Paard scherp aan het been krijgen + zweep.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lot_Sem
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-13

Paard scherp aan het been krijgen + zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 13:23

Hoi,

Ik ben inmiddels M2 en mij is gezegd dat ik mijn paard scherp(er) aan mijn been moet krijgen. Ook is mij geadviseerd om mijn paard met een zweep te rijden om hem te helpen daarin zeg maar. Echter heb ik in 4jaar tijd nog nooit op dit paard met zweep gereden en weet ik eigenlijk niet hoe ik daarmee moet beginnen en om moet gaan. Iemand tips hiervoor? En hoe krijg ik mijn paard scherp aan het been zodat ik niet continu hoef te drijven? Alvast bedankt :)

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Paard scherp aan het been krijgen + zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:25

heb je geen les?

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:27

Rijd je al met sporen? En zo ja sinds welke klasse?

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:28

Ik rijd/reed ook liever niet met zweep. Maar toch helpt het nu uiteindelijk wel.. paardje had erg de neiging om te verslomen en zelfs terug te vallen in stap. Constant aandrijven is niet de oplossing. Dat maakt op een gegeven moment geen indruk meer. Toen toch zweepje erbij gehaald. Na aandrijven geen reactie is een klein tikje. Er is een heel groot verschil tussen een klein tikje en een ram. Hij had m vrij snel door en is met zweep je 3x zo alert. En dat houd echt niet in dat hij 20 tikken krijgt in een uur.
Succes!

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:29

Als je je paard scherper aan het been wilt hebben, zijn ten eerste veel overgangen goed. Daarnaast, als je been geeft, en hij reageert niet een zacht tikje met de zweep, reageert tie dan nog niet? dan geef je gewoon simpelweg een hardere tik.

Wat ook heel goed werkt is in draf terugrijden tot je bijna terugvalt in stap, en dan weer in 1 keer wegrijden en dit een aantal keer herhalen, daar worden ze ook actief aan het been van.

Omdat je nog nooit met zweep op het paard gereden hebt, zou ik eerst eens kijken hoe hij op de zweep reageert als je deze tijdens het rijden alleen al op zijn kont legt, gebeurt er niks zal hij er vast wel aan gewent zijn!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:29

Blijft je paard wel op 1 tempo lopen, of zakt je tempo steeds terug?

Dus is het scherper om je tempo te regelen, of scherper bij oefeningen? Of is er überhaupt traag reactie op been?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:33

Het aanleren van de zweep doe je vanaf de grond, aan de hand. Laat het paard aan de hand stappen en geef het een klein tikje met de zweep. Komt daarop een voorwaartse reactie, dan beloon je. Komt er geen reactie, dan vergroot je de hulp tot er wel reactie komt. Steeds het goede gedrag belonen en steeds klein beginnen. Als het paard bij een kleine aanraking een goede reactie voorwaarts geeft, dan snapt het paard de hulp en kun je hem vanaf het paard gaan gebruiken.

Als het paard op de eerste hulp aan de hand een veel te grote (paniek) reactie geeft, dan ga je het paard blijvend met de zweep met een lichte, constante druk, aanraken tot het daarop niet meer reageert. Vanuit daar ga je met een lichte tik weer verder om de gewenste hulp aan te leren.

Wel apart dat je met m2 pas met een zweep gaat rijden, dat had je beter eerder in de opleiding kunnen doen, op een moment dat je hem ook in de wedstrijd nog mag gebruiken.

Lot_Sem
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Paard scherp aan het been krijgen + zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 13:39

Bedankt voor de tips allemaal! Ga het zeker proberen allemaal.. AdnerB, ik les bij Marlon van Wissen dus heb zeker wel les. Lara_Silver, ik rijd altijd met sporen en heb dat ook altijd al gedaan. Vandaar dat ik tips vraag over hoe ik moet beginnen met een zweepje zodat hij scherper wordt en zelf meer naar voren gaat denken. Nu is het zo, als ik been geef gaat hij naar voren maar na een paar passen versloomt hij weer zeg maar. En zo blijf ik aan het drijven waar ik dan een beetje gek van word omdat ik mijn benen niet mooi stil kan houden enzo. En bovendien vind ik dat ook geen prettig beeld om naar te kijken en zeker niet in het M2 of hoger.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Paard scherp aan het been krijgen + zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:42

Ik zou me, naast het rijtechnische gedeelte, ook even afvragen of hij wel lekker in zijn vel zit. Krijgt hij voldoende afwisseling, vind hij het wel leuk of loopt hij plichtmatig voor je. Etc.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:44

Als je wil dat je paard aan het been is zul je die er af moeten gaan laten. Nu is je paard blijkbaar ook niet meer aan de spoor. Dwz dat je die verfijning in de hogere klassen gaat missen als je nu door blijft rijden met sporen waar hij al niet meer genoeg op reageert. Dus sporen er af en met de zweep aan het been maken. Weer leren elektrisch op die kuit te reageren. Kuithulp, geen reactie? Tik. In het begin laat je nog een kleine reactietijd, maar hoe verder je vordert hoe meer je eist dat je paard direct op je kuit reageert.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard scherp aan het been krijgen + zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:51

Ik vind een zweep als hulpmiddel bij het scherp maken aan je been geen goede oplossing. Je zweep tikt altijd ergens anders als je been. Gewoon een spoortje om doen, desnoods een wat scherpere. Als je tenminste een nette beenhouding hebt. Je spoor gebruiken als je paard niet reageert en dan heb je ze binnen no time aan je been staan.
Maar dan echt alleen spoor geven als ie niet reageert. Dus druk met je been, schopje, por met je spoor. En dan je spoor eruit laten. Waarschijnlijk hoef je dan niet altijd met een scherpe spoor te rijden alleen als het nodig is.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:53

Carolaaxxxx schreef:
Ik vind een zweep als hulpmiddel bij het scherp maken aan je been geen goede oplossing. Je zweep tikt altijd ergens anders als je been. Gewoon een spoortje om doen, desnoods een wat scherpere. Als je tenminste een nette beenhouding hebt. Je spoor gebruiken als je paard niet reageert en dan heb je ze binnen no time aan je been staan.
Maar dan echt alleen spoor geven als ie niet reageert. Dus druk met je been, schopje, por met je spoor. En dan je spoor eruit laten. Waarschijnlijk hoef je dan niet altijd met een scherpe spoor te rijden alleen als het nodig is.


TS draagt al vanaf de B sporen. En.. durf ik het te zeggen? Ja ik durf het: ziehier het resultaat, paard is niet scherp aan het been.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard scherp aan het been krijgen + zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:57

Je moet een spoor ook consequent gebruiken. Anders worden ze er stomp voor ja.
Dus een scherpere spoor pakken en consequent doorpakken. Dan heefr een paard het zo door en met geluk kan de spoor dan gewoon af

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard scherp aan het been krijgen + zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:00

Blijkbaar hebben sporen niet goed gewerkt voor deze combinatie, als de sporen altijd consequent gebruikt waren zat zij nu ook niet met deze problemen. Niet iedereen kan er direct mee overweg, ik vind je tip daarom niet zo bijster goed.

Lot_Sem
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 14:01

Mijn paard zit zeker wel lekker in zijn vel, mijn paard komt minimaal 2x per dag uit de stal en loopt nog lekker in de wei of in de bak met de andere paarden. Voedig etc. is ook allemaal prima, daar ligt het niet aan. Bovendien is mijn paard al Z2 geweest met 30 winstpunten met een ander dus de knopjes etc. zitten er allemaal op. Toen ik mijn paard kreeg 4jaar geleden was hij erg scherp aan het been en reed ik zelfs zonder sporen. Maar omdat ik hiervoor een heel moeilijk paard heb gehad die mij allemaal slechte dingen heeft aangeleerd, heb ik dat overgebracht op mijn 'nieuwe' paard om het zo maar te zeggen en dus is hij afgestompt. Ik ben dus eigenlijk bezig om mijn paard weer te resetten en mijzelf erbij. Vandaar dat ik tips vraag om hem weer scherp aan het been etc. te krijgen want dat is eigenlijk wel een groot probleem nu.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:03

Als een spoor correct gebruikt word, was dit probleem niet gekomen. Een scherpere spoor is dan altijd nog ewn oplossing als deze consequent gebruikt word.
Bij geen consequent gebruik van een zweep krijg je precies hetzelfde verhaal..

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Paard scherp aan het been krijgen + zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:14

Dan is je instructie toch ook niet dat van dat. Je hebt een z2 paard dat scherp stond, en op die 4 jaar tijd is hij afgestompt. Lijkt mij dan toch dat de focuc niet op de basis ligt. Nu beginnen met scherpere zaken, (spoor of zweep) is niet consequent/eerlijk naar je paard. Als je het al die jaren hebt laten gebeuren hoeft dat paard niet die klik te maken, omdat jij het nu even in je hoofd haalt dat hij het nu wel opnieuw goed moet doen.
Dus ik zou zeggen, los het paardvriendelijk op. De fout ligt bij jou, niet bij het paard. En zoals je zelf al aangaf is hij verder medisch in orde, dus is het puur rijtechnisch.
Ik zou gewoon focus op jezelf leggen. Ben je bewust van je eigen houding (zit, bovenlichaam, onderbeen= interactie tussen hand,been etc)?In het rijden zou ik gaan naar de basis. Overgangen rijden, tempowissels met interval, eens gewoon galoptraining inplannen.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:16

Mijn paard viel ook terug qua tempo in de draf. Dan ging ze sjokken, en moest ik aandrijven om weer op het juiste tempo te komen. Ze was wel goed aan het been (reageerde direct), maar ze viel dus steeds terug. Alsof ze niet wist dat ze het tempo moest AANHOUDEN. Ze is ook nogal een dromer.

Tijdens één les heeft mijn paard dit afgeleerd door een (nogal creatieve) tip van mijn trainster. Ik drijf het paard aan tot draf en doe daarna verder niets qua hulpen. Het paard valt terug in tempo, totdat ze uit zichzelf overgaat in stap. En op dat moment: roep ik heel hard: HELA!!! DRAFFFFFF!!! En dan geef ik direct flink kuit en zwaai ik met de zweep. Haha, mijn paard schok zich dood. Dit moest ik drie of vier keer doen, en daarna deed ze het nooit meer. Echt! De truc is natuurlijk dat het paard associatief leert dat uit de draf vallen onrust veroorzaakt. Dat wil ze nu voorkomen, nu is ze alert.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:32

Carolaaxxxx schreef:
Als een spoor correct gebruikt word, was dit probleem niet gekomen. Een scherpere spoor is dan altijd nog ewn oplossing als deze consequent gebruikt word.
Bij geen consequent gebruik van een zweep krijg je precies hetzelfde verhaal..


Ik denk dat het risico bij de zweep meer dan aanzienlijk minder is. Hoeveel mensen hebben wel geen onrustig been, zeker in het begin, waardoor spoorgebruik alleen maar averechts werkt en ze later tegen problemen aan lopen.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:36

Lara_Silver schreef:
Carolaaxxxx schreef:
Als een spoor correct gebruikt word, was dit probleem niet gekomen. Een scherpere spoor is dan altijd nog ewn oplossing als deze consequent gebruikt word.
Bij geen consequent gebruik van een zweep krijg je precies hetzelfde verhaal..


Ik denk dat het risico bij de zweep meer dan aanzienlijk minder is. Hoeveel mensen hebben wel geen onrustig been, zeker in het begin, waardoor spoorgebruik alleen maar averechts werkt en ze later tegen problemen aan lopen.


Daarom zeg ik ook bij correct beengebruik. Ook een zweep kan zorgen voor een te strenge binnen hand waar de zweep in gehouden wordt.
Bij onrustige benen zou ik eerst op houding trainen zonder sporen of zweep. Want dan werkt een zweep ook verwarrend want word er constant been gegeven maar af en toe een tik met de zweep.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:59

Jou tips zijn leuk en aardig maar helaas (en dat probeer ik eigenlijk al de hele tijd duidelijk te maken) niet van toepassing op elke ruiter. Je kunt wel zeggen dat men consequent moet zijn, en dat de beenligging stil moet zijn etc. etc. maar dat moet ook nog lukken, en dat lukt niet iedere ruiter. En als de ts nu met dit probleem zit, komt dat niet door correct spoorgebruik. Kan zij wellicht helemaal niets aan doen, niemand is perfect. Maar dat wil ook direct zeggen dat jou tip voor consequent spoorgebruik (nog) niet geschikt is voor deze ruiter. Zoals ik al zei, de kans dat het fout gaat met een zweep is veel kleiner. Strenge binnenhand, en wat als de zweep in één hand blijft? Hij word tijdens het aan het been maken immers niet van kant verwisseld. Dat je hem in je binnenhand hebt wil zeggen dat je begeleiding wil voor het buigen om het binnnenbeen, en in dat geval vraag je stelling dus komt je binnnenhand sowieso naar binnen. Vind dat een rare conclusie.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:33

Maar het is dus een tip om consequent gebruik te maken van een spoor. Het wil niet zeggen dat ze het direct perfect moet kunnen, het is een tip. Met zweep en wiebelnd been bereik je je doel ook niet. Alleen dat ze vooruit gaan op de zweep en nog niet op het been omdat je constant aanspoort.

Ik denk dat de uiteindelijke tip dus is om goed met beenhouding aan de gang te gaan, benen stil houden en vanuit daar consequent aan been zetten dmv spoor (persoonlijke voorkeur) of zweep.

Edit: Ik heb het niet goed verwoord, las k net ook terug maar dat ik de binnenhand als voorbeeld gaf wil niet zeggen dat je hoeft te wisseln. Maar dat zou betekenen dat je altijd een strengere linkerhand hebt omdat je een zweep vast hebt. Maar dat verschilt ook per ruiter. Ik zie veel ruiters die een strenge hand hebben omdat ze een zweep vast hebben in die hand. Dan maakt het niet uit in welke hand, wisselen of niet maar het gaat om de hand met de zweep op moment van rijden haha.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:37

Ik blijf erbij dat sporen er niet zijn als correctiemiddel. Die doe je erom als je je paard al aan goed het been hebt. Ook denk ik dat je meer bereikt met een zweep en wiebelend been, dan met spoor en wiebelend been. En dan een poging doen die consequent in te zetten, dat is dan vooraf al gedoemd om te mislukken. Eerst dat been leren stil houden zonder spoor, paard zonder spoor aan het been zetten en daarna eventueel een spoor erom.

Sporen zijn er imo nog altijd voor ter verfijning en nooit als grove correctie om een paard aan het been te zetten. Doe je dat bij het verkeerde paard en je hangt er nooit meer een spoor om zonder in het zand te belanden en terecht. Sporen moet je houden als verfijning, als je paard al respect heeft voor het been, niet om het paard respect voor het been aan te leren. Dat kan met een tik achter de kuit ook. Een zweep is in tegenstelling tot sporen er juist niet als verfijning maar als onderdeel van de opleiding, een verlenging van je hand. Daarom dat je in de hogere klassen ook geen zweep meer mag gebruiken maar wel sporen.

Overigens heeft dit paard al geen respect meer voor de sporen, het zullen niet de sporen zijn die hem het respect voor het been weer zullen verbeteren, eerder nog stomper maken. In het proces van aan het been maken is het eigenlijk uit den boze te moeten schoppen of porren. Het doel is het paard aan lichte hulpen te zetten, en als hij niet reageert op die lichte kuithulp hem daarop te corrigeren. Die correctie moeten niet komen van het been zelf, maar van een 3e element. Maargoed ieder zijn eigen voorkeuren en technieken, ik persoonlijk denk niet dat sporen hier iets toevoegen.

edit: Toevoeging voor de TS: Ik denk dat het vanzelf goed komt als je weer even bij de basis begint. Die gaat vanzelf wel weer vooruit denken. Gewoon weer helemaal bij het begin, spoor eraf en het paard weer leren op lichte kuithulpen te reageren. Je geeft de hulp en zodra het paard niet reageert *tik*. Dit doe je eerst in stap, totdat je merkt dat het paard zelf een fijn tempo aan houdt. Dan ga je verder met de overgang naar de draf, hetzelfde principe. Als dat goed gaat ga je verder met de draf zelf. Als het in stap en galop goed zit komt het in de galop vanzelf. Dit doe je iedere training overigens, even controleren hoe het paard aan het been staat.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-12-13 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:45

Eens, iedereen zn eigen voorkeur maar ook een zweep is een middel ter verfijning en niet om tikken mee uit te delen. Dus die reden vind ik nog wat dubbel maar jij zult de zweep anders zien. Als men dat denkt moet het gewoon op beenkracht.
Ik blijf denken dat dit paard het prima kan redden als ruiter eerst sril been krijgr en dan consequent een spoor gaat gebruiken. Dan geef je met spoor precies dezelfde hulp als been met zweep geef je toch een andere hulp wat paard kan gaan koppelen. Denk aan de beweging in je hand/arm als je een tikje geeft. Bij spoor blijft de hulp gelijk, beendruk.

Maar zo kunnen we eeuwig door gaan. Jou mening is mij duidelijk dus hoop dat ik mijn mening ook zo duidelijk mogelijk heb verteld. Dan is het nu aan ts (:

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:46

Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen in de hogere klasse. En dus absoluut niet om je paard goed aan je been te maken.
Dus gauw die sporen weg laten en zorgen dat je met je eigen houding aan het werk gaat.
Zolang jij je eigen houding niet gaat verbeteren zal je paard niet beter aan het been worden...

Zweep erbij en laat je paard maar eens schrikken als hij steeds terug valt. Reageert hij niet op been dan gelijk een tik met de zweep achter je been. Reageert hij dan nog niet dan geef je een hardere tik. Reageert hij dan wel? Dan beloon je hem gelijk. En dit herhaal je.