jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 18:55

Hallo,

Van de week ben ik bij een paard wezen kijken om te kopen. Het klikte en ik ben ook echt geïnteresseerd. Echter liep het paard in draf af en toe onregelmatig met de voorhand en leek dan een hupje te maken (ze is niet kreupel). Met rijden was het nauwelijks te voelen. Gezien het een jong paard is van 4 jaar (3 maanden onder het zadel, 1a2x per week bereden), is dit voor mij een twijfel om haar te kopen.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Hoort dit misschien bij jonge paarden? Heeft het met uitbalanceren te maken?

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:57

Dat zou indd gewoon kunnen maar is beetje moeilijk beoordelen zo. Filmpje zou handig zijn

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:00

als ie het onder het zadel absoluut niet doet is dat geen probleem. Vaak is de ruiter degene die het veroorzaakt door de binnenhand te vast te houden.

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 19:02

Bliver: Ik heb een filmpje maar wil deze niet zomaar openbaar plaatsen omdat ik de eigenaar hier geen toestemming voor heb gevraagd. Ik pb je even :)

Anne: ze doet het onder het zadel, los weet ik niet.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:03

Hoi TS,

Klinkt als hetzelfde als mijn paard al een tijd lang doet. Een hupje in draf: bij haar is het een spierblessure in de schoft/schouderregio. Doet het paard het ook tijdens longeren op t harde of zachte bodem? Kleine en grote volte?
Misschien een keer een masseur laten beoordelen hoe de spieren voelen op het moment?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:19

Ik denk dat het een goed plan is om als je het paard wilt kopen, je het paard echt heel uitgebreid laat keuren. Probeer met de verkopende partij af te spreken dat bij afkeuren de kosten voor de verkoper zijn. Dan weten ze namelijk meteen wat er met het paard mis is.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:25

Angela schreef:
Ik denk dat het een goed plan is om als je het paard wilt kopen, je het paard echt heel uitgebreid laat keuren. Probeer met de verkopende partij af te spreken dat bij afkeuren de kosten voor de verkoper zijn. Dan weten ze namelijk meteen wat er met het paard mis is.


Keuren op basis van ongelijk heet dat :)

Anoniem

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:27

Heeft ze gelijke voeten?

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 19:29

Ik denk dat keuren inderdaad een goede optie zal zijn, maar hoopte er zo iets meer van te weten te komen. Zal een klinische keuring al een beetje een richting geven?

Janne: ja ze heeft gelijke voeten
Laatst bijgewerkt door igor001 op 29-11-13 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:30

Wat zei de eigenaar er zelf over?

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 19:31

Stefje: dat een paard net als wij links of rechts is. Maar nu ik de filmpjes terug kijk valt het me toch erg op.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:32

Mijn dierenarts (tevens keuringsarts) heeft een uitgebreid kreupelheidsonderzoek laten doen om er achter te komen wat de oorzaak van het huppeltje was. Of dit bij een 'standaard' klinische keuring gebeurt weet ik noet. Je kunt wel vragen of de dierenarts wil onderzoeken wat de oorzaak is.

Anoniem

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:34

Zou je mij ook filmpje willen sturen? Mijn paardje liep ook vaak onregelmatig..

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 19:38

Annet: je hebt pb

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:40

ik zal het heel moeilijk vinden en ik vind het ook moeilijk om nou te zegge wat je moet gaan doen,
wij hebben ok wel eens paarden gehad die onregelmatig liepen op jonge leeftijd maar dan zagen wij dat het aan de eigenaar lag en dat wij het zelf wel goed konden krijgen,
maar ik ken helaas ook gevallen om mij heen die het ook dachten wel weer goed te kunnen krijgen maar dat lukte ze helaas niet of het paard was en zat gewoon niet goed in elkaar.
en het zal zonde zijn als jij straks niks aan je paard heb.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:49

igor001 schreef:
Stefje: dat een paard net als wij links of rechts is. Maar nu ik de filmpjes terug kijk valt het me toch erg op.

Mooi dat je filmpjes hebt. Meeste paarden zijn 'links iets hol en rechts iets bol' maar daarvoor hoeven ze nog geen huppeltje te maken naar een kant... Ik vind het zelf een vreemde reden. Uitzoeken, misschien is het inderdaad niets, wel fijn om het uitgezocht te hebben.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:52

maar het zal al wel zonde zijn als je een paard met een probleem koopt.
als je rijtechnisch nog niet zo ver bent had ik hem zeker laten staan

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:45

Je zou eens moeten kijken of dit paard in hoger/lager tempo kreupeler gaat lopen of juist niet. Ook even vw-nw instellen. Het kan een probleem zijn, maar ook de ruiter.

Anoniem

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:00

Ik ben ook wel benieuwd naar een filmpje voordat ik wil oordelen. :j

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:25

Ik ook zonder echt iets te zien is het bijna onmogelijk om iets te zeggen, maar een film is ook niet zo duidelijk natuurlijk, in het echt zeg je dan net iets vlugger of net iets trager, je gaat dan op die of net op een andere plaats staan om uit een bepaalde hoek net iets beter te kunnen kijken, tjaaaa.
Maar als er al een afwijkend lopen zichtbaar is, is er toch zeker wel iets, soms kan het idd een kleinigheid zijn, of door scheefheid of door .... maar om met zo'n dier te beginnen, nee als eerste advies zou ik al dadelijk zeggen nee , niet doen.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:07

Heb t filmpje gezien. Ik zie vooral een jong paard diet net zadelmak is en nog zo krom als een hoepel.

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:11

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Dit paard gaat het helaas niet worden. De eigenaar gaat ineens uit het niets hoger zitten dan de afgesproken prijs. Met deze bovenstaande genoemde risico's daarbij, ga ik niet akkoord. Ik zoek nog eventjes verder :)

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:15

Apart zeg! Misschien heeft eigenaar het idee dat je erg geïnteresseerd bent. Wel heel raar, en not done. Nou, verder kijken dan maar. Succes met de zoektocht!

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:17

dat is dan helemaal vreemd

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Re: jong paard loopt onregelmatig met voorhand in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:18

Ja, wij stonden er ook erg van te kijken! Heel apart allemaal, maar met zulke mensen ga ik niet in zee!