niet galloperen wel sneller draven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-15 19:22

Aan de longe loopt hij vaak met zijn neus naar de grond daar is dus geen probleem

Leef en laat leven.


Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:25

Mooi. Dus nu ook onder het zadel gaan oefenen. Lange teugels en zo veel mogelijk zakken met die hals, vanuit de schoft. Absoluut nog niet begrenzen. Eerst zo ver mogelijk die neus naar de grond laten steken.
Als je een paar weekjes oefent, voel je dat hij zijn rug steeds meer zal gaan opbollen. Dan pas gaat hij ontspannen lopen

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:27

kan degene die lesgeeft niet ook filmen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-15 20:48

VeKing, nee zij heeft door verhuizing nog geen tijd gehad om te komen. En ze werkt nu ook op zondags in een fruitverdelingsbedrijf of iets divers.

Leef en laat leven.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:53

Ik kan wel komen filmen als je wilt, TS :)

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:19

Raamzicht schreef:
Hoe is het afgelopen met informeren naar privé les die ene die op zaterdag kon? Dat lijkt me een stap in de goede richting..

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:17

TS, ik heb geloof ik ondertussen al je topics gelezen. Ook dit topic verbaast me weer. De eigenaar van de ponys wil niet dat er een instructeur komt om je te helpen. Oke, dat is prima en dat is een eigen besluit. Maar heeft hij (en jij zelf) er eigenlijk ook al bij stil gestaan dat het op deze manier wel eens heel erg fout kan aflopen? Een pony die alleen wil galloperen als hij naar de andere paarden toe mag, en dat dan ook in volle vaart doet en over een hek heen probeert te springen.. Jee je weet niet hoe fout dat kan gaan. Ik schrik daarvan, en ik blijf me ook bij alle problemen die op je pad komen afvragen of je zelf niet gaat twijfelen over wat je aan het doen bent. Ik bedoel dit niet verwijtend of boos of wat dan ook, maar ik kan me voorstellen dat je aan rijden weinig plezier hebt, als je eigenlijk niet goed weet wat je aan het doen bent. Een paard de hals laten strekken, dat is iets wat ieder paard, maar ook iedere ruiter zou moeten kunnen, omdat het een essentieel onderdeel van het rijden is.

Ik hoop dat de mods deze post niet zien als aanval op jou als persoon. Zo is deze ook niet bedoeld, echter wel om jou even aan het denken te zetten. Ik vind het prima dat je tips vraagt op het internet, maar sta stil bij de gevolgen die jou manier van rijden kan hebben. De ervaring die je op de eerste pagina ergens hebt beschreven, is niet genoeg om zelfstandig met een dier aan de slag te gaan. Al helemaal niet met je eigen jonge paard straks.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-15 19:28

Het is daarom dat ik de merrie niet meer wil/durf rijden. Die laatste keer door de poort heen heeft mij echt geen goed gedaan (heb soms nog last van rugpijn). Ik besef ook heel goed dat ik toen enorm veel geluk heb gehad want had net zo goed mijn rug kunnen breken of het paard bovenop mij kunnen krijgen met alle gevolge van dien.

Wat de haflinger betreft en het halsstrekken. Ik wou vandaag rijden maar omdat het te warm was naar wat ik goed vind voor te rijden toch maar niet gedaan.
Ik volg wel jullie advies op en laat hem morgen dan ook eerst aan de lange teugel losrijden tot hij zijn hoofd naar beneden brengt en zich ontspant. ;)

Wees gerust vind je bericht echt niet aanvallend over komen. Ik begrijp wel waarom je het zegt.

Leef en laat leven.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:07

niet tot hij het hoofd naar beneden doet en ontspant..
want dan leer je haar feitelijk dat zodra ze zich ontspant, jij de boel op gaat pakken..

wat dacht je ervan om gewoon eens een tijdje (pak m beet een week of twee),
gewoon helemaal met lange teugel te rijden..

in stap, totdat je alle kanten goed op kunt sturen en haar vlotter en langzamer kunt laten stappen, daarna naar draf.. maakt niet uit dat ze gaat rennen in draf, want ze kan geen kant op in een bak.. en laat die galop even voor wat het is verder.. helemaal niet vragen..

in draf hetzelfde als in stap, zorgen dat je haar kunt sturen met je lichaam in plaats van de teugels, zorgen dat je sneller en langzamer kunt (lastiger dan in stap, vooral als ze wil gaan rennen, maar nogmaals, ze kan nergens heen.. dus blijven proberen en vooral veel figuren rijden)

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:13

Helemaal helemaal eens met het advies hierboven!!

Kilian du puits <3 endurance klasse 1 156 km + 16, klasse 2 40,5 km + 1

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:08

Okee, ik val er zomaar in en ik wil even wat zeggen over die opbouw, er zijn trainers die beginnen met galop als opwarming....
Dit terzijde.

Wat de galop op zich betreft. Twee dingen:
Ten eerste moet je goed beseffen dat het gaat om een andere beenzetting, niet om een snellere gang! Een paard kan ook zo langzaam galopperen dat je er naast kunt wandelen....en zelfs op de plek.(En achteruit...)
De meeste beginners sporen aan om harder te gaan en dat doen de paarden dan ook....in draf als ze dat prefereren. Als je bonkt in het zadel of plots aan de teugels hangt in galop kunnen ze daar van schrikken waardoor ze een volgende keer ook wel tien keer nadenken voordat ze in galop gaan, dus hoe de ruiter zit speelt ook een rol.

Verder mis ik in je hulpen wel wat belangrijke stukjes! Je benen zijn om aan te geven in welke galop hij moet aanspringen en om het voorwaarts er in te houden.
Je drijvende been bij de singel zorgt dat de benen aan die kant verder naar voren grijpen en bepaalt dus in welke galop het paard gaat. Je been achter de singel waakt dat de kont niet naar buiten wordt gegooid, maar hoeft niks te doen als dat niet gebeurt.
Je beenhulpen zijn er niet om hem harder te laten gaan dus. Wel moedigt het aan.

Je gewicht moet je op je binnenzitbeenknobbel en stijbeugel leggen (dat gaat eigenlijk wel vanzelf als je het andere been naar achteren legt) met je binnenheup iets naar voren
en d ebelangrijkste zithulp is het aantrekken van het kruis, .

Je moet vooraf met je handen stelling vragen (naar binnen) om het gewicht naar de buitenschouder te brengen waardoor de binnenkant meer vrijheid dan de buitenkant want helpt in het aanspringen in de juiste galop krijgt
En een halve ophouding maken om zijn draf te breken en aan te geven dat er een overgang naar andere beenzetting gemaakt moet worden.
Zodra pony aanspringt, nageven.

Stel je het zo voor, de pony moet zijn gewicht op de achterbenen nemen en dan naar voren gooien, net alsof je over een hindernis gaat, zeg maar. Dus heel even inhouden en dan meegaan met je hand.

In jip en janneke taal: feitelijk moet je om aan te springen in galop juist een beetje inhouden, terwijl je met je kruis naar voren schokt.
Stelling kun je makkelijk vragen door twee handen naar buiten te brengen (dus naar rechts voor linkergalop en naar links voor rechtergalop) waarbij de binnenhand niet over de manenkam mag komen. Zo blijft in elk geval de druk op beide teugels gelijk.
Je springt juist aan in een hoek of op een volte om gebruik te maken van de stelling en buiging die je dan al vraagt om "krom" te gaan.

Zoek een goed punt om aan te springen en probeer het steeds daar. Springt hij niet aan, terug in stap gaan, daarna aandraven en pas als je opnieuw op dat punt bent opnieuw proberen.
Over een balkje op de grond springen kan helpen met aanspringen.

En altijd links én rechts (minstens) een keer aanspringen.
Niet alleen blij zij met galopperen en maar rond laten gaan in de galop die het paard het makkelijkste ligt, want voor je het weet krijg je hem niet meer in de andere galop. Ze hebben meestal voorkeur voor de linker.


Hulpen op een rij:

-stelling naar binnen vragen
-gewicht op binnenzitbeenknobbel
-binnenbeen drijft op/bij de singel, buitenbeen wakend er achter
-kruis aantrekken, halve ophouding
-nageven

Het zijn best een heleboel hulpen die je moet geven en even droogoefenen op een krukje of zadel over een balk om het goed door te hebben kan geen kwaad....
Om de hulpen goed te geven kun je het makkelijkste eerst even de draf doorzitten, reden waarom de draf ook rustig en gecontroleerd moet gaan voordat je aanspringt.

En ook wel belangrijk, bevestig wat hij goed doet. Zodat hij weet en onthoudt wat de bedoeling is.
Dus als hij aanspringt "braaf" roepen of wat je maar gewend bent om hem te prijzen, en onmiddelijk nageven (druk op teugels verminderen).
Ik ben ook een groot voorstander van over de manenkam strijken met een hand (waardoor dus 1 teugel even los komt, binnenteugel is het handigst) als beloning/ontspanningsmoment

*Kruis aantrekken is je bekken wat kantelen (bolle onderrug maken) en je kruis naar voren drukken.

(En hij kun je ook als zij lezen)

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

lizlemon
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-03-15

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:27

Misschien kun je ook oefeningen doen die voorbereiden op galop? In ieder geval bij western kun je eerst oefeningen doen zoals pivots en sidepasses en als het paard dan de goede houding heeft (en goed aan het been is, zowel aan de voor en achterkant en niet naarvoren dramt) kun je vanuit stilstand/sidepass aanspringen. En natuurlijk kun je dit eerst een tijdje oefenen zonder daadwerkelijk te galopperen. Is er iets vergelijkbaars met engels?

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:38

"Engels" bestaat niet. (Of in elk geval is het een onterechte term die alleen onder westernruiters gebezigd wordt. Het is een vergelijking die Amerikanen maken uit nog koloniale tijd, maar dressuur is in Frankrijk en Portugal ontwikkeld.) Het beste gebruik je gewoon de term "dressuur".
Je hebt het over een wending om de voorhand of wending om de achterhand, en zijwaarts zetten. Dat laatste doen we in dressuur alleen in combinatie met voorwaarts, dus voorwaarts zijwaarts zoals in schoudervoor, schouderbinnenwaarts, wijken voor de kuit en appuyeren. Ook een wending om de voor of achterhand is feitelijk een voorwaartse beweging. Om de as draaien of puur alleen zijwaarts komt niet voor, hoewel het laatse wel eens in training, met name door springruiters, gebruikt wordt.

Het is een samenspel van het geheel van de hulpen blijft de oplossing.
Aan de hulpen stellen is belangrijk op zich.
Wat dat betreft is de tip goed en ook die eerder aangegeven waren over figuren en overgangen ridjen enzo.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-15 14:26

Oei enkele reacties die ik niet gezien heb. Al eerste dank aan Elena en lusitana voor de tips. Aan lange teugel rijden zorgt ervoor dat hij gaat bokken wanneer ik wil aandraven. Het blijft echter bij 1 of 2 bokjes ipv een heel bokspel zoals voorheen met het slechte zadel.
De laatste week ben ik gaan lange lijnen met de haflinger. Wegens bijtwondje door de fjord op de haf zijn flank. Onder het zadel schouder binnenwaarts doe hij niet, bij lange lijnen doet hij het echter wel. Deze oef schouder binnenwaarts heb ik bij mijn proefles op de manege ook moeten doen en begreep ik ook meteen. Toen ik op de merrie reed kon ik de merrie deze oef ook laten doen. Het is dus niet dat ik hé niet kan. Alleen ohz wil/kan de haf het niet. Dan gaat hij op de binnen hoefslag lopen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-15 14:35

Heb vooral slangenvoltes en gebroken lijnen gedaan aan de lange lijnen.
Dat maakt hem soepel.

Ook heeft hij vet te veel vooral bij de borst en bij het aansingelen ben ik altijd bang dat zijn vel knel komt te zitten omdat het zo los is door het vet tussen de voorbenen. Als het vet is en niet verslapte spieren?

Leef en laat leven.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:07

Hafjes worden wel gemakkelijker wat vet soms, maar zou geen problemen moeten geven met aansingelen hoor. Wat ik altijd doe is nog even om de beurt voorbeentje naar voren vragen zodat alles onder de singel mooi glad ligt. Schouderbinnenwaarts zou ik onder het zadel nog even laten en voorlopig lekker op de grond mee pakken. Daarvanuit kan zijn binnenachterbeen dan sterker worden, en als dat sterker wordt, wordt het onder het zadel ook makkelijker. Ook kun je eens proberen om iemand erop te hebben, maar dat jij de oefening vanaf de grond vraagt. Hierdoor maak je een tussenstapje ipv direct verwachten dat hij het erop dan ook wel kan.

Het bokken met aandraven vind ik wel iets geks, doet hij dat nog steeds? En hoe gaat het rijden met langere teugel verder?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-15 18:18

Ik weet niet waarom hij bokt. Hij doet het ook niet altijd. Soms gaat hij meteen in draf als ik dat vraag maar als hij niet meteen aandraaft en ik dus nog eens been geef dan bokt hij. Als hij op het tweede x been geven niet reageert neem ik de zweep erbij en daar bokt hij dan ook mee.

Heb na de tips nog niet gereden met lange teugel. Maar wanneer ik dat voorheen wel deed ging hij ook bokken als ik draf vroeg. Hij kan dat namelijk zijn hoofd makkelijker naar beneden brengen om te bokken.

Dat been naar voren vragen mag juist niet als de singel dicht bij de oksel ligt had ik gelezen. Zo kan namelijk de singel in de huid dat tussen de oksel en singel in ligt snijden wanneer hij zijn been naar achter brengt.

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers