niet koele quarter tijdens buitenritten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

niet koele quarter tijdens buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 09:54

Ik heb een quarter, die in de bak heel koel een braaf is, maar met buiten ritten niet.
Hoe verder ik van het land rijdt, hoe nerveuzer ze wordt. Ze schrikt dan overal van, behalve van het verkeer. Maar bijvoorbeeld wel van een putdeksel. Hebben meerdere hier last van met hun quarter? En hoe gaan jullie hier mee om?

I. M Gonnywee 03-10-2011http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/26051_387776004786_4752800_n.jpg
I.M A Star is born 09-12-2017


pluisje88

Berichten: 8052
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: niet koele quarter tijdens buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:57

Ik heb geen quarter, maar zou het niet op te lossen zijn door vooral veel meters te maken? Is het bijvoorbeeld een idee om eerst aan de hand naar buiten te gaan, dan aan de fiets, dan erop samen met iemand anders en ten slotje pas alleen?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

fleurtjeuh
Berichten: 10306
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: niet koele quarter tijdens buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:59

Dit is niet quarter eigen, maar paard eigen. Elk paard reageerd anders op vreemde situaties.
Tegenwoordig werk ik erg veel met quarters, en sommige kan het echt geen bal schelen waar ze rijden, in de bak of buiten, terwijl sommige heel nerveus worden zodra ze worden gereden buiten de bak.
Veel meters maken, en aan het werk houden. Als je ze laat lanterfanten en rondkijken, zullen ze sneller iets vinden om van te schrikken.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:11

Bij mijn eigen paard (PRE, dus geen quarter) merk ik dat ik juist vrijheid moet geven. Als ik hem erbij houdt, teugel op maat, dan zal hij eerder schrikken als wanneer hij alles mag bekijken. Per paard anders, want ik ken er ook die juist overal langs gaan als ze ze echt aan het werk zet.

De beste methode is ze laten wennen met een ander paard erbij, dat geeft ze veel steun. Als dat goed gaat, dan aan de hand alleen van huis, en als dat goed gaat erop. Soms gaat het beter door eerst een deel aan de hand weg te lopen, en als het land echt uit zicht is, dan opstijgen en gaan rijden .

Maar ieder paard is hier verschillend in.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70504
Geregistreerd: 24-05-08

Re: niet koele quarter tijdens buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:26

OPG -> RT-V

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:14

Dit heeft helemaal niets met Quarter of geen Quarter te maken.
Dit is enkel vertrouwen, aandacht, training, sensybiliseren en desensybiliseren, leiderschap, en rust brengen te maken.
al bij de eerste training zou dit moeten lukken dit paardje over zo'n putdeksel te laten lopen zonder enig probleem, nadien is het dan heel even een paar keer herhalen, dus een kwestie van een paar dagen zeg maar.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: niet koele quarter tijdens buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:54

Is het paard wel verkeersmak dan? Elk paard moet leren wat buitenrijden is, ze gaan dan weg van hun vertrouwde omgeving, misschien wel zonder maatje en dan is het best eng als paard ook nog eens onzeker is van zichzelf. Als er dan ook nog eens een ruiter op zit die het wat spannend vindt om buiten te rijden dan is dat voor het paard niet echt handig.
Ga een paar keer met een ervaren paard naar buiten zodat jouw paard leert dat het niet zo eng is als hij denkt.
Je zou ook lekker schriktraining in de bak kunnen doen zodat jij leert hoe je paard op vreemde dingen reageert en je paard leert dat hij jou kan vertrouwen in gekke situaties. Dat zou ten goede moeten komen aan het buitenrijden.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: niet koele quarter tijdens buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 08:52

bedankt voor alle antwoorden. Ik ben zelf een ervaren buitenrijder(30 jaar), rijdt met een los teugeltje en we gaan altijd met een ander paard naar buiten. Als ik alleen met haar ga, is ze helemaal overal bang van. Als ik er naast loop is er niets aan de hand. We hebben ook idd veel meters gemaakt.
Kortom we hebben eigenlijk als gedaan.
Schriktraining heeft ze ook gehad. Het vervelende is, is dat ik haar kocht toen ze 5 was. Ik heb steeds het vermoeden dat ze een trauma opgelopen heeft buiten. De vorige eigenaresse heeft hier niets over verteld. Wel dat ze lang bij haar moeder heeft gestaan en laat is in gereden. De vorige eigenaresse was minder ervaren en onzeker. Zij heeft zelf het gevoel dat ze het paard onzeker heeft gemaakt.

I. M Gonnywee 03-10-2011http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/26051_387776004786_4752800_n.jpg
I.M A Star is born 09-12-2017

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 08:53

cissy schreef:
Is het paard wel verkeersmak dan? Elk paard moet leren wat buitenrijden is, ze gaan dan weg van hun vertrouwde omgeving, misschien wel zonder maatje en dan is het best eng als paard ook nog eens onzeker is van zichzelf. Als er dan ook nog eens een ruiter op zit die het wat spannend vindt om buiten te rijden dan is dat voor het paard niet echt handig.
Ga een paar keer met een ervaren paard naar buiten zodat jouw paard leert dat het niet zo eng is als hij denkt.
Je zou ook lekker schriktraining in de bak kunnen doen zodat jij leert hoe je paard op vreemde dingen reageert en je paard leert dat hij jou kan vertrouwen in gekke situaties. Dat zou ten goede moeten komen aan het buitenrijden.



ja wel verkeersmak, soms vindt ze een vrachtwagen eng, maar dit valt erg mee.

I. M Gonnywee 03-10-2011http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/26051_387776004786_4752800_n.jpg
I.M A Star is born 09-12-2017

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: niet koele quarter tijdens buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:24

Je zegt nu zelf dat je heel ervaren bent, en net hierdoor sluit je als het ware jouw interesse om zelf aan jezelf te werken, want je kent het zogezegd allemaal al.
Toch moet je in die richting gaan zoeken, het is idd het paard dat het eng vind, het is het paard die het niet vertrouwd en toch moet de oplossing van de mens komen, daar zit de fout.
Je zegt jaaaa het paard is helemaal verkeersmak, maaaaaar hij schrikt soms toch wel van een vrachtwagen, .... dus toch niet zo verkeersmak dan ?????
Ook zeg je ik rij met een los teugeltje, en idd in het Western is dat de manier zonder twijfel, maar het is wel zo dat er altijd leiding moet zijn, jij als ruiter moet het paard dus echt die sturing en het vertrouwen geven, en daar schort het nu op dit moment.
Als je dit klaar hebt is er eigenlijk geen probleem meer, het zijn echt niet die voorwerpen, het is het gebrek aan sturing en leiding , en dat maakt het paard op sommige momenten dus onzeker.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

pien_2010

Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: niet koele quarter tijdens buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:33

MaryMary wellicht een idee dat als je met haar naar buiten gaat met een ander paard dat zij altijd voorop gaat. Zodra ze aarzelt neemt het bevestigde rustige paard het van haar over zodat ze daarna gelijk weer voorop kan. Heb ik ook met mijn bangerhartje gedaan en daar rijd ik nu uren alleen mee buiten. Die is zo dapper geworden. Maar schrik training is niet voor haar weggelegd. Daar wordt ze zo nerveus en heet van dat ik haar dat nooit meer aan zal doen. Terwijl als we buiten iets tegen komt en ze spant is een handje in de nek voldoende om weer dapper met vertrouwen in mij, verder te gaan zonder fratsen want wij hebben de slogan: "bang zijn mag, fiepen niet".


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers