Alle RT problemen kunnen worden opgelost!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:22

ja ik ging net naar mijn pony en bedacht toen nog iets over dit onderwerp. Elk paard/pony heeft een eigen karakter en zo ook wat hij/zij leuk vind.
Koopt iemand een paard om mee te dressuren maar het dier wil eigenlijk alleen lekker buitenrijden dan krijg je ook snel RT problemen. Als je een RT probleem hebt kun je denk ik het beste eerst om advies vragen aan een instructice en is goed naar jezelf kijken. Misschien eens iemand anders op je paard laten rijden. Maar vergeet ook niet alsnog naar het paard zelf te kijken: heeft ie geen gezondheidsproblemen, ligt het zadel wel lekker? etc. En is het gebruiksdoel wat ik wil wel wat mijn paard wil?
Dus als je altijd dressuurt in de bak en het gaat nooit echt lekker, maak eens een buitenrit of zet een hindernis neer en misschien kom je erachter dat je paard dan opeens wel ontspant.

Ik heb ditzelfde probleem gehad met mijn vorige pony, ik wilde dat ze de oefeningen (dressuur) goed uitvoerde en zij wilde alleen maar hard rechtuit. Het enige wat ik haar heb kunnen leren is perfecte changementen (dan mocht ze galopperen en deed ze alles voor je)
Wijken of achterwaarts heeft ze nooit goed gedaan, altijd in staking.


gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:36

vind het allemaal maar een beetje vaag.. er zijn zoveel paarden waar het rijtechnisch ff nie helemaal lekker mee gaat.. en zo lijkt het alsof als je een rijtechnisch probleem hebt je ineens een'onkundige' ruiter bent..
op mijn paard heb ik nognie al het gevoel en heb ik een paar problemen..
maar ik vind dat ik het tot nu toe erg goe doe.. aangezien hij jarenlang in de manege liep en nog nie op je been reageerde of wa.. ik neem me tijd om alles te leren.. en echt.. ik ben geen goeie ruiter Haha! maar ja.. iedreen moe nog leren he Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:28

In principe ben ik het redelijk met de stelling eens, maar daarbij wel de aantekening dat het ook om de combinatie moet gaan. Niet iedere ruiter kan met elk paard verder komen en het paard met veel enthousiasme aan het lopen krijgen.

Dat is ook altijd mooi om te zien bij de top-ruiters, zoals een Anky v. Grunsven. Die zal zelf heel erg goed kunnen rijden, maar ze kan toch echt niet met elk paard op internationaal niveau rijden en dan bij de top 5 blijven.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:01

Aqua8horse schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat alle RT problemen kunnen worden opgelost met gezond verstand!

Je stelling is maar half, je gaat namelijk totaal voorbij aan de motorische en psychische controle die de berijder nodig heeft om de bedachte oplossingen in praktijk te brengen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:12

hé romkabouter, hier wilde ik het net ook over hebben...
Ik merk dat mijn lichaam soms niet gehoorzaamd aan hoe ik wil dat het reageert. Alleen al een totaal onafhankelijke zit, wat een voorwaarde is om echt ver te komen in de dressuur is erg moeilijk... Elke verkeerde aanspanning of ontspanning is een belemmering. Daarbij moet je ook nog eens goed voelen wat je paard onder je doet en leren hier vlot en op een goede manier op te anticiperen....
Misschien als je een super ruiter bent, kun je alle rijtechnische problemen overwinnen, maar een gewoon alledaagse hobbyruiter zonder een overschot aan talent... Zal het er nog flink moeilijk mee hebben.
Dat merk ik zelf elke keer dat ik rijd... En dan ben ik blij dat ik het in elk geval nog merk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:17

Romkabouter"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat alle RT problemen kunnen worden opgelost met gezond verstand!

Je stelling is maar half, je gaat namelijk totaal voorbij aan de motorische en psychische controle die de berijder nodig heeft om de bedachte oplossingen in praktijk te brengen.
[/quote]

Citaat:
Aquahorse, het kan niet alleen met gezond verstand. Je moet ook kennis van zaken hebben, ruitergevoel en een goede gecontroleerde zit.
Zonder dat lukt het je echt niet om alle problemen op te lossen


Was dus meteen in het begin al opgemerkt Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 19:24

Je moet voor je een probleem wil gaan oplossen wel weten wat de oorzaak is. Die oorzaak kan je met logica eenvoudig beredeneren. Dan kan je uiteraard met je gevoel en rijtechniek het probleem gaan bestrijden. De stelling is bedoeld voor het herleiden en signaleren van het probleem en de oorzaak. Die handleiding heb je nodig om doormiddel van je gevoel, kennis, karakter en menselijke hulpen het probleem het hoofd te kunnen bieden. Dat is in deze topic al vaker genoemd en daar ben ik het helemaal mee eens

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:30

Er kunnen ook nog best twee verschillende oorzaken uit een redenering vloeien, wat dat betreft schiet dat niet zo op. Er zijn meestal ook meerdere oplossingen mogelijk (zoals in de wiskunde een tweedemachtswortel b.v.). Een groot aspect van RT-problemen is dan ook de diversiteit van oplossingen Lachen

Wat maakt dat de stelling wel goed is (ff dat ruitergevoel e.d. weggelaten), maar niet dat er maar 1 goede weg is.
Dit maakt paardrijden juist zo leuk Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:30

Beperkingen in kennis en kunde zorgen er al snel voor dat er delen van de logica over het hoofd worden gezien. Daardoor is de logica voor iedereen anders en daarmee dus ook de gedachtengang waarmee de oorzaak gevonden moet worden. Als je logica wilt hanteren, dan moet je weten welke beweringen er "waar" zijn, anders schiet je geen stap op.
Denk maar eens aan de drogreden "hij doet het niet".

(PS je hebt logica en logica, ik heb het over zuivere logica)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 10:06

Voor mij is het oplossen van problemen een logica(net zoiets als wiskunde) En iets wat logica is werkt. Ik blijf van mening dat je dat nodig hebt om de oorzaak op te sporen van een probleem. Door logica maak ik het voor mezelf inzichtelijk. Hoe je daarna het probleem gaat oplossen(= de oorzaak wegnemen) is een heel ander verhaal. Dat is ook niet wat ik bedoelde met deze stelling. En inderdaad je kan dingen zoals Romkabouter ook al zegt op verschillende manieren oplossen. Net als bij wiskunde: je zoekt het probleem en past de juiste formule toe. Hoe juist de keuze is hangt af van de kundigheid van degene die het uitvoert en ook zeker van zijn kennis en zijn emoitionele beleving. Voor het oplossen van problemen zijn dus verschillende mogelijkheden. En Lovely, ik heb het denk ik over een logica die al het technische aan paardrijden kan verklaren en herleiden. Dus waarom gebeurt dit en waarom doet het paard dat. Dat is voor mij inzichtelijk en daarom stel ik dat je alle bewegingsproblemen(uiteraard geen medische afwijkingen) op een logische manier kan oplossen. Dus niet een slof zomaar gebruiken omdat het paard zijn hoofd omhoog doet. Ik heb het dus zeer zeker over een andere logica. Om even op dit voorbeeld door te gaan, ik ga dus eesrt na waarom dat paard dat zou kunnen doen en dan ga ik kijken hoe ik dat rijtechnisch zou kunnen oplossen. Ik hoop dat ik nu wat beter heb kunnen uitleggen wat ik bedoel.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:34

Dat zeggen Lovely en ik ook Aqua, maar ook dat die logica voor iedereen anders kan zijn. Met als gevolg dat er ook meerdere oorzaken voor hetzelfde probleem gevonden worden. En dan heb je daar dan nog eens verschillende oplossingen voor Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:38

Maar die logica krijg je ook als je meer paarden gaat rijden.
Ik weet dat dat niet voor iedereen haalbaar is, maar je leert dan vanzelf logica. Redeneren in waarom een paard iets doet, niet doet.
Ze doen dat niet zomaar, maar door een rede.

Want elk paard is anders en doet iets niet wat jij vraagt, voor jou dan te ontdekken waarom het niet gaat.
Dit ontdekken doe je dan samen met je instucteur en dan kom je er snel genoeg achter wat je anders moet doen en vaak merk je dan ook al meteen verbetering.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 13:45

Ben ik het ook weer mee eens. Toch denk ik voor veel mensen dat paardrijden niet ook iets logisch is. De problemen die ik tegen kom geven dat aan. En als je dat niet ziet is het ook moeilijk om een probleem op te lossen, helemaal als het een wat ingewikkelder probleem betreft.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:48

klopt, dat kom ik dan ook weer tegen in de paarden die verkl**t waren.

Maar hoe ging dat gezegde ook weer je hebt paarden mensen en mensen met paarden Lachen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 13:51

Romkabouter schreef:
Dat zeggen Lovely en ik ook Aqua, maar ook dat die logica voor iedereen anders kan zijn. Met als gevolg dat er ook meerdere oorzaken voor hetzelfde probleem gevonden worden. En dan heb je daar dan nog eens verschillende oplossingen voor Haha!


Ik begrijp jullie dan denk ik niet goed. Met wat je nu schrijft, bedoel je dan dat er verschillende logica's zijn? Iets wat logisch is, is voor mijn gevoel gewoon logisch. Zou je mij misschien willen proberen uit te leggen hoe je dan bedoelt dat een logica voor iedereen anders is.
Volgens mij is er ook maar een oorzaak, wat overigens wel kan ontstaan door een combinatie van verschillende factoren en waar ook meerdere oplossingen mogelijk zijn. Of bedoelen we uiteindelijk wel hetzelfde?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 13:58

runningkawa schreef:
klopt, dat kom ik dan ook weer tegen in de paarden die verkl**t waren.

Maar hoe ging dat gezegde ook weer je hebt paarden mensen en mensen met paarden Lachen


Ja, precies zo ging dat gezegde...en het is nog steeds actueel, denk ik.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:42

Aqua8horse schreef:
Iets wat logisch is, is voor mijn gevoel gewoon logisch.
Gevoelens hebben dus niets met logica te maken Knipoog
Daar wringt de schoen dus al een beetje.

Citaat:
Zou je mij misschien willen proberen uit te leggen hoe je dan bedoelt dat een logica voor iedereen anders is.

Ehmm....
Laten we aannemen dat we logica bedoelen zoals omschrijving 1 in de vandale:
Citaat:
juiste, rationele opeenvolging van oorzaak en gevolg


Ik neem nu als voorbeeld niet echt een probleem, maar wel een verschil in inzicht in rijden.

Stel ik wil een bocht in galop rijden met mijn paard. Simpel zou je zeggen. Ik probeer te beredeneren hoe ik dat moet doen.

Redenering 1:
Ik stel me zelf voor dat ik zelf iemand om mijn nek zou hebben. Als die persoon op rechts gaat zitten zal mijn lichaam proberen rechtsop te blijven en het zwaartepunt weer onder degene op mijn nek krijgen. Naar rechts dus.
Aldus maken wij een bocht naar rechts.
Op het paard zal het ook wel zo werken.
We stappen op, galoperen aan en bewegen horizontaal naar rechts (zonder naar binnen te hangen Tong uitsteken ) en verdomd het paard gaat rechtsaf! Logisch.

Redenering 2:
Ik stel me zelf voor als op een moter. Wil ik met mijn moter een bocht naar rechts maken, dan moet ik de moter de bocht in "duwen". Dit doe ik door de moter vanaf de linkerkant te "duwen". De moter gaat schuin liggen, ik zit aan de linkerkant om hem die bocht door te krijgen.
Aldus maken wij een bocht naar rechts.
Op het paard zal het ook wel zo werken.
We stappen op, galoperen aan en proberen het paard de bocht in te "duwen" en verdomd het paard gaat rechtsaf!
Logisch.

Probeer maar, beide systemen werken Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 21:42

Oke, Dank je wel Romkabouter, ik ga het zeker even proberen!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:37

Let me know Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:33

Pipo"]
[quote="runningkawa schreef:
Helaas zijn er teveel ruiters die denken alles zelf wel aan te kunnen leren.
Lees en huiver hier al op bokt.



Daar ben ik het helemaal mee eens, kan je vast nog wel een leuk boekje over schrijven.
[/quote]

dat dacht ik eerst ook maar na een paar weken was ik er wel achter dat dat helemaal niet kon dit had trouwens ook te maken met familieproblemen dat ik daardoor zo afstandelijk tegen iedereen deed maar nu krijg ik weer 3x per week les en ben er blij om!!! Bloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Firesolo13 en 18 bezoekers