mijn paard doet soms zijn hoofd omhoog tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
winona
Berichten: 2
Geregistreerd: 31-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-01 14:29

hij loopt dan afentoe aan de teugel en doet dan afentoe ineens zijn hoofd omhoog, moet ik dan een ophouding geven of een echte ruk, of wat?
weten jullie een oplossing?

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 14:39

Mijn paard heeft hier ook last van, en dan vooral op de rechterhand. Zij houd nl. het bit vast (links) en neemt dus op de linkerhand een stelling naar rechts aan. Op de rechterhand probeert zij er dus onderuit te komen door het bit vast te pakken en haar hoofd omhoog te gooien. Wat ik dan doe (het ziet er wel echt dom uit) is me armen eerst naar voren steken zodat ik geen contact meer met de mond heb en drijven. Omdat ze hierdoor het bit niet meer vast kan pakken heeft ze niets om op te gaan hangen en ook geen reden meer om haar hoofd omhoog te gooien. Zodra zij het bit dus weer los laat zet ik er gelijk op een volte en rijd weer normaal verder. Ik doe dit nu een aantal dagen zo en iedere dag doet ze het steeds minder. En dan natuurlijk gaan werken aan de oorzaak waarom ze het doet...............!!!

Succes!

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 14:39

hoi,

mijn paard doet exact hetzelfde.
ik probeer dit altijd gewoon te negeren, gewoon doorrijden en rustig met 2 handen vragen.
geef er beslist geen ruk aan want dan maak je hem alleen maar bang.
been blijven geven en vragen en hem desnoods op de volte zetten.
ga proberen of je hem voor kunt zijn, is niet gemakkelijk dat weet ik, maar op een gegeven moment ga je het wel aan voelen.
op dat moment geef je been en sluit je je handen.
bij mij heeft dit echt geholpen.
krijg je hem echt niet meer naar beneden dan zet je hem stil en probeer je hem rustig weer aan de teugel te krijgen, maar doe dit alleen als je hem echt niet meer naar beneden krijgt.
laat nog even weten of je er iets aan gehad hebt.

marianne

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 14:47

Misschien de paardentandarts er een keer bij laten komen!!!!!!!!!!!!!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 22:36

Je paard heeft of een gebitsprobleem of te weinig vertrouwen in je hand. In het laatste geval (eigenlijk nooit) moet je zeker geen rukken enz. gaan geven.
Na 1 ruk moet je weer drie weken heel voorzichtig rijden voor je hetzelfde vertrouwen terug hebt, bij wijze van spreken.

Het is een kwestie van vertrouwen, dus heb geduld, en misschien ook van balans (is het een jong dier?) dus ik zou gewoon negeren en doorrijden.

Volgt ze normaliter je hand? Zoniet, werk daar dan aan om de aanleuning en het vertoruwen in je hand te verbeteren.