Thiedeman of niet? Ik weet het niet meer!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Thiedeman of niet? Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 09:34

Hallo Bokkers,
Omdat ik na een jaar nog steeds moeite heb met het rijden van mijn merrie in de bak heb ik besloten dit topic te openen voor meningen. Om een lang verhaal kort (proberen) te maken:
Een jaar geleden kocht ik mijn merrie, 6 jaar en M1 dressuur. Het belangrijkste voor mij was dat ze buiten kon rijden en betrouwbaar was, omdat ik buiten rijden het leukste vond. De vorige eigenaren gaven aan dat ze ontzettend lief was en vaak mee ging naar de bossen. Wat ze ook aangaven was dat ze zichzelf een beetje vast was gaan zetten, en ze haar waarschijnlijk teveel hebben gepusht. Ze kwam na de M1 niet verder, en is toen eigenlijk teveel met haar gaan "vechten". Maar goed, ik vond het verder een geweldig leuk paard en besloot haar te kopen. Ik ben vooral met haar gaan buiten rijden wat ze overigens echt geweldig doet, ze is op de zit en stem te rijden en zelfs met haar temperament en het feit dat ze een held op sokken is kunnen we heerlijk buiten rijden. We hebben ondertussen een fijn vertrouwen opgebouwd en ook in de omgang heb ik zelden nog zo een lief geduldig en mens gericht paardje gezien. Toch kriebelt het bij mij soms en lijkt het me best leuk wat meer te trainen in de bak. Ik kom hier alleen niet verder met haar. Ze verzet zich namelijk tegen het bit en wilt het liefste sterren kijken. Nu zijn we al een stuk verder gekomen met veel ontspannen, rechtrichten, grond werk etc. maar het is nog steeds niet wat het zijn moet. Ze maakt zich erg sterk in haar mond, en al is ze perfect op de been hulpen etc wil ze niet nageven. Doordat ze niet naageeft krijg je ook geen fijne wendingen, ze draait wel maar niet soepel waardoor ze haar balans verliest en onder je uit begint te rennen. Aan de hand kunnen we van alles, rechtricht oefeningen gaan heel goed en ze lijkt ook al echt een heel stuk soepeler. Het vreemde is ook dat ze altijd complimenten krijgt over haar beweging, ze zet echt de achterhand eronder en heel prachtige ruime passen. Ik krijg dan ook regelmatig te horen dat er echt veel in haar zit. Ze komt van een goede bloedlijn en is verder ook mooi om te zien. Toch krijg ik het niet voor elkaar met haar, hoeveel ik ook oefen. Ik probeer dan de teugels zoveel mogelijk met rust te laten (alleen wat aanleuning) en heel veel te gymnastiseren in de hoop dat ze mijn hand gaat zoeken, helaas wil dit niet baten. Nu heb ik haar gister weer een keer met de pessoa gelongeerd. Deze zet ik helemaal niet strak, in het begin als ze nog fris is loopt ze ook met haar koppie gewoon in de lucht en is ze nog wat kijkerig. Na een tijdje begint ze echt fijn te ontspannen, de achterhand komt er goed onder en haar hoofd begint te zakken. Dan denk ik, waarom lukt dit niet onder het zadel! Buiten is ze overigens ook niet zo dwars, en is ze veel meer ontspannen. Maar zogauw als je met de teugel iets wilt vragen drukt ze haar rug weg. De tandarts komt deze maand, dat is nog onze enige hoop. Ik heb haar laatst bitloos gereden en dit was wel fijn ontspannen (omdat ze zich niet druk maakte om de strenge hand waar ze denk ik bang van is geworden bij de vorige eigenaren) maar nageven was ver te zoeken. Ik heb haar toen ik haar net had buiten met de thiedeman gereden omdat ze buiten toen nog heel erg moest wennen aan verkeer, maar ik begon al snel te merken dat dit erg fijn reed. Ik hoefde niet meer veel te doen om haar nagevelijk te rijden en het leek alsof ze nu niet meer probeerde er zo tegen in te gaan. Dit werd niet gedwongen, want met los teugeltje buiten kan ze gewoon met haar koppie omhoog lopen. Het verschil is, als ik haar dan vraag, lijkt ze gewoon te weten dat de teugel er aan zit en geeft ze mij geen moeilijkheden. Ik ben dan absoluut niet streng of dwingend bezig. Ik rij dan ook ineens een heel stuk fijner, ik hoef me dan niet druk te maken om haar hoofd en kan haar dan heerlijk los rijden. Aan het einde van het rijden kan ik hem er afhalen en dan is er een wereld van verschil. Toch principieel gezien rijd ik er liever niet mee, vooral omdat ik er zoveel negatieve reacties op hoor. Misschien zoek ik nu ook wel een beetje goedkeuring :+ Ik doe namelijk alles met mijn paard zo natuurlijk en vriendelijk mogelijk. Ze staat 24/7 in de kudde met inloop stal, en heeft een fijn leventje. Wij gaan heel vriendelijk en respectvol met haar om en daarom merk ik ook dat ze voor ons respect heeft. Ik wil niets dwingen en ik wil geen problemen verplaatsen, maar wat als dit gewoon heel fijn werkt. Nu vermijd ik de bak en ga ik lekker met haar naar buiten wat ik heerlijk vind, maar 1 keer in de week heerlijk trainen in de bak lijkt me zeker niet verkeerd.

Het is als nog een lang verhaal geworden maar ik vraag me af, wat is jullie mening over de thiedeman, en waarom?


Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Thiedeman of niet? Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:44

Ik zou eerst de tandarts laten kijken, maar ik vind een thiedeman een prima tijdelijke oplossing. Sommige paarden moeten eerst even uit de "comfort zone" komen, voordat ze begrijpen dat het "veilig"is om na te geven.

Het voordeel van een thiedeman (en martingaal) vind ik dat ze pas ingrijpen als het nodig is (mits goed afgesteld).

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 09:57

Princesj schreef:
Ik zou eerst de tandarts laten kijken, maar ik vind een thiedeman een prima tijdelijke oplossing. Sommige paarden moeten eerst even uit de "comfort zone" komen, voordat ze begrijpen dat het "veilig"is om na te geven.

Het voordeel van een thiedeman (en martingaal) vind ik dat ze pas ingrijpen als het nodig is (mits goed afgesteld).


Ja absoluut. Ik heb hem vaak op het laatste ringetje staan en ze kan dan echt bij losse teugel gewoon met haar hoofd omhoog lopen. Het is echt alleen het moment dat ik haar oppak dat ze teugel wat extra geeft waardoor ze gewoon ineens veel makkelijker te bewerken is. Zonder thiedeman zou het bij wijze van trekken moeten zijn, met thiedeman kan ik mijn handen veel zachter gebruiken.

KimBreda

Berichten: 495
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:06

Heb je haar rug laten nakijken?(bij aankoop gekeurd?)
Als ik het goed lees komen de problemen alleen als ze haar rug goed moet gaan gebruiken als de ruiter er op zit?
Aan de hand en aan de longe ontspant ze dus wel veel beter.

Ryder
Berichten: 1489
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:08

Heb je het zadel en de rug al laten nakijken? Dat zou ik eerst doen, omdat ze onbelast anders reageert dan met. (En ook de tandarts idd.)

Veel succes, het klinkt verder als een superleuk paard!

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:09

Thiedeman is een veilig hulpmiddel, wat dacht je van longeren vanuit het aloude standpunt
"voorwaarts - neerwaarts " dus vlot op de grooooote cirkel met jezelf uit de naad belonen als ze het doet en stop gelijk veel lekkers in je jaszak, dan leert ze zichzelf belonen, de rug wordt ontlast en dan kun je gelijk kijken wat haar uitdrukking is als ze de neus na beneden doet, het hoeft helemaal niet aan jouw zit of handen te liggen, er moet wat in het verleden zijn gebeurd dat dit haar reactie is, ze is pas 6 toch ?
ik ben benieuwd, hou je ons op de hoogte ??

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:09

Ik ben het eens met princesj. het is een prima tijdelijk hulpmiddel maar niet meer dan dat. De slechte naam van de tiedeman komt omdat mensen het niet meer als tijdelijk hulpmiddel gaan gebruiken maar als einddoel. Jouw post te lezen ga jij heel bewust om met zaken en volgens mij zou jij dan ook een prima gebruiker zijn van zo'n hulpmiddel.

vienna14
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Thiedeman of niet? Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:12

Mijn paard deed precies hetzelfde en is ontzettend opgeknapt na een behandeling van een osteopaat.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 10:13

KimBreda schreef:
Heb je haar rug laten nakijken?(bij aankoop gekeurd?)
Als ik het goed lees komen de problemen alleen als ze haar rug goed moet gaan gebruiken als de ruiter er op zit?
Aan de hand en aan de longe ontspant ze dus wel veel beter.


Toen wij haar kochten was ze 2 jaar eerder röntgenologisch 100% goedgekeurd, hier hebben wij de papieren en dvd etc van. Ze hebben haar als 4 jarige voor een flinke prijs gekocht, en toen dus ook meteen helemaal van binnen naar buiten laten keuren. De eigenaren reden allemaal hoog in de sport en mijn merrie kwam niet zo snel verder als ze wilde. Ze hadden 2 jaarlingers staan die nu snachts samen op één stal moesten, dus er moest er een uit.

Ze kan zich onder het zadel wel heel goed ontspannen, bijv als je de teugel los laat of tijdens een buiten rit. Mocht de tandarts niets kunnen vinden, wil ik graag een osteopaat laten komen. De gedachte die jij hebt, heb ik ook al gehad.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 10:15

Ryder schreef:
Heb je het zadel en de rug al laten nakijken? Dat zou ik eerst doen, omdat ze onbelast anders reageert dan met. (En ook de tandarts idd.)

Veel succes, het klinkt verder als een superleuk paard!


Een tijdje terug is Hans de Haas gekomen voor het zadel. Hij lag idd niet helemaal lekker. Hij heeft dmv de equiscan haar rug opgemeten en we hebben een nieuw passend zadel gekocht! De zadelmaker gaf aan dat, aangezien wij vooral recreatief reden ze niet super veel last heeft gehad, maar dat het zadel haar zeker niet lekker zal hebben gelegen. Nu ligt het zadel perfect en is er weinig veranderd. Misschien is het de nasleep van een niet passend zadel?

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 10:16

vienna14 schreef:
Mijn paard deed precies hetzelfde en is ontzettend opgeknapt na een behandeling van een osteopaat.


Dit klinkt interessant! Wij wilde namelijk ook als de tandarts niets kon vinden de osteopaat laten komen. Wat bleek er bij jouw paard vast/niet goed te zitten?

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:16

Lijkt het verhaal van ons paard wel.
Tandarts erbij,diverse bitten geprobeerd.
Toen kraker laten komen,zadel paste niet meer goed.Hadden we in aug nieuw op laten meten.
Paard is in 2 maand zo veranderd kwa bespiering dat het zadel hem in de weg zat.
Gister Hulsebos erbij en we krijgen nu een ander model.
Paard heeft 7 zadels opgehad en onder 1 model liep hij goed.
Niet nageeflijk willen lopen komt meestal heel ergens anders vandaan dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:19

Rijd je nog met hetzelfde bit als de vorige eigenaars? Je zou (na tandarts etc) eens kunnen overwegen om een ander bit te proberen. Dan bedoel ik zeker niet scherper, maar anders qua inwerking, als je nu met een dubbelgebroken trens rijd overstappen naar ongebroken bijvoorbeeld.
Soms is dat net genoeg om de associatie van bit=pijn/protest te doorbreken.
Sowieso, als de tandarts er is, vraag hem/haar eens te beoordelen of het bit goed past. Een dik bit in een klein bekkie waar het eigenlijk niet in past kan erg vervelend zijn.

qua osteopaat etc kan ik je Aimée de Rooij zeker aanraden, zij is zowel dierenarts als chiropractor en gebruikt ook methoden uit osteopathie, accupunctuur etc. Omdat ze zo allround is kijkt ze echt naar heel je paard, niet alleen naar rug.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 10:27

Blijheid schreef:
Rijd je nog met hetzelfde bit als de vorige eigenaars? Je zou (na tandarts etc) eens kunnen overwegen om een ander bit te proberen. Dan bedoel ik zeker niet scherper, maar anders qua inwerking, als je nu met een dubbelgebroken trens rijd overstappen naar ongebroken bijvoorbeeld.
Soms is dat net genoeg om de associatie van bit=pijn/protest te doorbreken.
Sowieso, als de tandarts er is, vraag hem/haar eens te beoordelen of het bit goed past. Een dik bit in een klein bekkie waar het eigenlijk niet in past kan erg vervelend zijn.

qua osteopaat etc kan ik je Aimée de Rooij zeker aanraden, zij is zowel dierenarts als chiropractor en gebruikt ook methoden uit osteopathie, accupunctuur etc. Omdat ze zo allround is kijkt ze echt naar heel je paard, niet alleen naar rug.


Wij zijn over gegaan op een iets dikker bit, omdat dit minder streng zou zijn. Verder is het gewoon een enkel gebroken bitje. Ik denk soms ook dat het haar bit is, omdat ze raar kan doen als ik haar hoofdstel om wil doen. Ze is nooit echt vervelend maar ze steekt dan haar neusje helemaal gek naar voren of wilt ineens heel erg bij je "knuffelen". :+ Ze heeft een gekke manier van afleiden als ze iets liever niet wilt, haar neus tegen je aan drukken. Ik zal zeker aan de tandarts vragen of hij hier ook naar wilt kijken.

Alvast super bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker iets mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:31

Qua strengheid en dikte van het bit, bedenk je eens het volgende.
Stel ik geef jou een bezemsteel en een potlood, beiden moet je ze in je mond houden. Dan gaan we er druk op zetten. Bij de bezemsteel word de druk over een groter deel van je mond verdeeld, maar ik denk tóch dat je de voorkeur hebt voor het potlood, omdat je die in je mond kwijt kan. Als we hetzelfde zouden doen bij een reus ( :+ ) zou hij waarschijnlijk voor de bezem kiezen.

Erg overdreven voorbeeld natuurlijk, met een wel heel groot verschil, maar maakt wel duidelijk waarom dikker niet altijd vriendelijker is. Passend is het vriendelijkst, en hoe dik dat is verschilt per paard :) Maar hier kan de tandarts je vast mee helpen :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:45

Ik ben zelf niet echt voor hulpteugels, maar dit is imo toch wel eem situatie waar je t goed kan gebruiken. Heb je les? Ik ben er zelf namelijk wel voor dat als je zoiets gaat gebruiken, je wel eem instructrice im de bak hebt staan. Gewoom de 1e x, de rest kan je dan natuurlijk gewoon zelf oefenen.
Ik ken ool een paard die dit had, en dar is met veel geduld, goeie instructrice (en ruiter), touwtjes(?) Opgelost. Die had gewoon 'geleerd' (angst) dat druk op teugel= hoofd omhoog. Jij moet m dus vam die angst afhelpen. Daar kan een hulpteugel prima mee helpen, zolang je er maar goed mee omgaat :)

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 10:55

Heel erg bedankt mensen! Ik was een beetje huiverig om dit topic te openen maar heb er geen spijt van. Bedankt voor de tips :) Ik ga er zeker iets mee doen.

Nordique

Berichten: 216
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: Thiedeman of niet? Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:09

Als je zegt dat je vorige zadel niet goed paste zou ik toch haar rug eens controleren voor de zekerheid. Kan zijn dat er iets vast zit door het vorige zadel

wouke
Berichten: 408
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:32

Er is altijd een taboe op hulpteugels, maar volgens mij is een verkeerd ruggebruik nog slechter voor het paard dan een paar goede hulpteugels te gebruiken.
Voor de meeste paarden is het een aan geleerd kunstje om aan de teugel lopen, zie er weinig die van achter na voren gereden worden en dan aan de teugel komen.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:49

En als ze inderdaad als gevolg van dit zadel pijn heeft gehad kan het ook nog wel even duren voordat ze weer durft los te laten. Het duurt even voordat ze weten dat het nu geen pijn meer doet. En het is sowieso zinvol even een fysiotherapeut langs te laten komen. Die kan eventuele verkrampte spieren los maken en zo het herstelproces (mocht het hieraan gelegen hebben) versnellen.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

vienna14
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:05

Moos99 schreef:
vienna14 schreef:
Mijn paard deed precies hetzelfde en is ontzettend opgeknapt na een behandeling van een osteopaat.


Dit klinkt interessant! Wij wilde namelijk ook als de tandarts niets kon vinden de osteopaat laten komen. Wat bleek er bij jouw paard vast/niet goed te zitten?


Ik liep tegen dezelfde klachten aan als jij. Ik heb eerst een thermografie uit laten voeren, en aan de hand daarvan een osteopaat laten komen. Ze had wat blokkades bij de boeg, achter haar oren en achter bij haar bekken. Ze zette haar rug en kaken heel erg vast, vooral als ze hengstig was. Was totaal niet aan de teugel te rijden, altijd maar sterrenkijken en met haar hoofd slaan. Na de behandeling loopt ze echt stukken beter, meer ontspannen. Ook tijdens de hengstigheid is ze nu een stuk beter te rijden hoewel ze dan nog wel wat drammeriger is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers