Tolt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
barasi
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: egmond aan zee

Tolt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 18:26

hallo allemaal, mijn Ijslandertje van negen jaar, ze heet Barasi, ze is een vet mooie, niet te dik niet te dunne merrie, ze is koppig, lijkt lief,m maar is af en toe heel vervelend, en eigenwijs, maar dat maakt haar zo leuk, tolt niet!!
ze is ingerden op Fra Liberte, is een goede fokstal,en daar is ze ingetolt, ik klrijg nu goed les, en allemaal oefeningen, maar weet iemand misschien onng een oefening erbij? als ik straks op nieuw kan gaanintolten al ze honderd is....ze is nu al negen!!
weet iemand iets?? help!!!!
xjes, + alvast bedankt en prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

give love because you want to give, don't expect anything back!


germie

Berichten: 25878
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:38

Kun je de tolt er niet uithalen dan? Jouw paard gaat kennelijk niet makkelijk in tolt? sommige hoef je helemaal niet echt te leren tolten, die doen dat gewoon.
Ik zou zeggen, af en toe een goede ruiter erop en zelf goed les nemen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

barasi
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: egmond aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 15:53

eeng oeie ruiter heeft denk ijk geen zin, ze is eigenwijs, en is meetsla wel leif bij me, maare niet bij iedereen,e n ik ken eigenlijk mara een goede ijslabndse ruiter, en dara krijg ik al goed les bvan. bedankt! *LOL*
x suus, jah...want niemand weet het...maar barasi is mijn paard en ik ben suzanne...suus dus !

give love because you want to give, don't expect anything back!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:55

Voordat een ijslander die moeilijk tolt goed zal gaan tolten zal ze toch wat spiermassa moeten hebben, met tolten is de verplaatsing naar de achterhand erg belangrijk, een moeilijke oefening voor ongetrainde paarden dus. Ik heb in je profiel gelezen dat ze drachtig is, zou dat er wat mee te maken hebben, misschien heeft ze deze spiermassa op dit moment even niet. En moet je daar aan oefenen, door veel overgangen te maken.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:55

zo te lezen is jou ijslander dus geen natuur tolter,
Ik rijd ook zo'n ijslander, je kan bijv. veel overgangen maken om de achterhand er goed onder te zetten, en je zou voltes kunnen rijden.
om de tolt te kunnen beheersen moet hij een flinke spiermassa aanmaken en de kont er goed onder kunnen zetten..
maar als ie drachtig is, kan dat ook nog een extra last zijn,
blijf hulp vragen, en neem een goede instructrice/instructeur, maar die had je geloof ik al

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:01

je moet de druk van tevoren goed opbouwen, anders krijg je er met welke hulpen ook niks uit. en dat is moeilijk te zien, of je genoeg opgebouwd hebt. je moet zorgen dat ze als het ware wacht op een explosie, dat veel gebald zit in de achterhand, maar dat je niet moet trekken vanvoor. enkel nog oprichten en de juiste hulpen geven om te tölten. vele ijslanders tölten niet zo goed, omdat er geen spanning in de rug en achterhand zit.

Enya - Daya :-)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:15

Ingereden wil nog niet zeggen dat het paard vervolgens tölt als een automaatje! Je moet als ruiter in staat zijn de tölt te onderhouden. Bij een vijfganger betekent dat vaak dat je hem licht en los moet houden, bij een vierganger moet je over het algemeen juist meer druk geven. Jouw paard is waarschijnlijk een vierganger die echt naar de tölt toe gereden moet worden. Daarvoor moet je je paard met zit en benen voortdurend ondersteunen, wat in het begin soms best veel (been-)spierkracht kost. Verder is het belangrijk dat je je hulpen goed op elkaar afgestemd zijn en dat je snel genoeg bent met je hulpen. Dat lukt jou zo te horen nog niet zo goed. Gelukkig schrijf je dat je les hebt. Misschien is het een idee regelmatig iemand (bijvoorbeeld je instructeur/instructrice) op je paard te laten rijden die het paard wel goed kan laten tölten, tot jij zelf zo ver bent met de lessen dat het jou ook beter lukt. Dan zal het paard in ieder geval de tölt niet kwijtraken.
Verder is het echt een kwestie van oefenen en doorzetten, maar des te leuker als het je straks toch lukt om je paard goed te laten tölten!
Succes ermee.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:26

quote Ponyzotje:
'vele ijslanders tölten niet zo goed, omdat er geen spanning in de rug en achterhand zit'.
Dit lijkt me een beetje verkeerd geformuleerd. Een IJslander (of ander töltend paard) tölt juist niet goed als er spanning in zijn rug zit! Voor tölt is inderdaad de nodige spierspanning nodig, maar die mag nooit in de rug zitten. Dan wordt het paard of lateraal, of hij zet zich vast richting draf ('drölt'). Een goed töltend paard heeft ontspannen rugspieren, anders kan hij nooit een zuivere viertakt laten zien. De veerkrachtige spierspanning die nodig is voor de tölt, moet komen uit de achterhand en door aanspanning van de onderlijnspieren (buikspieren dus).
Sorry voor deze betweterigheid, maar moest het effe kwijt Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:24

ja, ik bedoelde spanning van de ruiter in de rug, zeg maar, via de zit dus, en kracht in de achterhand gebald. idd verkeerd geformuleerd. een draftölt voel je heel goed. helemaal niet prettig uit te zitten, en het is gewoon niet tactzuiver.

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 1 bezoeker