paard steigert bokt tijdens rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tribeworld
Berichten: 980
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: gelderland

paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-13 20:09

wij hebben een grote d pony staan die opeens heel extreem gedrag vertoont onder het rijden.
nooit gek gedaan en nu een paar weken geleden voor het eerst dat ze zo uit het niets nog geen 2 sec na het opstappen is gaan bokken en steigeren om je eraf te krijgen.
daarvoor had ze de neiging om met haar hoofd zo ver in de lucht te lopen dat je haar hoofd bijna op je neus had zitten en die keer erna dus bokken en steigeren.
nu hebben wij het bit nagekeken,tandarts geweest niks mis mee, zadelmaker is geweest ook niks mis mee dit zadel lag er goed op.
verder is het gewoon een pittig karakter ook aan de hand maar nooit gevaarlijk of gemeen geweest.
nu is er dus van de week na de tandarts er weer iemand op geweest na 3 weken stil te hebben gestaan eerst gelongeerd dit doet ze wel gewoon zonder problemen.
daarna erop dit ging redelijk alleen ze stopt constant te dreigen dat ze gaat steigeren of bokken.
iemand ervaringen hiermee wat er mis kan zijn ze heeft dit nooit gedaan dit is eigenlijk zo op komen zetten.
rug is nog niet nagekeken dit is eigenlijk de volgende stap maar er zijn mensen in onze omgeving die zeggen dat het eigenwijsigheid is dat ze aan het uitproberen is.


Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:40

Als het uitproberen zou zijn, dan kan een ruiter die er niet bang van is, en goed kan blijven zitten, er ook doorheen rijden. Niet door hardhandig te zijn, maar door het paard met de hand te blijven volgen (waar het ook heen gaat), tussendoor te belonen voor goed gedrag, en het negatieve gedrag uit te zitten en niet van invloed te laten zijn. Daarnaast zal deze ruiter dus niet vasthouden in de hand, en niet onnodig spannen in het lijf. Het zal het paard leren dat het gedrag geen invloed heeft, en dat meewerken leuker is. Lastig is alleen dat deze ruiters niet voor het oprapen liggen.

Ik zou zelf eerst thermografie foto's laten maken. Dan is snel zichtbaar of het paard ergens last van heeft. Als je paard daar helemaal goed uit komt, dan is het op zoek naar een ruiter die het paard kan geven wat het nodig heeft: duidelijkheid, maar ook zachtheid waar kan.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Anoniem

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:45

Uitproberen doet een paard niet zomaar, vooral niet in dit extreem gedrag. Dit gedrag komt duidelijk weg vanuit pijn. Eerst uitsluiten waar het vandaan komt dus. Mocht het een oude blessure zijn kun je weer eens verder gaan kijken naar een handige ruiter.

tribeworld
Berichten: 980
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: gelderland

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-13 21:23

zelf heb ik ook het idee dat ze ergens last van heeft dat er iets haar dwars zit.
het is wel een echte pittige merrie met temperament die je goed de baas moet zijn anders neemt ze een loopje met je.
maar ze heeft het eigenlijk nooit geuit in dit soort capriolen.
we gaan de rug na laten kijken maar je merkt verder nergens mee dat ze last heeft van haar rug maar het kan natuurlijk wel.

Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:44

Ik zit ook met het probleem dat mijn paard opeens ging gaan steigeren,1st tijdens de overgangen naar stilstand, 1st was het wat dreigen, niet echt hoog steigeren (50cm van de grond) dan werd het steeds wat hoger, veel aan m'n overgangen gewerkt en het werd beter. Maar als ze zenuwachtig was en niet wou blijven staan en ze ging achterwaards en je dreef voorwaards ging ze de lucht in en sprong dan nog eens voorwaards door de lucht... Niet zo prettig! Op stal zeiden ze me dat ik haar een mep moest geven als ze dat deed, ik heb het geprobeerd maar toen ging ze helemaal door het lint... Dus daar bedank ik voor!

Toen heb ik besloten om dit slechte gedrag te negeren. Het ging beter, maar nu als ze schrikt doet ze het nog, vorige week schrok ze van een ander paard en ging zo hoog dat we bijna omvielen :s ik had me er totaal niet aan verwacht! Vandaag ging het beter, 4x schrok ze en maakte aangestalte om te gaan steigeren, ze gooide haar hoofd omhoog en ik liet direct de teugels los en dreef zachtjes voorwaard en dan gebeurt er niets. Ik hoop dat het zo zal overgaan ik beloon haar veel op goed gedrag en negeer het steigergedoe volledig.

Maar ik ben wel bang om eens omver te vallen als ze het doet en ik heb niet de reflex op rap genoeg de teugels los te laten.

www.manegeheidebos.be

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:47

Ik weet niet of het al gezegt is maar een osteopaat?

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:49

Als ik je verhaal zo lees denk ik ook dat je paard last van haar rug heeft. Met longeren doet ze normaal en met het zadel is niets mis, dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan. Maar je schrijft dat ze voor ze bokte en steigerde enorm met haar hoofd in de lucht loopt. Kan zomaar zijn dat ze daarbij een holle rug maakt en zich zo dus wegdrukt, juist omdat ze last heeft. Ik zou daar eens naar laten kijken als ik jou was. Ik vind het te makkelijk om het af te doen als uitproberen/eigenwijsheid.

Fenore van Gipsy Spirit

tribeworld
Berichten: 980
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-13 22:18

Weet niet hoe ik het precies kan omschrijven maar er kan net een vinger tussen je neus en haar hoofd.
longeren doet ze niks op ja 1 keer gesteigerd en daarna niet meer.
Je kan wel op haar hangen drukken op de rug doet ze niks op.
Maar wil je erop dan begint ze al met opstappen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:23

Wanneer deed dit gedrag zich voor? Is er iets veranderd in de aanpak/situatie? (gedrag, voeding, situatie op stal/in land oid)
Of is ze misschien hengstig?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:23

tribeworld schreef:
zelf heb ik ook het idee dat ze ergens last van heeft dat er iets haar dwars zit.
het is wel een echte pittige merrie met temperament die je goed de baas moet zijn anders neemt ze een loopje met je.
maar ze heeft het eigenlijk nooit geuit in dit soort capriolen.
we gaan de rug na laten kijken maar je merkt verder nergens mee dat ze last heeft van haar rug maar het kan natuurlijk wel.

zou toch even niet rijden totdat je duidelijkheid hebt over haar rug , anders leert zij verkeerd gedrag aan , loop je gevaar en heeft zij pijn misschien.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:24

vanuit het niets...betekend 90% een lichamelijk probleem!!

Dier & Reform... de gezonde dierenwinkel online!
www.hoefdiertotaal.nl De natuurlijke voeding voor hond en kat!
www.hondendagopvangdehoef.nl De hond terug naar zijn natuur!

tribeworld
Berichten: 980
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-13 22:39

Het enige wat voor haar is veranderd zijn is dat ze in een andere groep staat met paarden waar ze heel goed mee kan.(soms iets te goed)
Maar dat kop gooien doet ze al veel langer dan dat kun er waren.
Verder is eigenlijk niks veranderd.

Het kopgooien doet ze al heel lang het bokken is ongeveer na 6 maanden later gekomen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:04

Paarden testen de ruiter soms wel uit, dat wel, maar eigenwijs zijn paarden nooit, dat is een verkeerde zienswijze van de mens.
Maar je beschrijft zelf dat het paard steeds met zijn hoofd hoog liep, en dat het eigenlijk steeds erger werd, het paard toonde hier toen al heel duidelijk dat er iets niet goed zat.
Soms ligt het aan de manier waarop de ruiter het paard rijd, maar tjaaa je kan de klok niet terugdraaien, het paard krijgt nu net zoveel last ervan dat hij echt in protest gaat, en dit uit hij nu dus in bokken en steigeren.
Neem dit serieus, en laat er naar kijken fysio of osteo, maar hou wel in gedachte dat de kans heel groot is dat het probleem is ontstaan door de manier waarop het paard werd gereden.
Dressuur is niet enkel het wedstrijden rijden, je leert er dus ook correct te rijden, en daar zal de ruiter zich beter bij voelen , maar ook het paard zal zich beter voelen.
Kijk maar naar sommige paarden die op vrij hoge leeftijd nog naar de olympische spelen geraakten, dat hebben ze echt enkel te danken aan de manier waarop ze getraind en gereden zijn geweest.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

lot68
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:07

denk ook aan pijn. misschien een keer een osteopaat naar de rug/nek laten kijken.

xGwennn_94

Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-13
Woonplaats: Zegge

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:12

ik volg,


Heb het zelfde probleem, en weet niet wat er mee is, ben niet bang aangeled maar rijden is niet leuk meer. ze zeggen dat ik dan (wanneer ze omhoog wilt komen) voorwaards , moet rijden.. echter werkt dit niet wand ze komt alleen maar hoger -.- ik ben ook ten einde raad

Liefde voor jou... is liefde voor mij, voor jou, waar ik verliefd op werd! BonteKoePaardje

annetjee19

Berichten: 313
Geregistreerd: 14-12-11
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:13

Een dierenarts laten komen.. Als hij het nooit deed en ineens wel dan zit er toch echt iets niet goed. Succes ermee :( ik hoop dat ze dan kunnen vinden wat het is!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:52

Hoe lang hebben jullie de pony?
Is de training de afgelopen tijd veranderd? Wordt er regelmatig dressuurmatig correct getraind?
Dat hoofdschudden vertoonde de pony dus al (minstens?) een half jaar.
Het kan zijn goed dat ze daarmee al eerdere signalen heeft gegeven dat iets haar niet lekker zit.
Dat zou betekenen dat dit nieuwe gedrag er niet 'ineens' was.

Ik denk dat de oplossing ligt in een combinatie van én fysiek onderzoek/behandeling én juiste training.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

tribeworld
Berichten: 980
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: gelderland

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-13 09:40

We hebben de pony al 5 jaar als 2 jarige gekocht ze is toen ze 4 was zadelmaker gemaakt maar nu sinds een jaartje serieus mee bezig.
Dat hoofdschudden doet ze idd al een tijdje ja we dachten zelf dat het in de mond zat dus daarom heeft ze weer stil gestaan en van de week er weer op en is er eindelijk niks veranderd.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:44

anhighwood schreef:
vanuit het niets...betekend 90% een lichamelijk probleem!!


Osteopaat!

En heb je misschien iets veranderd in het voer de laatste tijd?

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

tribeworld
Berichten: 980
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: gelderland

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-13 18:21

Niks veranderd in het voer krijgt al 2 jaar hetzelfde aantal brokken gewoon basisbrok.

Hanna_94

Berichten: 1400
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:17

Ik dacht ook meteen aan een blokkade in de rug of een ander medisch probleem.
Maar ik zou inderdaad ook zeker al eens een ostheopaat laten komen. Een paard van een vriendin van me bokte vorige winter plots altijd bij het aanspringen in galop. Ze hebben een ostheo laten komen, en nu doet het paard het niet meer. :)

Joyce Toebat Fotografie - Fotoshoots aangeboden!

annetjee19

Berichten: 313
Geregistreerd: 14-12-11
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:18

Al iemand laten komen?

tribeworld
Berichten: 980
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: gelderland

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-13 19:02

Nee nog niet da heeft geen dienst dus kunnen alleen bellen voor spoedgevallen ze staat wel stil nu wordt niks mee gedaan tot ernaar gekeken wordt.
Iemand hier goede ervaringen met een osteopaat?? Die ik kan laten komen?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:30

Al een oud topic. Maar kan net zo goed deze even opengooien ipv een zelfde nieuw openen. Hoop dat dat mag!

Pony doet hetzelfde als TS haar pony. Laatste tijd begint het steigeren er in te komen.

Pony is liever lui dan moe, maar heeft wel echt zijn eigen karaktertje. Wordt vooral door iemand anders gereden, een wat jonger meisje die nu met hem start in de dressuur en springen. Hij heeft zo steeds wel zijn kuurtjes, vooral in het voorjaar. Vorig jaar had hij dat hij ineens voor dingen weg ging springen, terwijl hij helemaal niet echt bang is. Dit hebben we negeert en dit is zo weer weggeebt.

Dressuurmatig vind hij lastig, het is een echte springpony. Rug is al meerdere malen door osteopaat behandelt en verder is hij helemaal los. Zadel is passend, gebit is in orde. Hij lijkt voor zover medisch in orde, is niet op de foto gezet nog. Maar aangezien hij echt een karaktertje heeft en meerdere keren ooit zo iets heb gehad als er een ander oprijdt dat hij weer wat heeft. Enige verandering sinds hij het doet: Sinds kort staat hij op sportbrok, omdat hij intensiever getraind wordt. Hij reageert hier echt super op, is veel fijner te rijden. Net wat meer pit er in, denkt veel meer mee. Het enige wat er dus ook bijgekomen is ,is dat hij het steigeren door gaat hebben. Meisje die er op rijd heeft al geprobeerd te negeren, Dit werkt tot nu toe niet. Ook een keer afgestraft, hier wordt het alleen maar erger van. Ik ga er zo zelf even op, dat heb ik de laatste maand nog niet gedaan, en omdat hij nu begint te steigeren ga ik er zometeen weer eens een keertje op. Dus even afwachten wat hij gaat doen, of hij het bij mij ook gaat doen. ( Bij instructrice van dat meisje heeft hij het niet gedaan.)

Wat hij doet: hij gaat stilstaan en dan krijg je hem niet meer vooruit. Nu zie je het wel aankomen dus voorwaarts is dan erg belangrijk natuurlijk, en hem aan het werk zetten. Dus dat gaan we even proberen. Maar als hij eenmaal stil staat ben je te laat, dan krijg je hem moeilijk vooruit. Iemand nog tips om hem daar doorheen te rijden? Gaan voor het negeren, of toch een keer nog het wel afstraffen ? Daar ben ik normaal niet erg van, vooral omdat hij de strijd aangaat en die verlies je van hem. En een hardere aanpak is gewoon niet altijd de oplossing. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Niet perfect is ook goed

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: paard steigert bokt tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:47

Hmmmm... ik vind het toch wel extreem.. dit gedrag

Doet hij het ook aan de longeerlijn?

Doet hij het in alle gangen en na hoeveel tijd?

Gedrag dat niet beloond wordt dooft altijd uit.... wat wint de pony met dit gedrag? Stopt het meisje hierdoor met rijden en stapt ze af?

Als het gedrag niet (bewust of onbewust) beloond wordt en toch blijft bestaan, dan denk ik eerder aan pijn ergens... wellicht last van de eierstokken als het een merrie is?.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers