[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:44

LoverHorses0 schreef:
Hoe rijd je je paard aan de teugel?


Jouw vraag is te breed en veelomvattend om als geheel in zo'n topic uit te leggen... Begin eens met het lezen van boeken hierover, of het stellen van vragen aan je instructeur als je die hebt.

Sammie12
Berichten: 80
Geregistreerd: 13-10-10
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:17

@superwomen: natuurlijk is goede begeleiding ook echt heel erg belangrijk!
maar ik kom maar vaak genoeg tegen dat mensen na een paar weken zeggen ja het werkt niet hij geeft maar eneklein beetje na oid.
Dat wat ik omschreef heeft tijd nodig en het ene paard pikt dit sneller op dan het andere.
Maar natuurlijk ben ik het helemaal met je eens dat goede begeleiding ook enorm belangijk is!

Zeker in de sommige omstandigheden die hier omschreven werden, wij kunnen zo best moeilijk oordelen over wat het bij jou paard is.
Daar kan zeker goede begeleiding echt enor helpen:)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:17

Sammie12 schreef:
@superwomen: natuurlijk is goede begeleiding ook echt heel erg belangrijk!
maar ik kom maar vaak genoeg tegen dat mensen na een paar weken zeggen ja het werkt niet hij geeft maar eneklein beetje na oid.
Dat wat ik omschreef heeft tijd nodig en het ene paard pikt dit sneller op dan het andere.
Maar natuurlijk ben ik het helemaal met je eens dat goede begeleiding ook enorm belangijk is!

Zeker in de sommige omstandigheden die hier omschreven werden, wij kunnen zo best moeilijk oordelen over wat het bij jou paard is.
Daar kan zeker goede begeleiding echt enor helpen:)



Hmm, wanneer de ruiter nog weinig ervaring heeft, ligt het probleem bij de ruiter en niet bij het paard "die het niet snel oppikt".
Bij sommige paarden heb je wat meer werk, maar die vragen om een andere werkwijze bijv vertrouwen opbouwen of moet je lichamelijk ergens meer op richten.
Ook bij die paarden heb je juist goede begeleiding nodig.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:28

LoverHorses0 schreef:
Hoe rijd je je paard aan de teugel?



Om het simpel uit te leggen...
Er is dus geen trucje voor zoals bijv bij het aangaloperen, waarbij je je binnenbeen op de singel legt en je buitenbeen erachter...
(correct) Aan de teugel rijden is een resultaat van een paard wat voldoende/goed aan de hulpen staat.
Belangrijk is dat je het paard zo min mogelijk in de weg zit en niet onbewust hulpen geeft door spanning in je lijf. Meegaan met de beweging van het paard en het paard hulpen geven zonder dat je (onbewust) ook andere spieren aanspant die tegen werken.

kimdegroot

Berichten: 463
Geregistreerd: 15-06-11
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:40

mika11 schreef:
Bedankt voor de uitleg.
Dat in stap zal ik gaan proberen :)
Het is een brave merrie, maar wel met looplust en snel 'heet' te krijgen.
Het ontspannen van mijn hand vind ik ook moeilijk.
Volgens mijn instructrice, ontspan ik niet alleen, maar geef ik veel te veel, zodat m'n paard weer lang wordt.
Het is dan maar net de kunst, om te ontspannen maar toch genoeg contact te houden.
Dat stukje ontbreekt het mij nog vaak aan.


ik heb precies hetzelfde probleem als jij, ik geef ook snel teveel teugel en dan valt ie er meteen weer uit omdat het contact weg is..

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 00:15

mika11 schreef:
Wat mij opviel bij mijn paard:
Als ze echt ontspannen raakt, begint ze te ontluchten :')
Is dit iets typisch van mijn paard of hebben meer paarden dat?

Deze was volgens mij nog niet beantwoord. Ja, dit zie je wel vaker, vaak gaan paarden mesten. Wanneer je paard de achterhand er wat meer onderbrengt en hierbij het bekken wat kantelt, is er daar wat minder ruimte voor mest, en gooit hij dat eruit. Het ontluchten wat jouw paard doet is daarmee te vergelijken. (winden laten bedoel je toch? :D ) Poep is goed, zegt mijn instructrice. :=

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:21

Dakota doet dat ook. Vooral met springen laat ze veel winden.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 11:47

met beweging gaan de darmen meer werken. Daarom moet je met koliek ook gaan lopen ;)

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:55

Motje11 schreef:
mika11 schreef:
Wat mij opviel bij mijn paard:
Als ze echt ontspannen raakt, begint ze te ontluchten :')
Is dit iets typisch van mijn paard of hebben meer paarden dat?

Deze was volgens mij nog niet beantwoord. Ja, dit zie je wel vaker, vaak gaan paarden mesten. Wanneer je paard de achterhand er wat meer onderbrengt en hierbij het bekken wat kantelt, is er daar wat minder ruimte voor mest, en gooit hij dat eruit. Het ontluchten wat jouw paard doet is daarmee te vergelijken. (winden laten bedoel je toch? :D ) Poep is goed, zegt mijn instructrice. :=


Ja, ze laat dan steeds winden :')
En aan de voorkant gaat ze proesten.
Dat proesten wist ik wel dat het een teken van ontspanning kan zijn.

Browniee
Berichten: 1324
Geregistreerd: 09-01-11
Woonplaats: Rozenburg Z-H

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:02

Ik heb op de manege geleerd dat je een paard nageeflijk laat lopen door je handen te spannen en te ontspannen waardoor dit ook met je teugels gebeurd, maar nu lees ik dus weer dat mensen dit niet goed vinden, wat is dan wél de juiste manier om je paard nageeflijk te laten lopen??

groetjes Browniee

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:03

Nageeflijkheid komt van achter uit.... Niet van de voorkant :) Jammer dat het op verschillende plaatsen nog wordt aangeleerd als iets wat met de hand bereikt moet worden.

Browniee
Berichten: 1324
Geregistreerd: 09-01-11
Woonplaats: Rozenburg Z-H

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:04

ja maar wat is dan de goede manier?

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:17

Enkele tips:
- "basisschool voor ruiter en paard" geschreven door M. Barrau-Jacometti.
- "Basis rijkunst, wat beweegt de ruiter", geschreven door Anne Muller

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... hting.html uit deze link blijkt dat nageeflijkheid het gevolg is van een ondertredend achterbeen. Jouw vraag is dus eigenlijk: hoe krijg ik een ondertredend achterbeen en niet wat moet ik met mijn handen doen :)

Browniee
Berichten: 1324
Geregistreerd: 09-01-11
Woonplaats: Rozenburg Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:27

gummie schreef:
Enkele tips:
- "basisschool voor ruiter en paard" geschreven door M. Barrau-Jacometti.
- "Basis rijkunst, wat beweegt de ruiter", geschreven door Anne Muller

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... hting.html uit deze link blijkt dat nageeflijkheid het gevolg is van een ondertredend achterbeen. Jouw vraag is dus eigenlijk: hoe krijg ik een ondertredend achterbeen en niet wat moet ik met mijn handen doen :)



(vatditnietverkeerdop) wat jij wilt, ik wil gewoon weten hoe ik het paard op een goede manier netjes nageeflijk kan laten lopen, zal me een zorg zijn of ik daarvoor zonder hoofdstel moet rijden of dat ik achterstevoren moet zitten, zolang ik maar niet het paard verziek met zo'n rollkur effect.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:34

????????????????? Kennelijk ben jij degene die het verkeerd opvat :) Doe iets met de tips, of doe het niet.

Browniee
Berichten: 1324
Geregistreerd: 09-01-11
Woonplaats: Rozenburg Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:38

gummie schreef:
????????????????? Kennelijk ben jij degene die het verkeerd opvat :) Doe iets met de tips, of doe het niet.



nee tuurlijk vat ik het goed op, en ik ben al bezig met je tips, maar ik gaf als eerste opmerking, 'wat jij wilt' dit kan misschien vanachter de pc heeel fout overkomen maar ik bedoel het niet zo van: bemoei je niet met me want IK ben tenslotte degene die om hulp vraagt, vandaar als eerste tussen haakjes vat dit niet verkeerd op.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:41

Achterstevoren lijkt me in ieder geval niet echt een optie :P Zonder hoofdstel, daar zijn sommigen wel blij mee :) Maar wat ik bedoelde met mijn post is dat het erg lastig is om in weinig woorden aan te geven HOE een paard nageeflijk gaat lopen, omdat dat een combinatie van factoren is die in verschillende boeken wel netjes en uitgebreid wordt beschreven :) Ik dacht dus dat je er misschien wat aan had om wat boeken te lezen :)

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:15

@ Browniee: Ik heb op de eerste pagina een bericht geplaatst met wat praktische uitleg, misschien kun je daar wat mee. Ik vind het een beetje raar om mezelf te quoten, maar elke zeggen "Lees de voorgaande pagina's maar." is misschien ook een beetje flauw, dus hier komt ie.
Citaat:
Ik zou je aanraden eerst in stap met een lichte contactteugel (toestaand) het paard heel scherp aan het been te maken. Dit door eerst kuit te geven, bij onvoldoende reactie direct gevolgd door stevig aandrijven of een prikje met de spoor. Hierbij kun je een paar keer aandraven. Je moet in stap voelen dat het paard elk moment bereid is weg te draven, als hij dat gevoel niet geeft draaf je werkelijk weg. Als hij dat gevoel wel geeft als je aandrijft hou je op dat moment je been goed stil, ga je ontspannen mee en kun je best eens “braaf” zeggen. Zorg dat je deze activiteit behoudt. Dan ga je het paard iets tegenhouden met de hand. Je wekt als het ware iets meer energie op dan je in snelheid laat omzetten. Met de energie die “over” is zal het paard zijn rug iets bollen, de achterhand er meer onder brengen en iets nageven in de hand. Op het moment dat hij iets nageeft (al is het maar een heel klein beetje) dan ontspan jij ook je hand zodat het voor hem een prettige ontspannen manier van lopen is. Dan vul je weer aan met been. Vooral het ontspannen van de hand is heel belangrijk, en dit al doen bij een klein beetje resultaat zodat hij snapt dat dit de bedoeling is. Als je dit consequent volhoudt zal hij steeds constanter nageeflijk lopen. Succes!

Ik sluit me ook aan bij de meeste andere uitleg die hier gegeven wordt. Ik denk dat je hier toch best iets mee kan. Veel succes, en als je nog specifieke vragen hebt dan laat het maar weten.

Horse4life10

Berichten: 108
Geregistreerd: 08-11-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:46

bij de manegepony waar ik alijd op rijd hoef ik maar heel lichtjes op de teugel te kneden en ze gaat al heel mooi aan de teugel lopen.
ookal is ze niet echt een dressuur paardje.
voor de les doet ze het soms ook uit zichzelf dat ziet er echt zo lieff uit!!

Browniee
Berichten: 1324
Geregistreerd: 09-01-11
Woonplaats: Rozenburg Z-H

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:25

Ben aan het kijken welk boek ik het beste kan kopen, en ik krijg vanaf na de winter (nouja als het weer beter weer is) privéles op mijn verzorgpaard, er is alleen helaas geen binnenbak dus vandaar dat ik pas volgend jaar intensief wil/kan lessen, en... het paard heeft nu bijna geen conditie dus dat moet ik nog verbeteren. @horse4life10 maar dat kneden is dus juist wat verkeerd wordt aangeleerd op maneges en waar je juist mee moet uitkijken.

jeannine45
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:35

mmmm ik lees mee..

floor191196
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:01

Aleeneh schreef:
Doet mijn paard soms ook. De meeste mensen zeggen dat het toch duidt op spanning en dat een paard alleen maar knarst als hij gespannen is, maar mijne is dat ook niet dus dat weet ik niet :)

Kauwen op het bit is niet zo veel mis mee, zolang het niet al te overdreven wordt. Dat duidt dan wel op ontspanning. Het is wel redelijk essentieel om te weten welke van de twee hij doet. Is nogal een groot verschil.

Hij kauwt op het bit, waar dan dus niet zoveel mis mee is. Alleen verlies ik dan af en toe het contact, weet je misschien wat ik hieraan kan doen?

Langcara
Berichten: 1935
Geregistreerd: 05-12-11

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:04

Zelf geloof ik niet in het lezen van boeken. Het werkt voor mij in ieder geval niet.
Want paardrijden is heel erg voelen en ondervinden. MAar dat is ontzettend moeilijk om onder woorden te brengen. Je hebt goede instructie nodig die op het juiste moment aanduidt dat iets goed zou moeten voelen, of dat iets nou waarschijnlijk heel slecht aanvoelt. En uitlegt waarom. Zodat je begrijpt wat er in het paard gebeurt, en waardoor dat komt. En dat gevoel moet je opslaan, onthouden. Want dat is informatie en daar moet je iets mee.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:11

floor191196 schreef:
Aleeneh schreef:
Doet mijn paard soms ook. De meeste mensen zeggen dat het toch duidt op spanning en dat een paard alleen maar knarst als hij gespannen is, maar mijne is dat ook niet dus dat weet ik niet :)

Kauwen op het bit is niet zo veel mis mee, zolang het niet al te overdreven wordt. Dat duidt dan wel op ontspanning. Het is wel redelijk essentieel om te weten welke van de twee hij doet. Is nogal een groot verschil.

Hij kauwt op het bit, waar dan dus niet zoveel mis mee is. Alleen verlies ik dan af en toe het contact, weet je misschien wat ik hieraan kan doen?


Volgens mij valt daar niet veel meer aan te doen dan gewoon een stille rustige hand hebben waarmee je de mond zoveel mogelijk volgt. Hij neemt het bit wel aan en dat is goed, maar ik denk dat het nog iets meer tijd kost voordat hij ook je hand helemaal volgt. Als je de teugels langer maakt, volgt hij je hand dan wel mooi?

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:26

Browniee schreef:
Ik heb op de manege geleerd dat je een paard nageeflijk laat lopen door je handen te spannen en te ontspannen waardoor dit ook met je teugels gebeurd, maar nu lees ik dus weer dat mensen dit niet goed vinden, wat is dan wél de juiste manier om je paard nageeflijk te laten lopen??

groetjes Browniee

Les 1: Voelen
Wanneer ze het paard welk been aan de grond en wanneer tilt het dat been weer op. Wat gebeurt er op dat moment met de ruiter en hoe kun je deze bewegingen het beste volgen zodat het paard straks ook echt van achter onder de ruiter door naar voor kan bewegen, zit je het paard in de weg gaat dit niet en kan het ook niet in de juiste balans lopen en nageeflijk worden.

Pas als je dit kan voelen en meebewegen kun je met je zit hulpen gaan leren geven, contact maken van voor en het paard in de beweging uitnodigen meer onder te treden, het gewicht te verplaatsen en lichtvoetig in balans te gaan lopen om zo een spanningsboog te creëren die men aan de teugel noemt.