1 heel uur aan de teugel:hoe te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

1 heel uur aan de teugel:hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 00:38

Hallo allemaal,

Ik hoop dat de titel een beetje duidelijk is. Zo niet, dan ga ik het hier verduidelijken (hoop ik). Lachen
Amber is tegenwoordig heel goed naar beneden te rijden, zeker als ze lekker los is wat natuurlijk ook zo hoort. Maar na een paar minuten gaat ze toch weer de lucht in met haar hoofd. Ik drijf haar ietsje voorwaart en geef ik opnieuw een paar ophoudinkjes met de teugels, maar dan doet ze het niet! Verward
Wat het probleem is: ik kan haar naar beneden rijden maar haar niet in die positie houden.
Hoe zou ik dat moeten doen??

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:17

Haar bezig houden, niet te veel concentreren op het aan de teugel zelf rijden, dat komt vanzelf als je voldoende afwisseling zoals overgangen en verschillende oefeningen in dat uur steekt. Probeer haar ook zachtjes uit te nodigen om naar beneden te blijven. Niet gaan trekken en duwen, dan gaat het helemaal niet meer, als je paard zich begint te ontspannen, zal dat wel komen dan. Maar tussenin blijven belonen en soms even ontspannen. Wij kunnen ook geen uur aan een stuk hardlopen. lol:-)

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:48

Hoop dat dit je kan helpen,.. Verward

Ik heb geleerd dat als ze dat doen, dat het soms kan komen doordat je hand niet erg stabiel is (ik zeg niet dat dat bij jou het geval is hoor, kan ik natuurlijk niet weten natuurlijk, heb je nog niet zien rijden, maar bij mij gebeurde dat in het begin weleens,... Bloos )

Wat misschien kan helpen, is uitnodigen met de binnenteugel, dus lichtjes geven als zij gaat (millimeter geven noemen wij dat op de manege) en wanneer ze *beneden* is, moet je mini halve-ophoudingetjes doen, zodat je eigenlijk zegt door met je binnenteugel mm te geven: braaf, dit is je beloning, en tegelijk vraag je zachtjes met de buitenteugel van: doe dat nog eens? Snap je mijn bedoeling/uitleg een beetje? Hoop dat je hier iets mee bent. Dit is in elk geval de manier hoe ik het geleerd heb,...dus ga ik ervan uit dat dat ook juist is,..? Verward Schijnheilig

Weet je me iets te zeggen of je er iets aan hebt? Verward

xxx Clown Esther

PS? succes! Het komt wel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:11

Misschien is ze gewoon nog niet sterk genoeg. Ik weet niet hoe oud ze is en hoe lang ze al aan de teugel kan lopen. Ze moeten de halsspieren natuurlijk behoorlijk gebruiken, om naar beneden te rijden. Het kan best zijn dat ze gwoon een soort kramp in die spieren krijgt van het steeds in dezelfde houding lopen. Probeer dan steeds kleine stukje aan de teugel te rijden, en dan weer even te ontspannen.
Bouw deze korte stukjes steeds wat langer uit, maar stop met vragen voordat ze last krijgt. Dan blijft ze het ook leuk vinden (als het dit is tenminste, ik kan er zo over de comp. ook niet goed over oordelen).
Succes!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 12:06

Waarschijnlijk zijn haar nekspieren nog niet zo sterk dat ze het lange tijd vol kan houden. Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar veel jonge paarden (en ook ouderen die het voorheen nooit hebben hoeven doen) hebben daar problemen mee.

Je kan bijvoorbeeld om de aantal minuten haar eventjes iets langer laten zo dat ze even met gestrekte nek kan ontspannen (in draf) Dan weer opnemen en verder rijden.
Verder moet je heel veel afwisseling zoeken, volte's, wendingen, tempo wisselingen, gangwisselingen, noem maar op.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:02

Wat ik altijd doe is eerst met een volledig lange teugel 4 rondjes stap, 4 rondjes draf, en 4 rondjes galop rijden.... op beide handen natuurlijk.

Pas daarna pak ik Matador op en ga aan het werk. Het werkt voor mij beter dan gelijk holplakee die krul er in...

Misschien een tip?

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 17:17

Veel afwisselijk idd!!
En niet een heel uur lang alleen maar je paard aan de teugel dwingen, dan kan je dus verder weingi doen, omdat je daarmee bezig bent, en dat is dus saai voor je paard. ZO kom je weer bij afwisseling!

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:37

als je je paard aan de teugel wilt laten lopen zo ik dat zo doen:
je paard aan de teugel; laten lopen op je eigen manier.........
wel afwisselen....tussen door zou ik regelmatig lange teugel laten geven, zodat je paard er aan kan wennen......en van draf veel overganfgen maken naar stap .
eerst in stap aan de teugel laten lopen,die aanleuning er op houden....
dan rustig in draf gaan,als je paard dan met zijn hoofd dan weer omhoog gaat,moet je weer even die aanleunig op zoeken *LOL* .

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 18:38

he pennybitsch,
ik zou zoiezo je paard al niej in de krul rijden...

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:08

ik zou je paard inderdaad ook niet in de krul rijden. paarden die iedere keer in de krul moeten lopen krijgen vaker last van hun rug en nek dan paarden die dat niet hoeven

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 20:25

In de krul rijden vind ik iets anders als aan de teugel/nageeflijk.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 12:14

Dank je wel voor de ideetjes!!
Zal inderdaad proberen wat meer afwisseling te doen.. ik ben paarden gewend die een heel uur al in de krul kunnen lopen en amber kan het pas sinds een paar maanden. ( dat ze het bit goed aanneemt en ontspannen en rond loopt..)
Voor hoe oud ze is en hoe ze eruit ziet; kijk maar in mijn profiel!want het is eindelijk gelukt om foto's erbij te zetten!!!joepie1!!
greetz, femsk

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:31

Ehm, ik denk dat het belangrijkste is dat je je instelling verandert...

Het gaat niet om de voorkant, het gaat om de achterkant. Op moment dat je het paard goed aan het been hebt en de achterhand eronder begint te krijgen merk je opeens dat je (bijna) niets meer hoeft te doen om het paard NAGEEFLIJK te krijgen. het niet om het krulletje aan de voorkant, maar om de actieve achterkant, de rug die daardoor wat gaat opbollen om jou te dragen. Het gevolg daarvan is de knik aan de voorkant, die komt dan helemaal vanzelf.
Dit gaat allemaal niet in een keer komen, maar dat gaat even duren. Het duurt even voordat spieren sterk genoeg zijn. SPieren zijn niet in een keer sterk, dat kan maanden tot zelfs jaren duren.
Bovendien is eenheel uur 'in de krul' lopen absoluut niet fijn voor een paard, die zal daar zeker spierpijn van krijgen!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:12


aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:38

idd dus niej in de krul maar uh....aan de teugel he! *LOL*

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 15:22

oh jee oh jee... volgens mij word ik helemaal verkeerd begrepen door sommigen!! Bloos!
ik snap nu dat ik a. de serieus en juiste term moet gaan gebruiken in plaats van een gekscherend "in de krul rijden" moet het "nageeflijk rijden" heten.
b. de titel van mijn onderwerp dus wel verkeerd is gekozen;
c. , en om dit punt gaat het, dat ik nu wel ongeveer weet dat ik niet naar de dames met de mooie dressuurpaardjes op de manege moet gaan kijken. Ik zie ze eigenlijk het hele uur dat ze rijden met het paard in " in de krul" ook al zijn hun paardjes ook nog niet zo lang ingereden.
Goed, met Amber is het anders. Zij is nu 14 en dus al lang geleden een keertje ingereden. Ik rijd haar sinds 2 1/2 jaar en pas het laatste jaar doen we wat meer dressuuroefeningen omdat ze dat nu beter aan kan. (zie profiel maar waarom)
Ze kan heel ontspannen lopen en heel lekker los door het lichaam. We zijn ook echt aan het warmrijden zonder meteen te veel te eisen. Langzaamaan vraag ik wat meer van haar. Wat ik bedoelde was eigenlijk dat ik haar dan vrij makkelijk naar beneden, dus nageeflijk kan rijden. Ze volgt al snel je hand maar ze gaat ook heel snel weer naar boven!! Ik vroeg me af hoe je dat nou toch zou kunnen voorkomen. Moet ik soms sneller weer aan een lang teugeltje ontspannen laten lopen ofzo? Of moet ik dan doorgaan met vragen???

Ik denk zelf niet dat het aan haar ligt, bijvoorbeeld haar tempo. Ze stapt sowieso heel actief, ze stapt zelfs over! En ik geloof dat je daaruit mag concluderen dat ze haar achterhand er goed onder heeft. ( corrigeer me als ik het hier fout heb hoor!)
Met draven is ze nog makkelijker nageeflijk te krijgen, dat doet ze eigenlijk zelf al, maar ook hier blijft ze niet heel lang "beneden".
In galop vraag ik niks want dat is iets waar we nog niet aan toe zijn denk ik.. ook weer een overblijfsel uit de periode dat we vooral niet teveel mochten galopperen vanwege haar been-probleem... Knipoog

View, wat een getyp *LOL*

Ik ben jullie al wel heel dankbaar voor de bruikbare tips hoor! maar ik dacht dat het nog wel even nodig was om nog even wat meer info over mij en paardie te geven en hoe we rijden.

Ben benieuwd wat er nog meer hierover valt te zeggen! Knipoog

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 20:31

Als je zeker weet dat je paardje het aankan, zou ik absoluut blijven vragen. let wel op: niet trekken! want dan krijg je weerstand. Dit 'vragen' zou ik toch samen doen met veel overgangen en veel oefeningen. Vanaf je voelt dat ze nageeft, geef je ook na met je handen, maar met je been eraan. zoals eerder gezegd moet aan de teugel gaan geleidelijk opgebouwd worden. Maar ik zou het zeker vragen, op de juiste manier. Jouw paardje zou het makkelijk moeten snappen, als hij al ontspannen loopt, en zijn achterhand goed gebruikt. veel succes! OK dan! *LOL*

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:01

Mijn benaming "in de krul" is cynisch bedoeld dames en heren.... voor wie het nog niet wist.... Haha!

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:13

pennybitsch...volgens mij dringt het niet tot je door wat aan de teugel rijden is.....in de krul is toch EGT een heel verschil... Rock-on, dudes!

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:16

aqua schreef:
pennybitsch...volgens mij dringt het niet tot je door wat aan de teugel rijden is.....in de krul is toch EGT een heel verschil... Rock-on, dudes!


Ze begrijpt t wel, ze zegt toch ook dat ze het cynisch bedoelt Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:23

Ik snap wel wat je bedoelt Lachen. Je draaft lekker rond, paard is ontspannen, nageeflijk, jij bent ontspannen (ook in je hand). Misschien ben je wel iets te ontspannen zelfs. Dat gaat even goed en *plop* hoofd omhoog, oren naar voor, ontspanning weg.
Dan begin je weer opnieuw met vragen, paard geeft na, jij ontspant je hand, paard ontspannen, jij ontspannen etc. etc..

Je zult moeten proberen sneller te worden dan je paard. Probeer te voelen wanneer je paard weer omhoog gaat. Op dat moment kun je een kleine ophouding geven met je binnenhand (ondersteuning been niet vergeten). Daarna gelijk weer ontspannen. Beetje stelling naar binnen vragen en wat voltes rijden wil dan ook vaak wel helpen Lachen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:29

LMsWinnetou"]
[quote="aqua schreef:
pennybitsch...volgens mij dringt het niet tot je door wat aan de teugel rijden is.....in de krul is toch EGT een heel verschil... Rock-on, dudes!


Ze begrijpt t wel, ze zegt toch ook dat ze het cynisch bedoelt Knipoog
[/quote]

Volgens mij is Aqua de gene die het niet begrijpt....

Of begrijp IK het nu weer niet????? Verward Ziek Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:15

Ligt niet aan jou
Aqua raakt gewoon helemaal in de stress bij de woorden krul, slof of hulpteugel, hoe het dan ook in een zin staat maakt niets uit Tong uitsteken

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:23

aqua schreef:
pennybitsch...volgens mij dringt het niet tot je door wat aan de teugel rijden is.....in de krul is toch EGT een heel verschil... Rock-on, dudes!



mens leer eerst haar naam schrijven,jeetje idd wat runningkawa zeg,pff word scheit ziek van je met al je gezeur of over aan de teugel lopen en hulpteugels

zij roept toch nergens dat ze hem in de krul wilt trekken

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:10

Oh jawel hoor Mickey...... lekker trekkuuuuuh!

En dan het liefst met stang en trens, dan hebbie TWEE teugels om aan te trekken... hihihihihihihihihiiiii...


Sorry.

Idd een beeeetje vreemd mensje die Aqua...

Haha!