Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8992
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:10

Zucht, er zijn geen wetenschappelijke aanwijzingen dat inrijden voor de rug volgroeid is kwaad kan. er zijn studies die aantonen dat de botten in de benen sterker worden van belasting en training, zeker als dat gebeurt op jonge leeftijd ( en dan spreken ze over jaarlingen). Daarnaast zijn er studies die aantonen dan pezen, spieren en de voorziening van zuurstof er op vooruit gaan als een paard al op jonge leeftijd licht getraind wordt.......

Waarom dan arm paard?

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:03

Omdat wanneer een paard 3 is hij nog "kind" moeten kunnen zijn vind ik.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:06

Als je twijfelt of je het zelf kunt, breng hem astjeblieft weg.
Niks is lastiger als trainingsstal zijnde met een paard beginnen waarmee het al een keer fout gegaan is.

Je moet onwijs eerlijk kijken naar je eigen ervaring en kwaliteit van rijden.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 10-07-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:07

Ik heb mijn 3 jarige, ondanks dat ik er geen ervaring mee had, zelf ingereden. Uiteraard onder goede begeleiding van mensen die het al eerder hadden gedaan.
Ik vond dit gepast omdat ik hem ook zelf heb opgevoed

Esmo
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:09

Ik zou het persoonlijk door een ervaren ruiter laten doen.
Door de ervaring van de ruiter geeft de ruiter het paard vertrouwen.
Het is wel belangrijk dat als je het paard zelf in gaat rijden.
Dat je daarbij voldoende toezicht hebt van een ervaren persoon.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:17

XGabyvkeulen schreef:
Omdat wanneer een paard 3 is hij nog "kind" moeten kunnen zijn vind ik.


En wat is dat precies?
Een kind gaat immers doorgaans ook naar de peuterspeelzaal of kleuterschool.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 21:55

Ohhh altijd dat gezeur over die leeftijd. Ja de pony is 3, ik vond dat hij er aan toe was en dat het geen nut had om hem een jaar langer te laten lopen. De èèn rijd het paard op 5 jarige leeftijd in en de ander op 3 jaar. Ik vind het heel normaal dat een paard op 3 jarige leeftijd word ingereden (mits hij daar aan toe lijkt te zijn) en heb daar ook nog nooit problemen mee gehad op latere leeftijd, maar dit is voor iedereen natuurlijk anders.. Gelukkig is het mijn eigen pony en weet ik zelf wel of hij er aan toe is of niet. Pony is zeer nieuwschierig en leergierig en vind het ook leuk om bezig te zijn dus waarom ook niet. Ben er vandaag voor de 2e keer opgestapt en weer super braaf hij heeft nog geen stap verkeerd gezet, het kan altijd nog mis gaan maar de eerste 2 keer waren gelukkig een goede ervaring voor hem. Nu mag hij even een weekje vrij en gaan we lekker in het bos wandelen, even wat anders.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 21:59

XGabyvkeulen schreef:
Omdat wanneer een paard 3 is hij nog "kind" moeten kunnen zijn vind ik.


Uhh jij reageerde in het begin van dit topic dat ik het allemaal zelf moest doen want zo'n kans kreeg je maar èèn keer... Neem aan dat je had gelezen dat de pony 3 was, dus ga nu alsjeblieft niet over de leeftijd zeuren, dit is voor iedereen anders.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:02

Ik zou het altijd zelf doen, ik houd niet van andere op mijn paard en zeker niet de eerste paar keren waar ze het in vertrouwen moeten leren, oftewel vaak de eigenaar!

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:18

Heb je al een keuze gemaakt?

Ben het er mee eens dat de eerste keren een goede ervaring moeten zijn voor je beestje. Dat als die bang is of gek doet of zn balans verliest er een ruiter op zit die vol zelfvertrouwen capabel hem er doorheen begeleid. Dat vergt ervaring en goede (in)rijkunst . stel dat jij het doet en hij gaat uit zn dak (paniek of onvermogen), blijf je dan moeiteloos zitten zonder het paard te belemmeren in zn beweging? Waarschijnlijk niet, geen schande want dat geld voor 99% van ons :)

Juist omdat ti jou zo vertrouwd, zou ik er iemand anders op laten! Dat jij vanaf de grond hem begeleid en.helpt, dat ti op jou kan steunen. Daar heeft ti meer aan dan dat je erop stapt!

Plus: goede basis heb je jaren plezier van!! Wanneer er iemand met veel ervaring 10x op heeft gezeten kan jij opstappen en een rondje stappen, draven, galopperen, beetje sturen, remmen zonder dat je hem de bocht door met trekken ofzo die basis kan je maar 1x echt goed doen!

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 22:28

Romyv

Ja ik heb er inmiddels al 2 keer opgezeten, pony heeft nog geen stap verkeerd gezet is ook al lekker voorwaarts, galloperen hebben we nog niet gedaan, wil hem eerst iets beter voor elkaar hebben in de draf aangezien hij de galop nog erg moeilijk vindt. Ik heb trouwens wel ervaring met het doorrijden van maar niet echt met het zadelmak maken zelf. Heb 2 pony's zelf zadelmak gemaakt en 2 jaar geleden overgegaan naar de paarden maar dit paard was 4 maar is door een ander zadelmak gemaakt en heb hem zelf verder doorgereden. Mede door deze ervaring dacht ik dat het wel zou lukken om deze pony zelf in te rijden en tot nu toe gaat het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:11

XGabyvkeulen schreef:
Omdat wanneer een paard 3 is hij nog "kind" moeten kunnen zijn vind ik.


Het is weinig meer dan een mening zolang je zulke uitspraken niet onderbouwt. ;)

Zelf denk ik dat het helemaal niet zo relevant is wanneer je erop gaat zitten, maar vooral wat je ermee doet. Te vroeg teveel doen kan blessures opleveren. Maar te laat starten ook. Om pezen en botten optimaal te laten ontwikkelen is training nodig.

Als je het vergelijkt met mensen: als je kinderen pas laat sporten als ze fysiek volwassen zijn (bijvoorbeeld met een jaar of 18), dan is dat verre van optimaal. Spieren, pezen, botten en motoriek halen die ontwikkelingsachterstand nooit meer in. En dus: minder goed opgewassen tegen de inspanning en daardoor grotere kans op blessures.

Maar ontzettend veel vragen van een kind van 5 is ook niet redelijk. Een kind van 5 kan bijvoorbeeld best op atletiek en dat is prima voor de fysieke en mentale ontwikkeling. Maar je laat het natuurlijk geen marathons lopen.

Voor wat ik erover lees geldt dat voor paarden ook: niet te vroeg teveel doen, maar ook niet te laat te weinig. http://www.thehorse.com/articles/10065/ ... jury-risks

En wat vroeg of laat is, en wat veel of weinig...dat verschilt waarschijnlijk per paard.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 23:12

safina schreef:
XGabyvkeulen schreef:
Omdat wanneer een paard 3 is hij nog "kind" moeten kunnen zijn vind ik.


Het is weinig meer dan een mening zolang je zulke uitspraken niet onderbouwt. ;)

Zelf denk ik dat het helemaal niet zo relevant is wanneer je erop gaat zitten, maar vooral wat je ermee doet. Te vroeg teveel doen kan blessures opleveren. Maar te laat starten ook. Om pezen en botten optimaal te laten ontwikkelen is training nodig.

Als je het vergelijkt met mensen: als je kinderen pas laat sporten als ze fysiek volwassen zijn (bijvoorbeeld met een jaar of 18), dan is dat verre van optimaal. Spieren, pezen, botten en motoriek halen die ontwikkelingsachterstand nooit meer in. En dus: minder goed opgewassen tegen de inspanning en daardoor grotere kans op blessures.

Maar ontzettend veel vragen van een kind van 5 is ook niet redelijk. Een kind van 5 kan bijvoorbeeld best op atletiek en dat is prima voor de fysieke en mentale ontwikkeling. Maar je laat het natuurlijk geen marathons lopen.

Voor wat ik erover lees geldt dat voor paarden ook: niet te vroeg teveel doen, maar ook niet te laat te weinig. http://www.thehorse.com/articles/10065/ ... jury-risks

En wat vroeg of laat is, en wat veel of weinig...dat verschilt waarschijnlijk per paard.


Precies :j Ik vind dat ik hem niet overvraag als ik er 2 a 3 keer per week een kwartier opzit, maar goed dat vinden sommige blijkbaar wel. Verder staat de pony 24/7 in de wei. Het is in ieder geval één die je bezig moet houden.

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:30

Hoi ik ga een eigenpaard krijgen maar zag er nu voor de zoveeste keer een hele leuke die nog niet zadel mak was nou zou ik hier wel begeleiding in kunnen krijgen maar ik denk dat het voor mij met mijn ervaring beter zou zijn om het te laten doer door een pro nu is mijn vraag met wie hebben jullie positieve ervaringen als het aankomt op je paard laten inrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:08

Caroline52 schreef:
Hoi ik ga een eigenpaard krijgen maar zag er nu voor de zoveeste keer een hele leuke die nog niet zadel mak was nou zou ik hier wel begeleiding in kunnen krijgen maar ik denk dat het voor mij met mijn ervaring beter zou zijn om het te laten doer door een pro nu is mijn vraag met wie hebben jullie positieve ervaringen als het aankomt op je paard laten inrijden?


Verschillende stallen, welke styl rijd je? Welke styl wil je dat je paard gereden is/word?
Mijn nu jaarling brengen wij over 2/3 jaar naar Davey vodde, gewoon weg omdat ik zelf niks verkeerds wil doen.
Ik doe het 9/10 keer zelf maar het is heel verstandig om het uit handen te geven!

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:00

Caroline52 schreef:
Hoi ik ga een eigenpaard krijgen maar zag er nu voor de zoveeste keer een hele leuke die nog niet zadel mak was nou zou ik hier wel begeleiding in kunnen krijgen maar ik denk dat het voor mij met mijn ervaring beter zou zijn om het te laten doer door een pro nu is mijn vraag met wie hebben jullie positieve ervaringen als het aankomt op je paard laten inrijden?

Is het je eerste paard en hoeveel ervaring heb je? Want als eerste zou ik een jong dier niet kiezen. Dan is een volwassen paard wat ervaring heeft en je fouten vergeeft veel prettiger.

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:46

Het is mijn eerste paard maar ik rijd al langere tijd en krijg zoizo professionele ervaring en mijn zus heeft al een paard dus het is ook niet een totaal nieuw concepten ben mij ervan bewust dat een volwassenpaard je meer kan leren maar een deel van wat ik moet leren en wat ik leuk vindt om te doen om samen met je paard beter te worden daarom mijn keuzen om een jonger paard te nemen ik ben eigenlijk op zoek naar een 5/6 jarige die al zadelmak is maar ik ben nu een hele leuke tegen gekomen die nog maar 3 jaar is en onbeleerd is ik ben er nog niet wezen kijken dus voor het kan net zo goed onnodige informatie zijn maar als het wel een hele leuke is en dan is het fijn om alvast een beetje een plan te hebben vind ik

Ik rijd trouwens Engels doe aan dressuur als bassis en springen en ga onder andere crossen als we daar klaar voor zijn

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:52

Caroline52: Ik snap dat je hier aanhaakt, maar het is eigenlijk niet helemaal de bedoeling om in een topic van iemand anders met je eigen vragen ed te komen. Daar kun je dan het best zelf een topic voor gaan aanmaken.

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:44

Ja sorry is goed