vragen en geven...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:05

maar goed dat het paard z´n hoofd bij jou niet van links naar rechts gaat. Is vaak als mensen gaan zagen om het paard aan de teugel te krijgen.
Geven is je hand weer ontspannen, kijken of je paardje met z´n hoofdje wat wil zakken, of hij ontspannen aan de teugel loopt

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:09

Zo veel vragen is niet vragen meer maar zagen.

Nageeflijk laten lopen doe je wanneer de achterhand flink geactieveerd is en van voren dat weer opvangen.
Opvangen en meegeven, opvangen en mee geven.
Bij sommige paarden is even over het ergste heen melken noodzakelijk, nooit zagen! Ziet er ook niet netjes uit, wanneer het hoofd van het paard op en neer gaat.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:10

dan ga je ontspannen in je hand. voel je dat ie weer wat omhoog gaat komen dan been erin en weer iets terugvragen met de hand.

groetjes joyce

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 00:07

Mijn oude instructrice zei altijd: Je GEEFT je paard de ruimte zodat die kan doen wat jij aan hem VRAAGT.

Haar uitleg hierbij was:
Het is een soort ruilbeurs, jij wilt iets van je paard en je paard iets van jou, jij wilt namelijk een netjes lopend paard en je paard wilt een lekker ontspannen hand en geen gepruts aan het bit.
Vraag jij het vriendelijk aan je paard *dus niet door middel van zagen en trekken en schoppen* en je paard geeft dit netjes aan je, geef jij haar de ontspanning en de rust in haar mond, komt ze daarintegen gelijk weer omhoog, doet ze dus niet wat jij vraagt en neem je datgeen weer terug, dus het hele spelletje begint weer opnieuw.
Geef jij haar de rust en ontspanning, en geeft zij jou het netjes lopen heb je een geslaagde ruilbeurs gehad en kan je Z starten Haha!

Zelf kan ik het niet goed uitleggen, was ook pas 13 toen ik deze uitleg van haar kreeg,*vandaar dat het ene beetje kinds overkomt* is me bijgebleven omdat ik het wel logisch vondt klinken.

Hoop dat jij er ook wat aan hebt, ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 18:34

Suzi schreef:
oh ja ik heb er wat aan... maar is ritselen zal maar zeggen al genoeg?


Wat versta jij onder ritselen?
Ik vindt dat het heel erg per paard verschilt, maar over het algemeen speel ik heel licht met mijn handen, beetje spanning, spanning eraf, klein kneepje hier, even wachten, klein kneepje daar.
Ken ook mensen die pakken de teugels op en dan lopen ze al.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:19

Suzi schreef:
ja en dat snap ik dus niet.... mijn lesgever zegt ook met ritselen kneepjes geven.. maar ik merk wel dat het bij de een harder moet dan de ander... (paard)


Nou dan snap je het toch?
Bij de 1 moet het anders als bij de ander.
Logisch Haha!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:36

als jjij bv. hem/haar naar achter wil laten lopen dan vraag je aan je pony of die achteruit wil lopen en dat doe je dan met de teugels als hij een stap achteruit zet dan geef je weer iets teugel en dat is vragen en geven!