Pony is ´s avonds bang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
karin1980
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-10-13

Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 09:06

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen. Onze lieve pony Boy is overdag zeer goed te rijden door mijn dochter van 5. Hij is dan echt super braaf en doet alles wat ze vraagt. Maar zodra de schemer invalt, wordt hij onrustig en schiet vaak weg in de rengalop. Hierdoor kan mijn dochter hem niet houden. Ook rijdt een vriendinnetje van mijn dochter op hem. Zij is 10 en kan toch al aardig rijden. Gisteravond ging een instructrice hem longeren. Omdat wij dachten dat hij in het schemer/donker gewoon feller zou zijn. Nou hij raakt gewoon in paniek van zijn eigen schaduw. Hierdoor is hij ook over de kop geslagen. Nu hebben wij besloten dat er niet meer in het donker met hem gereden wordt. Wie weet wat het kan zijn. En Boy is echt zoooo onwijs lief.. Hij wordt ook niet gemeen of zo. Hij springt in rengalop en draait dan, gaat stil staan en kijken waar hij van geschrokken is.

Pff hoop dat het niks ernstigs is....

Wie kan mij helpen???


Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:10

Blind? Soort nachtblindheid?
Misschien ogen even laten checken door de DA

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:14

Is hij dan alleen in de bak of zijn er nog meer aan het rijden? Misschien met den 'vriendje' erbij is hij rustiger en leert hij dat donker en/of zijn schaduw niet eng zijn.

ponies
Berichten: 123
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:16

Wellicht dat je pony nachtblind is. Er is hier bokt weleens een topic over geweest daar vind je wellicht meer informatie. Ik heb jarenlang een pony gehad die nachtblind was die moesten we met schemering in een kleine paddock plaatsen met een ander rustig paard omdat ze op de weide in paniek door de draden en palen liep s'nachts.

eef_doortje
Berichten: 314
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:34

ik heb hier ook z'n paard, door de dierenarts nagekeken met de ogen niks aan de hand. ze is gewoon bang, en bij mij ook alleen maar met rijden. daarom zul je mij ook niet meer in het donker met licht zien rijden. Als het alleen met rijden is , dan zal ik hem alleen nog maar met licht berijden, dat is dan veel veiliger. en zou ik me verder geen zorgen maken

Tilmar

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:40

In zo'n situatie is het heel belangrijk dat de ruiter leiding geeft over de pony. Als de ruiter zelf onzeker is dan gaat de pony nog meer spoken zien.
Dus lekker aan het werk gaan en pony afleiden met veel overgangen. Misschien niet meteen naar het donkerste stuk van de bak gaan, maar steeds een stukje verder.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:44

Het is niet meer dan natuurlijk dat een pony in het schemer oplettender is, dat is de tijd dat in de natuur de roofdieren op pad gaan, en aangezien een paard eerst rent voordat hij denkt is weghollen niet meer dan een normale reactie.

Hier ontbreekt duidelijk overwicht, en hier ontbreekt ook de noodrem. Leer de pony de One Rein Stop aan (en daar gaat heel wat tijd overheen) zodat je iig de pony op tijd stil kunt zetten als hij wel schrikt en gaat rennen. En verder grondwerk laten doen. En gecontroleerde catastrofes opzoeken. Dus schriktraining, met name in de schemer.

Je suis Charlie.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:07

Behalve dat het kan zijn dat er idd wat mis is met de ogen, denk ik dat het vooral gaat om hogere waakzaamheid (idd wat Cassedy zegt) en dus grotere reacties. Vergeet het gehoor en de reukzin niet!
Helemaal als de ruiter onzeker is en er al spanning opgebouwd is. Dan is de kleinste trigger voldoende voor grote reacties.

Als dochter en vriendinnetje niet in staat zijn om de pony te overtuigen dat er niks engs is, hem te leiden en te voorkomen dat hij gaat rennen (heel belangrijk), is het misschien het beste dat de pony een tijdje door iemand gereden wordt die dat wel kan en dat de dochter en vriendinnetje er op kan met tenminste het idee dat er niks gebeurt zodat ze zelf geen onzekerheid meer overbrengt op de pony...

En verder is natuurlijk het donker vermijden de makkelijkste en veiligste oplossing voor he dochter.

Longeren is weer een heel ander verhaal. Dat is ook een kunst op zich. Het is wel wat meer dan een pony aan een touwtje om je heen laten denderen. (En dat iemand instructeur is wil nog niet zeggen dat ze meteen volleerd longeerders zijn).
Als er geen werkelijke verbinding is, en daarmee bedoel ik dat de pony de longeerder in de gaten houdt en op elke beweging en hulp reageert, is er eigenlijk geen echte controle en is de pony aanzichzelf overgelaten en kan dus gewoon schrikken en doen. Als er werkleijke verbinding is, doet de omgeving er niet meer toe.

Ik heb trouwens een pony een een paard gehad die schrokken van hun eigen schaduw, maar die waren daarbij niet meteen gevaarlijk. De pony was aan een oog blind trouwens. Het paard heeft prima ogen.
Hoe een paard met schrik omgaat is hoe wij het aanleren. Niet weg laten lopen is het allerbelangrijkste, maar niet elk kind van 5 kan dat niet makkelijk voor elkaar krijgen. Van 10 misschien nog wel.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

karin1980
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 13:23

thnx allemaal voor de reacties. We hebben Boy pas sinds afgelopen juni. Dus altijd met licht bereden en dan is hij echt super braaf. Mijn dochter kan ook alles met hem doen. Ik heb de da gebeld en hij denkt aan ernstige nachtblindheid dus bij schemer dan krijgt hij het al. Hij wordt niet agressief. Hij gaat er alleen in de rengalop vandoor. Mijn dochter is idd te jong om hem dan overtuigend te laten stoppen. Dus we hebben beslist dat hij in het donker niet meer bereden gaat worden...

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:23

Prima beslissing.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 08:46

Ik zou er een DA naar laten kijken, misschien is er medisch iets mis met hem. :j

karin1980
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 20:36

@LoveShettys, morgen komt de da. Dus we laten hem zeker naar Boy kijken...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:59

Verstanding om een kind hiermee niet te confronteren. Laat je even weten wat de DA ervan zegt?

Je suis Charlie.

karin1980
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 14:03

De da kon zo op het eerste oog niks aan zijn ogen zien. Dan zouden we hem naar een kliniek moeten brengen die dat beter kan testen. De vraag is of we dat willen. Hij is al 25 jaar. Nachtblindheid is heel goed mogelijk. Verder raad ook de da aan dat hij ´s avonds niet meer de weg opgaat. Gewoon lekker op tijd op stal en overdag lekker rijden.

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:31

Heel veel paarden die ik ken zijn s'avonds onrustig, het is natuurlijk gedrag.
En ik denk dat je een goede beslissing maakt door er gewoon alleen overdag mee aan de gang te gaan. +:)+
Al laat je het onderzoeken, dat veranderd verder toch niks, het probleem blijft.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:00

Daar ben ik niet van overtuigd, maar of je het op moet zoeken met een kind op de rug is een tweede. Dus wat dat betreft ga ik helemaal mee met de oplossing om niet meer in het donker te gaan rijden.

Je suis Charlie.

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:05

Nachtblindheid kan toch niks aan gedaan worden?
Als de dierenarts niks ziet zou de kans toch wel heel groot zijn dat het nachtblindheid is en dan de leeftijd erbij..

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Pony is ´s avonds bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:08

Is het een appaloosa? Die zouden vaak nachtblind zijn. Soms ook te zien aan de extreem lange tastharen rond de ogen.

Liever spijt van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt.

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:12

Nee het is een welsh maar het kan ook bij andere paarden voorkomen.
Ik had het idd gehoord van appies. :j

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers