echt goede midden/uitgestrekte draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bente_11
Berichten: 1447
Geregistreerd: 02-07-09

echt goede midden/uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 20:55

hii bokkers!

ik vroeg me af hoe jullie nou een echte goede midden draf (en later uitbreidde naar een uitgestrekte draf) rijden? :j

mijn paard duikt zelf graag veel op de voorhand waardoor het echte verruimen moeilijk gaat en het meer versnellen/verkorten in de pas wordt, hier trainingen we nu flink mee! maar ik vroeg me af hoe jullie dat nou goed oefenen/doen?

groetjes, Bente

Tisicirenti
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Koedijk

Re: echt goede midden/uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:08

Als ze met midden draf naar voren duikt. Dan heb je daar het probleem al. Je moet haar op de achterhand houden. En als je je paard van achtere naar voor rijd iets hand mee geeft gaat het bijna al van zelf! :)

Bente_11
Berichten: 1447
Geregistreerd: 02-07-09

Re: echt goede midden/uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 21:22

klopt helemaal, we werken nu echt aan het achterbeen tijdens het rijden waardoor ze hopelijk van voren iets meer opgericht komt te lopen! Maar dan denk ik dat de middendraf als ik het zo hoor er vanzelf wel komt :)

Tisicirenti
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Koedijk

Re: echt goede midden/uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:30

Ja gewoon daar veel in trainen komt het zelf wel goed ;)

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:31

Paard is achter nog niet sterk genoeg/voldoende afgericht, voor het gewicht op de achterhand te dragen.

Vandaar dat de uitgestrekte draf ook pas vanaf het M2/Z1 voorkomt :) Dit duurt jaren qua training, dat lukt niet binnen een maand of 2....


Hoe beter het paard op achter komt, des te beter de oprichting en gedragenheid,
des te beter de uitgestrekte gangen (want daar is kracht voor nodig!)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: echt goede midden/uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:33

Wat ik heel lang fout deed (en soms nog doe :o ) is het paard van voren compleet losgooien. Je moet wel nog steeds verbinding houden, alleen gelegenheid geven om te strekken en te verlengen.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:33

Mijn paard valt idd ook op de voorhand met een pasje verruimen in draf. Dat komt omdat ze nog niet genoeg op de achterhand is, en daar werken we dan ook aan, net als jij :j

Heb ik even een vraag over dit onderwerp... Wat is verschil tussen midden- en uitgestrekte draf?

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:37

middendraf-en galop is verruimen, uitgstrekte draf en galop ook,
maar daar een meer expressief (uitgestrekt) voorbeen. (en dus nog meer op het achterbeen, bergop! :) )

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: echt goede midden/uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:40

Dus als ik het goed begrijp, is middendraf wat je ziet in de basisproeven, en uitgestrekte draf wat je ziet op hoger niveau?

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:42

UMayDream schreef:
Dus als ik het goed begrijp, is middendraf wat je ziet in de basisproeven, en uitgestrekte draf wat je ziet op hoger niveau?

ja middendraf is verruimen (verlengen in het frame en grotere passen), vanaf het M2 wordt pas uitgestrekte draf gevraagd.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: echt goede midden/uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:43

Oke, bedankt voor je antwoord! :D

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: echt goede midden/uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:47

Middendraf is duidelijk verruimen van de passen, daarbij moet het paard ook iets langer worden in het frame, de driehoekjes die de voorbenen vormen en die de achterbenen vormen moeten gelijk van grootte zijn. Het paard mag niet sneller gaan.

Bij de uitgestrekte draf verruimt het paard naar maximale kunnen. Daarbij kan het dus wel dat het driehoekje van de voorbenen ruim groter is dan het driehoekje van de achterbenen omdat het paard achteraan ook meer gaat zitten, waardoor het paard het voorbeen ook meer omhoog kan gaan brengen.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:47

Even van de KNHS site geplukt: het verschil :)

De middendraf:
De middendraf is een gang tussen de arbeidsdraf en de uitgestrekte draf in. Het paard beweegt zich vrij voorwaartsen verlengt zijn passen zichtbaar, met een middelmatige verruiming en daarbij passende verlenging in de bovenlijn.Deze verruiming komt voort vanuit een duidelijke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het paarddezelfde houding heeft als in de arbeidsdraf. De ruiter staat het in de hand gestelde paard toe de hals iets teverlengen, waarbij het paard het hoofd wat meer voor de loodlijn houdt dan in de verzamelde draf en in dearbeidsdraf. De passen blijven regelmatig en de beweging is in evenwicht en ontspannen.

De uitgestrekte draf:
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijnpassen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbijhet in dezelfde takt en cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen enmeer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen. De bewegingen van devoorbenen en de achterbenen zijn parallel. De gehele beweging is in evenwicht. De overgang naar de verzameldedraf is vloeiend, waarbij meer gewicht op de achterhand wordt genomen.