paard schud met het hoofd !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

paard schud met het hoofd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 11:01

Hoi Bokkers,
Sinds een tijdje rijd mijn paard niet zo fijn meer hij schud namelijk erg met z`n hoofd op de minste beweging die ik met mijn hand maak. Ik probeer er erg op te letten dat ik mijn had wel stil houd maar vooral met sturen en overgangen schud ze maar als ik haar nagefelijk rijd (waar ze eerst tegen schud ) en dan mn handen gewoon stil houd houd ze haar hoofd veel rustiger. (dat moets ik ook doen van mn instructeur) het probleem zit ook vooral in de galop dan schud ze het ergste met haar hoofd! (omdat ik het ook moeilijk vind om op mn kont te blijven zitten) nou heb ik gister met elastiek gereden en dat ging heel goed het stiek hing los en ze gaf gewoon na op mn hand en ze kan dan ook minder erg haar hoofd omhoog gooien ! Maar het elastiek is natuurlijk geen oplossing en daarbij kan ik daar op wedstrijden ook niet mee rijden :j ook voor ik het elastiek er aan deed zaten er wel beter stukjes tussen maar als ik een verkeerde beweging met mn hand maak gooit ze haar hoofd zo weer omhoog ! hebben jullie een tip voor mijn zodat ik weer wat fijner kan rijden (zonder elastiek) !
ze heeft soms al ik naast haar loop met een halster om en daar te veel druk op staat dat ze dat ook los wil hebben en dan gaat ze ook schudden tot ik het los maak !
Ps : haar tanden zaten haken aan maar twee maanden geleden heeft de tandarts die weg gehaald de rug heb ik gevoelt en daar geeft ze geen reactie op! Ook mijn instructie heeft dat nagekeken (maar nog geen prof ;) ) verder heb ik dit op maat gemaakte zadel bij haar gekocht maar ik heb niet het idee dat het daar aan ligt want ze doet het ook zonder zadel aan het halster en als ze vast staat in de vrachtwagen !

tips zijn welkom !

groetjes !

Anoniem

Re: paard schud met het hoofd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:05

Dat lijkt me een probleem in de hals als ze het altijd doet. Ik zou zeggen, laat er een osteopaat naar kijken maar leg het ook eens voor bij je dierenarts.
Ik neem aan dat ze het hoofd opzij heen en weer schudt? Of doet ze 'ja knikken'? Hoe oud is je paard?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:11

Idd zou ik het paard eerst ook medisch door de molen laten halen.
Door de dierenarts laten nakijken.
Vaak komen dergelijke problemen vanuit de rug.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 13:43

ja knikken en het hoofd omhoog gooien ze is 8 jaar en eerder deed ze dit nooit alleen de laatste maand ! ik zal haar idd snel laten nakijken! maar mijn instucteur denkt dat het rijtechnisch ligt en dat ik haar meer moet gaan rijden en stillere hand. En als ik haar na laat kijken eerst door de dierenarts en daarna een als het nodig is een osteopaat ? ik heb daar niet zo veel ervaring mee? maar wie kan er het beste naar kijken ?
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 12-02-12 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:46

Ons paard deed dit ook, van het ene moment op het andere. Het leek wel of ze een vlieg in haar oor had......dit bleek artrose in haar laatste halswervel te zijn en helaas was hier niets aan te doen. Omdat het bij haar in een heel snel tempo slechter ging, hebben we afscheid van haar moeten nemen (ookal was ze nog niet zo oud......).
Hopelijk valt het bij jou allemaal mee.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:08

bij mij was het rijtechnisch. Idd stillere hand en op de volte meer op de buitenteugel rijden en binnenhand los laten en binnenbeen. Maar goed, ik weet niet of dit voor jou ook geldt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:17

Ik hoor hier veel mensen zeggen een 'stillere hand', maar als je het goed doet beweegt je hand juist mee. Want als je je hand echt stil houdt (fixeert) dan stoor je het paard.

Ik denk eigenlijk dat dit best eens de oorzaak zou kunnen zijn als ik jullie problemen zo hoor.
Bij bochten: handen geven niet mee, dus paard krijgt niet genoeg ruimte om z'n hals te buigen.
Bij overgangen: wederom handen geven niet mee, paard kan z'n hals niet verlengen dus kan geen mooie overgang maken.

Eigenlijk geeft jouw paard het perfect aan als je ergens in je arm vasthoudt. Probeer er maar eens op te letten als ze schud: wát zit er vast in je arm? (Pols, elleboog, schouder of misschien een spier?)
Laatst bijgewerkt door Sassol op 12-02-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:18

Als je instructrice denkt dat het aan jou hand ligt, zou het beter moeten worden als iemand anders m een tijdje rijd.
Dit, samen met longeerwerk, zou je ook eerst nog kunnen proberen.
Geeft dit geen verbetering, dan is doorlichten zeker raadzaam.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:50

last van de tanden zou ook kunnen

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:27

max66 schreef:
last van de tanden zou ook kunnen

Zeker weten, dit was ook het probleem bij mijn paard.
een aantal dagen na de behandeling geen last meer van gehad!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 15:46

Mijn instructie denk dat het rijtechnisch ligt en idd ik geeft niet echt mee met mijn hand maar ik vindt het erg lastig om de juiste druk te vinden als ik probeer mee te geven hangen mijn teugels al snel te los en dan krijg je zo n los vast los vast efect en ook dan schud mijn paard met zn hoofd in de bochten en op volte s stuur ik veel met mn binnen teugel en dat is ook mijn probleem en mijn paard is daar heel gevoelig op ! Maar goed dat niet meer doen is makkelijker gezet dan gedaan ! Door haar eerst nagefelijk te rijden wordt ze wel makkelijker in haar mond ! En dan houd ik mijn handen stiller maar ik vindt het erg lastig als ze naar buiten valt en ik ga sturen met mijn binnen hand ! Ik heb een keer in de week les trouwens ! En mijn paardje laat het goed genoeg merken als ik iets verkeerd doe met mijn hand !

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:01

ik zou hem eerst eventjes laten checken, wat ze hierboven ook zeggen idd, en wat je ook kunt die is ze wat meer aan het werk zetten, want soms is het ook verveling onder het rijden, maar je moet eerst de oorzaak weten voordat je verder kunt handelen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:45

Dan zou ik toch een tijdje met je instructrice op je handen gaan letten. Je paard geeft nu duidelijk aan dat het niet fijn is wat je doet. Dus dan zou dáár je prioriteit moeten liggen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:55

ik zou als jou was toch de hals en rugwervels laten onderzoeken door en DA jij beschrijft het zelfde als wat mijn paard doet en bij haar zijn foto,s gemaakt en conclusie los botfrachment inde nekwerfel net achter haar oren en kissing spines in de rug... maar kan ook maar zo oormijt zijn gaan ze ook van schudden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:06

dressuur518 schreef:
ja knikken en het hoofd omhoog gooien ze is 8 jaar en eerder deed ze dit nooit alleen de laatste maand ! ik zal haar idd snel laten nakijken! maar mijn instucteur denkt dat het rijtechnisch ligt en dat ik haar meer moet gaan rijden en stillere hand. En als ik haar na laat kijken eerst door de dierenarts en daarna een als het nodig is een osteopaat ? ik heb daar niet zo veel ervaring mee? maar wie kan er het beste naar kijken ?

Ik twijfel er toch ook aan of het wel rijtechnisch is hoor. Dat verhaal met het halster is vreemd. Lijkt dus of het paard geen druk achter de oren wil en nageeflijkheid haar ook pijn doet. Ik zal er wel naar laten kijken hoor. Kan de atlas zijn (de eerste halswervel, zie plaatje) of aanhechting van de spieren daar. Ken het verleden van het paard? Ooit over de kop geslagen of gaan hangen? Zou er dus zeker naar laten kijken.

Afbeelding

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:13

Babootje schreef:
dressuur518 schreef:

Ik twijfel er toch ook aan of het wel rijtechnisch is hoor. Dat verhaal met het halster is vreemd. Lijkt dus of het paard geen druk achter de oren wil en nageeflijkheid haar ook pijn doet. Ik zal er wel naar laten kijken hoor. Kan de atlas zijn (de eerste halswervel, zie plaatje) of aanhechting van de spieren daar. Ken het verleden van het paard? Ooit over de kop geslagen of gaan hangen? Zou er dus zeker naar laten kijken.

Afbeelding

Helemaal mee eens, je paard hoeft geen rare dingen gedaan te hebben als de atlas of 2 nekwervel scheef zit.
Ze kan vast hebben gelegen in de stal zonder dat je het gemerkt hebt, maar na laten kijken zou ik zeker doen, wees blij dat je paard aangeeft dat er iets mis is.
Ik ken heel veel paarden die er gewoon mee door lopen en dan later bij de slager belanden omdat ze vals zijn :(
Ik zou zeggen doe er wat mee :D

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:32

oorpijn zou ook nog kunnen, gaan ze ook van schudden met hun hoofd. Had mijn paard ook!