Kop omhoog help...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Kop omhoog help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 17:10

Hallo, sinds 2 weken heb ik een bijrijdpaardje die ik 1 keer in de week doe ,op zaterdag, en over tijdje misschien nog 1 dag erbij.

Het is een erg leuke pony.
Heeft vroeger in de L gelopen bij zijn vorige bazin.
Nu wordt die bereden door veel verschillende mensen(kinderen). Waaronder de zoons van haar die nog vrij jong zijn c.a 10 jaar oud :)

ik merk tijdens het rijden dat hij vooral in draf en stap zijn hoofd omhoog doet. Het maakt niet uit of ik wel of juist geen druk op de teugels houd. Hij doet het elke keer.
Mij is verteld, dat hij rugproblemen heeft (gehad) door een verkeerd zadel.
Maar ik heb ook het verhaal te horen gekregen dat hij vroeger vaak in zijn mond werd getrokken ( of dit waar is, geen idee).

Nu is mijn vraag hoe ik dit kan oplossen.
Ik heb niet het idee dat hij zijn rug weg drukt of wat dan ook, en kauwt/speelt met zijn bit tijdens het rijden. Soms voel ik dan ook dat hij zijn rug bol maakt ;) (vooral in galop, dan vind ik hem wel fijner lopen, alleen valt die nog wel vaak terug uit de galop, dat elke keer onverwachts is).

Hier 2 foto's ervan.. btw let niet op mijn kop :')

Moet ik hiervoor hulpteugels gebruiken? Of belast ik zijn rug daardoor alleen nog maar meer?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PRNNE3W4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MSHTQRJ6.jpg


p.s ik ga zowiso lessen met hem.. alleen dat gaat nog wel paar weken/maanden duren.

en ik weet niet of ik met hulpteugel mag rijden van de eigenaar. Liever heb ik zonder natuurlijk :) hij kan mij ook uitproberen zijn, maar vind dat wel een rare methode :')


Anoniem

Re: Kop omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:13

Ik vind die foto's er niet echt lekker uit zien, pony lijkt nog steeds pijn te hebben. Ik denk dat deze pony meer baat heeft bij een osteopaat ofzo. Daar kun je rijtechnisch wel wat aan doen, maar dan moet je echt heel goede begeleiding hebben.

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Kop omhoog help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:15

is het een ruin of merrie
deze komt me heel bekend voor

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:16

Hoe draaft de pony met zonder iemand op zijn rug?

Heb je hem al geprobeerd te longeren? Is zijn hoofd dan lager ingesteld?

Onze mooiste ervaringen zijn onze stilste momenten.
Y;(

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Kop omhoog help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:20

Is hij wel eens naar de tandarts geweest?
Ligt het zadel nu wel goed?

Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 17:21

Joolien schreef:
Ik vind die foto's er niet echt lekker uit zien, pony lijkt nog steeds pijn te hebben. Ik denk dat deze pony meer baat heeft bij een osteopaat ofzo. Daar kun je rijtechnisch wel wat aan doen, maar dan moet je echt heel goede begeleiding hebben.



Jep dat dacht ik al -O-
Schijnt wel een meisje te zijn die hem ook rijdt, die hem wel fijn laat lopen.. maar heb dat nog niet gezien.
Jaa, daar zat ik ook aan te denken ja. Maarja, denk niet dat de eigenaar daar geld voor heeft -O-

Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 17:22

little_birdy schreef:
is het een ruin of merrie
deze komt me heel bekend voor



ruin. Le matsjo B heet hij.

Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 17:23

Gemmeke schreef:
Hoe draaft de pony met zonder iemand op zijn rug?

Heb je hem al geprobeerd te longeren? Is zijn hoofd dan lager ingesteld?



nopes. Nog niet geprobeerd, maar ik doe hem nog maar 2 weken en ben er eigenlijk meer om hem bij terijden en niet te longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:23

michelle933 schreef:
Joolien schreef:
Ik vind die foto's er niet echt lekker uit zien, pony lijkt nog steeds pijn te hebben. Ik denk dat deze pony meer baat heeft bij een osteopaat ofzo. Daar kun je rijtechnisch wel wat aan doen, maar dan moet je echt heel goede begeleiding hebben.



Jep dat dacht ik al -O-
Schijnt wel een meisje te zijn die hem ook rijdt, die hem wel fijn laat lopen.. maar heb dat nog niet gezien.
Jaa, daar zat ik ook aan te denken ja. Maarja, denk niet dat de eigenaar daar geld voor heeft -O-


Ja dat is vaak het probleem met dit soort dingen, eigenaar ziet wel dat t niet helemala lekker gaat maar heeft er geen geld voor over. Misschien kun je eens vragen of dat meisje je kan helpen? Een hulpteugel gaat het iig niet verbeteren want dan zal de pony alsnog een manier vinden om op zijn manier te lopen.

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:24

hoe oud is de pony zelf ?

don't let your dreams be dreams...

Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 17:24

Jasmijn159 schreef:
Is hij wel eens naar de tandarts geweest?
Ligt het zadel nu wel goed?


Voor zo ver ik weet, is dit zadel goed.
Ja hij was nooit naar de tandarts geweest bij zn vorige eigenaar. Maar bij deze wel. Hij had allemaal gaatjes, en tandplak dat ik hoorde. Maar daar is wat aan gedaan.

Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 17:24

ilovejewel schreef:
hoe oud is de pony zelf ?


10 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:26

michelle933 schreef:
Jasmijn159 schreef:
Is hij wel eens naar de tandarts geweest?
Ligt het zadel nu wel goed?


Voor zo ver ik weet, is dit zadel goed.
Ja hij was nooit naar de tandarts geweest bij zn vorige eigenaar. Maar bij deze wel. Hij had allemaal gaatjes, en tandplak dat ik hoorde. Maar daar is wat aan gedaan.


Hahahahaha oh sorry hier moet ik even om lachen. Paarden hebben geen gaatjes en tandplak, dat hebben mensen. Paarden hebben haken en wolfstandjes ;)

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:26

Dit ziet er inderdaad niet fijn uit..
Doet ze dit ook als ze in wei staat en draaft? Of aan de longe?
En rij je haar genoeg voorwaarts?
Je kunt ook eens proberen zonder bit te rijden, het kan ook zijn dat hij pijn heeft in zijn mond.
Zou eerst deze tips eens proberen, kijken of ze anders reageert en anders zou ik toch vragen de osteopaat erbij te halen.

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:28

Nee, geen hulpteugels aan doen hoor. Echt niet.

Eerst het probleem opzoeken. Want dat er een probleem is is wel te zien aan de foto's.
En het is niet uitproberen. Het paard heeft ergens last van.

Hoe is hij met opstappen?
En aansingelen? Zijn er dan ook dingen die je opvalt?

Als de eigenaar het niet kan betalen kun je er weinig aan doen. Behavel aan te geven dat je geen getuige wil zijn van een paard rijden wat waarscheinlijk pijn heeft en wat gewoon verholpen kan worden.

Is hij ook druk met zijn tong bezig als je aan het rijden bent?

Misschien een idee als er iemand anders op gaat. En kijken vanaf het moment van opzadelen?
Als je er naast staat kun je goed kijken of er vooraf al dingen zijn die je opvalt

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:28

kan je niet eerst wat meer informatie vragen aan de eigenaar.. die heeft haar tenslotte gekocht. Was dit al toen ze haar kocht en wat zeiden die oude eigenaren ervoor? je doet der pas 2 weken en ze moet nog aan je wennen..

don't let your dreams be dreams...

Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 17:38

CoSnuf schreef:
Nee, geen hulpteugels aan doen hoor. Echt niet.

Eerst het probleem opzoeken. Want dat er een probleem is is wel te zien aan de foto's.
En het is niet uitproberen. Het paard heeft ergens last van.

Hoe is hij met opstappen?
En aansingelen? Zijn er dan ook dingen die je opvalt?

Als de eigenaar het niet kan betalen kun je er weinig aan doen. Behavel aan te geven dat je geen getuige wil zijn van een paard rijden wat waarscheinlijk pijn heeft en wat gewoon verholpen kan worden.

Is hij ook druk met zijn tong bezig als je aan het rijden bent?

Misschien een idee als er iemand anders op gaat. En kijken vanaf het moment van opzadelen?

Als je er naast staat kun je goed kijken of er vooraf al dingen zijn die je opvalt



Met opzadelen is het een krengetje. Buik enorm uitzetten en bijten/happen en soms wat slaan met dr benen.

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kop omhoog help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:46

Dat zegt natuurlijk al wat he.. :)

http://www.demestkever.nl/

We'll run wild
We'll be glowing in the dark


Y;(

Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 17:49

NeverGiveUp schreef:
Dat zegt natuurlijk al wat he.. :)

Jaa -O-

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:51

Ik zou eerst eens navragen wanneer dat meisje rijdt, bij wie hij wel lekker loopt. Als de pony daar wel lekker ontspant, kan je aan haar tips vragen hoe zij dan rijdt.


Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 17:51

CoSnuf schreef:
Nee, geen hulpteugels aan doen hoor. Echt niet.

Eerst het probleem opzoeken. Want dat er een probleem is is wel te zien aan de foto's.
En het is niet uitproberen. Het paard heeft ergens last van.

Hoe is hij met opstappen?
En aansingelen? Zijn er dan ook dingen die je opvalt?

Als de eigenaar het niet kan betalen kun je er weinig aan doen. Behavel aan te geven dat je geen getuige wil zijn van een paard rijden wat waarscheinlijk pijn heeft en wat gewoon verholpen kan worden.

Is hij ook druk met zijn tong bezig als je aan het rijden bent?

Misschien een idee als er iemand anders op gaat. En kijken vanaf het moment van opzadelen?
Als je er naast staat kun je goed kijken of er vooraf al dingen zijn die je opvalt

Een meisje van stal daar heeft pas erop geredeen en bij haar deed tie het ook

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kop omhoog help...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:57

Dus eigenlijk is het geen krengetje..

Als ze geen pijn of slechte associaties zou hebben zou ze hoogst waarschijnlijk gewoon fijn reageren op het zadel, bit, singel enz..

Als je met je hand over de rug gaat voelen, reageert ze daar duidelijk op?

http://www.demestkever.nl/

We'll run wild
We'll be glowing in the dark


Y;(

Hieperdi
Berichten: 2533
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-12 18:06

NeverGiveUp schreef:
Dus eigenlijk is het geen krengetje..

Als ze geen pijn of slechte associaties zou hebben zou ze hoogst waarschijnlijk gewoon fijn reageren op het zadel, bit, singel enz..

Als je met je hand over de rug gaat voelen, reageert ze daar duidelijk op?


Nope nog niet geprobeerd. Als ik dr dan uitstap op het laandje merk ik wel dat ze niet doen.
Ik zal er volgende weekhet over hebben met der

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:36

Natuurlijk is het op te lossen, gewoon goede rijles nemen.
Maar als er meerdere mensen op rijden valt het vaak niet mee, jij probeer het probleem aan te pakken terwijl de ander er misschien niets aan doet.
Ik rij mijn paard ongeveer 7 dagen in de week en soms in het weekeind rijd mijn bijrijdster op hem en ik merk het gelijk als dit zo was.
Ik zeg niet dat ze het verkeerd doet, maar wel anders, wij hebben aardig dezelfde ideeën dus het is goed te doen ik heb er geen problemen mee eigenlijk is het heel interessant ik kan nl precies merken waar de punten zitten die zij of juist ik niet goed aan pak, maar als je echt totaal verschillend ben dan is het geen rijden. :n
Dus als er de hele week ruk en pluk werk verricht word dan haal jij dat er niet uit met 1 keer in de week rijden en is het in principe zonde van je tijd, ik zou persoonlijk niet op zo'n paard willen rijden en vooral geen geld in willen investeren, want je komt toch niet vooruit. of anders gezegd zielig voor het paard dat je er aan mee werk hem naar de knoppe te rijden als je er wel op gaat zitten

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:00

KozieZ schreef:
Ik zou eerst eens navragen wanneer dat meisje rijdt, bij wie hij wel lekker loopt. Als de pony daar wel lekker ontspant, kan je aan haar tips vragen hoe zij dan rijdt.

Maar loopt ze daar écht lekker of wordt ze in de krul getrokken waardoor de problemen juist onstaan/erger worden?
Les nemen is de enige oplossing, je wil dat toch gaan doen dus zo snel mogelijk, dan denk ik dat het wel beter zal gaan.
De zure manieren bij het opzadelen kunnen namelijk ook ingebakken zijn, het dier hoeft geen pijn te hebben op dit moment.
Het zelfde met het rijden, zo'n houding kan gemakkelijk gewoonte zijn, als je een beetje kunt rijden (dus les!) kun je dit best eenvoudig oplossen.
Als er dus echt geen lichamelijke dingen mis zijn, dat ik kan ik zo niet zien, dan kun je het prima oplossen, natuurlijk zonder hulpteugels, die het alleen maar verergeren.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers