Paard schud zich uit als je er op zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 14:02

Graag jullie mening, ervaringen en vooral tips

Ik heb sinds een paar maanden een super lieve tinker ruin, ik ben helemaal heppy de peppy met hem <3 .

Heb door hem al weer heel wat vertrouwen terug gewonnen _/-\o_

Eigenlijk is er 1 klein dingetje: Na het rijden schud hij zichzelf even lekker uit, met mij er nog bij op!
Ik vind dit zo'n Ku euh rotgevoel :P
Hij doet dit wel een aantal keren achter elkaar, is dit nog af te leren?
Hij schud na het rijden ook vrij veel met zijn hoofd (geen head shaking syndroom )

Troy is een super brave, mega koele zwarte tinkerruin van 8 jaar.

Zoals gezegd, graag jullie ervaringen en tips

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:05

gaan staan in de beugels en erop blijven. Geen idee of het af te leren is. het zit wel dat gevoel wat je net omschreef.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:08

Met stem stevig/streng ehhh (of foei net wat jij gebruikt) zeggen en aansporen om te laten aanstappen, zou mijn tip zijn. Paardje krijgt vanzelf door dat het niet mag omdat je het met de stem afkeur, en hem laat aanstappen.

Anoniem

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:10

gewoon been geven, niet laten schudden maar door laten lopen, schudden mag als jij er af bent, ik vind het nooit zo erg als mijn pony dat doet trouwens....

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:30

OPG --> RT-V

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:49

Oh toevallig, dat doet het paard wat ik nu rijd ook. Standaard na de les. Ik laat het toe eerlijk gezegd. Puur om het feit dat ze jong is en ik het fijn vind dat ze het doet; namelijk soort van beloning na de les en een stukje ontspanning en vertrouwen. Eigenlijk nooit gedacht aan afstraffen of afleren.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:51

Schudden kan een teken van stress-release zijn. Dat doet de merrie waar ik op rij ook, en het is alleen maar een goed teken. Ik 'beloon' het gedrag zelfs door haar even door de manen te aaien want we willen juist naar de ontspanning toe. Ik merk gaande weg dat ze het steeds minder gaat doen, en met het rijden ook veel minder in de stress zit. Dus absoluut niet aanleren, gewoon lekker doorgaan.

Schud hij alleen met het hoofd of ook zijn nek?

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:57

Mijn tinkermerrie doet het ook als we in het bos zijn, ze vind het toch best nog spannend en gooit de spanning er zo een beetje uit. Van mij mag ze het doen vind het belangrijk en waarschijnlijk gaat ze het minder doen als ze het niet meer zo spannend vind.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:05

Ik zou het ook zeker niet afleren.
het is idd een vorm van spanning en stress release.
Wees blij dat je paard dit doet ondanks dat het niet een fijn gevoel is.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:05

Is ie erg bezweet? De mijne doet het als ze bezweet is na het rijden... en ja, dan lig ik er bijna af ;-)

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:08

Mijn pony doet dit ook regelmatig met rijden, vooral als we een rondje hebben ingestapt, het zit idd niet zo fijn, maar het is maar een klein momentje tijdens het rijden ;)

AnnaLoes
Berichten: 108
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:07

Ik kan je hier niet mee helpen, mijn Hans Fjordenmans doet het ook vaak na het rijden, vooral als hij gezweet heeft :):)

Is je Tinker geschoren?
Nu mijn fjord zijn vacht langer wordt (ik heb nu alleen een streep bij de hals geschoren) doet hij het vaker dan dat hij een kortere vacht heeft of is geschoren. Dus misschien dat het ook wat jeukt of zo door het zweet in de vacht.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 22:59

AnnaLoes schreef:
Ik kan je hier niet mee helpen, mijn Hans Fjordenmans doet het ook vaak na het rijden, vooral als hij gezweet heeft :):)

Is je Tinker geschoren?
Nu mijn fjord zijn vacht langer wordt (ik heb nu alleen een streep bij de hals geschoren) doet hij het vaker dan dat hij een kortere vacht heeft of is geschoren. Dus misschien dat het ook wat jeukt of zo door het zweet in de vacht.


Ja ik denk ook dat dat de reden bij Troy is hoor!
Ik heb hem half geschoren en vooral als we les hebben dan zweet hij als een otter en schud hij zich vaker uit.
Maar ik vind het zo'n rotgevoel 8)7

Tisicirenti
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Koedijk

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:04

Wat is er zo er aan? Is juist lekker voor ze even alles uit schudden. Maar als je het echt niet wil. Zoals de andere al zeggen been er bij.

AnnaLoes
Berichten: 108
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:15

KarinLF schreef:
Ja ik denk ook dat dat de reden bij Troy is hoor!
Ik heb hem half geschoren en vooral als we les hebben dan zweet hij als een otter en schud hij zich vaker uit.
Maar ik vind het zo'n rotgevoel 8)7


Haha, ja, heel comfortabel is het niet %)

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:18

Herkenbaar!!
Doet mijn paard al zo lang als ik hem heb: altijd na het rijden tijdens het uitstappen na beloning.
Zowel in de bak als na een bosrit. Zit niet lekker maar ik moet toch altijd wel lachen als ik door elkaar geschud word.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:23

Mijn dochter vindt t heerlijk om uitgeschud te worden. Ik ook trouwens. Zelf kun je dat niet en het is niet alleen voor paard, maar ook voor jezelf een stressrelease. Bij beide paarden zie je t aankomen dus wij houden ons vast aan t zadel en geven ons er gewoon aan over. Heerlijk! Zou willen dat ik t op commando kon zetten :)

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:23

Yoh, ik lees hier weer wat nieuws; Stress release.... Ik kan je hier niet bij helpen, maar ken en ervaar ook wat je bedoelt betrefdt het schuddelen van je Tink. Mijn Tinkie doet het ook regelmatig als ik er op zit, het schiet mij dan altijd meteen in de rug wat niet prettig is. Ik negeer het gedrag en ga er zekers niet tegen in, anders be-eindig je het rijden weer negatief.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:26

Ach ja... Stressrelease is een groot woord. Ik vergelijk het altijd met het uitrekken van jezelf na een lekkere work-out. Gewoon effe lekker van "haaaaaaaaaa". Lekker gewerkt. Zeker onze Fries knort en zucht er tevreden bij. En ook ponybeest maakt zo'n laag huh-huh-huh geluid als ze t doet.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 07:21

Stress???? Mijn Troy kent geen stress :+
Dus dat zal het bij hem echt niet zijn.

Ik moet zeggen dat hij het bij mij nu al 2 dagen niet heeft gedaan, hij luistert goed naar mij :9

_PatriciaH
Berichten: 4937
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Nistelrode

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:29

Je denkt dat hij geen stress kent maar ze hebben het echt wel hoor, ik zou het zelf nooit afleren.

SoAndrea

Berichten: 382
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Friesland

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:33

dit doet mijn pony inderdaad ook altijd na het rijden maar straf het eigenlijk nooit af..
ook gaat mijn pony altijd met haar lippen klapperen na de tijd haha

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:34

Ik vind het juist fijn als ze dat doen :+ Inderdaad wat Zilfstar zegt, het gevoel van even lekker uitrekken na een workout. Zo voelt het bij mij ook als paard schud :+

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:52

Ik snap eigenlijk niet waarom je dat zou willen afleren :+

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Paard schud zich uit als je er op zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:01

Die van mij doet het zelfs in draf en galop. In draf vind ik het nog niet zo erg, maar in galop, brr. Altijd bang dat we vallen. Hij doet het omdat hij dan jeuk heeft van het dekje of de singel.