Rugpijn bepaald paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 22:56

En ja hoor.. Wij rollen weer in een ander probleem.

Sinds ik vorig jaar November van mijn paard af ben gevallen, blijven hangen en zeker 500 m achter een flipped paard ben gesleurt heb ik enorme rug klachten.

Na dat dit gebeurt is heb ik 3 keer een flinke nierbek onsteking gehad, voor de mensen die dit hebben gehad weten dat dit dus echt verschrikkelijk pijnlijk is.

Dit heb ik laten onderzoeken, ziekenhuis, huisarts etc etc. In totaal 5 kuren in 4 maanden op, verschrikkelijk slecht..

Nu heb ik nog steeds last van mijn nieren en dit zal altijd zo blijven omdat er ergens iets geknikt is bij die val, dit straalt enorm door naar mijn rug.

Nu heb ik een hele hoge rijbroek gekocht voor steun, dit helpt god thank you haha

Sinds mei tot ongeveer 2 weken terug helemaal nergens last van gehad, nu ik weer intensief aan het rijden ben heb ik dus zeker 4 dagen na het rijden nog rug pijn.

Zadel laten nakijken, klopt allemaal, fysio bij het paard gehad, fysio bij mezelf gehad, alles los laten maken, kraken enzo verder.. Niks helpt.

Ik voel het heel erg in de galop, alsof iemand je ruggenraat naar binnen duwt.

Nu heb ik als ik op mijn pony stap nergens last van, ook de haflinger en KWPN (van 1,84) nergens last van.

Zou toch denken dat het aan een grote galop ligt..

Ik krijg dus van mijn eigen paard lichamelijke klachten..
Hebben meer mensen hier last van?
Of helpt een bodyprotecter hier tegen?
Wie kan mij helpen!?

Intussen gaat het eindelijk super tussen mijn paard en mij.. Maar nu is dit gewoon een enorm probleem omdat ik na het rijden niks meer kan. Ik wil zoveel mogelijk dingen proberen voor dat ik serieus na ga denken om haar te koop te zetten.


_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:07

Zit je op dit paard niet met meer spanning? Ik heb rugproblemen die met name optreden bij paarden met een grote galop en flink opgooien in draf. Ik heb nu een Pre gekocht die goed bij me past qua maat en beweging. Eindelijk pijnvrij rijden!
Je hebt ook van die nierbeschermers net als bij de motorcross. Die zitten strak om je nieren heen. Miss kun je die proberen.

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:20

Laat je eens nakijken bij de rugpoli in Velp of op de Veluwe... Zij zien( na mijn idee en ervaringen) vaak meer dan de reguliere artsen en therapeuten.

Ik had 3 jaar na mijn val( bekkenbreuk) nog steeds last van m'n bekken. Ik werd gek!! En toen Ben ik daar door de mri gegaan, bij een osteopaat , behandelend arts, soort fysio en een vrouw die de mri nakijkt geweest.
Kreeg oefeningen mee en heb nooit weer last gehad!

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:27

Zou het misschien ook aan de verschillende zadels kunnen liggen? Als je het alleen bij je eigen paard hebt? Of begrijp ik het niet goed? Misschien zit je net even anders in je eigen zadel? Balen joh! Hoop dat je een oplossing vindt!

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 23:34

Ik ben van plan om komende week naar de HA te gaan om toch even te kijken want ik voel mij nieren weer.

Spanning, ja en nee, ik denk niet de spanning van echt spanned maar meer spanning dat ik anders ga zittrn etc omdat ik het voel.

Ik woon zelf in limburg dus veluwe zijn wel beetje ver haha..

Zadels had ik ook al aan gedacht, maar im heb mijn euroriding ook op mijn pony ligge en de kwpn heeft ook hetzelfde (samen gekocht) alleen ds haf van mijn instructrice heeft een Ainsley.

Ja zon nier gordel ofzoiets he, dat effect probeerde ik te creeren met een hoge rijbroek, maar zon gordel kan ik nog eel proberen!

_Lorette_

Berichten: 12046
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:36

Ik vrees dat het inderdaad aan de beweging van het paard ligt. Ik heb vorig jaar mijn rug gebroken en ik kan ook niet meer elk paard pijnvrij rijden. Het ene paard is een veel grotere belasting voor mijn rug dan het andere paard. Na sommige paarden moet ik een week rust houden voordat ik weer wat kan beginnen. Anderen kan ik bij wijze van spreken elke dag uren rijden. Heb er dit jaar zelfs een eigen paard door moeten verkopen, terwijl dat juist een heel fijn, makkelijk zittend paard was. En toch kwam ik er krom af van de pijn. Ik heb verschillende zadels geprobeerd, maar dat hielp niets (of werkte averechts). Ik vermoed dat jij iets soortgelijks hebt.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 23:41

_Lorette_ schreef:
Ik vrees dat het inderdaad aan de beweging van het paard ligt. Ik heb vorig jaar mijn rug gebroken en ik kan ook niet meer elk paard pijnvrij rijden. Het ene paard is een veel grotere belasting voor mijn rug dan het andere paard. Na sommige paarden moet ik een week rust houden voordat ik weer wat kan beginnen. Anderen kan ik bij wijze van spreken elke dag uren rijden. Heb er dit jaar zelfs een eigen paard door moeten verkopen, terwijl dat juist een heel fijn, makkelijk zittend paard was. En toch kwam ik er krom af van de pijn. Ik heb verschillende zadels geprobeerd, maar dat hielp niets (of werkte averechts). Ik vermoed dat jij iets soortgelijks hebt.


Ik had jou topic een keer gezien had idd gelezen dat je niet ieder paard pijnloos kan rijden ivm met je rug idd. Kon mezelf hier erg un terug vinden, helaas eigelijk.

Ik ben echt bang dat dit ook het geval is, vooral omdat ik haar niet de schuld wil geven.. Want ja zo voelt het voor mij. En vooral nu ik vet veel tijd en energie in onze band heb gestoken en alles echt op rolletjes loopt.
Verkopen zat er eerst alleen bij noodgeval in maar nu er lichamelijke klachten zijn word het toch wat realistischer wat ii erg eng vind..

rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:28

Ik zou je ook aanraden om eens naar zo'n rugpoli te gaan. De veluwe is misschien ver weg voor je, maar je hebt maar een lijf en daar moet je goed voor zorgen.
Het voordeel van de poli is dat allerlei disciplines samenwerken binnen hetzelfde gebouw en je vaak dus beter geholpen kunt worden dan wanneer je naar dezelfde disciplines apart gaat.
Als er niks permanent beschadigd is, heeft dit een goede kans van slagen. Ik ken meerdere mensen die er echt van zijn opgeknapt.

Succes en ik hoop dat je hier iets mee kan.

Falcao Gui B+6

NickReedijk
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:31

Heb zelf ook op een bepaald paard last gehad van rugklachten, maar dit was waarschijnlijk doordat deze heel hoog opgooide. Ben elke dag rek en strek oefeningen gaan doen en dat hielp!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:59

Is misschien raar hoor, maar wat dacht je van minder intensief rijden??? Je lijf geeft aan dat het dat niet wil op dit moment, het zou zo maar kunnen dat je daar naar luistert. Dat voorkomt misschien dat je straks weer terugglijd de lappenmand in.

Bejaarde bokkers weten meer

Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:04

Helaas heeft mijn moeder het ook, ze kan alleen maar op paarden rijden met vlakke bewegingen en dan vooral in draf. Alleen heeft zij 4 versleten ruggenwervels :/

Buena5

Berichten: 39
Geregistreerd: 18-08-14

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:17

ik had hiervoor een draver daarmee had ik vaak last van mijn rug. ik had ook een body protector gekocht maar dat werkte helemaal niet werd steeds pijnlijker. nu heb ik een pre gekocht en heb ik nergens meer last van.

Gaya ♥ ♥

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:22

Een keer een les centred riding proberen? Of eens een fysio mee laten kijken als je rijdt?

Heb je hetzelfde zadel op de verschillende paarden liggen? Kan me voorstellen dat bv een hele diepe en gesloten zit minder fijn is dan een vlakke zit of juist fijner?

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-15 18:21

Sorry dat ik niet op iedereen antwoord haha.

Ik ben vorige week langs de fysio geweest, het schijnt dus dat ik een dubbele S in mijn rug heb, dus en een holle rug en redelijk scheef, opgelost gaat t nooit worden maar ik heb oefeningen mee gekregen en ik heb er nu veel minder last van.

Als het terug komt met oefen moet ik isd naar de rug poli ofzoiets.

Mijn paard gooit niet erg hoog op maar wel redelijk, ik heb er vooral last van in de galop dus en het meeste als ik door een bocht ga en Kozbi minder evenwicht heeft en daar door een soort van gaat stuiteren, we zijn dus nu veel aan het evenwicht en balans aan het werken, en dit gaat al beter.

Ik heb inmiddels ook weer blaasontsteking gehad en ik denk dat de rugpijn daar ook een deel in had.

Body protecter heb ik geprobeerd en die werkt dus idd niet :') al voelde in me wel veiling haha!

Het gaat dus gelukkig al beter!
Als iemand tips heeft om beter te zitten, of om aan evenwicht/balans te werken hokr ik het graag!

Ik heb trouwens verschillende zadels op de paarden liggen maar mijn eigen heeft een diepe zit, maar ik krijg nog ergere rugpijn met het springzadel en die is erg vlak dus ik weet niet welke zit nou verminderdt of versterkt want mams zadel is ook vlak maar wel dressuur en dan heb ik bijna nergens last van!

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:52

ik raad je een osteopaat aan en of n giropractor die kunnen dingen voor je op orde brengen wat de reguliere geneeskunde niet kan.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:07

Is dat lijf van jou nagekeken na je val door een arts...dus foto's enzo? Of ben je daar nooit geweest?
Lijkt mij handig om dat dan eerst een te doen.

Ben zelf ook rugpatient en heb het rijden moeten opgeven, iets wat ik nog steeds niet volledig kan accepteren. Ik men nu en hoop ooit een gangenpaard te kunnen kopen.

Na vele fysio's, ostheopaat en specifieke training o de spieren sterk te maken kan ik nu sporadisch een ritje maken. Maar dat moet wel gepland worden. Dat is het enige waar ik nog heel erg me zit voor de rst doe ik bijna alles maar wel met mate.

Volgens mij moet ik een 8-) . heb er over heen gelezen dat je al in het ziekenuis bent geweest.
Misschien is die second opinion wat bij dat rug centrum op de veluwe.
Voor de rest spier corset trainen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:11

1e. Jouw gezondheid is natuurlijk het belangrijkste, verzorg je zo goed als mogelijk is.
2e. Jouw rijkunst en ervaring, dus dit moet je steeds trachten op te krikken, lessen en lessen en heel veel oefenen.
3e. Goed harnachement, zadel en hoofdstel en bit en alles wat er nog zou bijkomen.
4e. De keuze welk paard bij jou past , en ook bij jouw beperkingen, een heel reactief bloedpaardje is in jouw situatie zeker niet de goede keuze, maar een Fjord of Haf of Merens of een Ijslander die heeft veel zachtere gangen en zeker in de tölt is dit een aanrader met rugproblemen zoals die bij jou voorkomen.
Voor je gezondheid heb je zelf geen echte keus, maar voor al de andere puntjes , dat kies je eigenlijk zelf.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-15 23:34

1/2/3 voldoe ik zo goed als aan, zadel heb ik altijd al gehad nergens last van, oefenigen en veel lessen word nu veel aan gewerkt.

Alleen heb ik niet de keuze uit veel paarden, we hebben 2 kwpners staan (pension) mijn eigen een 75% arabier en dan mijn pony een haffie.

De kwpners kan ik rijden als ik me goed voel en daar kan ik ook van af stappen mocht ik dus last krijgen, die staan hier alleen om gereden te worden en wedstrijd ervaring te krijgen.

Mijn haffie gaat nooit meer weg maar is nu met pensioen die is namelijk al 26

Maar mijn eigen de arabier dus, heb ik nirt veel over te zeggen, ze is eig van pap en ik wil haar eigenlijk verkopen.. En ik wil het liefst een spaanse of een arabofries..

Maar ik wil wel in de wedstrijd sport blijven..

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:42

Een arabofries gaat je in je rug zeker niet helpen, ook bij een Pre is het vele proberen voor je er 1 hebt die heel stil in de rug is en gebalanceerd kan lopen.

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-15 09:51

_Zsazsa_ schreef:
Een arabofries gaat je in je rug zeker niet helpen, ook bij een Pre is het vele proberen voor je er 1 hebt die heel stil in de rug is en gebalanceerd kan lopen.


Dat denk ik niet maargoed dat zou ik moeten proberen want ik heb nog nooit op een fries gezeten haha.

Ja een spaanse, daar zou ik wel oren naar hebben, maar zoals ik zei wil ik wel in de sport blijven en zal er dus een kopen die wel goed moet kunne lopen.. Tus dan nog de vraag of ik dit niet ga voelen.

Maar ik heb een fokker van spaanse paarden in mijn straat dus dat is zo geprobeerd! :D

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:02

Zelf hier ook rugpatient (mis een tussenwervelschijf), dus wel anders als jouw nierproblemen, maar ik heb veel baat bij de gpg verende beugels. Het zorgt voor minder belasting van mijn lijf. Verder heel saai maar doe veel corestability oefeningen en zwemmen. Het laatste vind ik persoonlijk niet geweldig en vooral nat, maar ik merk wel dat ik er beter van wordt als ik structureel doe. Ondersteunende banden en niergordels zijn wel fijn, maar vooral zelf sterke rug en beenspieren kweken en juiste houding in alles wat je doet moet op de lange duur verschil maken. Ik heb zelf mijn paard op mijn rug uitgezocht, tinkers lopen wat vlakker :)

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:44

Helaas herkenbaar. Ik heb een hernia en het echte rijden lukt ook niet meer. Toch zijn er een aantal dingen die mij ietsjes helpen. Zo rij ik niet meer op een dressuurzadel die heeft een harde zit. Mogelijk zit je dan ook in een iets andere houding. Ik gebruik nu een vz wintec zadel met air in de kussens. Hierover heb ik nog een gel seatsaver. Een rugband heb ik ook nog geprobeerd maar hielp mij niks. Wat ook heel veel uitmaakt is het paard zelf. Gooit hij wat hoog op of heeft hij een vlakke gang. Een Fries kan je dus zeker vergeten. Ik heb op een paard gereden met een vlakke gang en kon weer redelijk wat rijden dit was een enorm groot verschil. Hier was ik wel blij mee want ik dacht dat ik het rijden wel kon vergeten.
Wat ook nog invloed heeft is de bakbodem heb ik gemerkt. Een goede vlakke rijbak scheelt ook veel.
Wat je verder nog zou kunnen doen is wellicht je grote maar vooral ook je kleine rugspieren trainen. Dit kun je doen bij een rugschool of pilatus.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes!

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Rugpijn bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-15 11:53

Zwemmen heb ik ook een bloedhekel aan maar ik doe het wel 2 keer in de week ook puur voor mijn rug, nek en knieen.

Tja pilaties enz, ik weet het niet hoor.. Kan er eventueel een uurtje sportschool tussen plakken en dan kijken wat helpt.

Zoals ik al eerder gezegd heb, heb ik jammer genoeg niet de keuze uit paarden die vlakker lopen, mam wil de mijne absolut niet verkopen, en ik wil haar wel lease ofzo idk en dan gaan kijken voor 1 die dus veel vlakker loopt.

Tinkers vind ik helemaal geweldig alleen hier kan ik gewoon niks mee op wedstrijd gebied wat ik zeker wil blijven doen. Mam heeft ook een tinker crush dus als ik met dat idee aan kom draait het hele verhaal om maar ik heb daar gewoon niets aan.. Heel jammer

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:48

uit al jouw antwoorden is het heel duidelijk dat je je eigen mogelijkheden niet goed genoeg kent, en je jezelf ook niet wil aanpassen aan de reële mogelijkheden.
Op deze manier is het niet mogelijk ooit een oplossing te vinden.
Ook dat is spijtig.

Kozbi schreef:
Zwemmen heb ik ook een bloedhekel aan maar ik doe het wel 2 keer in de week ook puur voor mijn rug, nek en knieen.

Tja pilaties enz, ik weet het niet hoor.. Kan er eventueel een uurtje sportschool tussen plakken en dan kijken wat helpt.

Zoals ik al eerder gezegd heb, heb ik jammer genoeg niet de keuze uit paarden die vlakker lopen, mam wil de mijne absolut niet verkopen, en ik wil haar wel lease ofzo idk en dan gaan kijken voor 1 die dus veel vlakker loopt.

Tinkers vind ik helemaal geweldig alleen hier kan ik gewoon niks mee op wedstrijd gebied wat ik zeker wil blijven doen. Mam heeft ook een tinker crush dus als ik met dat idee aan kom draait het hele verhaal om maar ik heb daar gewoon niets aan.. Heel jammer

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-15 20:20

aeolusnr1 schreef:
uit al jouw antwoorden is het heel duidelijk dat je je eigen mogelijkheden niet goed genoeg kent, en je jezelf ook niet wil aanpassen aan de reële mogelijkheden.
Op deze manier is het niet mogelijk ooit een oplossing te vinden.
Ook dat is spijtig.

Kozbi schreef:
Zwemmen heb ik ook een bloedhekel aan maar ik doe het wel 2 keer in de week ook puur voor mijn rug, nek en knieen.

Tja pilaties enz, ik weet het niet hoor.. Kan er eventueel een uurtje sportschool tussen plakken en dan kijken wat helpt.

Zoals ik al eerder gezegd heb, heb ik jammer genoeg niet de keuze uit paarden die vlakker lopen, mam wil de mijne absolut niet verkopen, en ik wil haar wel lease ofzo idk en dan gaan kijken voor 1 die dus veel vlakker loopt.

Tinkers vind ik helemaal geweldig alleen hier kan ik gewoon niks mee op wedstrijd gebied wat ik zeker wil blijven doen. Mam heeft ook een tinker crush dus als ik met dat idee aan kom draait het hele verhaal om maar ik heb daar gewoon niets aan.. Heel jammer



En waaruit trek je die conclusie?
Ik ben 17? Meeste dingen die hier gezegd worden en als tips geven worden doe ik al of ligt ver buiten bereik..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers