Angst met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lizzo_RV

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Groningen

Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 16:23

Hey Bokkers!

Ik zal even van het begin beginnen, toen ik klein was zat ik op paardrijden, en op 1 of andere manier werd ik toen bang voor rijden, en het werd steeds erger en erger. Ik ben toen gestopt met rijden. Vorig jaar ben ik weer wat begonnen met rijden, gewoon voor de lol op een aantal shetlanders, kan je dus niet echt rijden noemen, maar toen kwam het gevoel er weer. Toen kwam ik via iemand bij ons op de buurt bij het Western rijden. Ik heb dit een kwartaal gedaan, en ben daar ook mee gestopt. Daar ben ik erg veel geholpen aan mijn angst, maar het is nog niet helemaal over.

Als ik bij paarden ben is het nu over het algemeen wel goed, als ik een paard ken is er niks aan de hand, maar bijvoorbeeld een jong paard die ik niet ken, die ik dan bijvoorbeeld uit de wei zou moeten halen zou ik nog wel spannend vinden.. Het rijden gaat nu ook wel beter, maar ik ben vaak nog best gespannen. Als ik een paard eenmaal ken en ik weet dat het niks doet, is het helemaal goed. Maar als ik op een nieuw paard rijd, die ik niet ken, zit ik er erg gespannen op en niet altijd met plezier. En als ik bijvoorbeeld op een paard rijd en die geeft een bok, of doet iets waar ik niet op voorbereid ben, dan raak ik in paniek, is nog nooit gebeurd, maar weet zeker dat het gebeurd. En als het dan klaar is, is het ook klaar.

Dus mijn vraag aan jullie is, weten jullie iets of kunnen jullie mij helpen van die angst/spanning af te komen?

Groetjes :D

Whisper words of whisdom, let it be......


PM1
Berichten: 78
Geregistreerd: 11-10-13

Re: Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 17:45

Waar komt je angst vandaan? Ben je een keer gevallen oid?

Lizzo_RV

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Groningen

Re: Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 17:52

PM1; Nee, niet eens! Anderen uit de les wel, en ik wou niet vallen denk ik ;).

Whisper words of whisdom, let it be......

pien_2010

Berichten: 43073
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:34

Bij mij is mijn angst voor paarden pas overgegaan toen ik paarden voor andere mensen ging rijden. toen kon ik een echte band opbouwen en de paarden leren te vertrouwen. Zeker nu ik mijn eigen paarden heb, is de angst helemaal weg ook als hij of zij eens stout zijn. Doet me eigenlijk helemaal niets meer. Dus wellicht kun je bij gaan rijden of paard gaan leasen. Met vreemde paarden ben ik nog steeds erg voorzichtig. Ik klim echt niet zomaar op iedereen en daarin ben ik eenkennig. Heeft ook met mijn leeftijd te maken en met mijn slechte rug, want vallen is taboe geworden.

Lizzo_RV

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Groningen

Re: Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 20:45

Pien; waarschijnlijk heb ik al 1 gevonden, nog even afwachten, eigenaresse gaat het overleggen :)

Whisper words of whisdom, let it be......

Lizzo_RV

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Groningen

Re: Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 10:41

Weet niemand iets? :s

Whisper words of whisdom, let it be......

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:28

Veel doen.. Veel met nieuwe dieren om gaan. dat is de enige manier om door zoiets heen te komen. Misschien kun je ook proberen te ontdekken waar je precies bang voor bent?
- dat je een trap krijgt?
- controle kwijt raken?
- verkeerd vallen?

Zelf heb ik het ook (gehad) en komt soms met tijden nog terug, maar dan eigenlijk alleen op de achterbenen. Bij een vreemd paard heb dit vrijwel altijd op het begin. Kwestie van vertrouwen, bij de ene gaat het vanaf dag 1 goed, bij een ander heb ik maanden nodig voor ik vol vertrouwen de achterbenen wil doen.

Ook met rijden kan ik het ooit krijgen, na een gebeurtenis kost het ook altijd even voor het vertrouwen weer terug is. Veel relativeren hielp bij mij wel. Waar ben ik precies bang voor? Dat ik eraf val? Maar een bokje kan ik prima uitzitten.. (Vooral niet gaan doemdenken wat er allemaal mis kan gaan)

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Lizzo_RV

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Groningen

Re: Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 11:45

Renee; Het is dat ik val, want als ze vast staan en poetsen, ook achterbenen gaat prima!

Er is nog nooit bij mij gebokt of ben nog nooit gevallen, alleen bij anderen in de les. Misschien is dat het, dat als er een keer gebokt word, ik weet hoe het is etc…

Maar bedankt :D

Whisper words of whisdom, let it be......

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:49

Gewoon rijden, rijden en nog eens rijden! Zou mooi meegenomen zijn als je dat steeds met hetzelfde paard kan doen :)

xRooss
Berichten: 571
Geregistreerd: 02-08-13

Re: Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:52

Ik had precies hetzelde!
Ik heb toendertijd een privéles genomen en weg was de angst! Heb in die les niks geleerd, ik moest laten zien wat ik kon en ik vond het helemaal niet meer eng!

IngeK
Berichten: 872
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:55

Weet je, je gáát een keer vallen. En dan sta je weer op en klim je er weer op. En je zal ook een tweede keer vallen. En dan sta je ook weer op, en klim je er weer op. Ik ken geen ruiters die nooit gevallen zijn. Het hoort er echt bij. En meestal overleef je het ;)

En angst is ook heel normaal. Het enige dat je kan doen is gewoon heel veel rijden. Komt vanzelf goed. Het is rot, vertel mij wat, maar het wordt alleen beter van doorzetten en heel veel doen.

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:57

Het scheelt zeker als je op een paard kan lessen dat je vertrouwt en waar je een band mee kan opbouwen. Verder moet je veel km's maken en les nemen van iemand waar je vertrouwen in hebt. Daarnaast kun je ademhalingsoefeningen doen. Mocht je dan eens angstig worden dan heb je die angst iig snel onder controle zodat het niet zo snel kan overslaan op je paard. Echte angst gaat volgens mij nooit helemaal over.

Mijn eigen pony is best een bitch tegen andere paarden en ging vaak kloten als een ander paard schrok. Als ik nu op een ander paard rijd schiet ik soms ook in de stress als een ander paard aan de kletter gaat. Maar door dan aan mijn ademhaling te denken heb ik dat snel weer onder controle. Bang ben ik niet echt dus, dat is weggesleten, maar soms met vlagen komt het wel even terug. Als je weet hoe je er mee om moet gaan maakt dat niet zoveel uit.

Lizzo_RV

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Groningen

Re: Angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 18:41

Oke, super bedankt allemaal :).

Ik ga ook veel rijden, en weer lessen bij iemand bij mij op school, ook op een vast paard.
En krijg misschien een bijrijdpaard, waar ik dan ook mee wil lessen ;)

Whisper words of whisdom, let it be......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers