[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JulieP
Berichten: 229
Geregistreerd: 21-04-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:20

Ook ik zit nu met een probleem...
Met mijn ene paard start ik M2 volgende week, dus de dressuur is me niet onbekend.

Maar een tijdje geleden heb ik een 'projectpaardje' gekocht, en daar kom ik geen meter vooruit mee. Het gaat over een springfjord, waar ik ondertussen mijn hart aan verloren heb en echt mijn dierbaarste beestje is. Toch stap ik ongelooflijk vaak al wenend af...

Ze kan super mooi ontspannen, maar dan begint ze ontzettend op de voorhand te lopen. Als ik haar dan actief houdt, smijt ze haar hoofd in de lucht en loopt ze echt zoals een kameel. Ik probeer dan met een rustige hand haar wat naar beneden te begeleiden op een volte, om dat binnenachterbeen eronder te houden, maar dan valt ze helemaal naar binnen. Natuurlijk houd ik mijn binnenbeen erbij, maar dat lijkt op haar geen effect te hebben.

Om haar daar gevoeliger op te maken heb ik oefeningetjes gedaan zoals wijken (in stap), voorhandswendingen, ... die ze nu wel te pakken heeft. Echter blijft ze ongevoelig voor de hulpen van mijn binnenbeen.

Na het ontspannen begin ik los te rijden: stelling te vragen, overgangen rijden, grote figuren, slangenvolte's, ... Daar komt ze echt los van, ook wat meer lengtebuiging, maar ze komt maar niet aan de teugel...

Wat ik ook probeer, wie er ook mee rijdt, ze lijkt alles vlotjes te doen maar ze kan gewoonweg niet deftig nageeflijk lopen of aan de teugel? Iemand die tips heeft? Ook voor haar ongevoeligheid voor binnenbeen misschien? (voor hulpen om wat vlotter of ruimer te lopen reageert ze wel..)

Misschien wel belangrijk om te weten: ze is bij de vorige eigenaar mishandeld geweest en is bijvoorbeeld zadelmak gemaakt met een rekker eronder die op het hardste aangespannen was. Ze heeft dus nooit echt de juiste bespiering meegekregen, en ik vermoed dat er wel meer 'mis' mee is. Maar de osteopaat is regelmatig gekomen, heeft eerst enkele maandjes weiderust gekregen en is dan vanaf 0 terug heropgeleerd door iemand anders.


maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:55

Spieren hebben minimaal zes weken nodig om te kunnen veranderen.
Lang en laag en balkjes.
Neem de tijd...
Meer kan ik nu niet zeggen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:04

Mocht je het moeilijk vinden (dat kan ik namelijk goed begrijpen met zo'n paard), dan is werken vanaf de grond misschien fijn?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

JudithGigi

Berichten: 4195
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:35

Helaas zal een paard dat moeilijk in zijn lichaam zit niet binnen een sessie perfect lopen, dat is onrealistisch. Bevestig goed je hulpen en ga in stap voornamelijk voltes rijden. Zorg dat je weet wat je vraagt en hoeveel je het vraagt en geef op tijd weer rust. Probeer niet het paard overal doorheen te jagen maar zorg wel dat hij altijd prima ondertreed.

Werk aan de hand kan ook heel goed helpen :)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:41

JulieP schreef:
Ook ik zit nu met een probleem...
Met mijn ene paard start ik M2 volgende week, dus de dressuur is me niet onbekend.

Maar een tijdje geleden heb ik een 'projectpaardje' gekocht, en daar kom ik geen meter vooruit mee. Het gaat over een springfjord, waar ik ondertussen mijn hart aan verloren heb en echt mijn dierbaarste beestje is. Toch stap ik ongelooflijk vaak al wenend af...

Ze kan super mooi ontspannen, maar dan begint ze ontzettend op de voorhand te lopen. Als ik haar dan actief houdt, smijt ze haar hoofd in de lucht en loopt ze echt zoals een kameel. Ik probeer dan met een rustige hand haar wat naar beneden te begeleiden op een volte, om dat binnenachterbeen eronder te houden, maar dan valt ze helemaal naar binnen. Natuurlijk houd ik mijn binnenbeen erbij, maar dat lijkt op haar geen effect te hebben.

Om haar daar gevoeliger op te maken heb ik oefeningetjes gedaan zoals wijken (in stap), voorhandswendingen, ... die ze nu wel te pakken heeft. Echter blijft ze ongevoelig voor de hulpen van mijn binnenbeen.

Na het ontspannen begin ik los te rijden: stelling te vragen, overgangen rijden, grote figuren, slangenvolte's, ... Daar komt ze echt los van, ook wat meer lengtebuiging, maar ze komt maar niet aan de teugel...

Wat ik ook probeer, wie er ook mee rijdt, ze lijkt alles vlotjes te doen maar ze kan gewoonweg niet deftig nageeflijk lopen of aan de teugel? Iemand die tips heeft? Ook voor haar ongevoeligheid voor binnenbeen misschien? (voor hulpen om wat vlotter of ruimer te lopen reageert ze wel..)

Misschien wel belangrijk om te weten: ze is bij de vorige eigenaar mishandeld geweest en is bijvoorbeeld zadelmak gemaakt met een rekker eronder die op het hardste aangespannen was. Ze heeft dus nooit echt de juiste bespiering meegekregen, en ik vermoed dat er wel meer 'mis' mee is. Maar de osteopaat is regelmatig gekomen, heeft eerst enkele maandjes weiderust gekregen en is dan vanaf 0 terug heropgeleerd door iemand anders.


trek er maar gerust een jaar vooruit voordat ze lang lag kan lopen in alle gangen en overgangen. longeren met een chambon kan helpen om haar in het geode denk patroon te zetten.

rijd veel overgangen, overtreden en blijft voorwaarts denken. het gaat niet om het hoofd. het gaat om de achterhand. focus op haar voorwaarts rijden en niet op de voorkant. als ze sterk en snel genoeg wordt achter komt ze vanzelf nageeflijk.

Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 01:29

JulieP schreef:
Ik probeer dan met een rustige hand haar wat naar beneden te begeleiden op een volte

Hoe doe je dat precies?
JulieP schreef:
Natuurlijk houd ik mijn binnenbeen erbij,

Laat dat binnenbeen eens lang en los hangen, en begeleid haar met je buitenbeen. Soms kun je zelf door er teveel aan te zitten met je binnenbeen de schouder blokkeren, en dan loopt je paard over de buitenschouder weg.
JulieP schreef:
stelling te vragen

Hoe vraag jij stelling? Wat zijn je hulpen, wat doet je binnenhand en je buitenhand?

Ik vraag dit om je gerichter tips te kunnen geven.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

NickyNK

Berichten: 38
Geregistreerd: 09-05-17

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:57

belangrijk is om het tijd te geven, om de spieren op te bouwen. en als het toch niet lukt een hulp middel te gebruiken zoals een slofteugel of een elastic.
maar geef haar eerst de tijd, om vooral lang en laag te laten lopen en daarna wat omhoog

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 00:05

Kan iemand misschien bevestigen of ze goed loopt, hier op bokt zie je zoveel verschillende meningen over valse knik, teveel op voorhand, te opgekropt, te hoog en ga zo maar door....

Afbeelding

Spoiler:
nieuwschierig aagje :P

c_alsemgeest

Berichten: 20623
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:20

heb je een foto van de zijkant? Zo vanaf onder is het lastig te zien... :)
als ik het hiermee moet doen zou ik zeggen dat de achterkant niet heel goed mee komt en het paard wat op de voorhand valt. Hals is in principe mooi, maar komt niet goed omhoog bij de schoft, waardoor het hoofd ook een beetje achter de loodlijn neigt. :)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:23

Sorry ik heb geen betere foto's ik was gewoon een beetje aan het uitstappen en toen ging ze ineens zo lopen, dus meteen camera in het gras gezet want ze is een stresskip en gaat bij een vliegend bloemetje soms de lucht al in haha, achterhand zijn we nu inderdaad sterker aan het maken doormiddel van longeren met pessoa. Ze loopt dus niet in een valse knik? Daar ben ik best wel bang voor aangezien toen ik haar kreeg ze bijna met haar koppie tegen de bost liep

Spoiler:
nieuwschierig aagje :P

c_alsemgeest

Berichten: 20623
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:33

Ik zie niet een hele echte een valse knik, wel iets te veel door de voorkant van de hals heen en te weinig naar bovenkomen van de hals bij en net voorbij de schoft.
Je hebt ook je handen vrijwel bij je heupen op je bovenbenen liggen op deze foto, teugels wat korter en handen meer voor je geeft denk ik ook wat meer ruimte om op de goede plek te kunnen stijgen denk ik, zeker als de achterhand er goed onder gaat komen hebben ze wel de ruimte nodig om het voor op de goede manier in de aanleuning te krijgen.

Mijn paard heeft dit van zichzelf ook, die heeft wel de achterhand er altijd goed onder, zit hem ook van nature in zijn bouw. Maar die knikt ook te snel door net achter de oren, en komt te weinig omhoog net voorbij de schoft. Hij heeft wel een apart nekje, maar als hij dat goed loslaat heeft hij juist een hele mooie hals onder het zadel.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 12:02

Hoe krijg ik haar meer naar boven bij de schoft, ik kan helaas geen les krijgen dus moet alles zelf uitvogelen.... Mijn handen heb ik normaal anders maar omdat ze zo mooi liep hier durfde ik niks te veranderen haha.

Spoiler:
nieuwschierig aagje :P

c_alsemgeest

Berichten: 20623
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:28

zonder les gaat het sowieso niet lukken gok ik... dan blijf je altijd tegen je eigen beperkingen aanlopen die je niet ziet/voelt.
Kan wel zeggen meer op de achterhand laten lopen, maar ik ken je paard niet en zie hem of haar ook niet lopen, ken jou niet en wat eventuele beperkingen of zaken zijn waar je moeite mee hebt :)
Dus les is sowieso een pré.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Avalanche

Berichten: 15890
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 04:10

Wat je wil is een halsspier die over de hele lengte is aangespannen, en een verende aanleuning.

Ik adviseer ook les

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Quizomodo

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:23

vraag mij af, wat vinden jullie van deze houdingen van het paard;


Afbeelding


Afbeelding

Riding is the best solution to any problem

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:09

Het is een beetje lastig te beoordelen zo, al lijkt de bovenlijn wel erg strak. Loopt het paard niet boven zijn tempo?
Verder zie ik een hele gespannen houding van de ruiter, ik weet niet of jij dat bent?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Quizomodo

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:13

Ja, zit alleen iets meer voorover dan normaal, heb normaal juist meer de neiging om naar achteren te zitten. (Paard zat hier geloof ik beetje te kijken naar bordje F, zat daarachter een fazant XD)

hij heeft soms wel dat hij idd over zn tempo wilt gaan

heb hier nog wel n video, misschien wat beter te zien (hoewel kwaliteit video echt crap is)

https://www.youtube.com/watch?v=ao93zrvyuq0

Ik moet zelf wel wat dichter bij het zadel lichtrijden, soms ga ik iets te veel 'staan'
ik zit over het algemeen ook netter door dan dat ik lichtrij, wordt te beweeglijk dan

Riding is the best solution to any problem

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:30

Ik zou ook graag om tips willen vragen. Ik heb al aardig wat pagina's doorgelezen intussen en heb toch nog iets wat mij niet duidelijk is. Ik heb een nieuw paard welke een aantal jaren geleden M1 dressuur heeft gelopen maar op dit moment niet fijn in de aanleuning is. Zij drukt graag haar rug weg en is erg hard in de hand. Vooral stelling is erg moeilijk. Ze is niet recht en loopt dus de ene kant om erg naar buiten met stelling en de andere kant tegenovergesteld. Hoe krijg je een rechtgericht paard in fijne aanleuning zonder te trekken en duwen?

'Change is never easy, you fight to hold on, and you fight to let go'

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:30

Heel simpel eigenlijk, je paard voorwaarts-neerwaarts trainen. Alleen dan kan een paard dat op dat moment niet op niveau is, over de rug lopen. Als het lijf niet los is, kan het ook niet lekker buigen. Na verloop van tijd kan het paard steeds hoger in halshouding zonder daarbij ruggebruik te verliezen. Maar dat duurt wel even. :)

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:22

Ja maar hoe krijg je hem voorwaarts neerwaarts en recht is vooral de vraag?

'Change is never easy, you fight to hold on, and you fight to let go'

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:53

Stappenplan;
Eerst zeker weten dat je paard geen blokkades ergens heeft en gaat compenseren in zijn beweging.
Dat zie je het beste in subtiel grondwerk, zonder ballast van ruiter erop.

je paard goed rechtstellen ( is dus niet recht richten....) met veel geduld, en veel dmv grondwerk.
Daarvoor heb je les nodig van goede , erg goede instructie....
hint: vooral niet gaan bijzetten.

Dan gaat hij vanzelf fijner lopen in balans , harmonie en swingend en dan komt rest als vanzelf met geduld en zachtheid.
Proces kan zomaar maanden gaan duren voordat hij gaat swingen.
Een paard niet in balans en recht gesteld kan onmogelijk fijn de hand gaan opzoeken en kan onmogelijk gaan nageven.
Ook al denken velen dat dit wel kan door het af te dwingen, maar das simpel paardje slopen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

c_alsemgeest

Berichten: 20623
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:05

Geryon schreef:
Heel simpel eigenlijk,
Citaat:
je paard voorwaarts-neerwaarts trainen. :)

Dit stukje is in de praktijk voor veel combinaties toch wat moeilijker dan de noemer 'simpel' :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:11

c_alsemgeest schreef:
Geryon schreef:
Heel simpel eigenlijk,
Citaat:
je paard voorwaarts-neerwaarts trainen. :)

Dit stukje is in de praktijk voor veel combinaties toch wat moeilijker dan de noemer 'simpel' :')


hoezo ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

c_alsemgeest

Berichten: 20623
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:14

Een paard goed voorwaarts en neerwaarts rijden op de goede manier... dus recht, met ruggebruik en een geactiveerd achterbeen is toch best wel wat. Je ziet vaak genoeg mensen die daar best wat moeite mee hebben om dit goed te begeleiden bij een paard. Vaak wordt het te diep/rond... weggedrukte rug of een duikboot effect in het begin. Je moet wel heel goed aanvoelen welke energie je er van achter in moet hebben en hoe je het op een juiste manier aan de voorkant begrenst/ermee werkt. Zo simpel is het imo niet voor iedereen. :)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:19

Klopt, zo simpel vind ik dit ook nog niet. Met een rijden goed rechtstellen zeg je. Ja leuk, maar hoe doe je dat?

Les in werken aan de hand zou ik graag aan beginnen maar hier boven in Friesland heb ik nog niks kunnen vinden.

'Change is never easy, you fight to hold on, and you fight to let go'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers

cron