Niet in galop komen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 16:03

Hoihoi lieve mensjes

Vanaf mijn eerste les (2 jaar geleden nou al) heb ik moeite met galop
Het heeft heel veel maanden geduurt voor ik überhaupt kon blijven zitten zonder mij aan het zadel vast te moeten houden.
Kort daarna ben ik gevallen en ja ik had de schrik te pakken.
Ik heb toen even nietmeer gereden omdat ik zo bang was.
Nou rij ik weer een jaar maar het lukt me gewoon nietmeer om in galop te komen, vanaf het moment dat ik aan moet springen kom ik niet verder als een snelle draf.
Mijn vorige instructice dacht dat ik gewoon geen zin had en daar ben ik gewoon de les uit gestuurd.
Maar het lukt echt gewoon niet.
Dus vraag ik jullie om raad voor ik een andere manege zoek.

Groetjes

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying


Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:06

Geef je de goede hulpen aan? Buitenbeen naar achter, binnenbeen op de singel en ook zeggen wat je wil!

:D

Selina

Berichten: 14254
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:07

Heb ik ook wel last van. Aan de ene kant ben ik bang voor de snelheid en aan de andere kant ben ik heel slecht in aandrijven dan.

Misschien een aantal lesjes aan de longe? Dat je het even probeert weer met instructrice en als het beter gaat, gewoon weer lekker los?

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27962
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:13

Weet je instructrice wel dat je bang was en dat je het wel wilde, maar dat het gewoon niet lukte? Heb je haar dat uitgelegd? En heb je alweer een nieuwe instructrice?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 16:22

Ik ben denk ik indd ook een beetje bang voor de snelheid en zit niet echt stabiel heb ik gemerkt,
Op die manege is galop mij ook heel raar aangeleerd meer gewoon huppa in galop weetje, nooit hebben ze me hulpen geleerd.
Toen ging ik naar een andere manege moest ik alles opnieuw leren. Maar ik had het wel uitgelegt aan die instructrice maar echt veel begrip had ze niet.
Ondertussen ben ik verhuisd dus moet ik nog een manege enz zoeken maar ben bang om te gaan door dit probleem :=

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying

Selina

Berichten: 14254
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:24

CupCakyss schreef:
Ik ben denk ik indd ook een beetje bang voor de snelheid en zit niet echt stabiel heb ik gemerkt,
Op die manege is galop mij ook heel raar aangeleerd meer gewoon huppa in galop weetje, nooit hebben ze me hulpen geleerd.
Toen ging ik naar een andere manege moest ik alles opnieuw leren. Maar ik had het wel uitgelegt aan die instructrice maar echt veel begrip had ze niet.
Ondertussen ben ik verhuisd dus moet ik nog een manege enz zoeken maar ben bang om te gaan door dit probleem :=


Had eerst ook een rotinstructeur. Op 2e manege een hele aardige en goede dus toen ging sowieso al beter. Neem gewoon bij die nieuwe manege paar privé lessen, dat doen er zoveel bij een nieuwe manege.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27962
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:25

Als je dan toch een nieuwe manege zoekt: geef van tevoren aan dat je wat angstig bent voor de galop. Sommige maneges hebben zelfs speciale instructeurs die heel goed zijn opgeleid om met bange ruiters om te gaan. Doe in ieder geval niks wat je zelf niet wilt, dat is niet de oplossing :)

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 16:28

Ik ga het zeker aangeven. Vorige instructrice was het als je niet wou of bang was gewoon gaan, dan ging ze met de zweep achter je paard rennen, dan moest je wel...
Ben blij dat ik daar weg ben ...

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying

Selina

Berichten: 14254
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:29

CupCakyss schreef:
Ik ga het zeker aangeven. Vorige instructrice was het als je niet wou of bang was gewoon gaan, dan ging ze met de zweep achter je paard rennen, dan moest je wel...
Ben blij dat ik daar weg ben ...


Zo word je alleen maar banger om te galopperen :n
Slechte manier van die instructrice

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 16:30

Inderdaad, ik ging bijna huilend naar de les omdat ik me al uren van te voren druk maakte dat ik moest galoperen :/

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying

Selina

Berichten: 14254
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:32

CupCakyss schreef:
Inderdaad, ik ging bijna huilend naar de les omdat ik me al uren van te voren druk maakte dat ik moest galoperen :/


Ik ken het. Heb het zelfs vandaag.

Bij mij is die angst er nooit uitgegaan dus ik heb vanavond les aan longe en dan maakt ze altijd zo'n rotgeluid met die zweep. Maargoed :Y)

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:34

Ik denk dat je onbewust tegen werkt omdat je het eng vind. Zoek een manege waar je vertrouwen in hebt. Wellicht geven ze er ook wel zitles? Dat kan erg fijn zijn om eerst aan de longe op je zit te oefenen.

CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 16:35

Ik denk dat het bij mij er ook niet echt uit gaat _O-
Net als mijn angst voor springen.
Ik wil het liefst gewoon stap en draf das goed voor mij hahahah _O-

@capopjekop
Dan ga ik maar eens beginnen met maneges in vlaardingen te zoeken :D
Heb der aan de eene kant wel zin in maar de andere kant is er zo een klein stemmetje wat zegt wat er allemaal mis kan gaan _O-
Jup ik ben gestoord XD

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying

Selina

Berichten: 14254
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:37

CupCakyss schreef:
Ik denk dat het bij mij er ook niet echt uit gaat _O-
Net als mijn angst voor springen.
Ik wil het liefst gewoon stap en draf das goed voor mij hahahah _O-


Klinkt bekend. Springen is ook weer die snelheid en dan hoogte.
Gister springles gehad en begonnen bij de basis. Bij 1 hindernis dacht ik toen ik erop afging 'ik stuur er omheen' maar ben er toch overheen gegaan. En goed dat dat voelde. Misschien overwin ik me angst ooit nog :j

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:37

Nee hoor je bent niet gestoord. Alleen angst is een slechte raadgever en dat beïnvloed je beoordelingsvermogen en zelfvertrouwen. Gewoon eerlijk en open zijn over je galopsangst, dan vind je vast wel een manege die bij je past.

CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 16:47

@slina
ik heb bij die eene instructice 1x een springles gehad, ik vond het best hoog :') Maar kan ook aan mij liggen en had een heel oud paard wat dacht'' wat laat jij mij hier doen'' dus die had er niet echt zin in, en dat gecombineerd met mijn angst en niet goeie galop heeft ervoor gezorgt dat ik er snel langs lag.

@capopjekop
Ik heb niet echt veel zelfvertrouwen meer :') Dacht bij alles altijd dat ik het verkeerd deed. Maar komt vast allemaal goed als ik een goeie manege heb gevonden c:, Daar gaat mijn zakgeld _O-

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying

LadyKantje
Berichten: 421
Geregistreerd: 02-03-11

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:38

Ik denk inderdaad dat je doordat je het wat spannend vind juist gaat klemmen met je benen. Hierdoor kun je niet makkelijk meeveren met de bewegingen van het paard en dus kan gaan "stuiteren".
Probeer eerst weer het vertrouwen te krijgen. Is het misschien een optie om eerst aan de longe te proberen zodat jij je gewoon vast kunt houden en beter bekend kunt raken met de galop?

Don't get your knickers in a twist!

CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 17:40

Is inderdaad een goed idee c:
Ik heb nou ik denk net 3 maanden ofzo niet meer gestuiterd maar daarvoor stuiterde ik echt heel erg _O-

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:41

Zoek een nieuwe, goede manege en geef daar al metéén aan dat je moeite hebt hiermee.
Desnoods regel je dat je niet hoeft te galloperen, alleen als JIJ dat wilt.

Ik heb dat probleem ook gehad, toen hebben ze me op de manege mn gangetje laten gaan en iedere keer vroeg hij weer: durf je? Nee, dan doen we het niet.
Tot ik op een dag zei: Ja, ik doe het. En vanaf die dag nooit meer problemen gehad.

Kies je eigen tempo waarop je dingen doet, niemand moet jou dwingen hierin, daar word het alleen maar erger van.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

LadyKantje
Berichten: 421
Geregistreerd: 02-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:45

CupCakyss schreef:
Is inderdaad een goed idee c:
Ik heb nou ik denk net 3 maanden ofzo niet meer gestuiterd maar daarvoor stuiterde ik echt heel erg _O-



Mijn paard gooit sinds hij wat meer stuwt ook enorm hoog op. Dus ik stuiter nu ook meer bij het doorzitten. :+

Don't get your knickers in a twist!

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:47

wat vervelend voor je dat je zulke ervaringen hebt gehad, ik vind het ook een goed advies wat hier gegeven wordt alleen nogal lastig "een goede manege vinden "wat je kunt wel een goede manege vinden, die dus goed aangeschreven staat maar vind dan maar eens iemand die daar les geeft op de manier die jij prettig vind.... Is er niet iemand die privelessen geeft in je buurt? op onze pensionstal (sorry totaal niet in jouw buurt) geven een paar mensen prive les, dat zou voor jou voor het begin gewoon even helemaal fijn zijn, tot je het vertrouwen hebt gekregen .

xsanne98

Berichten: 58
Geregistreerd: 22-10-12
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:47

Neem een paar lesjes zitles. Daar zit je alleen aan de longe, en zijn ze dus alleen maar met jou bezig en kunnen ze je wel helpen! En van te voren aangeven dat je galop eng vind, en vragen of ze jou de goede hulpen aanleren. En doe dingen alleen als je het zelf wilt!! Succes

ღMOONღJOEYღJACOBღCHIPPYღJAIMYღFANNYღMISTYღROWDYღ

CupCakyss

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-09-13
Woonplaats: Rotterdam (Vlaardingen)

Re: Niet in galop komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-13 17:54

@superassie
thanks voor het advies! Zal er zeker aan denken,
Ik ben iemand die niet snel haar mond open doet om er iets van te zeggen dat moet ik ook verranderen xD
@ladykantje
Ik kan ook niet doorzitten _O- dat heeft er mss ook iets mee te maken, ik krijg het niet onder de knie XD
@boedjang
Ik woon nogmaar een maandje nou in rotterdam, ben verhuisd onder euhm niet de beste omstandigheden laten we het daarop houden XD, dus heb niet echt contact met mensen anders zou ik een beetje rond kunnen vragen enz, maarja het is een kwestie van uitproberen denk ik, Ik ben niet super sociaal :')
@xsanne98
Zitlessen wou ik sowieso nemen c: aangezien mijn hulpen totaal niet kloppen denk ik XD Ben er echt slecht in enz. Bedankt voor het succes wensen hopelijk helpt het !

And it's obvious that you're dying, dying
Just living proof that the camera's lying

anneeex
Berichten: 527
Geregistreerd: 27-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:55

misschien een keer aan de longeerlijn of prive les

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:56

Ik ben ook zeker niet zo'n persoon, maar heb toen zo heel zielig gezegd dat ik bang was(paarden waar ik op reed zijn er een paar keel flink vandoor geknald in galop) en toen heeft hij me echt geholpen, ook rustige paarden voor me uitgezocht, of paarden die vrij makkelijk in galop gaan maar niet racen ed.

Nu heb ik een eigen paard en dat is echt een draak, vaak genoeg dat ik nog steeds tegen mijn instructrice heb gezegd(heb nu tijdelijk geen les, hij is pas van mij maar heb hem een half jaar verzorgd en gereden) dat we vandaag even niet gingen galloperen omdat hij anders uit z'n plaat zou schieten :P

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers