[INFO] Aan de teugel

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:11

Martine-, rij zelf jonge friese merrie en zij wil juist graag opkroppen en gaan hangen in je handen, of net zoals jou fries als giraf kijkerig gaan lopen.
Zij vindt het dus nog heel moeilijk uit haar eigen comfortzone te komen en mee te gaan langdurig in de juiste houding, ze wil wel maar vindt het moeilijk.
Is daardoor onrustig in hoofdhouding en ook tempo.
Heb haar niet ingereden, dat opkroppen zit "erin" nog...

Wij gaan steeds vanuit de ontspanning in lang en laag stap opbouwend naar stukjes actief zelfstandig lopen zowel im stap als draf, met goede reactie op beenrelease.
Gaat een overgang naar draf niet goed en raken we contact kwijt, dan gaan we weer terug naar die basis in zachtheid en weer overnieuw, eerst die ontspanning dan stukje werken.
Kost veel tijd, maar loont.
Wij geven haar veel rustmomenten in strekken en lange teugel bv, jonge paarden hebben dat nodig en beloon je ermee.
Een rondje lange teugel draf of galoppie vind ze heerlijk en dan doen ze hierna soms probleemloos wat pittig werken fijner.

Tips voor jou: je kunt proberen bij giraflopen, je handen ietwat verder uit elkaar te houden zodat je op tong ietwat meer druk krijgt.
Geef je daarbij wat been en meegeven met teugels steeds in contact maakt ie zich langer en ontspant.
Voel je kauw of slik reactie en zakken hoofd maak je handen weer opnieuw zacht en terug manenkam, zo maak je paardje duidelijk: daar wil ik je graag hebben, zo is het goed.
Ontspant je fries aan de longe of in het loswerken totaal niet en denkt dat ie giraf is, dan is er wat anders aan de hand.
Aan de longe hoort een jong en onbedorven *\o/* paardje fijn in zijn happyfeet zone te kunnen lopen, zeker in stap en draf moeten ze kunnen stoffiezuigen uit zichzelf, echt helemaal los kunnen laten.

Voor je eigen ontspanning in schouders (herken dit zo..) je ellebogen effe naar buiten draaien, krijg je vrijwel direct reactie dat hoofd zakt, paardje voelt dat direct.
Verder lijkt het op foto 1 of je meegenomen wordt voorover door paard, je oogt net zoals Yamcha al tikt gespannen in hele lijf, paard houdt wat in en neemt jou lijf mee.
Kan door dikke nek en manen jammergenoeg niet duidelijk zien wat ie doet met zijn nekspieren, zou graag daar iemand hier over horen wat daar van is te zeggen en aan te zien.

Foto 2 komen jullie van volte af en daar zijn jullie beide meer ontspannen, jou houding is fijner en paardje wil voorwaarts de lange zijde op.
Je kans in die voltes om hem inderdaad lager te krijgen, dat kun je voorbereiden voordat je erin rijdt.
Jammer dat foto niet fractie eerder is gemaakt, dan had je mooi binnen achterbeen kunnen zien waar die heen ging.
Dat zijn hoofd niet in model zit, whalla maak dat niet te negatief.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:31

Xmore: ben niet zo'n fan van deze optoming, men zet snel aardig druk en teveel ruis op bovenkant neus & achter oren en klemt kaken op elkaar.

In die kaken wil je nu juist ontspanning hebben en de signalen op zijkant hoofd.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 15:36

Martine: in een van je andere topics zie ik Doutze op foto1 precies zo in elkaar lopen als onze fries ;-) graag doet.
Maar zie in dat topic dus ook jullie ontspanning.
We willen vaak teveel en te goed en te snel, dat maakt een jong paard mij tenminste wel duidelijk.

