Wat vind jij van Sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Wat vind jij van Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 20:15

Wat vinden jullie van sporen?


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:19

niks mis mee mits goed gebruikt. meer zinnigs kan ik er niet over zeggen.

[o]

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:20

Eerst moest ik niets weten van sporen, maar aangezien mijn paard niet luistert naar het been (voor wijken enz) is het handig om de eerste tien min. met sporen te rijden, dan heb ik voor de rest van het uur er geen last meer van Haha!

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:21

Als je ze goed gebruikt is er niks mis mee

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 20:22

Als je ze maar goed gebruikt dan is er niks mis mee.
Maar wieltjes zijn wel zielig.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:23

Wieltjes zijn juist minder zielig!
Doordat de wieltjes wegrollen worden ze er niet ingeprikt zoals met gewone sporen!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:26

Feetje schreef:
Wieltjes zijn juist minder zielig!
Doordat de wieltjes wegrollen worden ze er niet ingeprikt zoals met gewone sporen!



ja idd. dat is echt een groot vooroordeel over sporen. Loopt er bij ons iemand met wielsporen door de stal, al die kinderoogjes er achter aan; ZIELIG zeggen ze dan. Terwijl ze blijkbaar nie eens weten waar ze t over hebben, want wielen rollen idd af, terwijl je met andere sporen, veel harder kunt prikken.

[o]

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:52

Feetje schreef:
Wieltjes zijn juist minder zielig!
Doordat de wieltjes wegrollen worden ze er niet ingeprikt zoals met gewone sporen!


Inderdaad. Als ik met gewone sporen rijd heeft mijn paard veel minder "respect" voor mijn been, met als gevolg dat ik m'n sporen op de verkeerde manier ga gebruiken. Met een wieltje heb ik m'n sporen amper nodig, dus echt alleen als het nodig is. Ik vind wel dat je pas met een wieltje moet gaan rijden als je weet waar je mee bezig bent, want bij verkeerd gebruik kan je je paard toch lelijk knoeien.

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:56

als het nodig is en zoals hierboven gezegd goed gebruikt worden heb ik er totaal geen problemen mee.
het fijne aan sporen is dat je je hulpen veel precieser kunt geven. ze zijn dus helemaal niet zielig
ik heb ze bij noury niet nodig, soms rijd ik hem met een zweep om iets actiever te maken

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:01

idd niks mis mee als je ze goed gebruikt. Je kan dan net even wat duidelijker en precieser inkomen

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:04

ik rij zelf echt niet met sporen en vind eigenlijk dat ze niet zomaar gebruikt mogen worden,
vaak zijn mensen te onervaren die ze gebruiken en hebben ze de sporen alleen maar om hun paard constant meet te porren,
kan ook heel kwaad worden als ik mensen dat zie doen,
je zou eigenlijk pas op een bepaald niveau met sporen mogen rijden,
zoals bij parelli, wat ik dus doe, een vorm van NH voor de mensen die nooit van parelli hebben gehoord, daar mag je pas in level 4 sporen gebruiken, en dan echt alleen om een hulp zo klein mogelijk te houden, en dus niet om lekker mee te gaan zitten porren

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:05

Niks mis mee, maar gebruik ze niet als je er niet goed mee denkt om te kunnen gaan! Ik vind ze zelf wel fijn, want dan kan je net je hulpen iets meer verfijnen en vaak reageren ze net iets sneller.

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:08

Inderdaad, zoals hier al vele malen gezegd is, ik heb er ook niets op tegen, mits het goed gebruikt wordt. Vandaag heb ik voor het eerst in 8 jaar met sporen gereden en ik merkte absoluut snellere reacties van men paard, dus wel super handig.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:21

Ik vind ook dat als de sporen in de goede handen terecht zijn gekomen en op de goede wijze worden gebruikt is er helemaal niks aan de hand.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:03

Dat zijn handige dingen maar je moet er wel mee kunnen rijden.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:14

verootjoo"]
[quote="Feetje schreef:
Wieltjes zijn juist minder zielig!
Doordat de wieltjes wegrollen worden ze er niet ingeprikt zoals met gewone sporen!



ja idd. dat is echt een groot vooroordeel over sporen. Loopt er bij ons iemand met wielsporen door de stal, al die kinderoogjes er achter aan; ZIELIG zeggen ze dan. Terwijl ze blijkbaar nie eens weten waar ze t over hebben, want wielen rollen idd af, terwijl je met andere sporen, veel harder kunt prikken.
[/quote]
het spijt me zeer, dit heb ik nu zo vaak gehoord, en de reden dat ze dus meer respect voor je been hebben is omdat ie SCHERPER is. Ja hij rolt, maar nee je gaat niet met je hakken op en neer bewegen, je gebruikt ze precies zo als een andere spoor, alleen minder hard natuurlijk. Ik bedoel d beweging in je hak is precies het zelfde, dus waarom zou die spoor dan zo mooi met dat wieltje wegrollen? Doet ie niet, alleen bij lichte aanraking doet ie dat. Bij de zelfde aanraking met een stompe spoor voelt het paard er nog minder van, dus reageert ie niet zo. Niks geen wegrollen van de spoor, maar gewoon nog beter gebruik van de ruiter, DAT is wat deze spoor vriendelijker maakt dan een andere. In handen van een zeer onervaren ruiter zijn deze sporen vele male scherper dan een stompe spoor.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van de grove wielspoor, maar niet omdat ie "weg rolt", gewoon omdat je je hulpen ze zo danig mee kunt verkleinen dat de hulp nauwelijks zichtbaar is. OK dan!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:18

ik weet niet hoe het bij jullie in nederland zit, maar hier in België is het verplicht met sporen te rijden vanaf midden, dit vind ik wel onnozel, sommige paarden hebben het niet eens nodig en hebben al genoeg aan een zweep, hoe zit dat eigenlijk bij jullie?

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:20

Hier is al heel aak over gesproken op Bokt.
Zoek voor de grap maar eens met de zoekmachine op sporen. Ik denk dat je dan een hoop topics tegen komt Knipoog

Om antwoord op je vraag te geven.
Ik heb geen probleem met sporen, mits ze verantwoord gebruikt worden.

Charaz

Berichten: 24257
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:31

Citaat:
uurlijk moet dat ook zonder sporen kunnen, maar je kunt je hulpen zoveel zachter en duidelijker geven met spoortjes aan. Denk aan het net aantikken van het paard met een spoortje, met je hele kuit zal deze hulp zoveel lomper en groter aan komen.
Natuurlijk moet je de spoortjes wel goed gebruiken, anders ben ik ook absoluut tegen sporen, maar bij goed gebruik hebben ze alleen maar voordelen en dan zie ik de nadelen er niet van

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:49

Als we alle topics over sporen zouden verzamelen zaten we zo onderhand al bij de 1000, geloof ik.

Sporen zijn er gewoon voor om je hulpen te verfijnen. Dat is toch wel algemeen bekend, dacht ik zo.

[RT] sporen

[VMR] Rijden jullie met sporen??
[VMR] Sporen?
[VMR] sporen?
[VMR] sporen
[VMR] sporen?
[VMR] Zweep en sporen
[VMR] sporen?
[VMR] sporen? sorry 2 keer geplaats!!!
[RT] Sporen?
[VMR] sporen?!
[VMR] met sporen rijden?
[VMR] sporen
[VMR] sporen=hoort bij uitrusting???!!?
[VMR] sporen.

Kleine greep uit de sporen topics. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:51

idd Lepeltje, ik was ook al van plan de zoekfunctie te gaan gebruiken.
maar je was me gelukkig voor Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:05

ik heb geen problemen met sporen MITS ze goed gebruitk worden!
Ik zie ook wel eens mensen rijden die maar blijven prikken dat vind ik tien keer niks,
maar als ze normaal gebruikt worden, om je hulpen te verfijnen dan vind ik er niets mis mee!

Dag lieve mama...

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:53

Niets mis mee, ook niets tegen wieltjes. Mits ze goed gebruikt worden natuurlijk.

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:13

nou ik heb niks tegen sporen zolang ze maar goed gebruikt worden.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:34

ligt eraan hoe ze gebruikt worden.
Al ben ik er zelf geen fan van


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Selina en 15 bezoekers