Galop aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:45

Ja ik zou ook eerst met de basis aan de gang gaan en sorry dat ik het zeg, als jij niet weet hoe je een paard de hulpen van de galop kan leren dan vraag ik me af of jij de juiste ruiter ben voor dit momnet op dit paard, je kan al wel 8 jaar rijden maar wat heb je in die 8 jaar geleerd,

Werk aan de basis , werk aan de longe, als het dier aan de longe gaat rennen is daar al heel veel winst te behalen, neem les b.v ?

Geef het dier de tijd, leer het dier reageren op de travers hulpen , dat maakt de galop ook vele malen makkelijker, maar wees eerlijk, als jij het al niet weet en het dier gaat rennen als je iets vraagt wat hij niet snapt, hoe denk je dan dat het dier de hulpen kan gaan leren, dat moet met rust en geduld gedaan en vooral kunde van de ruiter en die kunde leer je niet op bokt maar door les te nemen op een paard wat het al kan en na 8 jaar rijden zou je moeten weten hoe een paard te trainen, dus het probleem ligt niet bij het paard maar bij jouzelf , sorry !!

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 15:01

Wauw. Bokt mentaliteit. :+

Tuurlijk weet ik de hulpen voor galop, maar ze gaat dan snel draven. Ook het woordje ''galop'' kent ze niet, nogmaals ik heb haar niet ingereden. En ik longeer haar niet, dan houd ik haar niet.

Slotje op het topic graag.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:17

De meeste hier op bokt zijn net zoals jij amateurs, de één al beter dan de ander, niks verkeerd daar aan natuurlijk, maar er zijn er ook die echt de nodige ervaring hebben, stel je open , verbreed je blik, enkel dan kan je leren.
Jij sluit jezelf eigenlijk voor een groot deel af
Wauw "bokt" mentaliteit. spijtig is dat vind ik toch.
Jij wil nu een slotje omdat je blijkbaar niet te horen krijgt hetgeen je graag zou horen.
Je zegt ik longeer haar niet want je kan haar dan niet houden ????? Een paard dat je al niet gestopt krijgt terwijl je er naast staat, hoe denk je dan dat het onder het zadel zal gaan lukken ????
En moeilijk is dat niet, ik durf zelfs te stellen, dat ik je zou kunnen laten zien hoe ook jouw paard daar al bij een eerste training braaf zal stoppen, ik bedoel hier dus aan de longe.
Ik ben daar echt heel zeker van, er bestaan genoeg technieken om je paard dit wijs te maken, maar die ken jij blijkbaar nu nog niet, dus ben je ook niet klaar om een dergelijk paard nu in te gaan rijden, het resultaat kan nooit echt een goede vooruitgang betekenen.
Jij denkt nu dat je het allemaal al kan, maar het paard denkt daar anders over, het is net dat communicatie deel dat nu het allermoeilijkste is, overtuig je paard ervan dat jij het kunt, het paard moet dat dus denken en dan is het probleem er ineens niet meer. Raar hééééé zo'n uitleg en toch is het een deel zo.
Neem dus les, dan leer je hoe dit kan en kan jij het na een hele tijd ook.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 01-04-14 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 15:19

Tja, toch luistert ze onder het zadel wel. Een kneepje in de teugels en ze staat stil.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:25

ik begrijp je antwoord echt wel hoor.
maar de basis is er niet of maar voor een heel klein deeltje, en dat is nu net het deel dat je mist.
longe werk behoort bij de basis en alles een beetje op een bepaalde volgorde, al doet de één het één voor het ander iedereen doet het toch een beetje anders , maar het moet er uiteindelijk wel zijn.
als jij nu zegt bij het longeren kan ik haar niet houden, tjaaa dan is er hier een deel vluchtgedrag, het niet wijken voor druk, niet goed nageven, een deel ook onbegrip, ....

Zertab schreef:
Tja, toch luistert ze onder het zadel wel. Een kneepje in de teugels en ze staat stil.

Koekje_

Berichten: 2879
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Punthorst [OV]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:32

Wat Urielle en Simpelman ook al adviseerden, ga lekker naar buiten! Kijk of ergens een lekker lang zandpad is in het bos oid waar je een stuk galop mee kunt pakken. Veel jonge paarden missen kracht en balans om meteen in een bak te kunnen galopperen (laat staan aan de longe!!).

Lekker op een lang stuk duidelijk via dezelfde hulp aangalopperen en niet te veel aan prutsen. Je zult zien dat ze dan heel snel leren (en het vaak ook nog eens veel leuker vinden dan alleen maar in de bak :)) )

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:39

Wij leren de paarden eerst aan de longeer lijn op "letop gaalop" aan te galopperen. Als ze dit vlekkeloos doen en ook goed aan het been zijn oefenen We onder het zadel. Met een dressuur zweep om evt extra hulpen te kunnen geven. Dan galoperen we aan op stem hulp en buiten been druk. Buiten teugel eraan, binnen teugel afblijven. En als ze soms uit zichzelf aangalopperen vooral een stukje door galoperen en belonen.

Edit: Ik moest eens draver leren galoperen die alleen maar keihard ging drafen, aan de longeer lijn ging galoperen goed, in de bak niet. Zoals eerder hier gezegd ga dab naar buiten, pak een lang stuk zandpad en probeer heel simpel aan te galoperen. Soms werkt dit veel beter voor de paarden die de kracht en balans nog niet hebben om makkelijk aan te galoperen.
Laatst bijgewerkt door ikheetesmee op 01-04-14 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:41

Ik ga het bij de mijne ook gewoon buiten aanleren, rechte stukken en 'gaan laten'.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 16:13

Buiten? Mmmm...waren die van jullie verkeersmak dan? Deze namelijk niet.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:43

ook verkeersmak behoort eigenlijk bij de basis.
Dus zoals reeds vermeld, de basis zit er maar voor een heel klein deeltje in.
De ruiter die met zo'n paardje wil gaan rijden heeft dus eerst de taak de basis er eerst goed in te plaatsen, en daar kan je dan nadien verder gaan op bouwen.
Voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, wijken voor druk, voorhand verzetten, achterhand verzetten, laterale flexie, verticale flexie, stil staan en blijven staan, vast staan aan één touw, vaststaan tussen 2 touwen, begeleiden aan de linker kant, begeleiden aan de rechter kant, op en af stappen aan beide kanten (zowel links als rechts dus) , voetjes braaf geven en ook kunnen houden, .....
Al deze dingen zijn basis training.
Ieder paard kan dit dus leren hoor.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 16:45

Verkeersmak basis? Nee, ik ga pas de weg op, of waar dan ook heen, als ik mijn paard in de bak goed voor elkaar heb.

Koekje_

Berichten: 2879
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Punthorst [OV]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:45

Die van mij was 2 weken zadelmak en niet verkeersmak. Maar ik had in november/ december de bak heel slecht door de regen en ik heb het bos tegenover mijn huis, dus toen was de keuze snel gemaakt!

Mijn moeder is eerst een paar keer mee geweest op de fiets en alleen stap draf, later ook stukjes vooruit galopperen en met een paar keer kan je alleen :j

Koekje_

Berichten: 2879
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Punthorst [OV]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:48

aeolusnr1 schreef:
ook verkeersmak behoort eigenlijk bij de basis.
Dus zoals reeds vermeld, de basis zit er maar voor een heel klein deeltje in.
De ruiter die met zo'n paardje wil gaan rijden heeft dus eerst de taak de basis er eerst goed in te plaatsen, en daar kan je dan nadien verder gaan op bouwen.
Voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, wijken voor druk, voorhand verzetten, achterhand verzetten, laterale flexie, verticale flexie, stil staan en blijven staan, vast staan aan één touw, vaststaan tussen 2 touwen, begeleiden aan de linker kant, begeleiden aan de rechter kant, op en af stappen aan beide kanten (zowel links als rechts dus) , voetjes braaf geven en ook kunnen houden, .....
Al deze dingen zijn basis training.
Ieder paard kan dit dus leren hoor.


En daar is ze dus blijkbaar mee bezig! Een jong paard de basis leren. Bij de 1 gaat dat sneller dan bij de ander.. Ze vraagt hierbij tips omdat ze blijkbaar tegen een ''probleem'' aanloopt. In plaats van steeds herhalen dat het paard de basis niet kent (wat natuurlijk volkomen logisch is, aangezien het paard 3 is), zou je haar ook gewoon netjes op weg kunnen helpen.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:45

Mijn paard heb ik verkeers mak gemaakt direct toen die mij niet meer eraf wilde werken (wilde die al niet, top) en stil bleef staan als ik aan de teugels kwam. Hop, direct naar buiten. ;) Paard is nu wel in no time 'bijna' doorgereden én verkeersmak, traint onstpannen omdat buiten leuker is en en en...

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:20

Toevallig heb ik net vorige week een clinic gevolgd van een dressuurruiter die ZZ-licht jureert en tot de lichte tour heeft gereden. Hij heeft een hele uitleg gegeven hoe hij een training met een jong paard opbouwt. Het paard dat hij reed is vijf en op zijn derde ingereden. Is nu bijna Z2 klaar in de training.
Het hele eerste jaar (!!) heeft hij met dit dier geen galop getraind, omdat hij haar eerst sterker wilde maken!
Daarna merkte hij dat het dier linksom moeilijk in galop aansprong. Hij vertelde dat hij wat harder ging draven, expres op het verkeerde been ging lichtrijden en haar de eerste keren zo in galop liet 'vallen'.
Dus wat is er mis mee om nog even te wachten met de galop?

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:45

Koekje_ schreef:
aeolusnr1 schreef:
ook verkeersmak behoort eigenlijk bij de basis.
Dus zoals reeds vermeld, de basis zit er maar voor een heel klein deeltje in.
De ruiter die met zo'n paardje wil gaan rijden heeft dus eerst de taak de basis er eerst goed in te plaatsen, en daar kan je dan nadien verder gaan op bouwen.
Voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, wijken voor druk, voorhand verzetten, achterhand verzetten, laterale flexie, verticale flexie, stil staan en blijven staan, vast staan aan één touw, vaststaan tussen 2 touwen, begeleiden aan de linker kant, begeleiden aan de rechter kant, op en af stappen aan beide kanten (zowel links als rechts dus) , voetjes braaf geven en ook kunnen houden, .....
Al deze dingen zijn basis training.
Ieder paard kan dit dus leren hoor.


En daar is ze dus blijkbaar mee bezig! Een jong paard de basis leren. Bij de 1 gaat dat sneller dan bij de ander.. Ze vraagt hierbij tips omdat ze blijkbaar tegen een ''probleem'' aanloopt. In plaats van steeds herhalen dat het paard de basis niet kent (wat natuurlijk volkomen logisch is, aangezien het paard 3 is), zou je haar ook gewoon netjes op weg kunnen helpen.


Fijn, iemand die mij begrijpt! Ik ga vanavond weer met haar aan de slag. Iemand nog specifieke stap/draf tips?

LLennox

Berichten: 234
Geregistreerd: 12-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:01

Oefen het eerst op de grond. Laat haar bijvoorbeeld aanspringen bij een pion, dan geef je een duidelijk 'startpunt'. Voor mijn paard heb ik gewoon een sprongetje neergezet, zodat hij daarna nog een paar pasjes door kon galopperen. Dit hebben we steeds verder uitgebreid. Stemhulp is hierbij zeer handig.

LLennox

Berichten: 234
Geregistreerd: 12-11-11

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:03

Voor het rijden: Zet in elke hoek van de bak een pion. Elke keer als je bij een pion bent maak je een overgang (stap, halt, draf, achterwaarts). Kan ook met van hand veranderen of op een volte. Paarden houden van patronen, dat brengt ze rust en duidelijkheid.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 17:07

larakuhr schreef:
Voor het rijden: Zet in elke hoek van de bak een pion. Elke keer als je bij een pion bent maak je een overgang (stap, halt, draf, achterwaarts). Kan ook met van hand veranderen of op een volte. Paarden houden van patronen, dat brengt ze rust en duidelijkheid.


Oké bedankt!

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:16

Mijn jonge paard, wordt door veel stap en draf werk onder de man ik veel bezig ben met van achteruit rijden. Hierdoor is het paard al veel sterker geworden met het galop aanspringen. Oefen er ook nog niet overdreven op. 1x goed aangesprongen is een dikke beloning en daarna een stukje door galoperen en dan gaan we weer terug naar de draf.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:27

je hebt het over hulpen geven maar dan moet je haar eerst de hulpen aanleren die je wilt gebruiken want een paard wordt niet geboren met een handboek met hulpen in het hoofd...

Dus helemaal terug naar het begin... Wat zijn de hulpen voor de galop: De hulpen die jij daarvoor wilt geven... Dat kan zijn: een tik met buitenbeen, een tik met binnenbeen, een klikje met je tong, zelf aan het oor draaien kan een hulp zijn. Maar het allerbelangrijkste is, je moet je paard zien uit te leggen dat de hulp die jij geeft iets van je paard verlangt. En dat is het aller moeilijkste aan het opleiden van jonge paarden en dus niet zo gek dat je er effe niet uitkomt.

Hoe leer je een paard een hulp aan? Geduld en duidelijkheid zijn heel belangrijk. Duidelijk zijn houdt in dat je niet iedere seconde een nieuwe hulp geeft als de vorige geen effect had. Geef je paard tijd om na te denken over wat je vroeg en probeer het dan rustig opnieuw. En probeer gebruik te maken van de situatie. Probeer juist niet op 1 vastgestelde plek aan te galopperen want dan overval je een onervaren paard. Werk er juist naartoe.
Versnellen in de draf kan je je helpen bij de overgang. Laat je paard gewoon in de galop vallen, goede of verkeerde maakt niet uit, en rij over de hoefslag en snij de hoeken af zodat je paard door kan galopperen. Wanneer ze dat snappen, probeer je in een hoger tempo met een beenhulp de aansprong te oefenen. Ook nu is het niet belangrijk of ze goed of slecht aanspringen, als ze reactie geven op je gekozen hulp is het oke. Door dit te oefenen krijgt je paard na verloop van tijd meer balans en wordt het paard sterker waardoor alles makkelijker gaat.

Ga je bij de eerste galoppogingen teveel corrigeren, verliest het paard zijn vertrouwen in die oefening en gaat het steeds slechter. Dit doen teveel ruiters die wel kunnen rijden maar zich niet aan een groen paard aanpassen...

Stemhulpen kunnen helpen maar dan moeten ze wel echt bevestigd zijn.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:28

Het is een heel bekend probleem wat jij hebt. Het een paard leert dat sneller dan de ander en daar moet je even doorheen. Wat een aantal mensen aandragen als tip om de stemhulp aan te leren aan de longeerlijn is een hele goede. Nu zeg je zelf dat je niet longeert want dan hou je hem niet dus dat werkt niet voor jou, al vind ik dit wel een van de beginselen maar ok. Ik leerde eigenlijk al de jonge paarden aangalloperen door met mijn stem voor te bereiden ( "let op") een paar passen voor ik aan wilde galloperen en dan stemhulp ("galop") als ik wilde aanspringen en mijn beenhulp erbij zoals hij hoort. In het begin geef ik dan een tikje extra op de binnenschouder. Waarom dat tikje: niet om te straffen maar daarmee doorbreek je de diagonaal en galloperen ze eerder aan dan dat ze blijven draven.

Ik zou er trouwens geen issue van maken als het niet gelijk lukt ook niet als ze in de verkeerde galop aanspringen rij een half rondje door neem rustig terug en probeer opnieuw. Ik zou trouwens juist wel elke dag een keer doen vanaf nu. Galopperen is niks geks je moet het je paard alleen aanleren net als stap en draf.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 17:33

@Ibonn: Heel erg bedankt, hier heb ik echt iets aan :)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:24

Supervixen schreef:
Toevallig heb ik net vorige week een clinic gevolgd van een dressuurruiter die ZZ-licht jureert en tot de lichte tour heeft gereden. Hij heeft een hele uitleg gegeven hoe hij een training met een jong paard opbouwt. Het paard dat hij reed is vijf en op zijn derde ingereden. Is nu bijna Z2 klaar in de training.
Het hele eerste jaar (!!) heeft hij met dit dier geen galop getraind, omdat hij haar eerst sterker wilde maken!
Daarna merkte hij dat het dier linksom moeilijk in galop aansprong. Hij vertelde dat hij wat harder ging draven, expres op het verkeerde been ging lichtrijden en haar de eerste keren zo in galop liet 'vallen'.
Dus wat is er mis mee om nog even te wachten met de galop?


Een paard wat 5 jaar is en op Z2 niveau zit vind ik persoonlijk wel heel erg, een paard van 5 is nog niet eens uitgegroeid, lichamelijk niet maar mentaal al helemaal niet, snap niet wat deze mensen bezielen, ja de centen waarschijnlijk en het ego

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 17:25

midgie schreef:
Supervixen schreef:
Toevallig heb ik net vorige week een clinic gevolgd van een dressuurruiter die ZZ-licht jureert en tot de lichte tour heeft gereden. Hij heeft een hele uitleg gegeven hoe hij een training met een jong paard opbouwt. Het paard dat hij reed is vijf en op zijn derde ingereden. Is nu bijna Z2 klaar in de training.
Het hele eerste jaar (!!) heeft hij met dit dier geen galop getraind, omdat hij haar eerst sterker wilde maken!
Daarna merkte hij dat het dier linksom moeilijk in galop aansprong. Hij vertelde dat hij wat harder ging draven, expres op het verkeerde been ging lichtrijden en haar de eerste keren zo in galop liet 'vallen'.
Dus wat is er mis mee om nog even te wachten met de galop?


Een paard wat 5 jaar is en op Z2 niveau zit vind ik persoonlijk wel heel erg, een paard van 5 is nog niet eens uitgegroeid, lichamelijk niet maar mentaal al helemaal niet, snap niet wat deze mensen bezielen, ja de centen waarschijnlijk en het ego


Mee eens, maar daarvoor is dit topic niet bedoeld. Dus aub geen discussie beginnen.