Rugspieren sterker maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Rugspieren sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 13:59

Sinds een aantal maanden heb ik een paard met een wat langere rug dan de vorige... alleen het blijkt dus heel duidelijk dat dit paard (net een jaar onder het zadel) een erge slappe rug heeft, d.w.z. weinig draagkracht om de ruiter te dragen.
Nu ben ik al met balkjes, pessoa e.d. in de weer om hem sterker te maken, maar na verloop van tijd zie ik hem toch weer zijn rug hol (met onderhals) trekken, want hij kan het echt wel, maar vind het heel moeilijk mooi rond te blijven. Het is volgens mij puur een spierenkwestie en ik vraag me dus ook af, wat ik er zelf nog aan kan doen behalve niet te lang rijden met hem?

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:14

Wat wij altijd deden om ons paardje zijn rug sterker te laten worden, maar ook om die rug te ontspannen is hem op zijn achterhand rijden. Voor de rest zou ik het niet weten zo gauw, dit omdat ikzelf al een hele tijd niet heb gereden. Succes

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 16:45

Mijn paard heeft ook een vrij zwakke rug, en ik moet hem zo veel mogelijk zijn buikspieren laten gebruiken, zodat hij zijn rug niet wegdrukt. Voorwaarts-neerwaarts rijden helpt hier erg goed bij. Je traint je paard dan ahw over zijn rug heen. Maar doe dit wel onder begeleiding van een ervaren instructeur, want als deze methode foutief wordt toegepast, kan het ook schade berokkenen.
Bij mijn paard helpt dit echt bijzonder goed. Zijn achterhand gaat er beter van werken, en hij loopt een stuk ruimer.

Heeft dit paard ook een beetje een holle rug? Dan moet je eens als je naast hem staat, met je hand onder zijn buik van achter naar voren wrijven, met voldoende druk (zo activeer je de buikspieren), je zal zien dat hij zijn rug onmiddellijk rechter maakt, dus 'boller'. dat is het effect wat je ook onder het zadel moet verkrijgen, en dat doe je dus o.a. door voorwaarts neerwaarts te rijden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:11

Jep het vwnw rijden. Achterwaats met een lage hals houding werkt ook goed.

Beter kleine stukjes goed. En dit regelmatig. Dan lang en af en toe.

Dus elke dag hier even aan werken. Balkjes kunnen je er heel goed bij helpen. Om het paard vwnw te krijgen zonder teugel getrek.

Bij het vwnw rijden. Moet er een goed stuwende achterhand zijn. Het hoeft dus niet hard, maar wel met stuwing. In het begin zou dat nog niet zo veel zijn. Naar mate dat hij sterker word gaat alles makkelijker.

Blijf tijdens de oefeningen heel goed op je paard letten. Als hij aangeeft dat het te veel word. Dan moet je stoppen.

Zo blijft het leuk voor beide. En over vraag je hem niet. Dat is ook een van de redenen dat ik nooit bijzet of hulp teugels gebruik.