Achterwaarts leren, hoe deden jullie dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Achterwaarts leren, hoe deden jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:44

Hoi,

De beginselen van het achterwaarts rijden kent mijn paard ondertussen.
Ze gaat netjes gesloten vierkant staan, en zet de voorwaartse drang om naar achteren.

Het gaat alleen nog zo in delen, stapje....even denken....oja dat been....nog een stapje....eeeuuh...

Begrijp overigens dat het belangrijk is om eerst 2 passen correct te doen voordat ik meer vraag.
Maar ik merk gewoon dat ze het lastig vind om na te denken over wat ze doet en hoe dat moet.

Is dit een kwestie van herhalen, of kan ik haar hier ook beter in begeleiden?
Of juist niet teveel herhalen, en soms tussendoor een keer vragen en daar tevreden mee zijn?

Hoe hebben jullie dat gedaan? :)

Heb de zoekfunctie gebruikt maar kon geen antwoord vinden op mijn vraag, als je zelf wel een topic hierover kan vinden dan zou dat fijn zijn.

tamaramt

Re: Achterwaarts leren, hoe deden jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:49

ik ga dit heel volgen; heb namelijk hetzelfde probleem; alleen de mijne gaat ook nog niet altijd netjes gesloten staan; dus jij bent al weer een stapje verder dan ik.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:53

IK leer dit de jonge paarden al aan de hand.
Gewoon spelenderwijs tijdens het longeren bijvoorbeeld.
Ik geef een commando en duw het paard dan terug met lichaamstaal of duwtje op borst.
Later onder de man geef ik de achterwaartse hulpen en geef hetzelfde commando.
Zo gaan ze netjes en rustig teruguit.

sietse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:57

hoi ik heb zelf ok en jong paard een het achterwaarts kun je het beste leren op je stem vanaf de grond kan ook in de bak los en als hiuj het goed doet geef je hem iets lekkers als hij dit snapt gaat het onder het zadel ook op de stem gaat dit goed dan bouw je het stemgebruik af

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:00

Ik leer het de jonge veulens al,ook ivm trailerladen want velen kennen dan het commando nog niet.

Eerst zou ik het aan de hand oefenen met je stem erbij.
Paard op de lange/kort zijde halt laten houden (zo heeft die steun aan de rand in het begin)
Je stem hulp,je gaat iets voorover zitten,je billen iets uit het zadel,je drijft aan met je been en sluit je hand (omdat het paard voorwaarts wil,houd je hand't dan tegen)
Ene paard pakt het makkelijker op dan het andere paard maar een persoon die erbij staat (ervoor) kan je helpen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 11:03

Ze weet al wel dat ze achteruit moet, maar nog niet vloeiend en de beenzetting kost haar moeite.
Aan de hand begrijpt ze dit wel precies en doet ze dat heel simpel. En zoals Dav zegt, met trailerladen weet ze alleen bij het woord 'terug' al wat er bedoelt wordt. Onder het zadel is het haar opeens vreemd..

Ik vraag nu 2 passen en beloon haar als ze die correct doet, maar ik zie nog geen vooruitgang in de vloeiende beweging.
Iemand er voor zetten is ze niet van gediend, dan wordt het niks.

Dus is het dan nu een kwestie van blijven herhalen, of juist 1 a 2 keer per training vragen en daar tevreden mee zijn?
En doe ik misschien iets niet goed in mijn begeleiding? Hoewel dat lastig is zo vanaf de computer. Ik zet haar stil, zorg dat ze nageeflijk en gesloten vierkant staat. Leg mijn benen naar achter en geef het commando 'terug'. Mijn hand houd ik iets gesloten.

Misschien dat er mensen zijn die er ervaring mee hebben wat het beste werkte bij hun paard. :)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:04

Precies zoals hierboven ook al een paar keer is genoemd. Aan de hand (heb haar aan de hand met hoofdstel en teugels ook zijwaarts leren stappen) en op stemcommando. Dan onder het zadel op stem en gelijktijdig met de hulpen erbij. Het zal best even duren voor het kwartje valt, maar uiteindelijk lukt het vast.
Je moet niet gelijk de ambitie willen hebben om perfect achterwaarts te gaan. Zo leer je ze ook niet voorwaarts te gaan toch? Dan wil je eerst dat ze gewoon voorwaarts lopen, draven, etc en pas later ga je perfectioneren. Ik zou gewoon een aantal passen achterwaarts doorvragen, dus eerst doorlopen in de achteruit en dan pas perfecte pasjes gaan leren.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 11:06

Zoals ik al zei, aan de hand snapt ze het precies. Daar ben ik eerst mee begonnen. :j

Ik ben zelf van mening dat je sneller 4 foute passen aangeleerd hebt, dan 2 passen correct.
Maar in jouw redenering zit ook wel iets.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:12

Als ze het aan de hand prima doet, begrijpt ze het wel. Dus is het onder het zadel een kwestie van oefenen en veel doen. Omdat de rug omhoog gaat (buikspieren worden aangespannen) vinden veel paarden dit onwennig en raar en gaan wat twijfelend terug, of scheef, of met het hoofd in de lucht (vaak voortkomend uit het rare gevoel van de buikspieren aanspannen) of gewoon helemaal niet.

Ze moeten dus in eens veel meer het ruitergewicht dragen en sommige paarden reageren daar dus op.

Wat je wel kan proberen wat ze doet als je er op zit en iemand haar achterwaarts laat stappen, reageert ze dan hetzelfde als dat je het alleen/zelf vraagt. Zo ja dan weet je dat het voor haar onwennig is en het een kwestie is van veel doen en oefenen, zo nee dan weet je dat ze de hulpen nog niet volledig snapt of gewoon te veel nog moet nadenken over de hulpen. Ook dan is het een kwestie van veel doen en herhalen en eventueel met regelmatig iemand op de grond die jou en haar helpt. Geef bijvoorbeeld de hulpen van het achterwaarts en tegelijkertijd vraagt de gene op de grond haar om ook achterwaarts te gaan. Soms begrijpen ze het dan een stuk makkelijker/sneller.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 11:24

Ja herkenbaar, soms steekt ze inderdaad haar hoofd in de lucht. Niet altijd.
Dan laat ik haar nageven en stap dan voorwaarts, probeer het daarna nog eens.

Toen ik voor het eerst achterwaarts ging oefenen heb ik er iemand voorgezet, toen werd ze boos.
Zal het nu nog eens proberen aangezien ze de bedoeling nu wel enigzins begrijpt.

Daar heb ik wel wat aan :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:55

Wat je voor het vloeiende een keer zou kunnen proberen: tussendoor geen overgang halthouden. Dus vanuit stap meteen achterwaarts. Zo heb ik het aangeleerd en vloeiend blijft ze er wel op. Dat aarzelende achterwaarts gaan, heeft ze nooit gedaan hierdoor.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:22

Een persoon vanaf de grond met een zweep op de voorknieen laten tikken en dan vooral je stem gebruiken. En dan met een paar pasjes genoegen nemen en iedere keer opnieuw proberen. Als het kwartje dan eenmaal gevallen is dan lukt het zonder hulp van de grond.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:28

Vanaf de grond al leren met stemhulp vergemakkelijkt het natuurlijk wel.
Ben je alleen en zit er je op: stilstaan - dieper instellen -drijfhulp geven -weerstand bieden met de hand - stemhulp geven - desnoods je gewicht ietsje naar voren brengen - ieder beweging naar achter, hoe klein dan ook, goed belonen en weer voorwaarts rijden.
Later nog een keer herhalen, niet te vaak. Net zolang het gaat zoals jij het wil.
Gaat het paard scheef naar achter: tegen vaste wand aan of tussen 2 grondbalken proberen.
Succes!

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:54

Als ik met manegefjord Pablo op de AC lijn sta, en ik als enige naar de hoefslag moet, (bijv. in de les als ik ga galopperen) loopt hij altijd eerst wat pasjes achteruit :) Wel irritant soms...
Sorry voor dit offtopic bericht... :oo

Hermoso300

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:25

ik heb dit mijn paard al tijdens het inrijden geleerd, ik riep dan teruuu en ging voor hem staan met een zweepje ik raakte hem gewoon zachtjes aan dat hij leert om achterwaarts te gaan. onder het zadel heb ik het hem geleerd door eerst met iemand ervoor met een zweepje ik ondertussen de hulpen geven en teruuu zegen dan snapt hij een beetje wat de bedoeling is. veel mensen zeggen dat je eerst 2 stappen goed moet doen maar dan zal hij na 2 stappen stoppen en word het lastig om hem verder te vragen, daarom heb ik gelijk 6 stappen gedaan dan is 4 in een proef hartstike makkelijk en hoef je niet te trekken of wat dan ook!
succes!

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:34

Ik denk dat het alleen helpt om te blijven herhalen! Het zal dan later wel beter gaan

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:35

:') Mijn pony ging bij het inrijden vaker achterwaarts dan voorwaarts

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:28

antje_vip schreef:
:') Mijn pony ging bij het inrijden vaker achterwaarts dan voorwaarts

Dan had jij weer een ander probleem.. :Y)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:30

bij mijn paard ging het super, gewoon altijd normaal 'terug' gezegt als ze achteruit moest aan de hand. ik ging dat dus op het zadel proberen, benen naar achtere en ik zei terug...en waarrempel ze ging naar achter :') nooit problemen mee gehad :')

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:11

Ik volg dit even mee, wij zijn ook aan het sukkelen met de knop achterwaarts :Y)
Mijn paard zet zich helemaal schrap als hij achterwaarts moet, of hij zet een halve pas ofzo ;)
Ik heb volgende week les dus gaan we dan wel verder sleutelen.
Hij snapt het trouwens wel aan de hand en gaat echt simpel achterwaarts, maar als ik iemand ernaast zet terwijl ik erop zit wordt hij echt boos en vertikt het nog veel meer.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:30

Of je leert hem aan de hand dmv stemhulp en herhaalt dit als ke erop zit.
Of je vraagt iemand erbij die hem terug duwt en bouwt dit af.
Ik heb het tweede gedaan mijne had het na 3x door en nooit meer problemen gehad.
Zorg wel dat hij diagonaalsgewijs gaat! Lateraal krijg je er maar moeilijk weer uitgereden!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:06

Je hoort hier vaak zeggen , mijn paard wordt boos, wil niemand er naast , of zeker ook niet ervoor, tjaaaa das echt banketstaaf zoiets hé.
Als begeleider ben jij de leider, punt uit, er is dus geen andere optie denkbaar.
En ik bedoel hier echt niet mee dat je boos zou moeten worden op je paard nee zeker niet,belloon hem steeds onmiddelijk als het goed is en als het fout is tjaaaa gewoon verder vragen dan, stel je vraag op een andere manier. "make it simple" en beloon.
Je paard , ieder paard zal dit echt wel doen, en zonder verzet, als je de vraag gewoon goed stelt.
Ikzelf ben zeker geen "Parreli "fan maar één van zijn heel gekende uitspraken is: als een paard niet uitvoert wat je graag zou willen hebben dan zijn er 2 mogelijkheden, ofwel stelde je gewoon een foute vraag, of je stelde de goede vraag op een verkeerde wijze.
En deze uitspraak is zeker waar, denk er maar eens goed over na, echt geen enkel andere mogelijkheid is denkbaar.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:19

Op de poetsplaats vraag ik mijn paard geregeld even stapjes terug te doen en op die manier leerde hij het commando op de grond. Nu hoef ik alleen maar te wijzen en terug te zeggen en gaat hij achteruit.

Toen ik dit in het zadel wilde doen, liet ik iemand voor hem staan en dat commando geven, terwijl ik de hulpen er langzaam bij gaf en hem voor ieder pasje flink beloonde. In het begin snapte hij nog niet echt de logica ervan, dus heb ik het eventjes laten liggen voor een paar weken.
Na een paar weken weer opnieuw begonnen en blijkbaar heeft hij het toch opgepikt, want hij vloog achteruit. Maar nu heb ik ook best wel een erg enthousiast paard wat betreft het belonen. :P

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:08

Ik vroeg iemand me te helpen en dan gaf ik de hulpen onder het zadel en degene die er naast stond porde in z'n borst, dat had hij snel door.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:27

Aukelizzy schreef:
Een persoon vanaf de grond met een zweep op de voorknieen laten tikken en dan vooral je stem gebruiken. En dan met een paar pasjes genoegen nemen en iedere keer opnieuw proberen. Als het kwartje dan eenmaal gevallen is dan lukt het zonder hulp van de grond.

ik zou series vliegles krijgen na deze tip geprobeerd te hebben.
Mijn paard reageert erg heftig op de zweep; zelfs met longeren. Is dus ook absoluut niet met zweep te rijden/te longeren laat staan te corrigeren/iets aan te leren.