Paard 2 jaar stilgestaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palooh

Berichten: 1093
Geregistreerd: 13-10-11
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:26

dit probleem had ik met mijn eigen paardje ook.
alleen hij had helemaal nog niets gelopen.
was wel altijd gereden zoals mij verteld.
allen de laatste 1,5 2 jaar helemaal niets mee gedaan.

dus ik ben langzaam begonnen met knuffelen poetsen enzo.
meelopen aan het halster.
daarna ben ik gaan longeren wat hij heeel erg moeilijk vond.
hij was een beetje de baas aan het spelen.
dit een aantal x gedaan tot dat alles goed ging.
ook met zadeltje erop enzo.
toen langzaam opstappen aan de longeerlijn ging wel okey.
in het begin was het eigenlijk wel alleen bokken, stijgeren en achteruit.
dit hebben we binnen een paar maanden weten te verminderen en toen zijn we langzaam echt gaan werken.
in het begin als hij iets niet snapte of niet wilde ging hij weer zo doen.
maar met conseqeunt zijn heb ik hem dat afgeleerd.
je moet er ook de tijd voor nemen.
ondertussen deed ik ook veel aan wandelen, en longeren voor zijn conditie.

nu na ongeveer 3/4 jaar snapt hij de meeste dingen,
je ziet steeds vorderingen.
maar het is nog steeds niet helemaal goed.
sommige dingen vind hij nog moeilijk en dan gaat ie protesteren.
maar we zijn nu echt een setje.


dus langzaam opbouwen dan komt t allemaal goed.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:14

Kun je ook naar buiten met het paard? Dan zou ik nl veel buiten gaan stappen, om het dier weer lekker in beweging te zetten. In het begin niet te veel longeren, op een (krappe) volte is best behoorlijk belastend, kun je er beter opzitten en met lange lijnen in de bak weer werken aan buiging.
Paarden verleren minder snel dan wij denken, alleen moet je ze de tijd geven om het weer te herinneren en om weer uithoudingsvermogen en spieren op te bouwen. In het begin dus korte stukjes werken, afgewisseld met dagen lekker rechtuit stappen (of wandelen aan de hand, of indien braaf, aan de fiets).
Echt longeren om te trainen zou ik pas gaan doen, als er weer wat basisconditie is, een beetje longeren vraagt vaak meer van je paard door de continue volte (of je moet goed kunnen longeren in de hele rijbaan en ook de hele rijbaan benutten, met lange rechte zijden meepakken, etc, maar dat is een kunst op zich).

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:24

Allereerst leuk dat je een verzorg paardje hebt gevonden, nog niet zo eenvoudig de laatste tijd.
Ik denk dat je eigen idee de beste is, dus beginnen met longeren heel rustig aan, dat opbouwen met zadeltje en hoofdstel/bit in en dan de tijd dat je longeerd ook opbouwen.
Dan ga je na een week of 2 na het longeren eens uitstappen met lang teugeltje en ook dat bouw je weer langzaam uit tot na het longeren eens draven en steeds meer.

Kimvdongen2
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:20

ik heb het zelf nu ook. samen met een vriendin hebben wij een paardje dat z2 heeft gelopen en wat een nakomeling is van het bekende paard ub40. door een breuk in het hoefbot is ze stil gezet en alleen nog maar gebruikt voor de fok. het paard heeft 4 jaar stilgestaan. en zijn het aan het opbouwen. eerst longeren en dan met zadel daarna erop gegaan en ze vond het heel raar maar deed het best goed. eerst ging je steigeren en bokken maar liep goed en daarna draven maar dat lukte niet omdat ze stil ging staan en ging bokken en steigeren. dit is allemaal gedaan in paar weken tijd niet dat jullie denken op een dag. ze is nu 11 jaar. maar zou het kunnen dat het zadel dat toen voor haar gebruikt werd nu niet meer goed zit of is dat bijna onmogelijk?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:41

Dat is zeker mogelijk, na vier jaar is een paard veranderd en zeker als ermee is gefokt. Maar dat moet je gewoon even laten nakijken. Verder toch even een stapje terug doen gezien het gedrag misschien?

Kabayo

Berichten: 13951
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:10

Topic van 2012 :')

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 20:28

Voordat mijn paard bij het paard van mijn vriendin kwam te staan had hij ruim 4 jaar stilgestaan. Hij is al die tijd ook niet buiten geweest. De eerste maanden gingen we regelmatig samen wandelen, en toen is ze weer een keer op hem geklommen zonder zadel. Daarna een paar x met zadel. En toen ze dit paar keer heeft herhaald zijn we met beide paarden klein rondje gaan stappen en zo breidde we het steeds uit. Nu rijd ik hem ook regelmatig. Gewoon rustig oppakken en ook je paard aanvoelen zou mijn tip zijn.

En veel plezier!