te geven wat de bedoeling is, maar dat een beetje been en zit ook genoeg is, en rechtop te blijven zitten. Van een heel erg looplustige merrie geleerd om niet te onderhouden wat er al is. Van een andere merrie met een GROTE voorkeur voor galop geleerd dat galop niet alleen maar hard gaan is, maar ook op een lekker relaxed tempo door het bos kan (en dan zit galop echt lekkerder dan draf :)) ).

En het blijft soms klungelen, hoor. Maar dat is het leuke aan paardrijden. Je leert bij.

Moraal van het verhaal: je bent ook over je angst voor opstijgen en draven heengekomen, gewoon door het te doen. Datzelfde gaat met de galop gebeuren. Ik gun je wel een goed leerpaard.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Selina

Berichten: 14264
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:12

Ik doe met je mee :P Ik vind de galop eng, altijd al gevonden. Mijn vorige bijrijdpaard was ook altijd heel enthousiast in de galop waardoor we plat de bochten doorgingen. Dan was het zitten en verder niks, sturen durfde ik al niet, bang dat ze te plat door een volte ging. Mijn huidige bijrijdpaard ging pas versnellen en bokken in galop waardoor ik tien stapjes terug heb moeten doen qua vertrouwen (stappen vind ik nu al even eng) Doordat ik het weinig doe en eng vind weet ik ook niet meer hoe ik moet zitten in galop, ik klem als een malle en span alles aan. Mijn oplossing is een buitenrit op een stal boeken met brave paarden waar een gewone galop bij zit. Die heb ik morgen. Dan kan ik hopelijk even ongedwongen galopperen, die paarden hebben allemaal een rem.

Hoop dat het voor jou minder wordt. En anders.. je hoeft niet te galopperen, paardrijden is ook leuk zonder galop.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:17

Vroegâh, lang geleden, toen er nog echt les werd gegeven, :+ kreeg je gewoon eerst minimaal 10 zitlessen aan de longe. Je ging pas los als je in alle gangen onafhankelijk kon zitten en het tempo kon bepalen.

En in 'datzelfde vroegâh' leerde je aan de longe als volgt zitten op je paard in galop: buitenhand houdt de lepel van het zadel vast, binnenhand de voorkant. Je zet jezelf daarmee iets diagonaal met je binnenschouder naar voren, wat ook de richting is waarin je geduwd wordt in galop. Zo volg je automatisch al een beetje de beweging. Ook je buitenbeen komt hiermee vanzelf een tikkie achter de singel te liggen, voor de juiste hulp.
En je buitenhand trekt je billen in het zadel, zodat je niet voorover kukelt - wat wel gebeurt als je alleen maar de voorkant of een halstertouw rond de hals van je paard vasthoudt.

Vraag je instructeur eens of hij je op deze manier aan de longe aan de galop wil laten wennen en de juiste vaste zit wil leren...

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-16 13:18

@Britta31: Ik zit meestal al op een heel rustig paard. In de groepsles heb ik mijn vaste paard, waar ik geen rare dingen van kan verwachten.
@Jildau: Longeerlijn? Mwah, dat hoeft nou ook weer niet. Op mijn vaste groepslespaard krijg ik wel een rondje door de bak (niet altijd op de hoefslag, zie boven).
@Selina: Ja, maar het is leuker als je alles kunt. :)

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:19

Het klinkt heel simpel en ziet er ook zo uit.Maar de galop is heel moeilijk.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:20

Ik vind aan de longeerlijn nog enger, dan heb je helemaal geen controle :=
*controlfreak*

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:28

De galop hoeft niet snel te gaan. Een rustig handgalopje op een paard met fijne gangen lijkt alsof je in een schommelstoel zit. En is makkelijker dan de draf.

Het aanspringen is ook van belang. Als jij je paard eerst heel hard laat draven voor je in galop gaat dan zal je geen fijne galop krijgen.

Goed doorzitten. Buitenteugel goed op maat houden zodat je paard niet naar binnen valt. Binnenbeen op de singel buitenbeen iets naar achter en met 2 benen aandrijven. Niet naar voren hangen maar netjes blijven zitten en dan een rustige overgang naar de galop en genieten.

Priveles lijkt mee ook een goede optie.

*****

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:32

Britta31 schreef:
Het klinkt heel simpel en ziet er ook zo uit.Maar de galop is heel moeilijk.


Dat vind ik dan weer niet. Bij de meeste paarden zit ik galop veel gemakkelijker uit dan draf en kan ik veel gemakkelijker een onafhankelijke zit bewaren. Het wordt alleen heel moeilijk gemaakt, dat ben ik met (wie zei het ook alweer hierboven) eens.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:36

Ik heb jaren gereden en daarna een hele tijd niks, en om eerlijk te zijn ik vind dus de galop ook niet echt super. Ik heb meer lol met stap, draf, vrijheidsdressuur en grondwerk met mijn paardjes. Voor het galop op mijn paard dus gewoon een bijrijdster nu. Wel gedacht aan extra lessen MAAR ik dan begin je vaak aan de longe met galop en tja dat is iets wat ik echt niet graag doe, ik heb dat ooit een keer gedaan en nee ik op een paard aan de longe is niks voor mij.

Hof ter Baet's Izzy bevallen op 12 April van een prachtige hengst [KS-ITP] Meet Hof ter Baet's Sparrow

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:38

Ik denk bij de galop ook van " ik val ".Is al beter hoor.En een bodyprotector werkt voor mij ook goed.Meer vertrouwen .Is iets geestelijks natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 30-01-16 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-16 13:39

onpaard schreef:
De galop hoeft niet snel te gaan. Een rustig handgalopje op een paard met fijne gangen lijkt alsof je in een schommelstoel zit. En is makkelijker dan de draf.

Het aanspringen is ook van belang. Als jij je paard eerst heel hard laat draven voor je in galop gaat dan zal je geen fijne galop krijgen.

Goed doorzitten. Buitenteugel goed op maat houden zodat je paard niet naar binnen valt. Binnenbeen op de singel buitenbeen iets naar achter en met 2 benen aandrijven. Niet naar voren hangen maar netjes blijven zitten en dan een rustige overgang naar de galop en genieten.

Priveles lijkt mee ook een goede optie.

Handgalopjes zijn fijn, maar niet "the real thing". Je wilt dan toch wel door naar de arbeidsgalop. Bovendien ben ik nog niet zo'n ervaren ruiter dat ik op elk paard een handgalopje kan afdwingen. Als ik een galopperend paard probeer terug te rijden, valt het al gauw in draf. Bij mijn vaste groepslespaard gebeurt dat al heel snel: als het paard vóór hem traag galoppeert, gaat hij al een versnelling terug. Ook nemen paarden elkaars impuls over, dus een handgalop kan nog wel eens spontaan een arbeidsgalop worden als de rest van de bak dat ook doet (niet als je je paard helemaal onder controle hebt, maar zo ver ben ik nog niet).

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:45

Het kan wel de real thing worden. Veel oefenen. Goed blijven zitten en je been eraan houden.

Als je priveles neemt heb je geen last van andere paarden.

Leuke oefening:
Veel tempo wisselingen rijden om dit te leren. Dit kan ook in stap en draf. Steeds rustiger draven (of stappen) zonder je paard te laten stappen (of hh). Dan weer een stukje vooruit rijden en weer opnieuw proberen. Erg leuk en leerzaam voor paard en ruiter.

*****

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:57

Handgalop en arbeidsgalop zijn in mijn woordenboek hetzelfde. Verzamelde galop is iets anders dan handgalop, en op hoger tempo door de bak is ook iets anders dan arbeidsgalop.
Maar op jouw niveau zou je uberhaupt nog niet eens over arbeidsgalop moeten praten. Galop = galop = pak 'm beet een tempo van 16-18 km/u. Dat is een 'normale' galop in een gewone groepsles. Of op buitenrit.
En een 'normale' draf is 12-14 km/u. Dus zo groot is het verschil niet.

Andra_S
Berichten: 372
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:03

musiqolog schreef:
* Een paard kan juist uit de galop vallen, dan moet ik weer in een behoorlijk voorwaartse draf gaan doorzitten;

Nee hoor, als dat gebeurt mag je natuurlijk best even gaan lichtrijden als je anders zit te klapperen. Dan neem je al lichtrijdend je paard terug naar een rustig, controleerbaar draftempo. Waarna je een paar passen doorzit en opnieuw aanspringt in galop. Maar heel herkenbaar hoor, dit soort draf ;-)

Er worden hier goede tips gegeven, vind ik, vooral over zitlessen etc. Succes ermee en ik hoop dat je binnenkort vol zelfvertrouwen de bak rond galoppeert. Oefening baart kunst!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:07

Ik ben bang geworden van galop toen ik een keer met paard en al over de kop ben gegaan. Daarna een poosje niet gegaloppeerd en toen langzaam aan opnieuw begonnen. Eerst maar een paar meter, dan een half rondje, enz. Langzaam maar zeker ga je je steeds zekerder voelen.

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:08

Herkenbaar! Probeer nu met les het toch voor elkaar te krijgen om in de bak een lekker galopje voor elkaar te krijgen. Paard kan het wel maar ik vind het doodeng, hier door span ik mijn beenspieren helemaal aan en zit echt op het paard ipv om het paard, als je snapt wat ik bedoel.

We doen vaak buitenritten maar dan skip ik de galop, ben bang dat ik dan ga vallen. Hoop wel dat ik ooit mee kan doen met een galopje buiten :D.

Aanspringen in galop gaat ongeveer zoals onderstaande foto. Om die reden ben ik nu alleen bezig met stap en draf, als mijn zit dan netjes is gaan we weer bezig met galop. Afbeelding

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:12

Ook hier pas begonnen met rijden half 20. Al vraag ik me af of het probleem met leeftijd te maken heeft, de angst om te vallen is (onbewust) dan toch groter.
Toch is het vooral een kwestie van veel kilometers maken op een betrouwbaar leerpaard. En pas als je echt goed rijdt in stap en draf en een goede balans hebt ben je toe aan galoperen. Dat is wel het nadeel van groepslessen op een manege, je moet elke keer ook meegaloperen, ook als je dus niet zo ver bent.
Meermaals per week lessen inclusief privelessen werkt erg goed, maar is wel kostbaar natuurlijk.
Ikzelf heb eigenlijk pas echt goed leren rijden toen ik een eigen paard had. ;-)

Love - language - leadership


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers