Wat vind jij van Sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:02

Ik heb er zelf nog nooit mee gereden maar zoals hier al vaker gezegd is, ik heb er ook geen problemen mee mits ze goed gebruikt worden


Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:27

Ik rij meestal ook met sporen, maar ik ben hem ook verder an het beleren. Als je ze goed gebruikt is er niks mis mee. Ik ben hem nu aan het leren dat als ik mijn buitenbeen een stukje naar achter leg en hem dus een klein prikje geef dat hij in galop moet, dat vind ik beter dan dat je de hele tijd gaat zitten schoppen (met of zonder sporen)

Gezocht, verzorgpaardje omg. Eindhoven

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 10:53

zoals ongeveer iedereen al heeft gemeld, is er niets mis mee zolang ze maar gebruikt worden zoals het hoort en alleen als het echt nodig is.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:20

Zolang je weet wat je doet is er niets mis mee maar je moet ze niet zomaar gaan gebruiken. Je moet wel weten waar je ze voor gebruikt en hoe je ze moet gebruiken. Zelf rij ik er liever niet mee Haha!

Rona, Linanda en Oackly

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:36

ik houd mijn benen niet stil genoeg, da's een
maar ik vind het sowieso niet goed als ik sporen moet gebruiken bij mijn paard. dat is voor mij al een teken dat hij niet genoeg aan het been is en ik dat eerst moet wegnemen (de oorzaak), voor ik met die rommel begin, die hem dmv pijn vooruitdrijft.
als ik een spoortje moet gebruiken om hem te doen aangalopperen, is het mis, want dat moet hij op een lichte beendruk kunnen. kan hij dat niet, dan zit daar iets mis.

Enya - Daya :-)

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:16

Bij ons op de manege wordt de spoor vrij snel omgedaan, omdat ze vinden dat de manege paarden niet goed genoeg reageren, TE LANGZAAM gaan. Hoe vaak ik ook zeg, sporen zijn niet om je paard vooruit te prikken, maar om je hulpen te verfijnen. Dat schijnen mensen nog al eens te vergeten.

Maar wat iedereen in dit topic zegt, ben ik het dus ook mee eens, helaas is het in de praktijk niet altijd het geval.

Even voor de duidelijkheid, ik rij niet met sporen, niet omdat ik erop tegen ben, maar omdat ik vind dat ik mijn benen nog niet echt stil genoeg kan houden.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

interoza
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:16

ik ben het met de meeste eens je moet er mee kunnen rijden en puur gebruiken voor een extra hulp als hij net niet door komt bij het paard..maar niet lopen pompen met je been met die spoor in zijn buik.. daar stomp je het paard alleen maar mee af en zal hij op de duur geen reactie meer geven want door misbruik van je sporen ontstaat een eeltlaag onderhoudt zodat dat gevoelloos wordt..

verder beginners en mensen die emt hun tenen naar buiten stekken en alleen maar lopen te schoppen.. mogen geen sporen om het blijft een dier en wij moeten er zo nodig op gaan zitten en kunstjes met hun uitvoeren dus er meot op de eerste plaats wederzijdse communicatie zijn..

en met geduld kom je een stuk verder dan je paard in de krul te trekken, te schoppen en te slaan het blijven dieren.. dan is eht pure dierenmishandeling
x interoza

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:27

Ik loop gezellig met het hele zooitje mee Haha! : geen problemen met sporen mits ze goed gebruikt worden.

Had vroerg trouwens een meisje op stal met de stelling: ik slungel zo met mijn benen, daardoor kan ik geen duidelijke hulpen geven, dus hij reageert niet, daarom heb ik sporen om.

Vondt dat zo raar, leer dan eerst netjes zitten met je benen zodat je paard SNAPT wat je bedoeld, voordat je erin begint te porren met je onervaren pootjes.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 12:22

Jah idd ik vind het wel stom om ze alleen te gebruiken voor het paard vooruit te krijgen.
Ik vind gewoon voor oefeningen waar je heel veel been voor nodig hebt.
Je kan ze ook wel een beetje gebruiken om hem naar voren te krijgen maar eigenlijk het meest voor de oefeningen!

Sparrow

Berichten: 194
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:24

Een goede ruiter kan ook rijden zonder sporen of zweep! En aan kindjes die voor de lol of voor de sier met sporen rijden heb ik al helemaal een hekel.. En dat zegt dan dat ie "paardengek" is??

Alright then, I confess.. It's my intention to commandeer one of these ships, pick up a crew in Tortuga, raid, pillage, and plunder, and otherwise pilfer my weasley black guts out.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:39

ponyzotje schreef:
ik houd mijn benen niet stil genoeg, da's een
maar ik vind het sowieso niet goed als ik sporen moet gebruiken bij mijn paard. dat is voor mij al een teken dat hij niet genoeg aan het been is en ik dat eerst moet wegnemen (de oorzaak), voor ik met die rommel begin, die hem dmv pijn vooruitdrijft.
als ik een spoortje moet gebruiken om hem te doen aangalopperen, is het mis, want dat moet hij op een lichte beendruk kunnen. kan hij dat niet, dan zit daar iets mis.

even een lichte aanvulling:
Als je paard niet goed voor je been is kun je wel een spoortje omdoen, om hem daarna weer af te doen. Daar los je het probleem mee op namelijk. Dan is ie weer wakker geschud en zal beter reageren op je been.
Een spoor is bedoeld om je hulp mee te verkleinen! Niet om mee te vergroten. Ja eerst vergroot je de hulp, waarna je paard zo wakker is dat hij al op de minste aanraking reageert. Daar zijn ze voor bedoeld.
Ze drijven hem niet dmv pijn vooruit, maar maken hem gewoon wakker, waarna je nog minder hoeft te doen dan je anders met je kuit doet. Ik prik liever 1 keer met een spoor, dan dat ik 3 keer met mijn benen moet schoppen. Dat vind ik namelijk pas zielig.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:37

Ophelia"]
[quote="Feetje schreef:
Wieltjes zijn juist minder zielig!
Doordat de wieltjes wegrollen worden ze er niet ingeprikt zoals met gewone sporen!


Inderdaad. Als ik met gewone sporen rijd heeft mijn paard veel minder "respect" voor mijn been, met als gevolg dat ik m'n sporen op de verkeerde manier ga gebruiken. Met een wieltje heb ik m'n sporen amper nodig, dus echt alleen als het nodig is. Ik vind wel dat je pas met een wieltje moet gaan rijden als je weet waar je mee bezig bent, want bij verkeerd gebruik kan je je paard toch lelijk knoeien.
[/quote]




Ja hier ben ik het helemaal mee eens. Mijn pony is ongelooflijk lui. Als ik dan met wieltjes rijd, hoef ik hem maar een keer flink te rollen en daarna niet meer te prikken. Als ik gewoon van die normale sporen aan zou doen, zou ik hem veel eerder openhalen. Is al gebeurd namelijk en nu niet meer!!!!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:18

Ik ben niet zo´n sporen gebruik er eigelijk gebruik ik nooit sporen want ze lopen al allemaal goed Haha!
Ik vind dat sporen voor mij niet nodig is verder heb ik er weinig over te zeggen! Knipoog

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:25

sherwood schreef:
Ik prik liever 1 keer met een spoor, dan dat ik 3 keer met mijn benen moet schoppen. Dat vind ik namelijk pas zielig.


zeker waar. maar ach het gebeurt zoveel op manege dat die paarden er bv niet eens meer op zouden reageren. ik zou ze idd even aan en af kunnen doen, dat zou ie misschien doorhebben. ik hoef bij bepaalde paarden maar even de zweep te tonen, en dan gaan ze ook vooruit. dat dan ook liever. maar het kan idd ook met sporen.

Enya - Daya :-)

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:37

ik heb niks tegen sporen. ik gebruik ze zelf ook om de hulpen wat te versterken. Het werkt wel! Ik vind dat je ze alleen mag gebruiken als je je benen goed stil kan houden. zodat je niet constant met je sporen in de buik zit te porren.

.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:28

Ik gebruik zelf niet. Ik heb er ook niet op tegen als ze gebruikt worden als attentie om de kuithulp te versterken. Als ze gebruikt worden als prikkers soms tot bloedens toe, dan heb ik zeer zeker mijn twijfels en bedenkingen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:54

goed gebruiken ik gebruik ze zelf ook.
Maar niet dat ze harder of sneller hoeft te gaan .

ze gaat al hard genoeg.
ze won eerst ook van een paard dus.
Ik gebruik ze voor de zijgangen en de voltes en zo.
Er is echt niks mis mee.
En ik moet zeggen ze rijdt door de sporen veel beter.
:+: :+: :+: :+: :j :j :j :j +:)+ +:)+ :)) :))

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:54

goed gebruiken ik gebruik ze zelf ook.
Maar niet dat ze harder of sneller hoeft te gaan .

ze gaat al hard genoeg.
ze won eerst ook van een paard dus.
Ik gebruik ze voor de zijgangen en de voltes en zo.
Er is echt niks mis mee.
En ik moet zeggen ze rijdt door de sporen veel beter.
Lovers Lovers Lovers Lovers OK dan! OK dan! *LOL* *LOL*

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:55

goed gebruiken ik gebruik ze zelf ook.
Maar niet dat ze harder of sneller hoeft te gaan .

ze gaat al hard genoeg.
ze won eerst ook van een paard dus.
Ik gebruik ze voor de zijgangen en de voltes en zo.
Er is echt niks mis mee.
En ik moet zeggen ze rijdt door de sporen veel beter.
Lovers Lovers Lovers Lovers OK dan! OK dan! *LOL* *LOL*

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:48

Niets tegen sporen als ze goed gebruikt worden EN noodzakelijk zijn.
Ik vind dat je veel te vaak mensen ziet die met sporen rijden, terwijl het paard zonder sporen het net zo goed doet.
Sporen vind ik een hulpmiddel, dat pas gebruikt mag worden als je merkt dat je beenhulpen echt niet goed helpen (en dan inderdaad niet om ze vooruit te schoppen, maar het verduidelijken/verfijnen van hulpen)

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:38

Er ontstaan vaak misverstanden over sporen, je moet ze zien als een verlenging van je been net zoals een zweep een verlenging van je hand is. In de M1 zijn sporen verplicht, dit is ook iets waaraan je kan zien dat het niet slecht of strafbaar voor een paard/pony is wanneer iemand met sporen rijdt.
Ik vind wel dat een B-ruiter niet met sporen mag rijden omdat de basis eerst goed moet zijn om de sporen op de juiste manier te kunnen gebruiken.
TE vaak zie je op wedstrijden mensen rijden die bij het losrijden elke pas hun sporen in de buik van hun paard/pony prikken, WAAROM?!?! omdat ie niet doorloopt, daarvoor is je been. Eerst je been dan je zweep/spoor.

TIPTIPTIP: let erop dat je wanneer je sporen rijdt je altijd bij het poetsen controleerd ofdat er geen kale plekjes te zien zijn op de plaats waar je je sporen gebruikt. Als dit het geval is, doe een week geen sporen aan want zodra het een wondje word is het lastig te genezen!!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:42

Keesje schreef:
In de M1 zijn sporen verplicht, dit is ook iets waaraan je kan zien dat het niet slecht of strafbaar voor een paard/pony is wanneer iemand met sporen rijdt.
Ik vind wel dat een B-ruiter niet met sporen mag rijden omdat de basis eerst goed moet zijn om de sporen op de juiste manier te kunnen gebruiken.


Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie regelmatig B ruiters keurig met sporen rijden en Z ruiters waarvan ik bang ben dat het paard lek gaat.
Wie zegt dat de basis van een B ruiter niet goed is?

Don't dream your life, live your dreams!

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:46

gabyfedde"]
[quote="Keesje schreef:
In de M1 zijn sporen verplicht, dit is ook iets waaraan je kan zien dat het niet slecht of strafbaar voor een paard/pony is wanneer iemand met sporen rijdt.
Ik vind wel dat een B-ruiter niet met sporen mag rijden omdat de basis eerst goed moet zijn om de sporen op de juiste manier te kunnen gebruiken.


Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie regelmatig B ruiters keurig met sporen rijden en Z ruiters waarvan ik bang ben dat het paard lek gaat.
Wie zegt dat de basis van een B ruiter niet goed is?
[/quote]

je hebt helemaal gelijk, maar vaak zijn die B ruiters met andere paarden al veel verder in de sport of hebben meer ervaring of gewoon domweg: talent!
met een B-ruiter bedoel ik eigenlijk iemand die net van de manege komt en wat betreft die Z-ruiter klopt dat vind ik egt heel slecht!

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:34

Ja inderdaad.
Je hoort de pony dan bij iedere pas op een rare manier heigen{weet niet hoe het heet}.
Dat is ook bij het harder of zachter rijden.
Als die de arbeids draf moeten doen lijkt het net of ze de verzamelde draf doen.
Bij de B-ruiters zou er dan staan meer voorwaarts.
en ik rijd ook pas in de B maar toen ik mijn pony kocht kende ze niks.
Ze snapt nog niet alles zo goed en de sporen helpen soms.
Ik weet ook wel eerst kuit dan sporen.
Ik kan het geeneens de hele tijd die sporen er in prikken.
Ik kan wel merken dat als ik niet met sporen rij ze meer naar binnen valt.
Kan er nie goe bij.
ok al ben ikke bijne te groot.
Bietje kleine beenkes.
Dan helpen ze perfect voor mijn vurige welsh arabier.
Clown Lachen Haha! Knipoog Cool Tong uitsteken Lovers Bloos Bloos! *LOL* OK dan! Pling Vingers aflikken Clown Cheese!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:41

Je mag geen onnodige smileys gebruiken theunissen.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers