Aanrijden op de sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Aanrijden op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:22

Sinds kort begint mijn paard springen zo leuk te vinden dat die harder erop af gaat.
De eerste 10 keer dat ik hem erover heen wil laten rijden gaat het goed, dan beloon ik hem en na 5 min stappen ga ik weer even springen, alleen dan wordt die drukker en als ik een kruisje spring kiest hij steeds voor het hoogste punt (dus bij de staander)... (balkjes aan de zeikant van de sprong leggen (op de sprong) helpt niet want dat vindt die eng)
Zelf rijdt ik altijd met een grondbalk ervoor.
Springen in het bos gaat beter dan in de bak

Hebben jullie misschien tips om dit goed op te lossen?

Het helpt ook al helemaal niet als ik de hele tijd achter elkaar blijf springen want dan gaat mijn lol er ook sneller vanaf, verveel me namelijk al snel hihi.

Edit: typfout

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:50

Als je tussen het springen door dressuur traint en af en toe een sprongetje meepakt dan heb je drie vliegen in één klap :) :
- Je paard denkt niet meer alleen maar aan springen en zal niet zo druk worden.
- Je krijgt meer controle over je paard en zal hem beter op het midden van de sprong af kunnen rijden, en je krijgt meer controle over het tempo.
- Je gaat je zelf niet zo snel vervelen.

Dus gewoon figuren en overgangen tussendoor rijden (en wijken en schouderbinnenwaarts als je daarmee bezig bent), eventjes helemaal niet aan het springen denken. En af en toe neem je het sprongetje mee.

Nog een tip voor in het midden springen: hou je handen dicht bij elkaar en kijk zelf recht over het midden van de sprong. Als je paard naar rechts uitwijkt, rechterbeen en rechterteugel eraan, en als hij naar links gaat de andere twee.

Veel plezier!

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: Aanrijden op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:52

Veel variëren in hindernissen, daardoor ga jij je niet vervelen en gaat je paard niet meer uitdaging zoeken door over het hoogste punt te springen.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:53

@motje11 Dankje :D!

@Maartenn varieer best vaak, in uitjes oxer parcours kruisjes steiltjes enz.

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Aanrijden op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:06

Ik maak altijd voltes als die te heet wordt. Maar ik ben neit echt een springer dus ik kan je niet erg veel helpen.

Anoniem

Re: Aanrijden op de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:23

Als ie te heet wordt maak je een paar keer een overgang naar het halthouden voor de sprong. Als je dit een aantal keer doet leert jouw paard te wachten op jou. Hij zal zelf terug gaan denken waardoor je zelf weer het tempo over kan nemen. Wees hierin wel zeker van je zaak en twijfel niet aan wat je wilt gaan doen. Hulp hierbij is dan ook een aanrader.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:30

En te weigeren...

Meer dressuur tussen de sprongen rijden. :) Er eens gewoon tussen/rond rijden dat hij leert dat het niet is omdat er een sprong op staat, dat ie ook mag springen. :)

Wat motje dus eigenlijk zegt.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:38

Ayasha schreef:
En te weigeren...

Meer dressuur tussen de sprongen rijden. :) Er eens gewoon tussen/rond rijden dat hij leert dat het niet is omdat er een sprong op staat, dat ie ook mag springen. :)

Wat motje dus eigenlijk zegt.. :)

Nee hoor, als je dit goed toepast werkt het gewoon zonder stoppend paard. Heb het vaak genoeg toegepast en het komt ook gewoon neer op dressuurmatig rijden alleen dan voor de sprong waar het probleem ligt.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 16:03

Joolien schreef:
Als ie te heet wordt maak je een paar keer een overgang naar het halthouden voor de sprong. Als je dit een aantal keer doet leert jouw paard te wachten op jou. Hij zal zelf terug gaan denken waardoor je zelf weer het tempo over kan nemen. Wees hierin wel zeker van je zaak en twijfel niet aan wat je wilt gaan doen. Hulp hierbij is dan ook een aanrader.


Dankje!
Ga dat vandaag wel even oefenen, deed het vroeger ook wel eens maar was het vergeten (nooit gedaan op me eigenpaard alleen op manege paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:38

Ayasha schreef:
En te weigeren...

Meer dressuur tussen de sprongen rijden. :) Er eens gewoon tussen/rond rijden dat hij leert dat het niet is omdat er een sprong op staat, dat ie ook mag springen. :)

Wat motje dus eigenlijk zegt.. :)



Nee, juist van voltes rijden leren ze weigeren. Voor de hindernis laten stoppen is juist een hele goede methode om je paard te leren wachten. Zogauw jij de controle kwijtraakt over het tempo voor de hindernis, gewoon halthouden.