Bang voor galop - Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:54

Ik ga helemaal mee met wat "dreamybol" zegt, en ik denk ook dat jij helemaal niets begrijpt van wat er eigenlijk bedoelt wordt.
als een kleine cirkel in draf nog niet goed lukt is het eigenlijk een hopeloze gedachte als je dan toch al wil gaan proberen te galoperen. En uiteraard zijn er nog massa's andere dingen die eerst ook allemaal eerst goed moeten geïnstalleerd worden voor je er aan gaat beginnen.

musiqolog schreef:
Dreamybol schreef:
Ook frapant dat TO niet meer ingaat op het feit dat ie zelf al noemt dat een volte doordraven nog erg moeilijk is en toch koste wat kost tips wil om maar te durven galopperen, maar nergens ingaat op spanning/ontspanning. Maar goed, k zal dit topic ontstippen, want praat toch tegen dovemansoren. :)

Een beetje minder passieve agressie zou goed voor je zijn. En goed voor ons, niet te vergeten.

Dat ik met 'mijn' paard een volte vaak niet doordraaf ligt heus wel aan mijn rijkunsten, maar heeft ook met het paard te maken. Volgens jou mag je blijkbaar die hele galop niet in als je de volte niet beheerst. Dat lijkt me niet het idee van een les, zeker niet van een groepsles die is samengesteld ook verschillende onderdelen en waar je dus verschillende dingen leert.

Over spanning en ontspanning heb ik het ook gehad. Ja, ik zit gespannen op mijn paard in de galop en ja, dat maakt het sturen moeilijker omdat het dier de hele tijd mijn been al voelt. Maar als je een tijdje de galop overslaat en er dan toch weer aan begint, dan ga je er zeker niet ontspannen in. Elke week een beetje verder proberen te komen, dat zal beter werken. En ja, ik probeer te ontspannen maar ik ben al met erg veel dingen tegelijk bezig: mijn houding, teugelhulpen, beenhulpen, netjes de hoek in, niet tegen anderen aan rijden... het is gewoon verdomd moeilijk om dan ook nog de spanning uit je lijf te laten vloeien, zeker als je die van boven tot onder voelt.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:56

Fijn dat het nu beter ging TS, misschien was een pauze wel goed voor wat rust in je hoofd :) Hopelijk zet het door!

Fantasias
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:23

Wat mij vroeger geholpen heeft is om eerst in draf door te zitten, zo kun je werken aan je balans. Als dat zonder problemen gaat spring je eens aan. Hoeft niet meteen de hele bak rond. En dat uitbreiden. Blijven oefenen!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:12

Globaal topic doorgelezen.. ik heb mijn eigen pony al 6 jaar, galop al jaren een probleem.. probleem was helemaal opgelost en door eigen toedoen weer terug en ja ik ben erg bang om te vallen, inmiddels weer les.. en met regelmaat les aan de longe. Jeetje ben ik een beginner? Nee zeker niet maar ook echt geen ster ruiter en het helpt ontzettend goed!!

Ze word ook regelmatig enkel aan de longe getraind op draf/galop.

Het is echt geen schande en kan zo goed helpen

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 17:07

Fantasias schreef:
Wat mij vroeger geholpen heeft is om eerst in draf door te zitten, zo kun je werken aan je balans. Als dat zonder problemen gaat spring je eens aan. Hoeft niet meteen de hele bak rond. En dat uitbreiden. Blijven oefenen!

Zoals je hierboven kunt lezen ben ik intussen gewoon in galop geweest, meerdere rondjes bovendien. Maar dit zou nog kunnen werken bij die grote, hoog opgooiende Fries. Doorzitten op zulke paarden is een kunst apart.

Valerie_04
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:03

Ik ben ook een hele tijd bang geweest maar ik heb prive les genomen en heb het geleerd op een beginners paard die ontzettend lui is en dus nooit te snel gaat

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 09:41

Valerie_04 schreef:
Ik ben ook een hele tijd bang geweest maar ik heb prive les genomen en heb het geleerd op een beginners paard die ontzettend lui is en dus nooit te snel gaat

Dat herken ik. Op dat soort paarden ben ik ook veel minder bang in de galop. :)

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 22:20

Er is intussen vast een nieuw topic over dit onderwerp geopend. Maar voor wie nog hierin gereageerd heeft: ik maak zowaar vorderingen, ook al stond ik pas wéér twee maanden aan de kant. Concreet: ik heb voor het eerst op beide handen voltes gegaloppeerd. Dat kon ik nooit. Ten eerste was ik in de galop als de dood voor bochtenwerk. Het gevoel dat je eraf valt, snap je. Ten tweede galoppeerde ik altijd zo voorzichtig dat een paard bij elke teugelhulp terug in draf viel. En ten derde was ik altijd zo gespannen dat ik die hulpen niet behoorlijk uitvoerde. Paardje dacht: gast, wat wil je nou feitelijk?

Ik weet niet precies hoe het gekomen is, maar jullie input heeft vast wel geholpen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:34

Fijn dat het beter gaat!

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:01

Wat leuk om hier deze update te lezen, en wat fijn dat je gewoon vorderingen maakt!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:55

musiqolog schreef:
Beste mensen,

Op het gevaar af dat ik als schijterd bekend kom te staan
Hartstikke goed om het in de groep te gooien - een teken van 'strength of character' (elders op bokt loopt een discussie over pesten)(en ik ben Brits en niet goed in vertalen).
Citaat:
* Ik ben geen fan van dingen die snel gaan, in een achtbaan zul je me ook niet krijgen;
* Ik ben bang om te vallen en een galopperend paard geeft je (mij tenminste) niet het gevoel dat ik stevig zit;
* Een paard kan sneller gaan rennen dan ik wil;
* Een paard kan juist uit de galop vallen, dan moet ik weer in een behoorlijk voorwaartse draf gaan doorzitten;
* Een paard is in de galop het moeilijkst te besturen; het beest gaat compleet zijn eigen figuren lopen. Als je zelf niet weet waar je heen gaat, is het allemaal nog een stuk enger.


Okee - ik reed ooit een portret van Jazz x Engels volbloed die erg hield van rengalop. En ik ben zelf :o een snelheidsmaniak.
Maar tegenwoordig rijd ik Andalusiers. Mits correct als Andalusier ingereden kunnen die beesten zo ongeveer op de plaats galopperen.
Als manegeruiter heb je daar vrij weinig aan (die paar maneges die ik ken met Andalusiers behandelen ze als een soort kwpn'er, zij het wat minder goed type. |( ).

Stevig zitten is relatief makkelijk te leren, het boek van Sally Swift, Centered Riding zegt daar mooie dingen over. (Tijdens het zweefmoment zit je iets op buiten, bij het 'afrollen' van de beenzetting kom je iets naar binnen.) Ik heb vrij veel instructeurs gezien die zelf een soort lichtrijden deden in galop (...helaas leren ze in hun opleiding vooral trucjes en de dingen die een natuurtalent iets aan kan hebben - en kun je mooie punten rijden terwijl je dus zelf geen galop kunt uitzitten.)

Ik heb mij bij mijn portret van Jazz aangewend om meteen de eerste pas te gaan lichtrijden. "Zowel mijn rug als die van het paard zijn kostbaarder dan een domme regel", aangaloperen kan vanuit lichtrijden. (Op het binnenvoorbeen.)

En zitles op een dekentje achter de voltigesingel.
En er zijn maneges die Centered riding priveles aanbieden.

En fijn dat je inmiddels stappen zet!!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:12

Wat ook kan helpen is om in een rustig drafje naar een kleine hindernis te rijden (kruisje). Na de landing zegt de instructeur dan of het paard in de linker- of rechtergalop zit en of jij dus linksom of rechtsom moet gaan. Het paard is op die manier stressvrij aangegaloppeerd en zal normaal gezien een rustig tempo houden.
Vaak is het het aangalopperen waar het fout gaat en dat sla je op deze manier over.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:56

Meld zich.
Op 18 jaar bekent geraakt met paardrijden en het eerste jaar alleen gestapt. Daarna draf erbij gepakt en sporadisch galop.
Later gaan rijden op de manege en in 1 les 3x eraf vallen door galop heeft niet echt meegeholpen naast alle andere keren dat ik er af viel in galop.
Ik bevries in de galop. Stop met ademen, zitten en na te denken. Niet handig :+

Op verzorghaflinger die ik 11 maanden verzorgt heb lag een westernzadel, heerlijk zo'n pommel om vast te kunnen pakken.

Toen ik mijn paard kocht ging er een bokriempje aan het zadel om vast te houden in galop. Maar nog steeds zit de angst er.
Heb het met haar wel gedaan omdat ik het moet van mezelf. En met weekend loon op zand er ook van kunnen genieten. Maar met een strandrit waar ze ander paard volgde was ik meer bezig met blijven zitten dan genieten.

Nu ben ik zo ver dat ik volgend jaar er aan wil werken om die angst kwijt te raken.
Wil op een mooi pad of op het slik door het water ook galoperen zonder eindeloos te twijfelen of ik wel of niet ga. En het uiteindelijk niet doe en daar spijt van heb.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:37

@TS ik heb alleen je eigen berichten gelezen. Het klinkt alsof je de laatst tijd een fijne vooruitgang maakt.

Aan de hand van je verhaal was ik benieuwd of je wel eens van een paard bent gevallen? Mijn oude instructrice zei altijd dat rijervaring met rij-uren en valpartijen te maken heeft. Het is dus vooral een kwestie van veel oefenen met goede begeleiding. En soms dus ook de fout in gaan, maar juist dan weer door gaan! Vóór ik was gevallen van het paard, was ik ook bang. Na vallessen en meerdere vallen gemaakt te hebben, is dit vele malen minder. Vallen hoort er helaas gewoon bij, net als bij alle andere sporten. Op oudere leeftijd wordt je daar wel sneller bang voor, gezien de schade meestal groter is.
Maar aan de hand van je afgelopen berichten heb ik het idee dat je hier zelf ook stappen in aan het maken bent.

Zitles is trouwens wel een hele fijne hoor. En absoluut niet (alleen) bedoeld voor beginners. Juist ervaren ruiters of mensen met een eigen paard (en weinig les), hebben vaak veel baat bij zitles.
Dit kan ook via simulators of los, als je het aan de longeerlijn niet fijn vind. Het voordeel van een longeerlijn of simulator is dat je je in eerste instantie puur kunt focussen op je houding. Je hoeft dan niet direct 20 dingen tegelijk doen. De kennis die je op doet tijdens dit soort lessen, helpen tijdens ‘normale’ lessen. Daarnaast zou ik zeker kiezen voor regelmatig privéles. Al dan niet op je manege, al dan niet bij een particulier. Op een manege wordt hoe dan ook anders lesgegeven dan bij ‘prive’ paarden bijvoorbeeld.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 15:50

Ik ben nooit van een paard gevallen. Alleen één keer gevallen bij het afstijgen.

Echte zitles in de zin van 30 minuten lang aan een touwtje alleen maar met mijn zit bezig zijn heb ik niet gehad. Wel heeft mijn instructrice vandaag extra op mijn zit gelet. Dus vaker gezegd dat ik ook bij overgangen, ook in de bocht, ook in galop recht moet blijven zitten.

Dat gaat met muizenstapjes. Ik ben nu in elk geval zover dat ik er in de stap niet meer bij hoef na te denken. Maar bij pakweg een grote acht in draf moet ik toch echt wel nadenken om in de wendingen ook recht te blijven zitten. Bij een volte in galop is het helemaal alle zeilen bijzetten. Maar goed, het feit dat dit nu lukt wijst er al op dat mijn zit ook in de galop vooruit gaat. (Of achteruit, want ik heb juist de neiging naar voren te zitten. :+ )

Overigens alle kudo's voor mijn min of meer vaste manegepaard Vanity. Zij galoppeert keurig aan op de galopshulp en gaat met een korte ophouding ook even keurig terug. Maar ik ziet hiermee op de toppen van mijn kunnen en durven. Ze hoeft maar een klein ietsje harder te gaan of ik zie die hele volte niet meer zitten.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Bang voor galop - Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:53

Musiqolog:
Dat is ook precies wat je nu doen moet: op de toppen van je kunnen en durven werken ( er óp/niet er over). Als je dat blijft doen krijg je vertrouwen, wordt je angst minder, en durf je stapje voor stapje steeds meer, waarbij gaandeweg ook je vaardigheid zich al oefenend vergroot, waardoor je daadwerkelijk meer gaat kunnen.

Kortom:
Góed bezig!