krijg ik het ooit door..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantalxoxox

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-12

krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:10

Hoi allemaal,

Ik ben 22 jaar en ben sinds een maand of 2 begonnen met paardrijden voor heen nooit gedaan, ik vind het echt super leuk!
ik ben nog steeds bezig om in draf te leren rijden, het gaat opzich wel goed maar ik blijf een beetje hangen op dit punt.
het wil me nog niet lukken om het paard in draf te houden ze stopt tussen door de hele tijd en ik zie het al wel aankomen waneer
ze wilt stoppen alleen het lukt me niet in die korte tijd haar weer in draf te krijgen. het sturen tijdens draf gaat al redelijk.
heeft iemand tips voor me?
en nog een klein ander vraagje..
het hoofdstel om doen heb ik nog soms problemen mee. ik vind het lastig om het bid in te krijgen het paard trekt snel haar hoofd weg iedere keer
zodat ik opnieuw moet beginnen misschien omdat ik nog iets wat onzeker daar in ben.. heeft iemand ook wat handige tips daar voor?

dankjewel allemaal!!!

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:12

Tijdens de draf goed aandrijven, hakken naar beneden en met je kuiten aanduwen :) Vooral niet hard gaan schoppen :P Zweepje kan ook wel helpen ;)
Hoofdstel leer je vanzelf! Kon ik de eerste 2 jaar ook niet :+ Als het paard zijn hoofd omhoog doet pak ik meestel wat brokjes of pak ik haar neus met mijn arm vast. (beetje moeilijk uit te leggen zo :') )

Anoniem

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:14

Gewoon blijven oefenen. Paardrijden is een ervaringssport, hoe langer je bezig bent hoe meer je leert. Kilometers maken dus, en vertrouwen houden dat het wel goed komt :)

Karin_vdB

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-05-10
Woonplaats: Pijnacker

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:17

Idd kilometers maken, soms duurt het jaren voor je iets echt helemaal onder de knie hebt.

Leedebee

Berichten: 2143
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:33

In draf kan je het makkelijkst drijven op het moment dat je "staat" bij het lichtrijden. En idd een zweepje wil ook wel eens helpen, soms is het feit dat je er een in je handen hebt genoeg voor het paard om door te lopen ;)

Hoofdstel:
Ik ga een poging doen om het uit te leggen hoe ik het doe (hoop niet dat ik het alleen maar ingewikkelder maak :+ )

1. Pak je hoofdstel in je linker hand en hou m vast aan het kopstuk (het deel bovenaan wat achter zn oren komt), hou m met de neusriem naar voren wijzend. Pak het hoofdstel met je rechter hand ongeveer in het midden vast (alles losjes bij elkaar).

2. Ga links van je paard staan bij zn hoofd, hou je rechter hand onder zn hoofd langs, boven op zijn neus (halverwege tussen de ogen en de neusgaten zeg maar). Zo kan je zn hoofd laag houden en heb je het hoofdstel al in de buurt.
3. Doe met je linker hand het bit in. (schuif met je rechter hand wat naar beneden als het bit te hoog hangt, maar hou nog steeds je hand op zn neus, zodat hij niet omhoog kan) Zodra hij zn mond open doet en je het bit in kan doen schuif je je rechter hand omhoog en kan je de rest van het hoofdstel achter zn oren doen.

En voila! :D

Paarden zijn vreselijk uitgekookt en hebben heel snel door wat voor geintjes ze kunnen uithalen ;) Laat je niet ontmoedigen en gewoon doorzetten! Het is even een handigheidje en dat leer je vanzelf!

Succes!

chantalxoxox

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-12

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:57

thanks voor de tip met het hoofdstel, ik doe het eigenlijk al op die manier, maar op een of andere manier lukt het me nog niet. uit eindelijk wel hoor naar 7 x proberen ofzo. maar ik heb er vertouwen in het duurt gewoon even maar komt goed.

Ik heb toevallig een zweep aangeschaft van de week, ik heb morgen weer les. ik heb een zweep van een meter en het is een dressuur zweep. in de winkel legde ik mijn verhaal uit en adviseerde ze die. mijn instructriese zei dat ik een zweep nodig had van een meter. ik hoop dat ik de goede heb gekochtt

Jorinda

Berichten: 13460
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 01:21

Hoofdstel vond ik de eerste jaren ook een ramp hoor! Dat is echt een kwestie van "oefening baart kunst"!
De draf is in principe hetzelfde verhaal. :j Zoveel mogelijk oefenen en het gaat steeds beter!

Derkie
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-12

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 01:27

Als paardrijden makkelijk zou zijn, zou het ook niet leuk zijn. :)
veel oefenen uiteindelijk word het een gevoels ding en merk je wanneer je paard tempo terug neemt.
Heel succes!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 02:04

Voor het draven; zitles nemen. Je bent beginnend en dat is echt heel moeilijk. Onbewust geef je veel meer signalen met je lichaam dan je wil. Een paard voelt alles, dus dat ze uit draf vallen is niet heel gek vaak.
Door zitles te nemen wordt je meer 1 met de bewegingen van het paard en leer je een onafhankelijke zit te krijgen.

Voor het hoofdstel indoen; als je wel weet hoe het moet? gewoon doen, niet twijfelen. Zodra een paard jouw onzekerheid ook maar 1 sec voelt kan het over zijn. Is niet bij alle paarden zo, maar voor jou is het belangrijk om alleen te denken; ik GA het hoofdstel nu in doen, klaar.

Paardrijden is niet makkelijk zoals gezegd, maar een goede basis is alles. Juist het blijven ontwikkelen en leren is zo leuk.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:36

Tuurlijk krijg je het uiteindelijk door. Feit is dat het als je ouder bent nu eenmaal moeilijker te leren is. Dat geeft niets. Gewoon blijven oefenen en rustig en ontspannen blijven. Ik neem aan dat je op een manege rijdt. Misschien kan je eens kijken of je op een ander paard kan die een andere manier van lopen heeft. Dit kan ook zo maar al heel veel schelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:51

Joh, ik rij al vanaf mijn 7e (ben nu 34) en denk hetzelfde wat jij denkt ook nog regeplmatig. Is vast niet wat je wilt horen denk ik :+ maar paardrijden is gewoon erg moeilijk. Dat maakt het wel heel leuk!

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:55

Gewoon veel oefenen en belangrijk!!! op verschillende paarden rijden en verzorgen..

Iedereen worsteld het eerste jaar denk ik met zadel hoofdstel en het lichtrijden en de evenwicht in galop.

Soms heeft het paard natuurlijk ook niet alles mee !! Op de manege heb je niet de fijnste paarden wel de rustigste haha waardoor ze sneller weer terug naar stap gaan.
Goed been houden, klein tikje met zweepje als hij niet op kuitdruk reageerd en i.i.g. niet aan je teugels trekken.

Gewoon blijven oefenen!! Bij paardrijden ben je nooit uitgeleerd!

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:56

door blijven gaan en de moet niet opgeven!
voordat je een beetje kunt paardrijden ben je echt wel 2 jaar verder :)

floor69
Berichten: 103
Geregistreerd: 16-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:18

Beste Chantal,

Ik ben nu 43 en ik heb sinds een jaar les en ik kan je zeggen: ik kan steeds meer, maar ik merk ook bij steeds meer dingen wat ik nog niet kan en weet.
Ik herken precies dat het paard niet in draf blijft, omdat je niet genoeg drijft; bij mij moest de juf er met de longeerzweep achteraan om het paard in draf te houden ~~}> ! Dus precies wat de anderen zeggen: veel doen en 2 maanden is nog niks (een jaar ook niet ;) ).

En het hoofdstel omdoen, daar zijn sommige paarden gewoon lastig mee, ik heb meegemaakt dat ze hun hoofd omhoog doen, dacht ik slim te zijn, bankje gehaald, schopt ze gewoon het bankje kapot }:0 , lekker dan! Dus gewoon volhouden en vooral de baas zijn!

Veel rijplezier en echt, het heeft tijd nodig.
Groet,
Floor

chantalxoxox

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-12

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:42

dankje voor al jullie reacties! ik kom net terug van paard rijden en het ging al weer een stuk beter!
het hoofdstel om doen ging eigenlijk direct goed, ik kwam ook een stuk zelfverzekerder over.
Het rijden ging ook al beter, ik leerde vandaag lichtrijden op het juiste been en volgens de leraares deed ik
dat meteen goed en bleef dat goed doen. nu ik vandaag mijn zweepje gebruikte bleef het paard de hele tijd in draf!

Nogmaals bedankt, ik ben een stuk zekerder van mezelf door jullie reacties!

Cindy1988
Berichten: 43
Geregistreerd: 31-07-12

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:23

Als je voelt dat je paard terug begint te vallen in tempo, aandrijven, en ook een reactie 'eisen'. Been eraan = voorwaarts.
Verder, oefening baart kunst! ;) succes

vrijepaarden
Berichten: 53
Geregistreerd: 01-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:48

Inderdaad zoals velen hier al schrijven: veel ervaring opbouwen door het veel te doen. Paardrijden is moeilijk dus duurt het lang voordat je het kan. Ik ben zelf niet zo van de zwepen voor een beginner. Dan worden het al snel onterechte sla stokjes. Want vaak ligt het niet zozeer aan het paard dat hij niet doordraaft maar aan het niveau van de ruiter. Dat is niet erg, je moet het nog leren. Niemand kan ook meteen de flikflak turnen.
Aan leerlingen vertel ik: zoek naar een manier van rijden die het paard geen pijn doet maar waarbij je door respect en consequent zijn samen groeit. Dat begint met een goed getraind paard en goede lessen. Ik start altijd met minstens 20 zitlessen aan de longe waarbij ik het paard eerst zelf stuur op stemhulpen. Ik zeg dus stap, draf, galop en het paard reageert op mijn stem. Zo leren ruiter en paard samenwerken op een paardvriendelijke manier. De ruiter kan zich eerst volledig concentreren op goed zitten en tempo leren aanvoelen. Dan pas gaan we oefenen op geven van de hulpen en als de zit goed is en de hulpen goed gegeven worden, mag de ruiter de teugels nemen. Je leert gymnastiek oefeningen te doen waardoor je onafhankelijk gaat zitten en als je zit goed is en de basishulpen ook, dan gaat de longe er af. Het leuke is dat je zo een super basis creeert en daarna gaat het echt leren paardrijden veel sneller. Ook daar ga je regelmatig weer terug aan de longe om je echt helemaal te concetreren op de zit. Onze paarden worden steeds bij gereden door een ervaren ruiter. Daardoor blijven ze scherp aan de hulpen.

Geduld en oefefen dus en met een goede begeleiding kom je dan steeds verder.

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:20

Het hoofdstel is al uitgebreid uitgelegd.

voor het draven kun je misschien aan een longeerlijn dat iemand vanaf de grond hem tot draf aanzet en hem daar houd, dan kun jij voelen, en balans vinden, daar kun je al veel mee als die 2 dingen goed gaan! :)

Mir_horses

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Papendrecht

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:28

Fijn dat het al beter ging. Een zweep hoef je niet bij elk paard te gebruiken, soms de zweep al bij je hebben werkt voor sommige paarden al prima ;). Een meter is trouwens prima, dan hoef je je hand niet teveel te verplaatsen om een tikje bij te geven.
Succes hoor!

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:32

Ja gaat zeker goed komen, kilometers maken is de enige tip die ik je kan geven.

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:19

Ach..rijd ook heel lang, en met mijn bijrijdpaard heb ik dus dat ze steeds terug valt in de galop.Dat moet ik steeds voor zijn, soms lukt het, soms niet. Ik denk ook nog regelmatig of ik het ooit allemaal door krijg. Leuke van paardrijden: je leert elke nog bij. Je raakt dus nooit uitgeleerd. Veel paardrijden, en als het kan een bijrijdpaard zoeken, leer je ook veel van!

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:23

wat tof dat je bent gaan rijden..! En het komt echt wel hoor. Het is misschien handig om ook eens op een ander paard te stappen, als je eenmaal je balans etc. hebt, want niet elk paard heeft dezelfde aansporing nodig.
Kan me indenken dat het leren op latere leeftijd was lastiger is dan als je bv 10 bent...maar het komt echt wel hoor!
success :)

LadySpring
Berichten: 119
Geregistreerd: 26-07-12

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:20

Houd je het halster om het hoofd van het paard? Heb je les?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:27

MIsschien heb je hier wat aan?


chantalxoxox

Berichten: 55
Geregistreerd: 29-07-12

Re: krijg ik het ooit door..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 15:38

Ik heb les in een manege ja, en ik houd het hoofd vast zoals hier bove al door iemand is uitgelegd. en het lukt me al. ik ben gewoon te ongeduldig, omdat ik het zo leuk vind wil ik het gewoon graag leren. maar ik weet dat ik geduldig moet zijn. en heb inmiddels nadat ik deze topic maakte al veel lessen gehad, en het hoofdstel omdoen gaat prima nu. en thanks voor dat filmpje! ik heb er inderdaad een heleboel bekeken en heb er echt wat aangehad!