Schema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-01 13:40

trainen jullie via een vast schema of niet?
enzo ja hoe dan?
In het begin deed ik dat niet nu ik dat wel doe gaat het beter eerder reed ik waar ik zin in had wou ik naar het bos deed ik dat en wou ik longeren deed ik dat ook..
Nu heb ik op Maandag priveles in de binnehal daar is een superbodem en nieuwe dingen leren we 'm daar aan of dingetjes die nog niet super gaan kunnen we daar verbeteren.
Dinsdag een half uur voor mezelf en dan een half uurtje in het 4 tal rijden op woensdag rust. Donderdag longeer ik altijd zo'n 40 min en op vrijdag priveles in onze eigenbak die hier en daar wat mul is en niet elke week getrokken wordt zaterdag rijd ik in het bos soms 2 uur soms maar een uurtje en zondag rust. om de week heeft ie op zaterdagrust en start ik op zondag
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 13:53

Ik heb niet een vast schema, maar ik bekijk wel per week wat ik ga doen. Heb ik een dagje wat minder tijd, of heb ik les die week. Ik rij bijna altijd 3 of 4 dagen achter elkaar dressuur en dan een dag wat anders voor de afleiding. Voor een wedstrijd zorg ik dat ik 2 dagen heb gereden. Verder zorg ik dat ik als ik een dag zwaar heb getraind, dat ik de volgende dag alleen maar voorwaarts neerwaarts rij en alleen voltes en overgangen, geen oefeningen etc. Vroeger toen mijn paard 4 jaar was, liep ze het beste op een wedstrijd als ze de dag ervoor niet had getraind. Nu is dat niet meer zo, misschien heeft dat met de leeftijd en het niveau te maken. Het is dus niet zo dat ik nu per dag bekijk: wat ga ik vandaag met ze doen, maar ik kijk altijd een aantal dagen of een week voorui. Zodat ie niet de dag na een zware les heel weinig doet ofzo, maar dat het een beetje 'afgetraind' wordt.

Ik ben weer net met mijn paard begonnen, nadat ze ruim 2 maanden heeft stil gestaan. Mijn paard reed ik bijna elke dag vrij fanatiek (Z) en opeens niks meer...Haar spieren hebben nogal een opdonder gekregen daardoor en nu moet ik weer opbouwen. Het is nu net alsof ik op een soort ezel (ohoh!) rij. En nu ik Frulana ben gewend (groot paard, veel front etc.) en ik ga daarna op Jur, zit ik echt op een mini paardje die veel te smal is en weinig front heeft. Jeetje hoe deed ik dat 'vroeger'. Ik hoop dat het gevoel weer terug komt. En zeker als ik naar het verhaal van Merilyn kijk (en haar paard had nog slechtere benen dan die van mij) heb ik er toch wel een goed gevoel over, dat het misschien toch wel 'goed' komt met Jur. De zomer komt er weer aan, dan loopt ze ook sowieso weer beter, ze heeft speciaal hoefbeslag en ik laat haar behandelen met alternatieve geneesmiddelen etc. Nou ik ben weer lekker afgedwaald....

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 16:07

Tja een vast schema is leuk, als je een binnenbak hebt en niet afhankelijk bent van het weer, is mijn ervaring.

Mijn paard houdt erg van afwisseling en verdomt het om drie dagen achter elkaar te dressuren. Dus komt het aan op improviseren, weerbericht in de gaten houden, want met windkracht negen ga ik liever geen buitenrit maken, ook al is mijn paard braaf. Hij heeft nou eenmaal altijd in binnenbakken gelopen voordat ik hem kreeg, dus hij is niet veel gewend.

Een keer per week (dinsdagavond) heb ik privéles, in het weekend probeer ik naar buiten te gaan of te wandelen (en laten grazen, dat vindt Toon geweldig), meestal longeer ik nog twee dagen per week met een of ander apparaat om zijn harses (pessoa, gogue, bijzetteugels, slof of touwtje, net wat voor problemen ik die week met rijden tegen ben gekomen. Over cavaletti longeren probeer ik ook regelmatig te doen, goed voor zijn ruggebruik en takt in de beweging.

Met dressuren probeer ik 1x per week (meestal dus in de les) iets nieuws te doen, wat ik vervolgens pas een paar dagen later weer van hem vraag. De andere keren rij ik puur op ontspanning, voorwaarts-neerwaarts, vlot aan mijn been proberen te krijgen.

In een week probeer ik dus dagen met inspanning af te wisselen met geestelijke en/of lichamelijke ontspanning. En eigenlijk doet hij het het beste met twee dagen rust in de week. Heeft hij blijkbaar nodig, misschien gaat dat in de toekomst beter.

Dus zeg maar ongeveer zo: zondag buitenrit, maandag los in de bak dollen, beetje opjagen en zo, dinsdag les, woensdag longeren, donderdag rust, vrijdag dressuur, zaterdag 1/2 uur dressuur + buitenrit.

Verder loopt hij elke dag in het land, dus beweging krijgt hij genoeg.

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 17:42

Een avond in de week hebben Milena en Leonardo vrij, dan gaan ze los in de bak en mogen ze zo debiel doen als ze zelf willen. Meestal doen we dat op donderdag omdat er dan een parcours in de bak staat en ze vinden los springen erg leuk. Hoef ik niks voor te doen, ze scheuren er zelf wel overheen. Na drie kwartier haal ik ze dan stomend en hijgend binnen. Verder hebben we op zaterdag priveles en gaan we op zondag zo vaak mogelijk naar het bos of strand. Maandag herhaal ik de oefeningen uit de les en doe ik m'n "huiswerk", dinsdag rijd ik voornamelijk voorwaartsneerwaarts en woensdag weer serieus trainen. Vrijdags herhaal ik nogmaals m'n huiswerk van de vorige les, in een half uurtje tijd, omdat ik op vrijdagavond rijd en op zaterdagochtend al weer les dus dan houd ik het wat luchtig.
Onze paarden staan NOOIT een dag stil, rust wil bij ons zeggen dat ze los gaan in de bak, dat er (buiten) gewandeld (en dus meestal ook gegraasd) wordt, of dat ze een dag de wei in gaan. Maar ik wil ze noooooooit 48 uur op stal hebben want dat vind ik zielig.
Oh ja, eerst longeerde ik Milena ook twee dagen in de week en had ik voor 1 dag een bijrijdstertje. Maar waar ik nu sta heb ik geen bijrijdster en de longeerbak is nog in aanleg. Het mag in de rijbak (als je loopt) maar dat vind ik niet zo prettig voor Dick als hij aan het rijden is.
Oh ja, nog iets: ik doe max. 3x per week reiningoefeningen omdat ik het anders te zwaar vind. Verder dus "gewoon" pleasure en dressuurmatig rijden (op z'n westerns dan he..) Doegies! Party!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 21:12

Ik zit een beetje vast aan mijn schema hehe. Ik heb namelijk op woensdag dressuurles en op vrijdag springles. Op donderdag kan ik niet dan staat ie meestal stil of in de molen/in een beginnersles. Op Zaterdag rijdt ik voor mezelf on op zondag rijd ik buiten, op maandag longeer ik en op dinsdag loopt ie in het weiland.
Groetjes van Laura

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 21:53

ik doe mijn best me aan mijn schema te houden maar het is geheel afhankelijk van de situatie enzo of het me ook daadwerkelijk lukt.. dit is mijn schema:

maandag: longeren ong 40 min
dinsdag: trainen tot. 45 min (inclusief los en uitstappen
woensdag: trainen een uur (ook incl. los/uit stappen
donderdag: ong 30 a 40 min les en dan nog ong 20 min los stappen en 10 uitstappen dus uuh 60 a 70 min
vrijdag: rust
zaterdag: trainen 30 min of anderhalf uur naarbuiten
zondag: naar buiten of rust..

dit is mijn officiele schema, maar het lukt dus echt lang nietaltijd, beter gezegd het lukt masar soms om me er een week aan te houden.. ik merk wel dat als ik me eraan hou het altijd heel goed gaat enzo

"Some memories are best forgotten"

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-01 22:20

hoi , ik probeer me ook wel een beetje aan een schema te houden, maar dat lukt me niet altijd.dit is mijn schema..

MA : Dressuren , ongeveer 60 min, met losrijden en uitstappen er bij.

DI : Buiten over de weg rijden of in het bos, meestal doe ik dan ook wat lichte dressuur oefeningetjes, zoals een stukje wijken of een stukje aan de teugel, of noem maar op.Of wat longeren, ligt een beetje aan het weer en aan hoe hij is.

WO : Priveles, 30 min met instappen en uitstappen erbij een uur.

DO : Groepsles, een uur met 10 min instappen en uitstappen er nog bij.

VR: Rustdag, meestal wat wandelen of longeren, in ieder geval rustig aan. Soms ga ik wel eens met een vriendin het bos in en dan stappen we alleen maar aan een lang teugeltje.

ZA : dat is heel verschillend, maar meestal een half uurtje rijden en dan lekker loswerken.en na afloop in het bos uitstappen.

ZO: Bosrit of wedstrijden

Het is een beetje vaag, maar ik probeer zo veel mogelijk af te wisselen. Ik heb nu ook een meisje dat hem 1 dagje doet. Dat is op de maandag en op de zaterdag doen we hem dan samen. Het is voor mij heel vaak anders, maarja

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 07:02

Goed idee Nimber, een schema! Dat kan ik wel gebruiken. Nu is het dus echt een beetje flierefluiten. Aangezien de bak nog niet af is rijd ik eigenlijk alleen maar buiten. telkens als ik een veldje tegen kom doe ik wat dressuuroefeningen, spring een boomstammetje. Beetje aanrommelen dus. De 7 jarige rijd ik normaal gesproken iedere dag maar hij is geen winterpaard (stijf, sjachie) dus meneer staat nu al 6 weken van een break te genieten. Lekker op z`n rug liggen in de wei. Maar zodra de lente invalt mag ie weer aan de bak. Eentje wordt 4 in April en die rijd ik ongeveer 3 keer per week, zelfde formule als de 7 jarige. Weer een andere wordt over 3 weken 3 jaar en die ben ik nu zadelmak aan het maken. Ik denk dat ik de hele zomer afentoe met hem wat buitenrij, beetje dressuur. Niet veel. Als de bak af is en de lente begint ga ik ook maar eens aan een schema beginnen. Weer naar les, wedstrijden, hmmmm here I come!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 10:15

Voor mij geldt hetzelfde. Afwisselen, dus niet meer dan 3 dagen achter elkaar dressuren. dan dus een dagje los in de roundpenn of longeren (ook aan 2 lijnen) of naar buiten. Naar buiten kan nu alleen in het weekend omdat er nog teveel slechte plekken in het bos zijn, die ik bij het licht van de maan toch niet goed genoeg zie. Laatst ook maar weer eens een rijtje balkjes in de bak gelegd, ook weer eens wat anders. Het is bij Lab ook aanvoelen, want mocht hij een dag wat minder voelen, dan gaan we alleen simpele dingen doen. Echt stijf is hij eigenlijk nooit.
Op donderdag rij ik nog een ander paard en met Lab ga ik dan meestal in de roundpenn. 2 Paarden rijden is veel en met poetsen incl. kost dat toch veel tijd.
Wel gouden regels dus, maar niet helemaal op vaste dagen. Stilstaan doet ie nooit, overdag staat hij vaak buiten en ik laat hem zelf altijd bewegen.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 10:56

Ik les sinds 2 weken bij een hele fijne instructrice en hou tijdens mijn 'vrije' uren gewoon aan wat ik tijdens de lessen leer. Barbiano is de laatste tijd veel te veel verwend en daar ben ik nu de vruchten van aan het vernietigen. Hij komt op dit moment ongeveer 3 keer per week in de wei en wordt 1 keer in de 2 weken goed gelongeerd. Ik begin pas weer met buitenritten als het hij zich meer overgeeft maar dat zal binnenkort zijn.

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:50

Ik heb nog een vrij jong paard en hij nog snel fysiek moe. Ik geef hem 2 x in de week vrij. Dan longeer ik of gooi ik hem ff een half uur in een buitenbakje.
De andere dagen train ik hard en serieus behalve als ik merk dat hij ff een dagje geen zin heeft ga ik gewoon met hem spelen ( balkjes lopen , aan de lange teugel galoperen enz) Ik weet dat mijn paard geen kwaad in de zin heeft dus als hij aangeeft dat hij ff niet wil. Weet ik dat hij morgen weer voor 100 procent voor mij weerkt.
Dat is best geruststellend.
Carla

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 21:21

Hai,

Sinds twee jaar ofzo (sinds ik bij deze instructrice rijd) rijd ik op schema.
Ik werk elke week naar de les toen en evt. naar de wedstrijd toe. Ik heb meestal op woensdag privéles (in de buitenbak, hangt dus van het weer af, soms verzetten we het)
en donderdag verengingsles.
Woensdag is het werken geblazen, donderdag doe ik relaxed, vrijdag ga ik vrij hard aan het werk (wat we in de les gedaan hebben, an uitgebreid losrijden en stretchoefeningen meestal), zaterdag en zondag ook flink dressuren, maandag relaxed maar als het zich aanbied train ik gewoon door. Dinsdag maak ik haar meestal gehoorzaam en scherp.
Volgens mij heb ik in vergelijking met de rest best een zwaar schema....maargoed.

Voor de opbouw van een uur heb ik ook altijd wel iets in m'n hoofd. Soms doe ik overgangen/gangenwerk, dus veel overgangen en schakelen (mn in galop vind ik dat rotwerk, maar het moet)en dan echt kritisch zijn, soms doe ik buiging/zijgangen, dus schouderbinnenwaarts-renvers, travers, schouderbinnenwaarts-appuyeren, kleine voltes.....soms doe ik gehoorzaamheid, wat inhoud veel halthouden, precies werken in de zijgangen, veel overgnagen zo perfect mogelijk en steeds overnieuw tot het gaat.

Verder betgin ik altijd met stap aan de lange teugel, dan wat voltetjes en bochtjes laag ingesteld, dan wat draf laag ingesteld, daarin voltes en schoudervoor, dan wat galopdingetjes. dan even lang en dan aan het werk, ik sluit meestal af met de keertwendingen.
Dit soort dingenzijn volgens mij nogal niveaugebonden.....

succes en grtx, Rieja

Tabitha

Berichten: 47
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 22:18

tja schema daar houdt ik me niet zo aan
zoveel tijd heb ik niet belangrijk vind ik voor een wedstrijd de dag ervoor dan heel ontspannen te gaan rijden langs de weg ofzo
ik rijd 4x dressuur en 2x springen maar de andere week is dat weer anders of ik ga naar het SGW bos in mijn woonomgeving
elke week dressuurles ik zit in een M/Z groep
1x in de 2 weken springles en in de zomer nog 4-tal les voor de kampioenschappen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers