Lui paard, hoe beter aan het been te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:32

smurf schreef:

Zou ik gewoon te oud zijn voor die ongein Verward



nou euh.........misschien wel Schijnheilig
NEEEE, grapje Haha!

sorry maar een Noriker is voor mij vrij onbekend, het is dat jij foto's in je profiel hebt staan anders had ik niet eens geweten hoe hij eruit had gezien Bloos!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:33

Ik wil best eens helpen met de longerzweep hoor Nienke Haha! Dat had onze istructeur haar al een aantal keer aangeraden, maar ze doet het nooit. In de les heeft hij het ook eens gedaan en had wel degelijk effect... Net even wat extra hulp denk ik...
Succes! Het is een pracht paard...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 07:01

Citaat:
het is dat jij foto's in je profiel hebt staan anders had ik niet eens geweten hoe hij eruit had gezien


de kleur die ik heb is vrij zeldzaam, er zijn maar 12 bonte Norikers in de wereld, de meeste zijn gewoon vos of bruin of zwart en spikkel (tiger) ik ook een bekende variant. De meeste zijn lui in de bak maar erg actief buiten!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 11:32

Het meeste is al gezegd... Maar ik zou niet met een spoortje rijden. Dan geef je hem eens een paar porre en op den duur heeft die daar ook schijt aan. Ik heb 3 friezen... 1 merrie van mij is te actief die wil zo graag dat ze blijft gaan... Heeft voordelen maar ook wel nadelen... Het is iig wel makkelijk om terug te rijden als voorwaarts te rijden.. Dan heb ik nog een veulen.. Die is ook mega lui..
Ik ben nu al consequent bezig met het veulen. Aan het halster moet ze doorlopen geen gezeik.
Ik blijf erbij dat je een paard kan maken hoe dat jij wil. Het hangt helemaal van jou opvoeding af... Wees dan ook consequent.. Veel schakelen en al geef je been en je krijgt geen reactie geef hem dan maar eens een lel en een flinke schop... Al schiet die dan naar voren of zet een pas harder belonen. Hij is nog jong dus moet nog veel leren. Misschien heeft die wat te weinig voer sommige paarden hebben net wat extra nodig.. Al ben je klaar met rijden en je zet hem op stal. Laat hem niet achter je aan sullen hup naast en op jou tempo. Je zal altijd consequent bij een lui paard moeten zijn, want ze proberen echt alles hoor om er onder uit te komen.

Veel succes ermee...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 00:53

Bedankt voor jullie tips!
Ik heb hem vandaag voor de 2e keer gereden, het ging al een stuk beter, maar volgens mijn eigenaaresse heeft hij nogal wisselende dagen. Het is jammer, want hij kan goed lopen.
We zien wel waar het schip strandt Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:33

IK ZOU GEEN SPOREN AANDOEN als ik jouw was hij moet erst op zij eigenbenen lopen. sporen zijn niet voor het voorwaards. mar voor het verfijnen van je hulp op hoger nivaux

ik zou hem stapel gek maken ..
veel voltes rijden klijn groot. door een s van handveranderen slangevoltes.

zo dat hij zich goed op jouw konsentreerd.
en maak hem gevoelig op je been. dus niet naar beneden trekken. hij moet eerst aan je been zijn dan komt de rest vanzelf.

zachtjes been. een keer hard drijven reageert hij niet tik. een paar passen verder weer nagaan of hij aan je been is is hij dat niet weer been schop tik. en vergeet niet als hij het goed doet hem daar goed met je stem voor te belonen Ach gut zo zal ik het doen

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:59

Ongeveer alles is al gezegd

Het kan trouwens ook wel aan het hengst-zijn liggen sommige hengsten zijn echt supertraag voor het been, die kunnen er zo heerlijk aan gaan plakken...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-03 22:38

gomir schreef:
Het kan trouwens ook wel aan het hengst-zijn liggen sommige hengsten zijn echt supertraag voor het been, die kunnen er zo heerlijk aan gaan plakken...


Dat heb ik idd vaker gehoord. Knipoog

Wat alleen veel mensen vergeten in hun reacties, is dat dit paard gewoon NIET onder de indruk is van een flinke tik. Bij 3 of 4 tikken begint ie te pas wakker te worden, wat dus nogal ten koste gaat van het rijden Scheve mond

Maar gisteren ging is al beter, als het weer mee werkt stap ik er woensdag weer op, we zullen zien.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 09:15

Let ook bij je losrijden er goed op dat hij al snel wordt. Natuurlijk mag hij best een paar rondjes met een lange teugel rondlopen voor je hem oppakt, maar als je dan gaat draven meteen goed weg. Dat deed ik met Jorden eerst altijd veel te weinig. Dan liet ik hem eerst een paar rondjes kachelen, voordat ik hem echt aan het werk zette, maar dat werkt niet. Dan pakt hij niet goed aan. Nu zit ik hem vanaf het begin goed achterna en als ik dat de eerste 10 minuten vol houd, is het daarna ook klaar en heb ik de rest van het rijden er profijt van.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:38

Naz schreef:
Wat alleen veel mensen vergeten in hun reacties, is dat dit paard gewoon NIET onder de indruk is van een flinke tik. Bij 3 of 4 tikken begint ie te pas wakker te worden, wat dus nogal ten koste gaat van het rijden Scheve mond


Idd, dit is bij Dennis ook het geval. Of ik hem nu een klein tikje of hem af zou raggen, hij reageerd nauwelijks. Er moeilijk dus. Normaal = geen reactie een tikje. Maar dat werkt in deze gevallen nauwelijks.
Een verschrikkelijk goeie conditie, een kilo brok per dag d'r in(voor een shet!) en een scheer machine d'r over heen halen is ook de enige manier om Dennis voorwaards te krijgen. Dan moet de energie er uit en moet hij zich warm houden als ik z'n deken er af haal. Maar anders .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:35

Dat heeft mijn nieuwe paard dus ook...Kan schoppen en slaan wat ik wil, maar hij wordt er geen pas vlugger op

Op vreemd terrein en in een groep is hij super(eerder te heet dan te lui), maar thuis is hij liever lui dan moe Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:39

Montana heeft dit ook wel eens. Dan reageerd ze echt slecht op mijn hulpen. Wat bij mij ook wel helpt dan is eens een goede wandeling te maken. Heel consequent wel zijn, dus als je draf vraagt moet ze reageren, maar dit is meestal niet echt moeilijk omdat ze bij een buitenrit toch meestal al wel iets vlotter zijn. Als ik dan de dag erna in de piste gewoon rij merk ik dat ze beter aan het been is omdat ze zich buiten eens goed kunnen laten gaan heeft en kunnen ontspannen.

Montana: L1

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:55

Heel veel overgangen rijden, zoals velen voor mij ook al hebben gezegd. EN ineerste instantie uit de mond blijven! Dus laat hem eerst maar eens met zijn hoofd in de lucht op je benen gaan reageren, pas als die reactie er is, kun je hem van achter naar voor gaan rijden en kun je dus meer nageeflijk gaan rijden.
Jip was vroeger ook zo, als je een tik met je zweep gaf, ging hij gewoon stilstaan, zo, boem pats, vanuit de (sukkel)draf die hij had, in de ankers en dan moest je ook drie of vier keer slaan voordat hij weer naar voren ging, en ondertussen met een been naar je zweep slaan. Door heel veel overgangen te rijden en heel consequent te zijn in het gebruik van je benen, moet het beter kunnen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 20:57

Dat eerste doe ik dus ook, want hij kruipt graag achter de teugel. Ik wil hem eerst goed naar mijn hand toe rijden, pas dan kunnen we wat. Als ik hem helemaal oppak loopt ie opgekropt bovenin, zonder dat ie wat doet verder.

Het is alleen niet mijn paard en de eigenaresse houdt er weer andere methodes op na, maar hier staan wel een paar goede tips tussen Lachen

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 7 bezoekers