Peetstap

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:41

Marijkjeh:

Heb je al es gewerkt met dubbele longe ?
Je hebt alles van je paard letterlijk in handen , zonder het nadeel dat je storend erop zit.
Bovendien zie je naast je paard veel beter de reacties in paard zijn lijf.
Met d. Longe kun je fijntjes paard weer leren dat ie mag loslaten in lijf en dat lekker voelt zodat ie weer gaat swingen.
Zeker niet teveel dwingend gaan werken op hoofd oid , enkel luchtig vragend , je paard moet zelf zijn comfortzone's gaan opzoeken.
Zie je paardje weer zelfverzekerd en trots gaan "sjouwen" in zijn gangen dan ga je het uitbouwen onder zadel en de training gaan uitbouwen aan de lijn.

Ik laat zelf het longeerwerk in afwisselende vormen elke week terugkomen als ondersteuning van de trainingen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:43

Lees terug dat jou tinker nogal wat negatieve dingen heeft meegemaakt.
Als een paardje niet ontspant in zijn kaken is lijf ook niet ontspannen, dat voel je als zijnde het loslaten door hele paarden lijf heen.
Van aan de teugel gaan kan dan geen sprake zijn nog, laat staan na-geven-
Ontspant je paard aan de longe wel de kaken, swingt lekker trots en knabbelt het bitje af ?
Aan de longe werk je zonder invloeden ruiter op zadel, en laat paard je veel zien.

Je kunt en dmv te strakke neusriem of sper ook belemmeren om te ontspannen in kaken, maar dat zal bij jou niet het geval zijn.

Gaat je paard in lijf ontspannen en swingen met zijn lijf, gaat ie ook loslaten in kaken, briesen en wil ze jou handen opzoeken.
Geef het de tijd, kon best wel es net het stukje vertrouwen zijn wat ze je nog moet geven en wat wellicht door hardhandig en ongeduldig bit gebruik voor jou mis is gegaan.
Paard is feitelijk dan angstig uit verleden om zich helemaal aan je over te geven.
De tijd ervoor ?.... tja paar maandjes is niks, en doe dat samen met lesgeefster, het lijntje tussen vertrouwen in jou handen leggen en terugvallen in haar eigen houding is flinterdun.

Succes.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:53

kellaxy schreef:
Voor degenen die zeggen eerst wat hals te strekken, misschien kunnen jullie uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt bij een paard wat van nature graag sterren kijkt.. want inderdaad, als zij eenmaal wat lang en laag loopt, wordt ze daar heel los van maar dit lukt mij nu vooral met balkjes draven, anders nauwelijks.

Je paard hoort je hand te volgen op contact als je de ruimte geeft, naar het nekstrekken & lang en laag zeker in stap en ook in draf.
In draf kun je vanuit lang en laag ze zo weer oppakken naar het werken en visa versa.

Zonder beeld van jullie , rest er niet veel meer dan dit samen op te gaan lossen met je lesgever.
Aanpak is paard afhankelijk, wat bij een gaat werken doet niets bij een ander.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:02

Cas123 schreef:
Hallo! Ik heb een hele lieve pony van 11 jaar alleen hij is in de winter heel stijf en maakt met moeite een kleine volte. Mijn instrictrice zegt: "je moet meer druk op de teugels zetten!" Dan komt hij wel omlaag alleen mijn gevoel is niet goed hierbij! Ik wil mijn plezier in het rijden terug hebben met een ontspannen pony. Ik rijd geen wedstrijden en dat ga ik ook nooit doen ivm met operatie aan rug en ik mag niet veel doorzitten. Hij heeft bij de vorige eigenaar gesprongen. Die jongen heeft hem altijd heel erg in zijn mond getrokken. Mijn gevoel is niet fijn bij hoe mijn instrictrice mij les geeft. Ik probeer zelf ook dingen uit maar ik weet niet of dit werkt. Kan iemand mij helpen door terug te schijven over hoe ik het het beste kan aanpakken? Ik vind dat een goede instrictrice ook moet kijkem hoe de ruiter zich erbij voelt...... Alvast bedankt!
Mvg.

cas123, zie verhaal hierover van Askja, gaat hierin je huidige lesgeefster niet mee , wordt het tijd om een andere te zoeken die met jou en je pony meedenkt iov haar eigen wil op te leggen aan jullie.

Succes.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:29

Gaat het om special-paint uit je profiel? , daar loopt ie anders best fijn hoor.

Een enkel,gebroken heeft sterkere inwerking als dubbel gebroken, maar als je twijfeld over de invloed van bit op zijn gedrag, waarom leen je niet es een ander bit ?
Of haak je teugels ipv aan bit, aan de ringen van je hoofdstel.
Het klinkt of heeft ie soort angst voor bit ipv het aan te nemen, lekker op af te kauwen en te ontspannen in zijn kaken, want dat wil je graag gaan voelen.
Vanuit de voorwaarts neerwaars heb je wel fijne basis houding om em te vragen, heb veel geduld hierin om hem zelf comfortzone op te laten zoeken meer horizontaler.
Belonen dmv stem, ontspannen handen en jou lijf kan em daarbij helpen.
Dat ie uit zichzelf vlot teruggaat naar lang en laag is een pluspunt en teken dat ie wel durft los te laten.

Doet ie hetzelfde wegkruipen ook aan de longe met kaptoom of halster ?

Ps: kan de momentopname zijn, maar vindt bit vrij ver uit mond komen, ondanks je hele zachte binnenhand op deze foto.
En zitten je stijgbeugel blokjes bewust andersom ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:38

Het ontspannen in het nageven doe je niet alleen met je handen, maar vanuit je bovenlijf.
Het paard dat nageeft... "geeft" je dit kado in vertrouwen.

Wat je veel leest en helaas onwijs veel ziet dat het wordt afgedwongen, is fake en slecht voor paard zijn lijf.
Het echt ontspannen laten nageven beheersen helaas maar weinig ruiters.

Goeie oefening is kijken naar hoe een paard loopt en daarbij bewust niet te kijken naar die hoofdhouding maar alleen naar het hele lijf paard achter nek.
Desnoods hand ervoor houden als je kijkt naar mederuiter (yep, is maf gezicht :7 )
Verhipte moeilijk om dan dingen te zien, maar nuttig, want oh jee wat zijn we toch doorlopend met die voorkant aan het prutsen. _/-\o_

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:02

Rene_vt schreef:
Het is me nu 2 lessen gelukt om aan het einde ervan aan de teugel te rijden. Daardoor om hem zo te houden ontstaat er wat spanning in mijn bovenlichaam. Ik heb denk ik wat meer ervaring ermee nodig en mijn bovenlichaam moet zien te ontspannen zonder verbinding te verliezen.

Voor veel manegepaarden helaas terugkomend iets dat ze soms pas halverwege les wat gaan loslaten, na veel loswerk oefeningen.
Soms heb ik ze pas bitje los na drie kwartier.....

Hoop voor je dat je veel kansen krijgt op iemands getrainde paard te mogen rijden, je zult genieten hoe fijn dat voelt *\o/* .
Op je vraag, geef je zelf al antwoord: het ontspannen in je bovenlijf, schouderpartij.
Ik vindt dat ook heel moeilijk, ( man eigen ???) en instructie geeft me regelmatig hint om schouders es los te maken door bv handen te lossen, schudden met handen laag en armen naar buiten te draaien.
Moet je maar es proberen op zo'n moment als paardje wat zakt op vraag van je buitenteugel en je ontspant vanuit je schouder je binnenhand, hopsa: daar zakt paardje meteen mee met je.
Vandaar uit kun je de aanleuning gaan beantwoorden, en pas daarna geeft paardje jou het kado van het nageven.
Hou je echt niet lang vol maar is niet erg, knoop alle fijne korte stukjes aan elkaar.
Jammer dat je niet steeds zelfde paard mag rijden in je lessen ?, dat maakt het extra lastig dit aan te voelen.
Zijn maar weinig manegepaarden die fijn loslaten, en voor zover ze binnenkomen als nieuweling en dit in vertrouwen nog doen, zijn ze dat vlot kwijt...

Als een keer paardje echt losgelatenen bij je en swingend hebt gevoeld, verlang je hier steeds weer na.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:25

Een halve of hele ophouding is veel meer dan alleen de hand of vingers sluiten, "kneepjes"

Lees es mee wat Pien bv heeft te vertellen hierover in dit topic :
piendumaitre @ [RT-D] Achter de verticale lijn

In alle bescheidenheid:
Dit fijne rijwerk ben ikzelf nog lang niet aan toe, voor zover ik er ooit aan toe kom. :z
maar het zit wel in mijn koppie als doel en te volgen weg.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:25

Cas123:

waaraan voel je zelf dat ie niet ontspant ?

Wellicht heb je wat aan deze basisuitleg: http://home.online.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_05.htm ?
Is vrij simple, verwacht dat je dit alles wel weet, whalla dan daar niet verder lezen.

Op je foto lijkt het of je sper vrij strak zit (zie knikje bij onderkant mond) , die kun je er es helemaal afhalen en neusriem lekker losjes zodat paardje fijn kaken kan ontspannen.
(dit kan al heel veel goeds doen..)
Vanuit getoonde foto zou jou paardje je handen gewoon moeten volgen als je ruimte geeft naar helemaal lang en laag richting nekstrekken en verder en dat in alle basisgangen.
Niet losgooien dus maar em ontspannen meenemen naar het laag.

Vanuit nekstrekken kun je ook nog alla westernstyle lekker met losse teugels in een hand je paardje rondstappen en draven laten puur op zit, teugels tegen nek aan en op stem.
Is fijn stukje basis wat in elke training terug zou moeten komen.

Krijg ook de indruk dat je em stevig beet houdt, wat je waarschijnlijk niet eens bewust doet ?
Terug naar licht contact gaat niet in een keer, paardje moet daar aan wennen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:06

dames (heren?) van de snelle highspeed internet , de ikke en direct klaar generatie: neem es de moeite om het hele topic van 127 delen door te lezen en de antwoorden op de meeste hier terugkomende basics vragen nestelen zich in je bovenkamer.

Koester die antwoorden , neem ze mee de rijbak in tijdens je lessen en probeer ze in de praktijk te brengen samen met je lesgever.
Is die lesgever het daar niet mee eens omdat ie sneller als snel wilt, kun je beter een ander gaan zoeken.

Netjes paardrijden kost tijd, heeeeeel veul tied ;) en het zoeken naar antwoorden op je vragen kost wellicht nog meer tijd.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:10

stalletje5 schreef:
Ik meld me ook weer. Mijn paard houdt zijn kaken zo vast. In draf gaat z'n hoofd gelijk de lucht in, ik krijg hem niet naar beneden. Ik rij met een dubbel gebroken trens, ik vraag me weleens af of het met een ander bit beter zal gaan? Alleen heb ik geen idee welk bit ik dan moet nemen. Wie kan mij advies geven? Soms denk aan zo'n bit met appelsmaakje....

Pakt ie bit vast en gaat ermee aan de haal ?
ontpant ie wel in stap ?
Kan en mag ie lang laag ?
Volgt ie je hand ?
Heb je les ?
Kan ie ontspannen freestyle met hoofdstel in ?
Kan ie ontspannen aan de longe ?
Wel es gereden op halster ?, wat doet ie dan ?
Beelden ?, video bij de hand ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:27

jammer dat er geen reactie's komen, terwijl mensen (stalletje5 ?) wel inloggen.

Denk dat de problemen zijn opgelost in het schuim rondom bit :9

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:11

Cas123:

Van mij "hoeft" niks hoor.

Het is wellicht nuttig als het tijdje uitprobeert samen met andere lesgever en je in topic terugkomt om je bevindingen te delen.
Ieder paardje reargeert weer anders.
Sowieso ie het leuk om te horen of er wat veranderd bij je nieuwe lesgever.

Hopenlijk gaan jullie samen de "goede" kant op, succes in ieder geval.

Rommel b.v. momenteel wat om met ander bitje, whalla mischien toch de oude er maar weer in...
Verschil is dermate klein dat ik het zelf ook effe niet meer weet.
Soms voel je ook dingen die je graag wilt voelen, terwijl iemand naast je dat totaal niet zo ziet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:38

Mhh, vanmiddag gereden in buitenbak, het is best te doen door binnenhoefslag wat meer te pakken.

Gister niet gereden maar ze los gehad, gaan ze zonder mij erop maar op hunne snuffert :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:50

CrazyIris schreef:
@Cas123: Dat doe ik zo veer mogelijk, hij loopt enorm vooruit, maar blijft achter loodlijn lopen...

Wat je anders aan rijfoto laat zien, in je profiel, met Special Paint, is echt weinig mis mee hoor 8-)
van hier uit zou ie zo je hand in contact moeten volgen als je de ruimte geeft.

Hoogstens is of bit ietwat te groot of zit wat te ver naar binnen ? op deze momentopname.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:45

Logisch dat ie "bokt" je zit immers op bokt .nl *\o/* :D :D _O- _O-

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:53

maaikefanfan schreef:
Ik rij op manegepony's en daar hoeven we niet aan de teugel te rijden, dus ik kan het ook niet. Maar dat maat me niet zo veel uit want dat zou het rijden voor mij niet leuker maken ofzo :D
goed de managepaardjes proberen te rijden , maakt het misschien voor jou niet leuker ;( , voor pony of paardje onder je wel degelijk....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:57

Bora2013 schreef:
Hi, heeft het, in het kader van aan de teugel leren lopen, zin om het paard mbv longersingel en hulplijnen te longeren? Train je dan bijvoorbeeld belangrijke spieren die het aan de teugel lopen kunnen ondersteunen/bevorderen?

Vrijwel alle paarden lopen uit hunzelf heel lekker te swingen zonder de balast en onbalans van een ruiter erop.
Heb je in longeren niet echt veel hulplijnen voor nodig , geen enkele is de basis.
Met een longeersingel en dubbele lounge kun je al prima trainen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:11

Bora: effe hulp vragen van iemand in je buurt, met dubbele lounge moet je niet zomaar beginnen.
Het is tof om te doen en nuttig voor paard, maar wat opstart begeleiding is wel nodig.

Eerst moet je paardje lekker aan de normale lijn kunnen ontspannen en sjouwen en perfect reargeren op jou stem, lijf en lijnsignalen.
Pas dan kun je em laten wennen aan lijnen over zijn lijf en achter zijn poepert.
Niet alle paardjes vinden dat zomaar prima.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:47

CAS:

Als je een volte opgaat op je buitenteugel en je lijf , en je paardje gaat daarop in girafstand is er zeker wat mis.
Gezond en los paardje hoort juist in een volte jou hand op te zoeken en na te geven, in de neerwaartse houding zonder bit vast te pakken of erachter te willen.
Stijf manege paard doet dit meestal nog wel aardig in de voltes.

Beetje lesgever moet dit lampje doen gaan branden...

Volgt ie je hand wel als je laag en lang aanbied ?, laat ie dan hals vallen of kropt ie zich op ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:34

Ga es helemaal terug lezen op pag. 1 wat het aan teugel rijden feitelijk inhoud en met name het deel nageven.

Kortom: het kado wat je krijgt bij een correct en in ontspanning gereden paard.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:41

PoekieX schreef:
JudArthos schreef:
Je kneed links rechts, het bit 'zaagt' dus als het ware door de mond :)

Ik doe het tegelijk, is dat ook zagen dan? :x Hoe kun je een paard dan aan de teugel rijden? Ik heb meisjes van andere maneges gesproken, die het ook zo aanleren, zachtjes e teugels kneden.

Dat komt (waarschijnlijk) dat de meeste manegepaardjes reeds zo stijf zijn van zichzelf dat ze niet meer loslaten kunnen of durven en hun ruglijn vastzetten.
Tja, en dan mot je toch wat als instructie..

Weet niet of je wel es een fijn loslatend en swingend paard of pony onder je hebt gevoeld, maar dan snap je direct wat ik bedoel, en verlang je daar steeds naar terug.
Bij zo'n paardje zoekt het paard je hand op ipv andersom :j en het antwoord is de aanleuning vrijwillig gegeven door je paard.