Te groot bit: waar leidt dat toe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Te groot bit: waar leidt dat toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 15:56

Ik heb andersmans paard gereden met een te groot bit. Het was een dubbelgebroken watertrens die aan beide kanten erg uitstak. Het paard wilde nooit echt goed het bit aannemen, zou dat komen door een verkeerde drukverdeling van het bit in de mond? Met dat grote bit ben ik maar nooit echt gaan werken, bang dat het een verkeerde inwerking zou hebben.

Dit paard rijd ik nog niet zo lang, en gelukkig heeft de eigenaar (op mijn verzoek) dat grote bit vervangen voor een kleinere. Een enkelgebroken bustrens. Maar heeft het rijden met een groot bit blijvende gevolgen, bijvoorbeeld dat dit paard een goed passend bit nog steeds moeilijk aanneemt? Nu, met dit kleinere bit dat wel goed past, ga ik toch wat serieuzer rijden, maar ik vroeg me dus een paar dingen af.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:41

een te groot bit lijkt mij zo wie zo niet prettig voor een paard. Het bit kan alle kanten op. (schuift door de mond en ligt dus NIET stabiel in de paardenmond) Ik denk dat je zo snel mogelijk een goed passend bit moet gebruiken. een te groot bit vind ik persoonlijk niet echt paard(mond)vriendelijk.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:44

die knobbels van de losse schakels van het gebroken bit, liggen zo niet meer op de tong, maar al gauw op de lagen. Zeker als je een bocht door wilt en het paard niet helemaal met het been stuurt, zal je het bit gauw gevoelig verkeerd in de paardenmond hebben liggen.
Ik vind het geen wonder dat een paard zo'n bit niet wil aannemen.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 19:58

Jovanny schreef:
Ik denk dat je zo snel mogelijk een goed passend bit moet gebruiken.


Die is er gelukkig al! Kan nu pas echt goed aan de slag gaan met het paard i.p.v. alleen wat rondjes door de bak hobbelen. En idd, het ontspannen ging erg moeizaam, daarom vroeg ik maar niet teveel aan haar. Hopelijk loopt ze met het nieuwe bit meer ontspannen (dat zal best wel)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:23

Ik denk dat ik weet over welk paard dit gaat.
Laat ik het zo zeggen... het paard is heel gevoelig in de mond en een te groot bit verergert dit alleen maar.
MAAR... het paard kan zeker wel veel meer dan rondjes in de bak hobbelen. Want het paard neemt het bit zeker wel goed aan, mits ze goed aan het been is. Dit paard is zeer loperig en daarom heb je snel de neiging je been af te steken, maar loperig zijn is niet hetzelfde als aan het been zijn. En het paard kan dus heerlijk aan het been en aan het bit zijn.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:33

Sjonge jonge, lekker stomme eigenaren dan van het paard, hadden ze niet meteen een goed passend bit aan kunnen schaffen??? Boos!