Pony loopt onder me weg.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alyska
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-11-12

Pony loopt onder me weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 20:26

Beste Bokker :brr: ,


Mijn pony loopt rustig met langere teugel in stap, zodra ik de teugels aanneem gaat ie vlugger stappen maar nog wel acceptabel. Tijdens het vragen in stap laat ze na tien minuten netjes los. Op mijn been naar draf reageert ze meteen, maar als ik haar zonder buiging rijdt dus met lange teugel gaat ze allerlei dingen zoeken om van te kunnen schrikken. Dus ik moet haar eigenlijk aan het werk houden.. Wel vraagt ze steeds meer teugel en wordt ook zwaarder als ik haar niet met lange teugel rijd. Zodra ze in draf mag springt ze netjes aan en loopt netjes, bijv op een warme zomer dag kan ik haar best met langere teugel rijden en houdt ze met wat op houdingen een goed voorwaarts ritme. Maar in de koude maanden moet ik haar aan de teugel rijden op überhaupt haar aandacht te krijgen. En zodra ik haar druk in haar mond geef begint ze steeds harder de lopen. Ze buigt dan wel netjes en laat mooi los maar crost en crosst. Ook als ik haar een langere teugel geef buigt ze goed en ontspannen maar dan op een tempo waar je bijna over het midden draf een zit. Op mijn zit gaat ze meteen terug weer bijna te fel waardoor ik een klein beetje been geef om een wat hoger tempo te krijgen. Maar dan gaat ze na 5 stappen weeeeer te hard en na een op houding of andere zit weer gelijk in bijna stap. Ik kan geen tussen weg vinden. Overgangen rijden maakt haar alleen maar wakker en figuren rijden sprint ze gewoon doorheen. Mijn pony is een E-pony Welsh Cob 16jaar. Ze krijgt 1grote voer schep basis brok per dag, staat de halve dag in de wei en krijgt 3 hopen hooi. Ik rijd haar 2/3 keer in de week een half uur.. Ik hoop dat jullie het nog een beetje begrijpen.

/3 /3 /3

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:34

Ik zou nadenken over les.
Ik begrijp je punt. Maar dit moet je echt oefenen oefenen oefenen of met een lesgever oplossen.
Je moet gaan zorgen dat jij bepaald wanneer je harder of zachter in tempo kan gaan rijden.
Dat je paard dus dingen opzoekt om ervan te schrikken komt dus ook doordat je het (onbewust) toelaat.
Oefen zoveel mogelijk met het ontspannen rijden. Neem je teugels aan en zorg dat je ze niet te lang laat want zo te horen maakt ze er dan een potje van.
Rij veel terug in tempo. En onthoud Hoo is hoo! consequent zijn.
Daarbij dat ze dus meer teugel vraagt moet jij het eigelijk niet toelaten, tenzij het jou bedoeling is om der hals te laten strekken of iets.Want zo komt ze er dus onderuit.
Oefen ermee dat ze dat niet gaat doen. Ik kan dat niet uitleggen hoe je dat moet doen.
Dat kan je beter met een lesgever doen.

Ik heb een soort gelijk probleem gehad met mijn haflinger.Maar heb dit met les kunnen oplossen en ik heb er nu bijna geen last meer van.

Claudxx
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:40

Heb je al eens geprobeert om je paard lekker te laten gaan? Sommige paarden die ik gereden heb hadden het gewoon nodig om de energie kwijt te worden. Als je ze dan +/- 10 min keihard liet galopperen, konden ze daarna met alle concentratie luisteren en héél netjes lopen :)

alyska
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 21:08

Nee! ga het een keer proberen, totaal niet aan gedacht alleen tijdens het buitenrijden laat ik hem wel eens crosse.
Maar meestal is ze na het galloperen juist helemaal hittepetit en vlug
Laatst bijgewerkt door Elles op 04-12-13 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Twee kort na elkaar geplaatste berichten samengevoegd. Als je nog iets wilt toevoegen, gebruik dan de "wijzig" knop. Je kunt je bericht nog een half uur aanpassen.