bokken in de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjjjje

bokken in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:46

Hallo Bokkers,

Heb een probleem met mijn verzorgpaard, ze is een 14jarige KWPN merrie. In de verzorging is ze echt super lief!
Aan de longeerlijn (of met grondwerk zonder longeerlijn), doet ze het ook onwijs goed, ze reageert op al mijn hulpen, lichaamshouding en stemcommando's. Onder het zadel heeft ze echter de neiging om omhoog te komen, ik rijdt voor de zekerheid met een thiedeman (niet strak, maar precies goed zodat ze ruimte heeft om alles te doen behalve te ver omhoog komen).
Ik moet haar eerst 20 minuten aan het werk zetten voordat ze wil ontspannen (dat kan ik nog begrijpen) maar zodra ik aan wil galloperen schiet ze in protest (bokt en probeert omhoog te komen) zadel zit prima en in de draf en stap doet ze niks.. Ik zit te denken aan rugproblemen alleen kan de eigenaar geen Osteopaat betalen (ik trouwens ook niet).

Weten jullie hier misschien iets op? (of herkent iemand het probleem en weet het op te lossen?)
Ik rijdt gemiddeld 1x per week aangezien het zo'n stress en problemen geeft als ik aan wil galloperen verder krijgt ze genoeg beweging en met buitenrijden doet ze dit bokken enz. overigens niet.

Michellette

Re: bokken in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:57

Doet ze het niet op beide zijde, dus rechter- en/of linkergalop? En dus niet bij het buiten rijden? Mogelijk heeft ze dan wat problemen met het goed onderbrengen van het achterbeen en uit ze dat door een protest-bok. Dan zou ik buiten oefenen in het juist aanspringen en dan weg galopperen. Buiten heb je niet na 20 of 40 meter alweer een bocht. Zodra ze dan sterker is geworden dan gaat het in de bak ook beter.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:54

Is het zo dat je zelf tijdens het rijden buiten anders bent als in de bak? Ook is het misschien een idee om te kijken of hij misschien last heeft van zijn rug of van het zadel ofzo. Tijdens het rijden buiten is het vaak niet echt dressuurmatig, het kan zijn dat het door het dressuurmatige gedeelte en je hem vraagt zijn rug te bollen dat hij hierdoor vooral bij de galop pijn krijgt. Is maar een idee, ken het paard natuurlijk niet. Misschien heb je er wat aan..;)

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:54

Een reden kan zijn als je tijdens de galop met je binnenteugel snokt. En enkel met je binnenbeen werkt. Probeer dus goed je buitenbeen er achteraan bij te houden en met beiden teugels ( niet tegelijk want dan snok je weer) te bespelen :) . Dat is bij mij de reden ook soms ...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:54

Als de eigenaar geen osteo kan betalen en jullie vermoeden dat het de rug is , zou je ook het inet eens op kunnen gaan en te kijken hoe je zelf je paard kan gymmen, ik zou zeker even geen galop doen dan en ook geen hulpteugels gebruiken, leer zelf te voelen waar het probleem zit en les nemen is dan miss ook niet overbodig.

Miss moet de eigenaar maar eens sparen voor een osteo , je hebt een dier en moet daar ook voor zorgen en dat kost soms geld

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:12

Herkenbaar. Wij hebben een nieuw hoofdstel en fysio er bij gehaald. Nu 1x in de 2a3 maanden komt de fysio weer langs.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:15

en als je nou in verlichte zit gaat zitten? Bij een buitenrit doet hij het niet zeg je, maar dan zit je toch in de verlichte zit?

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:15

Ik herken het,
eigenlijk zijn er een hele hoop oorzaken mogelijk.
een paard waar ik een lange tijd op reed deed dat ook.
bij dat paard was het gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
en niet wanneer hij bokt meteen stoppen, maar gewoon doorzetten ( anders denkt hij, hé als ik bok stopt ze)