Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:00

Gerritt schreef:
Hoi allemaal,

Ik rijd recreatief en geen wedstrijden dus, de afgelopen maanden zijn we veel bezig gegaan met ontspanning en 'aan de teugel'
Nu lukt dit wel, maar doordat ik nog een stukje rij vaardigheid mis (rijd pas sinds een jaar weer actief) kan ik haar daar niet houden tijdens het aan de teugel rijden. Ik ben soms nog te onrustig of ben niet snel genoeg met handelen.
Me instructrice zei dat als ik wat wil bereiken ik toch echt meer dan 2 a 3x in de week moet gaan rijden,
ik heb daar domweg geen tijd voor en vervoer (ga naar instructrice toe, kan thuis niet rijden bij rot weer) en vind 2x in de week wel prima. Verder rijd ik wat om huis heen en ga nog wel eens 1x in de week in de rijhal een eindje verder op in me eentje rijden.
Mijn doel is niet om serieuze wedstrijden oid te rijden maar puur om het rijden goed te onderhouden en evt. wat bij te leren.
Nu gaf ze 2 dingen van; of je gaat lekker hobbelen op je knol en vind het wel prima of je gaat er serieus mee bezig en zet je ervoor in.
Ze vind het te weinig wat we oefenen en het komt er eigenlijk op neer dat het dan even niet snel genoeg gaat.
Ik leer graag en we zijn ook wel voor uit gegaan maar gewoon in een sloom tempo.
Mijn instructrice rijd wel wedstrijden en is heel gedreven en fanatiek. Ik heb al wel eens eerder aangegeven dat het niet te snel moet gaan en daar was ze het dan wel weer mee eens, we zijn uiteindelijk nog maar een klein jaar bezig.

Wat vinden jullie hiervan ? Moet je meer dan 2 a 3x in de week gaan rijden (goed rijden echt een uur sport zeg maar) om goed te kunnen paardrijden en het voor het paard ook makkelijker te maken ? Of kan het wel zo ?

Iedereen die ik tegen kom op de manege zegt altijd tegen me; nou zo bereik je ook niks he als je maar 2x komt. Lekker motiverend dus. Gelukkig sta ik daar niet op stal maar toch irritant als je komt om de bak te gebruiken.


Nou heeeel simpel voor mij; Andere instructrice zoeken! Deze sluit duidelijk niet aan bij jouw wens. Ik ben zelf ook op zoek naar iemand die mij kan bijspijkeren, maar heb duidelijk aangegeven dat ik GEEN ambitie heb, buiten het fysiek en mentaal goed houden van mijn paard en te zorgen dat ik hem zo goed mogelijk rijd. Ik ben ook een echte recreant. Daar moet je de juiste instructrice bij zoeken anders gaat het niet werken. Je hebt gelijk; geniet gewoon van het paardrijden op jouw manier! Ik rij ook 3 keer per week, en verder longeer ik of staat mn paard lekker te niksen op de paddock/wei. Geen problemen mee!

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:15

3x per week rijden, dat is bijna om de dag.....en dan zou je niets leren? En je paard geen spieren opbouwen?

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:33

mysa schreef:
3x per week rijden, dat is bijna om de dag.....en dan zou je niets leren? En je paard geen spieren opbouwen?


Maar er zit ook verschil in 3x per week rijden, of 3 keer per week erop zitten en meeliften ;)
en daar zit het verschil in fanatiek-heid en hoe leuk het is om iemand les te geven.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:34

ts rijdt 2 en soms 3x per week dus niet standaard 3x per week, dus niet 'bijna om de dag'. Dat is bijna om de 2 dagen..

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:36

Ik ben ook recreatieruiter, maar dan wel een fanatieke. Ik wil samen met mijn paard zo veel mogelijk leren. Sinds een jaar (mijn paard is acht), geef ik haar elke dag beweging. Gelukkig heb ik de tijd hiervoor. Ik longeer twee keer per week, om de week neem ik privéles (dressuur), ik rij af en toe een buitenritje, af en toe een groepsles, ga een keer met haar wandelen en verder oefen ik in de bak wat ik meekrijg als 'huiswerk' van mijn les. Ik moet zeggen dat mijn paard er nog nooit zo goed heeft uitgezien en zo lekker in zijn vel zit als nu. Ze glanst, heeft flinke spieren, heeft plezier in de oefeningen en ik ga met sprongen vooruit.
Dus ja, voor mij zou twee/drie keer per week te weinig zijn. Voor mijn paard werkt elke dag beweging het best.

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:45

Ik zou eens duidelijk maken voor jezelf wat je doelen zijn en die bespreken met je lesgeefmens.

Verder heb ik het zelfde als jij. Ik heb absoluut geen wedstrijdambities, maar wil wel een los en soepel paard. Heb een keer in de week les, rijd nog een keer in de bak (huiswerk) en verder in het bos. Elke week kunnen we in de les een beetje verder. Mijn instructrice is ook fanatiek, maar we zitten wel op een lijn wat de doelen zijn.
Mijn vriend rijdt 2-3 keer in de week. Die heeft een moeilijk (snel stijf, dus protesterend) paard, als hij maar 2 x rijdt, kan hij niet verder in de les.
Die van mij kan ik makkelijk oppakken na een tijd, maar dan verlies is zelf mijn handigheid en komen we ook niet verder ;)

nicole_floor

Berichten: 3243
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:45

Dit verschil heel erg per paard weet ik uit eigen ervaringen. Met mijn pony kon ik rustig 3x per week rijden of longeren, dan liep ze prima. Maar dat kan bij mijn paard echt niet, die rijd ik als genoeg tijd heb 3x per week en verder longeer ik haar ongeveer 2 x per week. Als ik even week druk was met school of het was rot weer (me ouders hebben niet altijd tijd om mee te gaan naar de manege) kan ik echt aan haar merken, dat ik te weinig gedaan heb met haar. En als jij een beetje voor je lol rijd, dan vind ik 2x in de week prima.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:23

Sammie schreef:
ts rijdt 2 en soms 3x per week dus niet standaard 3x per week, dus niet 'bijna om de dag'. Dat is bijna om de 2 dagen..


Heb je haar laatste bericht ook gereden.

TS, jij bent in principe de klant van de instructrice, dus als dit jouw wens is, is dit jouw wens. Voor jou is op je gemakje wat meer leren voldoende. Dan geef dat bij haar aan.

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 03:01

Dat ligt ibderdaad aan het paard

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 03:37

Ga eens met je instructrice om de tafel en spreek af wat je doel is, want ik heb de indruk dat haar focus nu teveel wedstrijdgericht is en dat past niet bij wat jij wil.

Het kan ook zijn dat je beter naar een andere instructrice kan zoeken die meer recreatie gericht is en daarom beter bij jouw wensen aansluit.

Verder als je goed wil leren zitten kijk dan eens naar een paar lessen centred riding en voor een braaf buitenpaard naar een paar lessen (met lespaard) basis western. Andere benadering kan heel interessant zijn en je ontwikkeling wordt een stukje breder.

Voor mij is een goed recreatiepaard gehoorzaam, loopt op eigen benen en ik hoef er dus niet aan te trekken etc. om gedaan te krijgen wat ik wil. Goed lopen is ook een gevolg van licht aan de hulpen staan, immers als paard lijf niet bij elkaar heeft/ op de voorhand valt kan die niet licht aan de hulpen zijn. Tig overgangen rijden op geschikte bospaden helpt daar ook erg goed bij. Je hoeft nl echt niet in een bak te rijden om te dressuren/gymnastiseren, op de voltes na kun je alles net zo goed buiten. Wat je weer meer trainingsmogelijktijd/mogeijkheden geeft en je paard gehoorzamer maakt, want hoe meer paard dat doet hoe meer het een gewoonte wordt.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 04:10

Ik ben het volledig eens met jouw instructrice. je kunt niet van jou paard verwachten dat deze los in zijn lijf is en als een athleet zich gedraagt als je er maar 2 keer per week op zit. Als een paard ouder dan 6 jaar is, is het beste deze 5 dagen per week te trainen. Tuurlijk heb je handige ruiters en talentvolle paarden die het met minder kunnen, maar om het echt te leren heb je de nodige vlieguren nodig.

Ook is het ene paard het andere niet. De ene heeft die training wel nodig, de andere kan het met 3 keer per week. Maar slechter worden van goed trainen is nog nooit voor gekomen.

wes2009
Berichten: 95
Geregistreerd: 04-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:59

Ik heb een hele tijd eigenlijk niet gereden en merk nu ik weer rij merk ik wel dat ik dingen weer moet oppakken, maar de basis zit er zeker nog wel in en het gaat eigenlijk vrij makkelijk. Drie keer in de week rijden is echt wel meer dan genoeg om normaal te kunnen rondsturen denk ik. :)