probleem galop zonder zadel, +filmpje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:17

Hoi evaac.

Wat leuk dat je zoveel verschillende dingen met je (verzorg)pony doet!

Hier wat tips:
Wat mij direct opvalt is dat de pony niet goed aan het been is en dat je daar niet accuraat op reageert. Als je op het moment dat hij een beetje begint te bokken meteen been geeft en naar voren weg rijdt is het zo over en is er niet zoveel aan de hand. Ik zie in de rest van het filmpje ook een paar keer dat hij niet goed aan het been is. Hij galoppeert een paar keer half aan, maar toch maar niet. En zie ik het goed op 1:13 dat je daar je buitenbeen al naar achteren legt om aan te galopperen, en dat hij vervolgens nog een heel rondje draaft? Dat is niet acceptabel. Hier moet je echt wat aan doen, het zal bij de dressuur en springen ook opspelen. Wat als je een keer op een hindernis afrijdt die hij een beetje spannend vindt? Zodra jij been geeft moet hij zich niet bedenken maar meteen gáán.
Om een betere reactie op het been te krijgen moet je als eerste zelf een knopje omzetten en dit nooit meer accepteren. Ik zou zelf een spoortje omdoen maar als je dit niet wilt kun je ook een zweepje of een wat steviger klopje met je been gebruiken. Met een spoortje is het wel heel belangrijk dat je onderscheid kunt maken tussen drijven met je kuit en drijven met je spoor.
Je geeft eerst normaal kuit, bij geen of te weinig reactie (kritisch zijn) geef je hem een prik/tik/flinke klop (maar net wat je pony nodig heeft om wel flink te reageren). Zorg dat je op dat moment niet remt met de teugels en zelf meegaat in de beweging naar voren. Dan mag je best even belonen met je stem, laat hem even voorwaarts gaan en neem dan voorzichtig terug. Herhaal dit tot hij wel op de simpele kuitdruk reageert. Blijf vanaf dan op je hoede, zodra de reactie minder wordt meteen weer corrigeren.
Verder zie ik ook dat je wat naar voren schuift, een beetje dicht bij de schoft komt te zitten, en de teugels wat strak houdt. Dit gaat wel samen met je andere probleem. Maar als je wat meer naar achteren op de rug gaat zitten zit het voor jullie allebei prettiger. En de teugels heeft m.i. met wat spanning van jouw kant te maken. Het is soms moeilijk de teugels los te laten als je het spannend vind, maar als je beseft dat de oplossing juist in voorwaarts rijden ligt moet je dat soms eerst met je verstand doen, en later volgt de reflex vanzelf.

Heel veel plezier nog samen!

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3


xmaudieee
Berichten: 89
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:45

Als hij nergens pijn heeft, is dit gewoon klieren & moet je meteen consequent zijn. Niet de ene keer wel straffen en de andere keer niet, daar snapt je paard niks van. Als hij dit doet, een flinke schop geven en verder galopperen

Succes !

hafamaz
Berichten: 85
Geregistreerd: 10-11-12

Re: probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:32

oh wat vervelend zeg dat hij dit doet,
vind dat hij in draf ook niet erg ontspant, dus ergens vermoed ik toch dat het "verzet" is dat uit zn rug komt. aangezien hij zn rug ook niet ontspant in welke houding hij nu loopt.
ik zou even een aantal longeer sessies gaan houden en dan lekker lang en laag laten lopen.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:21

Op het filmpje was het eerste dat me opviel dat je nogal ploft op z'n rug.
Ook bij de galop vind ik, probeer je bekken te kantelen en mee te gaan met de beweging, naar achter zitten kan veel helpen!
Misschien vind je vzpaardje het niet zo fijn als je zonder zadel rijd doordat je zo 'bonkt' op z'n rug..?

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:42

Wat ik niet snap is dat je dit wíl met een paard wat met een volledig weggedrukte rug loopt. Dat kán imo gewoon niet. Netjes je paard opleiden zou hier zijn: al lichtrijdend je paard rustig VWNW uitnodigen, zodat hij lekker in balans op eigen benen kan gaan lopen en zichzelf kan gaan dragen en los door het lijf kan gaan bewegen. Paard draagt gewoon niet, en kan daardoor ook gewoon niet lekker lopen. Snap werkelijk niet dat je wil gaan doorzitten op een paard dat zichzelf nog niet draagt , laat staan dat je er zónder zadel op gaat zitten.

En natuurlijk gaat het dier bokken: het loopt of met een weggedrukte rug, óf je trekt zijn hoofd naar zijn borst ( nee, dit doet hij echt niet zelf..)

Dus gewoon terug naar de basis: aan een wat langer teugel VWNW, lekker draven, overgangen maken, je paard meer op het achterbeen zien te krijgen, met een dragende ipv weggedrukte rug. En áls je paard dan lekker loopt....dan maar eens opnieuw kijken of het rijden zonder zadel nog een probleem is.

Denk het niet eigenlijk ( want wat ook zo is: een paard wat zichzelf draagt, is ook een paard wat veel makkelijker te zitten is..!)


Iedereen een Connemara!!


.

Gineke
Berichten: 368
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:31

Eens met een aantal dingen die hierboven al gezegd zijn. Zonder het al te vervelend te bedoelen: je rijdt gewoon niet goed genoeg en je doet je paard pijn.
Hij kan niet ontspannen want je benen, je zit én je handen werken hem ontzettend tegen.

Als je dit echt wilt oplossen, kan je er ten eerste vanuit gaan dat hij wèl pijn aan zijn rug heeft als je er zo op zit. Daar moet dus wat aan gedaan worden. Beter leren rijden, een onafhankelijke zit leren (neem zitlessen, bijvoorbeeld centered riding oid) en het paard rechtrichten lijkt me ook geen overbodige luxe.

Zeker niet het paard op zijn flikker geven als hij zo doet! Hij geeft alleen maar aan dat hij pijn heeft!

Spaar geen centen, maar mooie momenten.
En paarden.
Oh en misschien wel een beetje centen.

Photograph

Berichten: 1369
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:36

Ik zie dat je er niet vol voor gaat, en dat voelt hij. Je bent nog te onzeker om echt aan te galopperen en daardoor wordt hij ook onzeker, waardoor hij gaat stoppen.

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:28

Je zit hem gewoon in de weg.
Hij heeft al een paar keer eerder voorzichtig aan dat het hem niet bevalt.
Daarna rolt hij een paar keer op en toen wist ik allang wat er daarna zou komen.
Leg gewoon een goed bareback pad op zijn rug als je dit soort dingen wil doen.

Selina

Berichten: 14222
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:29

Iets zegt me dat na 5 jaar de problemen wel opgelost zijn :Y)

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:34

Oh haha _O-

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:36

Wat een zoet, lief, braaf paard...!

Je verlaat af en toe de rug van je paard en op plm 1 minuut als je dier iets vertraagt
(...al dan niet omdat jij dat vroeg...)
kom je te ver naar voor te zitten.

En de zoeterd zet jou dan weer terug naar achter.

Een stevige (= dik, verend) barebackpad kan dit oplossen als je het vervelend vindt, of een goed zadel.

Uiteraard je eigen core spieren sterk maken en je bovenlichaam lang en omhoog dragen helpt ook.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Re: probleem galop zonder zadel, +filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:42

Topic is vijf jaar oud!!!!!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:54

bigone schreef:
Topic is vijf jaar oud!!!!!

Vandaar dat ik het topic maar op slot zet :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers