Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 21:50

Bedankt voor alle tips, hier ga ik zeker een gedeelte van meenemen.
Lees ook dat mensen zich afvragen of ik mijn pony de basis wel goed geleerd heb, en dan is zeker wel het geval. Afgelopen zomer veel getraind en regelmatig lessen genomen met hem.
Ik reed zon 4-5 dagen per week, waarvan 2x buiten en 2 tot 3x in de bak.

Momenteel is dat gewoon minder, 2x per week. En soms 3x als ik wat eerder klaar ben met werken en nog net voordat het echt helemaal donker is in de bak kan trainen.
De andere dagen combineer ik met eerst een half uur in de bak en daarna poging tot buiten een stap ritje te maken.

Ga voorlopig wel wandelen met hem buiten, en hopen dat ik zo verder kom.
Ook al is hij pas net een jaar onder het zadel, hij is al zo vaak buiten geweest, dat hij dat echt niet meer eng vind. Ga van het weekend eens gelijk met hem naar buiten, ipv eerst in de bak. Kan ook zijn dat hij gewoon na het werk in de bak niet meer naar buiten wil omdat hij volgens hem al genoeg gelopen heeft.

Het is geen pony die graag werkt, liever lui dan moe, als in ik in de bak rijd is hij eerst erg actief, maar zodra er een druppeltje zweet komt dan vind hij het niet leuk meer en krijg je ook verzet als je dan nog even door wil draven of galopperen (hij wil dan stappen en als je dan been geeft om hem nog even door te laten lopen kan je soms een bok verwachten) wel zet ik hierin door, dus geef hem op dat moment zijn zin niet.

Het is gewoon een bijzonder dier, heb zoveel paarden en pony's in mijn leven gereden, en ook ingereden. Maar nooit zulke rare streken meegemaakt. En tjsa vertrouwen. Misschien snapt hij niet dat als ik op zijn rug zit hem ook leiderschap geef. Op de grond ziet hij mij echt als leider en zal mij overal heen volgen, heb ook onder professionele begeleiding een join up gedaan een tijdje terug.


eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:29

Vraag gewoon eens aan je instructeur of hij een keer met je mee gaat. Kan hij zien wat er gebeurt en je adviezen geven. Als je van alles zelf gaat proberen en het werkt niet, dan wordt je paard daar niet beter van. Iemand meenemen die je vanaf een afstand hier doorheen kan helpen. Doordat het niet lukt, wordt het paard hierin bevestigd en zal het alleen maar moeilijker worden.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:40

Mandy, ik vind dat jij zelf wel al bij voorbaat heel veel 'invult' hoe je paard is en denkt.
Dat hij liever lui dan moe is, dat hij buiten niet bang is, dat hij streken heeft ....

Paarden die flegmatiek zijn wil helemaal niet zeggen dat ze dan niet naar je luisteren, of na een training niet lekker het bos in willen. Heb zelf twee flegmatieke types, maar die luisteren prima buiten en gaan ook na het werk alsnog graag buiten uitstappen. Maar met mijn merrie heb ik daar ook veel tijd in moeten steken om haar zelfvertrouwen op te krikken voor enge dingen langs het bospad. Heb ook vele uren aan de hand met haar buiten gelopen. :j

Voor paarden is het wel degelijk een verschil of je ervoor/ernaast loopt of erop zit, wat betreft het kunnen volgen van een leider. Niet voor niks gaan ze wel langs enge dingen als je afstapt. :j

Misschien bedoel je het niet zo, maar zoals je het opschrijft komt het toch wel een beetje over alsof je toch vindt dat je paard gewoon (alleen maar) lui en/of ongehoorzaam is. Het is echter niet alleen zijn probleem, maar van jullie samen als combi. ;)
Dit soort problemen verbeter je bijna altijd alleen maar met veel begrip en geduld, en er veel tijd insteken.

Heb je eigenlijk zijn zadel recent laten nakijken? Als hij pas een jaar onder het zadel is kan het best zijn dat zijn bespiering zo veranderd is dat het niet comfortabel meer ligt.
Als hij ook gaat protesteren als je wat meer wilt werken kan dat ook daardoor komen. Of het gaat allemaal te snel voor hem.
Dit zijn allemaal dingen die je naar mijn mening ook mee moet overwegen.

Leuk dat je blijkbaar een cursus hebt gedaan om een join up te leren, zeker nuttig, maar dat is niet zaligmakend! Sowieso moet je grondwerken regelmatig blijven oefenen, en er zijn paarden die een join up helemaal niet prettig vinden, het weggestuurd worden voordat ze weer mogen komen. Join up is specifiek iets uit de methode van Monty Roberts, maar niet per definitie geschikt voor alle paarden als beste methode om leiderschap te bevestigen en vertrouwen te kweken. ;)

Buiten gaan wandelen is in elk geval een goed plan! :j

Love - language - leadership

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 23:24

Het vorige zadel lag niet helemaal lekker, heb inmiddels nu sinds 4 maanden een ander zadel.
Rijd nu met een barefoot Arizona, en die ligt er super goed op. Osteopaat is 3 maanden terug geweest om zeker te zijn dat hij nog helemaal goed was. En dat was helemaal in orde.

Hij is best een dominante pony, ook in de groep op buitenrit. 1+1 gaat goed. maar bijvoorbeeld 1+ 2. 1 merrie, en dan hij en nog een ruin, dat geeft strijd. Die andere ruin moet dan achteraan, en komt die andere te dichtbij mijn pony, dan maakt hij zich erg boos naar die andere ruin, en gaat lopen dreigen met zijn achterbenen. Ga ik achter die andere ruin rijden, dan moet ik hem constant in de gaten houden, want als je even niet oplet maakt hij een bijt aanval naar het dijbeen van die andere ruin.

Het protest van hem, hij kan het natuurlijk niet vertellen waarom. Maar in mijn ogen is het toch wel een soort van proberen om mijn gezag te ondermijnen (in de bak dan)
Buiten waarschijnlijk een groot stuk onzekerheid, misschien ook wel om zijn ''kudde'' te verlaten.
Vooral gezien zodra stal uit zicht is het ergste voorbij is.

En als hij dan in de bak al gewerkt heeft, hij dan helemaal niets meer wil, omdat hij al moe is en hij waarschijnlijk buiten ziet als inspanning en niet als ontspanning, waardoor hij al helemaal niet meer weg wil van zijn relaxte weide met vriendjes waar hij kan doen en laten zoals hij het wil.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:28

Blijft dan een lastige combi, van dominantie en onzekerheid. Want wanneer test hij je uit en moet je hem aanpakken en wanneer is hij bang en moet je vertrouwen geven ... Daarvoor moet je hem heel goed (leren) kennen. Hoe lang heb je hem al?

Doe jij eigenlijk (regelmatig) aan grondwerk? Want dat is precies iets waardoor je je paard heel goed leert kennen en kunt leren om te gaan met zijn eigenaardigheden en ze te voorkomen op den duur.

Love - language - leadership

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 23:00

Ik gebruik zelf veel voerbeloningen, dat is toch voor veel paarden de ultieme motivatie heb ik gemerkt. Mijn pony heb ik net ingereden en zij is ook nog best onzeker. Heb eerst veel gewandeld en sinds een paar weken rijden we ook buiten (ik rij altijd alleen dus dan ook). Ben ook begonnen met alleen de terugweg een klein stukje erop en dat uitgebouwd. De eerste keer hebben we een hele tijd stilgestaan voordat ze durfde te gaan lopen. Als ze dan loopt zet ik haar zelf weer stil en geef iets lekkers (ik rij bitloos, dus ze kan heel makkelijk iets knabbelen onderweg). Dat heeft heel goed gewerkt. Ik gebruik het nu ook om haar voorbij moeilijke punten te krijgen (afslagen richting huis). Eten is echt haar eerste prioriteit, dus zolang ze het idee heeft dat ze daar de kans toe krijgt onderweg, heeft ze veel minder haast om thuis te komen. Af en toe laten grazen onderweg is dus m.i. ook een goede tip.
Enige waar je mee moet uitkijken is dat je wel zelf het paard stilzet voor je iets geeft, niet dat je roept 'goedzo!' op moment dat ie loopt en dat ie dan zelf stil gaat staan en wat krijgt, want dan gaan ze uit zichzelf stil staan.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-14 22:55

Hallo allemaal.

Ik kom na een hele tijd weer terug op dit topic, bijna 7 maanden later alweer.
Ik heb de afgelopen maanden veel gewandeld met hem, veel grondwerk gedaan en onder het zadel alleen in de bak gereden + buiten de terugweg. Verder heb ik er meerdere trainers bij gehad.

Maar het buiten probleem is nog steeds niet opgelost. Hij blijft toch steeds op die 100 meter steken en wil alleen gewoon niet weg. Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer.

Ik hem hem nu 2 jaar, waarvan nu dan 1 jaar en 10 maanden onder het zadel.
Inmiddels in de bak een uitstekende rijpony, zowel western, (basis)dressuur en springen vind hij geweldig!

Maar juist dat wat ik leuk vind, vind hij niet leuk, en dat is lekker het bos in en lange buitenritten maken.
Mijn droom is toch wel om ooit eens aan een TREC wedstrijd mee te kunnen doen, maar met hem zal dit niet gaan.

Wij passen gewoon niet helemaal bij elkaar, ;( ik geef veel om hem en vind het ook erg moeilijk, maar ik heb het besluit genomen om hem te gaan verkopen, het is een leuke pony voor iemand die graag wedstrijden rijd en samen met anderen zo af en toe eens een buitenritje wil maken.

Toen ik hem destijds kocht, was het de bedoeling om er recreatief mee buiten te gaan rijden, en als hij oud genoeg was met TREC wedstrijden mee te gaan doen. Maar daar doe ik hem geen plezier mee.

Als ik het geld ervoor had zou ik hem houden en er een pony bij kopen waarmee ik wel alleen naar buiten kan. Maar helaas is dat niet mogelijk. -O-

Het voelt voor mij egoïstisch om hem hiervoor weg te doen, maar het is ook egoïstisch om zo door te gaan. De dingen waar hij plezier in heeft (oa springen) heb ik geen plezier in, en zo ook vice versa .
Dit gaat niet werken, niet over een jaar en ook niet over 5 jaar.

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:08

Een overwogen besluit, prima hoor!
Ik hoop dat je een mooi plekje voor deze pony vindt en jij een leuke trec-pony.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-14 23:22

Ja dat hoop ik ook! Heel misschien dat de vorige eigenaar (de fokker) hem terug wil kopen. Dat zou ik fantastisch vinden, gezien hij het daar heel goed had!

Intussen ga ik al wel zoeken naar andere een pony en ga ik daar alle tijd voor nemen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:29

Halloo, ik had al eerder bij dit topic een antwoord gegeven.
Maar je wuifde dit een beetje weg ant volgens jou is de basis toch voldoende aanwezig, toch blij ik erbij dat ik zou zeggen probeer het eens op mijn manier, je weet maar nooit, je hebt er nu blijkbaar een reeks lesgevers bij gehad, dan kan er volgens mij best nog wel ééntje meer bij.
Ik denk dat ik dit wel klaar krijg.
Verkopen kan je nadien nog altijd hé, ik ben zelf een trekruiter, dus wat het buitenrijden betreft weet ik echt wel wat er zo een beetje kan hoor.
Denk er nog eens over na.

Mandy_89 schreef:
Hallo allemaal.

Ik kom na een hele tijd weer terug op dit topic, bijna 7 maanden later alweer.
Ik heb de afgelopen maanden veel gewandeld met hem, veel grondwerk gedaan en onder het zadel alleen in de bak gereden + buiten de terugweg. Verder heb ik er meerdere trainers bij gehad.

Maar het buiten probleem is nog steeds niet opgelost. Hij blijft toch steeds op die 100 meter steken en wil alleen gewoon niet weg. Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer.

Ik hem hem nu 2 jaar, waarvan nu dan 1 jaar en 10 maanden onder het zadel.
Inmiddels in de bak een uitstekende rijpony, zowel western, (basis)dressuur en springen vind hij geweldig!

Maar juist dat wat ik leuk vind, vind hij niet leuk, en dat is lekker het bos in en lange buitenritten maken.
Mijn droom is toch wel om ooit eens aan een TREC wedstrijd mee te kunnen doen, maar met hem zal dit niet gaan.

Wij passen gewoon niet helemaal bij elkaar, ;( ik geef veel om hem en vind het ook erg moeilijk, maar ik heb het besluit genomen om hem te gaan verkopen, het is een leuke pony voor iemand die graag wedstrijden rijd en samen met anderen zo af en toe eens een buitenritje wil maken.

Toen ik hem destijds kocht, was het de bedoeling om er recreatief mee buiten te gaan rijden, en als hij oud genoeg was met TREC wedstrijden mee te gaan doen. Maar daar doe ik hem geen plezier mee.

Als ik het geld ervoor had zou ik hem houden en er een pony bij kopen waarmee ik wel alleen naar buiten kan. Maar helaas is dat niet mogelijk. -O-

Het voelt voor mij egoïstisch om hem hiervoor weg te doen, maar het is ook egoïstisch om zo door te gaan. De dingen waar hij plezier in heeft (oa springen) heb ik geen plezier in, en zo ook vice versa .
Dit gaat niet werken, niet over een jaar en ook niet over 5 jaar.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-14 23:38

Ja het is lastig, heb zelf de hoop wel opgegeven onderhand. Probleem was toen vooral de afstand wat ik terug lees in de pb berichten. 200+ km als is het goed heb. Je komt zeker niet aan huis?
Anders wil ik het best proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:59

Hallo Mandy ik heb al je berichten gelezen en het beeld wat ik nu van jou pony heb komt overeen met het gedrag van mijn paard.
Mijn paard is left brain introvert wat in houdt dat zijn energie laag is en het type paard is dat een emmer heeft.
Een emmer die langzaam vol druppelt en vervolgens vol raakt.
Ook die van mij is flegmatiek en moet je dus enthousiast maken en motiveren.
Zodra dat lukt is hij op eens veel actiever. Ik dacht ook dat hij liever lui is dan moe maar hij vond het gewoon niet interessant.
Hij is ook wat dominant op terrein waar die zich veilig voelt.
Buitenom is hij heel erg onzeker en staat hij dus vaak stil, loopt achteruit en het liefst zou die omkeren.
Doordat hij introvert is lijkt het of hij opeens schikt maar eigenlijk waren er tig aantal signalen die veraden in wat voor mood hij is.
Ik ben momenteel bezig met parelli en ik zie daar resultaat bij.
Ik weet niet wat je allemaal hebt geprobeerd maar de tip van ontspanning opzoeken werkt echt.
Het kost alleen heel veel geduld en het is belangrijk dat je alle doelen loslaat en tevreden bent met kleine stapjes.
Je paard doet wat hem gevraagd wordt op terrein

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:03

nee, je bent geen egoist!
je paardje kan zo ook een ander wel heel blij maken en jij kan dan ook gewoon doen wat je eigelijke droom was!
.....hou vol het komt goed!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:06

sorrie zit op de phone en ging wat fout. Kan hem niet kin het bericht zelf aanvullen. Dus dan maar zo. Op terrein dat veilig voor jou paard voelt, doet hij braaf wat er van hem gevraagd wordt.
Daarbuiten ben jij geen leider genoeg waarin hij kan vertrouwen.
Jou paard voelt zich veilig bij zijn vriendjes en voor jou is het uitdaging om belangrijker te worden dan zijn vriendjes.
Je zou je kunnen gaan verdiepen in zijn lichaamshouding.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:18

Misschien heb ik eroverheen gelezen hoor...
Hoe is hij op vreemd terrein?

Dus als je hem in de trailer meeneemt naar het bos (en evt daar met andere paarden gaat rijden)?
Heeft hij dan ook de neiging om te stoppen?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:22

Ik heb je berichten doorgelezen en ik denk niet dat je zo kunt zeggen 'hij vindt buitenrijden niet leuk'. Het gaat om de eerste 100 meter, dat heet ook wel 'steegs', hij wil niet graag van huis weg.

Wat Brainless ook al zegt: hoe is hij op vreemd terrein? (als hij daar wel goed is dan staat niets in de weg voor TREC). Hoe is hij als je hem met de trailer meeneemt naar het bos?

Mijn vorige paard heb ik gekocht met als opmerking 'je kunt er nooit alleen mee naar buiten' met een 'dat zullen we nog weleens zien' heb ik dat aangepakt stapje voor stapje. Uiteindelijk kon ik er prima alleen mee naar buiten, maar het was wel iets wat ik moest onderhouden en regelmatig moest blijven doen.

Essia

Berichten: 300
Geregistreerd: 30-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:24

Niet denken dat je egoïstisch bent hoor, ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt.

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:41

Sorry maar de aanhouder wint, ik wilde ook buitenrijden maar mijn paard wilde ook niet van huis, stopte overal, niet verkeersmak en bang van alles....
Ik heb echt dagelijks geoefend van ongeveer een rondje van 3 minuten bij rustig verkeer totdat het beter ging. En maak het leuk voor je paard, plan een plekje waar hij mag grazen. Wedden dat hij dat onthoud!!
En dan een volgend plekje enz.... :D

Bijvoorbeeld tijdens de voetbalwedstrijden van Nederland ging ik 'oversteken' oefenen en weinig verkeer.
Dat zou je nu ook kunnen doen, je zult verstelt staan hoe weinig verkeer er is...

Maar.....

Als je GEEN KLIK hebt met je paard moet je het niet doen en dat voel je in je hart.
Ik heb mijn eerste paard ook verkocht omdat er geen klik en daar heb ik nooit spijt van gehad.
Denk er nog eens goed over na en misschien heb je iets aan deze tips.

Groetjes Lisette

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:57

Niet iedereen is een trainer, en dat moet je wel zijn om dit paard het buitenrijden te leren. En ik kan me goed voorstellen dat je gewoon graag lekker naar buiten wilt, helemaal als je er al zo lang mee bezig bent. Paard rijden is vooral hobby en het moet geen frustratie worden. Een nieuwe baas zoeken die of wil waar het paard nu goed in is of het aanpakken van dit probleem leuk vindt lijkt me helemaal geen slechte oplossing. Sterkte ermee iig!

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:06

Is er ooit een instructeur met je mee geweest naar buiten? Die kan je wellicht helpen op het moment dat het nodig is. Verder vind ik dat je al veel hebt gedaan, dus verkopen is een goede optie.

anneeex
Berichten: 527
Geregistreerd: 27-09-13

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:25

zelfde probleem met een 25 jarige pony gaat niet alleen een rondje bij ons achter doen als je op het rondje bent doet hij het wel of als ik met iemand anders ben.
je moet hem/haar niet laten winnen want dan denk het paard dat die dat elke keer kan doen en niet opgeven en belonen als hij/zij het goed doet

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:33

Ik ken het, je hebt gewoon een afhankelijk watjes paard :o

Dit is helemaal geen raar gedrag voor een jonge ruin. Zijn positie is nou eenmaal een volger, om dat in een keer in zn uppie uit zijn veilige zone te stappen is best raar voor zo'n dier.
Maar dat is allemaal aan te leren, al kan het even duren. Hij moet gewoon even vertrouwen in zichzelf krijgen.
Daarbij heeft je paard best vertrouwen in je als hij aan de hand met je meeloopt, maar voor een paard is het een groot verschil of er iemand voor hem uit loopt (en als eerste wordt opgegeten door slootkrokodillen), of er iemand op zijn rug zit.
Daarom kan hij nog zo volgzaam en braaf zijn met grondwerk, hij ' mist' op zo'n moment gewoon iemand die voor hem loopt en waar hij zonder twijfel achteraan kan wandelen. Hij moet gaan inzien dat hij zelf nu de stoere bink is die zelfverzekerd genoeg is om in zn uppie op stap te gaan. En dat als hij het even niet ziet zitten, jij erbij bent op zijn rug.

Probeer eerst toch nog een paar keer met andere te gaan rijden, maar dan moet jouw paard voorop (of iemand die meeloopt/fiets en langzaam naar achteren zakt). Dan heeft hij nog wel de steun van de paarden achter hem, maar zal hij toch als eerste langs alle dingen moeten.
Elke keer dezelfde route langs de weg (die eerste 100 m die lastig gaan), en zo gaat hij vanzelf wennen aan het ' alleen' langs dat stuk. Elke keer proberen door de andere paarden op een grotere afstand te laten volgen.
Verder, heel duidelijk zijn in het tempo. Hij mag niet draaien, niet langzamer lopen, niet achteruit en al helemaal niet steigeren. Jij bent de baas, jij bepaalt het tempo. Je kan ook best een beetje stelling en buiging vragen om hem bij jou te laten zijn met zijn gedachten.Makkelijker gezegd dan gedaan, maar dit even een stuk waar je moet doordouwen en hem dan best een paar tetsen met een springzweepje op zijn hals mag geven.
Het hoeft allemaal niet snelsnelsnel, maar hij moet voorwaarts blijven denken. Daarbij moet hij ook weten dat jij aanwezig bent, dus je mag best tegen hem praten, maar dan niet op de ' komt wel goed,' fluister manier (dan denkt hij serieus dat het logisch is dat hij angstig doet), maar op de : ' Hophophop, niet aanstellen' manier. Op deze manier duw je hem met stem en zit door.
Als hij lekker stapt, teugels lang, geen been geven en hem het idee geven dat hij zelf loopt, alleen ondersteunen als je merkt dat hij zijn vertrouwen even kwijt is.


Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is te doen. Alleen gaat het niet snel, het is een kwestie van langzaam opbouwen, van consequent blijven doordouwen. Meestal worden ze ook stoerder als ze wat ouder worden en wat hoger in rangorde komen te staan in de kudde, dat speelt ook mee.
Heel veel succes!

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Buitenrit drama, paard wil niet lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-14 12:08

Dit is er al geprobeerd:

- veel wandelen, later vaste route onder zadel - geen succes
- gewoon rustig blijven, erop blijven zitten en wachten met regelmatig been geven totdat hij gaat lopen(niet dus, zelfs niet na 1,5 uur, loopt alleen achteruit)
- boos worden, met zweep erbij tik geven als hij stil gaat staan = fiasco
- met clickertraining
- Zodra hij stil gaat staan op de volte zetten en net zo lang voltes blijven maken(draven, echt aan het werk zetten!) totdat hij wél wil lopen. Dat was misschien 2 meter, en dan kun je weer opnieuw beginnen. Met deze oefening dat laatste 2 maanden 3x per week mee aan de gang geweest. Denk zeker wel 30/60 min per keer.
- met ander paard erbij oefenen en hem voorop laten lopen, gaat prima, geen probleem. totdat dat andere stopt, dan stopt hij ook een keert meteen om(zo een rondje om de achterbenen)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers